M530, even puzzelen, waar zit wat
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Die pers heb je mooi en handig gemaakt, alleen zou ik voor een iets zwaardere krik gekozen hebben. Ook lagers kunnen soms veel weerstand bieden bij het uitpersen.
Ik heb ook jarenlang met een Opel GT gereden en inderdaad deze waren ook zeer roestgevoelig maar het chassis kwam dan ook uit Frankrijk. Toen ik deze kocht was die iets meer dan 10 jaar oud en in geen betere staat dan toen de Bagheera's. Ook de motor was toen in zeer slechte afgereden staat.
Na enkele jaren heb ik deze toen vervangen door een motor van een Opel Rekord van de jaren 80 met minder dan 100000 km. Uiteindelijk dan toch verkocht en mijn Matrapassie verdergezet. Alles draait dan meestal om plaatsgebrek. Een auto en wat onderdelen nemen veel plaats in.
Ik heb ook jarenlang met een Opel GT gereden en inderdaad deze waren ook zeer roestgevoelig maar het chassis kwam dan ook uit Frankrijk. Toen ik deze kocht was die iets meer dan 10 jaar oud en in geen betere staat dan toen de Bagheera's. Ook de motor was toen in zeer slechte afgereden staat.
Na enkele jaren heb ik deze toen vervangen door een motor van een Opel Rekord van de jaren 80 met minder dan 100000 km. Uiteindelijk dan toch verkocht en mijn Matrapassie verdergezet. Alles draait dan meestal om plaatsgebrek. Een auto en wat onderdelen nemen veel plaats in.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Ben ook erg blij met persje Godfried, krikje was niet echt keuze voor de pers maar deze had ik gewoon liggen.
Zolang hij het kan doen gebruik ik hem anders komt er een andere. Mooie van deze pers is dat ik bijna elke willekeurige potkrik er tussen kan zetten zonder ombouw.
GTs en roest weet alles van, deze meeste waren destijds al volledig dichtgeplamuurt. Ik heb deze GT al een jaar of 42 en deze volledig uit elkaar gehaald gerestaureerd , kaalgemaakt en behandeld toen deze nog in Goedereede conditie was.
Iedereen verklaarde mij voor gek, maar mijn antwoord was steevast: ik loop al jaren te lassen aan autos (elke auto was rot destijds) maar er valt niks te lassen want daarnaast is het ook rot, dus doe ik het nu ik nog houvast heb.
Nooit spijt van gehad fotootje van GT kun je vinden in mijn introductie pagina onder Algemeen.
Ruimte is erg belangrijk, ben me ook erg van bewust, niet iedereen is in die omstandigheid.
Zolang hij het kan doen gebruik ik hem anders komt er een andere. Mooie van deze pers is dat ik bijna elke willekeurige potkrik er tussen kan zetten zonder ombouw.
GTs en roest weet alles van, deze meeste waren destijds al volledig dichtgeplamuurt. Ik heb deze GT al een jaar of 42 en deze volledig uit elkaar gehaald gerestaureerd , kaalgemaakt en behandeld toen deze nog in Goedereede conditie was.
Iedereen verklaarde mij voor gek, maar mijn antwoord was steevast: ik loop al jaren te lassen aan autos (elke auto was rot destijds) maar er valt niks te lassen want daarnaast is het ook rot, dus doe ik het nu ik nog houvast heb.
Nooit spijt van gehad fotootje van GT kun je vinden in mijn introductie pagina onder Algemeen.
Ruimte is erg belangrijk, ben me ook erg van bewust, niet iedereen is in die omstandigheid.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Ik dacht die foto van je GT al gezien te hebben maar ik kan ze niet meer terugvinden.Vedrive wrote: ↑Sun Oct 18, 2020 2:42 pm Ben ook erg blij met persje Godfried, krikje was niet echt keuze voor de pers maar deze had ik gewoon liggen.
Zolang hij het kan doen gebruik ik hem anders komt er een andere. Mooie van deze pers is dat ik bijna elke willekeurige potkrik er tussen kan zetten zonder ombouw.
GTs en roest weet alles van, deze meeste waren destijds al volledig dichtgeplamuurt. Ik heb deze GT al een jaar of 42 en deze volledig uit elkaar gehaald gerestaureerd , kaalgemaakt en behandeld toen deze nog in Goedereede conditie was.
Iedereen verklaarde mij voor gek, maar mijn antwoord was steevast: ik loop al jaren te lassen aan autos (elke auto was rot destijds) maar er valt niks te lassen want daarnaast is het ook rot, dus doe ik het nu ik nog houvast heb.
Nooit spijt van gehad fotootje van GT kun je vinden in mijn introductie pagina onder Algemeen.
Ruimte is erg belangrijk, ben me ook erg van bewust, niet iedereen is in die omstandigheid.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Je laat me schrikken Godfried, niet meer te vinden??
ik denk ze zullen de GT toch niet gestolen hebben van ons forum.
Zie link, ze staat er gelukkig nog steeds glimmend bij op de foto.
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... 703#p60314
ik denk ze zullen de GT toch niet gestolen hebben van ons forum.

