Ik heb nog iets in de schuur wat in dienst moet komen te staan van de Matra M530.

- Schenck W130 engine dyno
- IMG_20210204_160722_compress31.jpg (102.34 KiB) Viewed 8143 times
Een Schenck W130 motor rem waar ik een Ford V4 op wil stallen.
Hier staat nu nog een common rail dieseltje op maar deze gaat eraf en komt in een speedboot.
Het V4 blok wat ik heb staan heb ik 35 geleden zo ongeveer nieuw opgebouwd en voorzien van zuigers met grotere boring en grote in/uitlaatkleppen, geslepen krukas/ nokkenas/balansas, lagers en de hele reutemeteut.
Door tijdgebrek destijds heb ik dit niet helemaal uit kunnen voeren zoals ik wilde. Om de boel intern wat toeren en druk bestendiger te maken had ik de krukas en drijfstangen nog wat willen bewerken en een hardings/veredelingsproces op los willen laten.
Verder weet ik niet meer of ik er bronzen klep geleiders en harde zittingen in heb gezet, dit deden we standaard bij LPG cilinderkoppen, de benzine was nog niet "Bleifrei" en dan was dit niet nodig, nu wel.
Blok zal nu zo'n 1835 cc zijn i.p.v standaard 1700, zuigers zijn Amerikaans "medium compression" reden hiervoor was dat ik er een turbo op wilde bouwen naar analogie van Michael May op zijn Ford V6-en (Google maar es) dit was destijds best wel uitdagend.
Of ik dit nog ga doen weet ik zo niet, als ik kijk naar dat dunne asje wat er uit de versnellingsbak komt en de packaging van de turbo met intercooler in de motorruimte heb ik zo meer dan mijn twijfels.
(Al hoewel de bak schijnbaar toch iets kan hebben, de eerste m530 die ik zag was voorzien van een V6 op de standaard bak, ik heb dat ding tijdens mijn studie toch jaren zien rijden)
Mijn plan is om tussen de bedrijven door een Ford V4 blok op de proefstand te zetten en es te kijken wat we allemaal kunnen bedenken om de boel te optimaliseren. Als dit feest doorgaat kom er in ieder geval een injectie op, heb nog wel wat vrij programmeerbaar spul liggen. Mocht dit doorgaan maak ik hier wel een aparte blog van.
Voor dit alles zoek ik nog een V4 1700, wel het "Keulen" blok met closed deck.
Heb al een tijdje zitten zoeken, maar de meeste zijn volgens mij aangekleed met een SAAB.
Had al een blok gekocht, zwart blok /blauwe deksels met 1.7 HC, ik kon het motornr. in het donker en de troep niet vinden.
Thuis alles ontdaan van dikke lagen vet en modder, Motornr. begint met een "E"
...&@#@!!!#@&. (Vertaling van deze tekst laat ik liever aan de lezertjes over.)
"E" is een 1500.
Verder afspuiten, waar zitten die vriespluggen nou, nog es .....&@#@!!!!#@&.
Geen vriespluggen is dus een open deck.
Moraal van dit verhaal? Zwart blok/blauwe deksel met 1.7 HC.... Zelf invullen.
Als iemand een Ford V4 1700 sloop blok weet te liggen laat a.u.b weten. Blok hoeft niet lopend te zijn. Deze wordt toch volledig gereviseerd en omgebouwd dus de €€ komen dan vanzelf wel.
Herkenning van dit blok :
Ford V4 1700
-Motor nummer begint vaak met 3 letters en dan het nummer.(bij closed deck)
De eerste letter moet een "M" zijn en staat voor 1700 dit bepaalt blok met krukas slag.
(andere letters zijn voor mij niet interessant, 2e letter zegt bijv. iets over interne blok uitvoering HC of LC en de 3e letter welke carrosserie)
Plaats van motornummer , als je voor het blok staat (distributie zijde) voor de rechter cilinderkop. Als ik het mis heb laat maar weten want op mijn blok staat niks want het blok is gevlakt. Op foto hieronder rechts van het thermostaat gat.

- IMG_20210204_194532_compress33.jpg (65.58 KiB) Viewed 8139 times
- Bij een closed deck zitten links en rechts van het blok onder de kop vriespluggen (gietgaten voor het lossen van het gietzand)

- Closed deck, vriespluggen zijkant blok
- IMG_20210204_161021_compress63.jpg (68.9 KiB) Viewed 8141 times