Zie link, ze staat er gelukkig nog steeds glimmend bij op de foto.
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... 703#p60314
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Dag Bonne,
Dit heb ik volledig gemist. Je hebt dat mooi beschreven.
Trouwens ook een mooie Opel GT en die mag gerust op dit forum staan. Ik ben ooit met mijn Opel GT naar een meeting geweest van MatraMania. Ik had mijn bagheera toen nog niet af. En ja, ze hebben me toen met open armen ontvangen. 
Dit heb ik volledig gemist. Je hebt dat mooi beschreven.


- Attachments
-
- Opel GT Bonne.jpg (207.76 KiB) Viewed 7512 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Afgelopen weken bezig geweest met het Matra chassis, en dan vooral voorbereidingen.
Bij Henk hulp gekregen voor de maatvoering en mallen om chassis plaatdelen (die ik vroeger al had verwijderd en kwijt was) te kunnen maken,
Ik ben hier zo verschrikkelijk blij mee echt!
Chassis verder verstevigen voordat onderste helft dorpels weggesneden worden, referentie punten opmeten en vastleggen, platen knippen en deels zetten bij vriend Theo. Zetbank is van het type ambachtschool 1 meter. Is geen vingerzetbank dus niet alle meervoudige hoeken zijn te maken. Verder zijn een groot aantal profielen langer dan een meter, dus ben aan het kijken hoe ik dit oplos. De a stijlen moeten open en ook bij achterwiel ophanging om inwendig wat te kunnen stralen en conserveren. Al met al veel werk maar geen ZICHTBAAR vooruitgang.
Om eerlijk te zijn ik had al in mijn kop dat het jammer is dat mijn pers te smal is om een "vingerpers zetbank" van te bouwen, zie het al helemaal voor me: links en rechts een potkrik, een persmes met geleidig tussen horizontale balken.... appeltje eitje . Maar helaas pers te smal
Anders gezegd, ik was eergisteren even klaar met het chassis (ps. Lees dit niet verkeerd, het chassis is nog lang niet klaar met mij)
Gelukkig is de straalcabine binnen, kunnen we even de gedachten verzetten en kijken hoe het werkt. Ligt nog het nodige wat al uit elkaar is gehaald en half afgemaakt.
Ben begonnen met de blikken doos die in de voorzijde van de deur zit.
In een eerdere post in dit topic heb ik de deur al eens open gepeld en de roestpartij ten toon gespreid.
Na het stralen is goed zichtbaar dat de roestmuizen er flink aan gevreten hebben.
Zie onderstaande foto's Na wat knip, zet en laswerk. De rechterkant , rechts van het tapeind is compleet nieuw. Je ziet er geen barst van
Bevestiging van de scharnierplaat, dit zit straks helemaal in het polyester en daar kan je nooit meer bij, last minute nog een extra "slotje" er op gelast zodat hij er nooit uit kan vallen. Klaar
Bij Henk hulp gekregen voor de maatvoering en mallen om chassis plaatdelen (die ik vroeger al had verwijderd en kwijt was) te kunnen maken,
Ik ben hier zo verschrikkelijk blij mee echt!
Chassis verder verstevigen voordat onderste helft dorpels weggesneden worden, referentie punten opmeten en vastleggen, platen knippen en deels zetten bij vriend Theo. Zetbank is van het type ambachtschool 1 meter. Is geen vingerzetbank dus niet alle meervoudige hoeken zijn te maken. Verder zijn een groot aantal profielen langer dan een meter, dus ben aan het kijken hoe ik dit oplos. De a stijlen moeten open en ook bij achterwiel ophanging om inwendig wat te kunnen stralen en conserveren. Al met al veel werk maar geen ZICHTBAAR vooruitgang.
Om eerlijk te zijn ik had al in mijn kop dat het jammer is dat mijn pers te smal is om een "vingerpers zetbank" van te bouwen, zie het al helemaal voor me: links en rechts een potkrik, een persmes met geleidig tussen horizontale balken.... appeltje eitje . Maar helaas pers te smal

Anders gezegd, ik was eergisteren even klaar met het chassis (ps. Lees dit niet verkeerd, het chassis is nog lang niet klaar met mij)
Gelukkig is de straalcabine binnen, kunnen we even de gedachten verzetten en kijken hoe het werkt. Ligt nog het nodige wat al uit elkaar is gehaald en half afgemaakt.
Ben begonnen met de blikken doos die in de voorzijde van de deur zit.
In een eerdere post in dit topic heb ik de deur al eens open gepeld en de roestpartij ten toon gespreid.
Na het stralen is goed zichtbaar dat de roestmuizen er flink aan gevreten hebben.
Zie onderstaande foto's Na wat knip, zet en laswerk. De rechterkant , rechts van het tapeind is compleet nieuw. Je ziet er geen barst van
Bevestiging van de scharnierplaat, dit zit straks helemaal in het polyester en daar kan je nooit meer bij, last minute nog een extra "slotje" er op gelast zodat hij er nooit uit kan vallen. Klaar
- Attachments
-
- Scharnier plaat bevestiging.
- IMG_20201110_171139_compress11.jpg (172.78 KiB) Viewed 7140 times
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Kom op Bonne,Anders gezegd, ik was eergisteren even klaar met het chassis


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Bonne, Een enorm doorzettingsvermogen ga je moeten hebben. De liefde moet groot zijn.
Als je iemand goede raad kan geven dan is het zeker Henk.
Succes.

Als je iemand goede raad kan geven dan is het zeker Henk.
Succes.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat


Ach het zijn maar van die dagmomentjes, heb je net de vloerplaat 15 mm te smal geknipt (op de zetlijn ja, weetje weer dat je deze als onderbroken lijn moet tekenen), de verstevigingsrandjes voorste binnen scherm verkeerd gezet, jezelf nog even met een hamer op de hand hebt gemept en ook nog even te horen krijgt dat de wasmachine raar doet, na een dag sleutelen niet te maken,........
Een dag later loop ik alweer met een feestmuts op.

Ondertussen een partij gestraald, deels in de primer en deel wat naar de zinkerij gaat.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
De wasmachine was de druppel.
De vrouw moet het ontgelden.
Morgen weer een dag met nieuwe energie.
Groet
De vrouw moet het ontgelden.
Morgen weer een dag met nieuwe energie.
Groet
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Er is altijd wel iets wat stuk gaat of fout afloopt. Niet opgeven. Morgen schijnt de zon weer. 
Ja, zo sleutelen aan een wasmachine dat kan soms tegenvallen. Ik heb ook al eens het lager vervangen. Ben je even bezig.

Ja, zo sleutelen aan een wasmachine dat kan soms tegenvallen. Ik heb ook al eens het lager vervangen. Ben je even bezig.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Foto's vertellen het verhaal.
Dit is het prototype, nog wat optimaliseren in de malletjes en dan maken we het definitieve exemplaar.
Dit is het prototype, nog wat optimaliseren in de malletjes en dan maken we het definitieve exemplaar.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Dat heb je mooi opgelost.
We zullen maar niet vragen hoeveel uren daar insteken. Maakt ook niet uit het is een hobby. Het is wel belangrijk dat je genoeg energie overhoud om vol te houden. Ik zou het niet meer kunnen.
Succes.

Succes.

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Hij Godfried, daar zijn wij al te oud voor eer die klaar zou zijn dan zitten we allang in een rusthuis. Maar als ik het zo zie is er nog veel werk aan succes er mee.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Ben er best wel trots op dat dit lukt, alle Matra uurtjes zullen we maar niet tellen
alhoewel me dit wel meeviel, in één dag gedaan inclusief mallen uitdokteren.
Ik heb wel het nodige plaatwerk weggebogen, bol gemaakt en gezet maar nog nooit zo'n 3d hoek geklopt.
Heb ik iets nog nooit gedaan dan word ik altijd nieuwsgierig of ik dat zou kunnen...vind ik prachtig om aan te pakken.
Met hier en daar wat aanpassingen in de stalen mal (extra strippen voor massa en stijfheid) ging het in één keer goed, gaat vaak anders.
Onderhuids en qua plaatwerk polyester moet zo'n auto wel goed worden anders heb ik er geen lol in, maar wil er ook mee rijden. Maar es kijken of ik later bij de niet onderhuidse delen een veertje moet laten. Opa is ook de jongste niet meer als hij des ochtends uit bed stapt

Ik heb wel het nodige plaatwerk weggebogen, bol gemaakt en gezet maar nog nooit zo'n 3d hoek geklopt.
Heb ik iets nog nooit gedaan dan word ik altijd nieuwsgierig of ik dat zou kunnen...vind ik prachtig om aan te pakken.
Met hier en daar wat aanpassingen in de stalen mal (extra strippen voor massa en stijfheid) ging het in één keer goed, gaat vaak anders.
Onderhuids en qua plaatwerk polyester moet zo'n auto wel goed worden anders heb ik er geen lol in, maar wil er ook mee rijden. Maar es kijken of ik later bij de niet onderhuidse delen een veertje moet laten. Opa is ook de jongste niet meer als hij des ochtends uit bed stapt

- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Ja, het is een uitdaging. Ik zou er ook voldoening van hebben als ik zo iets maak. Daar mag je gerust fier op zijn. Dit is niet voor iedereen weggelegd.
Mooi gedaan.
Mooi gedaan.

Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Inderdaad een grote uitdaging maar de beloning achteraf verschaft des te meer bevrediging.
Ik heb ook nog een derde Bagheera staan maar weet niet of ik nog eens de moed kan opbrengen om dat nog eens allemaal te construeren??
Tijd brengt raad.
Ben nu het zwarte monster aan het wakker maken.
De eerste problemen komen naar voren, zie onder mijn topic.
Van dit naar:
Dit:
Ik heb ook nog een derde Bagheera staan maar weet niet of ik nog eens de moed kan opbrengen om dat nog eens allemaal te construeren??
Tijd brengt raad.
Ben nu het zwarte monster aan het wakker maken.
De eerste problemen komen naar voren, zie onder mijn topic.
Van dit naar:
Dit:
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Die bagheera ziet er nog goed uit zonder laswerk. 

Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Is toch nog wel wat werk aan geweest.
Als ge goed kijkt zult ge zien dat er geen deurstijl in zit.
Aan de andere kant moesten nog binnen dorpels en zo meer geplaatst worden.
Ik denk dat ge geen Bagheera kunt kopen zonder werk aan.


Maar inderdaad deze was reeds voor een groot gedeelte gerenoveerd.


Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Ja daar kan je nog een goede Bagheera van maken hé Jos, en tijd heb je nu toch genoeg hé.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Degene die op die aanhanger staat is nu "het zwarte monster".
Heeft alleen enkele "jaaaaaaaren" geduurd.



Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Degene die op die aanhanger staat is nu "het zwarte monster".
Heeft alleen enkele "jaaaaaaaren" geduurd.

[/quote]
Ik dacht dat dit nog een reserve was. Ja, een Bagheera zonder laswerk bestaat niet of iemand anders moet het al gedaan hebben. Alleen nog zo een gek vinden.
Heeft alleen enkele "jaaaaaaaren" geduurd.



[/quote]
Ik dacht dat dit nog een reserve was. Ja, een Bagheera zonder laswerk bestaat niet of iemand anders moet het al gedaan hebben. Alleen nog zo een gek vinden.

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
En ik dacht dat je er drie had staan Jos.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Jawel Harry heb er nog eentje bij men broer staan onder een zeil ergens in een schuur.
Deze is volledig gedemonteerd en daar is enorm veel (las)werk aan.
Ben erover aan het denken om misschien het chassis dat Godfried nog heeft staan eens te bekijken.
Is wellicht minder werk aan als degene die ik nog heb.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Je bent nog gekker dan ik gedacht had. Drie Bagheera's!! één voor in de week, één voor zondags en één voor de feestdagen. 

Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Elke gek zijn gebrek of hoe zeggen ze dat.



Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 330
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Chassis wordt stap voor stap voorzien van nieuw plaatwerk.
Voor de stabiliteit is het chassis uit het spit gehaald. De verstevigings balken waar het chassis mee aan het spit hangt laat ik zoveel mogelijk zitten op de plaatsen waar niet gewerkt wordt.
Ik ben begonnen met de dorpels en de doos-constructies die zorgen voor de sterkte en stijfheid van dorpels/vloer naar de voor en achterzijde van het chassis naar de constructie voor de wiel ophangingen. Dit word eerst klaargemaakt zodat het chassis zijn eigen stijfheid en niet onbelangrijk, maatvoering behoud.
Deze constructie is de moeite van het bestuderen waard. Je moet echt even goed kijken naar de constructie en weten wat de bedoeling is van elk schotje en blikje hoe de krachten in het chassis worden doorgeleid.
Ik zeg niet dat hier en daar niet wat zaken kunnen worden geoptimaliseerd, maar als je je niet aan de basics houd gaat het chassis door zijn hoeven, daar help geen dikke stalen balk aan.
Het chassis is hier en daar slim opgebouwd volgens het "boterbakjes principe".
Voor degene die nu gaan googelen, niet doen, is geen officieel frame type, staat niet formeel genoemd in de literatuur van ladder frame tot exoskeleton.
U wil uitleg? Hier komt ie.
Ik loop al een jaar of veertig rond in automotive engineering wereld.
Een collega engineer had een boterbakje in zijn buro daar hij vaak moeite had om de basis van een stijve en lichte constructie uit te leggen.
Hij nam dan het lege boterbakje, met het deksel eraf kon je het alle kanten op bewegen zonder enige kracht, druk je het deksel erop is het doosje wonderbaarlijk stijf.
Ziedaar het m530 chassis in een notendop.
Als je ook nog bedenkt dat er er een los deksel op de m530 zit in de vorm van een targadakje............
Voor het zetwerk van de grote en lange stukken plaat gebruik ik lompe u balken waar ik de plaat op de vouwlijn tussen klem.
Door de massa van de balken gaat het omkloppen met de hamer veel makkelijker en de vouwlijn en plaat blijft mooi recht. Voor het kleine zetwerk heb ik een kort vingerzetprofiel, zetmes en V- profiel welke je in de bankschroef kan zetten.
Ik gebruik deze met een simpel hulpstuk op de pers en dat werkt echt geweldig.
Dorpel in aanbouw. De dorpel is ter hoogte van de vloer weggesneden. Het onderste deel (op foto bovenkant, chassis ligt op zijn kop) is vernieuwd, stompe las is voorlopig gehecht, deze wordt later doorgelast aan de opstaande rand van de vloerplaat.
Voorstuk dorpel met binnenpijp ter hoogte van de deurstijl/binnenscherm is nieuw.
Dit lijkt simpel maar dit is opgebouwd uit 3 lagen: binnenscherm zelf, versteviginsplaat buitenzijde binnenscherm welke doorloopt als kopse kant van de dorpel en de dorpel zelf.
Hier was al es wat ingelast maar zag er niet uit.
Alles zo goed mogelijk opgebouwd naar oude glorie met zinkcor plaat.
Voor de stabiliteit is het chassis uit het spit gehaald. De verstevigings balken waar het chassis mee aan het spit hangt laat ik zoveel mogelijk zitten op de plaatsen waar niet gewerkt wordt.
Ik ben begonnen met de dorpels en de doos-constructies die zorgen voor de sterkte en stijfheid van dorpels/vloer naar de voor en achterzijde van het chassis naar de constructie voor de wiel ophangingen. Dit word eerst klaargemaakt zodat het chassis zijn eigen stijfheid en niet onbelangrijk, maatvoering behoud.
Deze constructie is de moeite van het bestuderen waard. Je moet echt even goed kijken naar de constructie en weten wat de bedoeling is van elk schotje en blikje hoe de krachten in het chassis worden doorgeleid.
Ik zeg niet dat hier en daar niet wat zaken kunnen worden geoptimaliseerd, maar als je je niet aan de basics houd gaat het chassis door zijn hoeven, daar help geen dikke stalen balk aan.
Het chassis is hier en daar slim opgebouwd volgens het "boterbakjes principe".
Voor degene die nu gaan googelen, niet doen, is geen officieel frame type, staat niet formeel genoemd in de literatuur van ladder frame tot exoskeleton.
U wil uitleg? Hier komt ie.
Ik loop al een jaar of veertig rond in automotive engineering wereld.
Een collega engineer had een boterbakje in zijn buro daar hij vaak moeite had om de basis van een stijve en lichte constructie uit te leggen.
Hij nam dan het lege boterbakje, met het deksel eraf kon je het alle kanten op bewegen zonder enige kracht, druk je het deksel erop is het doosje wonderbaarlijk stijf.
Ziedaar het m530 chassis in een notendop.
Als je ook nog bedenkt dat er er een los deksel op de m530 zit in de vorm van een targadakje............
Voor het zetwerk van de grote en lange stukken plaat gebruik ik lompe u balken waar ik de plaat op de vouwlijn tussen klem.
Door de massa van de balken gaat het omkloppen met de hamer veel makkelijker en de vouwlijn en plaat blijft mooi recht. Voor het kleine zetwerk heb ik een kort vingerzetprofiel, zetmes en V- profiel welke je in de bankschroef kan zetten.
Ik gebruik deze met een simpel hulpstuk op de pers en dat werkt echt geweldig.
Dorpel in aanbouw. De dorpel is ter hoogte van de vloer weggesneden. Het onderste deel (op foto bovenkant, chassis ligt op zijn kop) is vernieuwd, stompe las is voorlopig gehecht, deze wordt later doorgelast aan de opstaande rand van de vloerplaat.
Voorstuk dorpel met binnenpijp ter hoogte van de deurstijl/binnenscherm is nieuw.
Dit lijkt simpel maar dit is opgebouwd uit 3 lagen: binnenscherm zelf, versteviginsplaat buitenzijde binnenscherm welke doorloopt als kopse kant van de dorpel en de dorpel zelf.
Hier was al es wat ingelast maar zag er niet uit.
Alles zo goed mogelijk opgebouwd naar oude glorie met zinkcor plaat.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Prachtig, fijn om te zien hoe je dat doet. Daar begint niet iedereen aan. Ja, beginnen misschien nog wel.
Het ziet er goed uit wat je doet. Dat gaat een stevige M530 worden.
Ik zie op de achtergrond een frigo gevuld met bier klaarstaan.
Succes.


Het ziet er goed uit wat je doet. Dat gaat een stevige M530 worden.
Ik zie op de achtergrond een frigo gevuld met bier klaarstaan.

Succes.

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Ja dat gaat goed komen dat zie ik nu al succes er mee.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: M530, even puzzelen, waar zit wat
Dat gaat inderdaad wel goed komen Bonne, maar vergeet niet als je met zulke dikke stalen balken en een Engelse bankhamer aan de slag gaat om oorbeschermers op te zetten.



M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/