bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Je hebt de onderdelen dan toch eindelijk gevonden.Komen deze via MatraMania of heb je andere bronnen moeten aan spreken? Ik ben namelijk ook nog altijd op onderdelen aan het wachten.Als ik dat zo zie aan de doos komen ze van Simon in Duitsland.Heb ik gelijk?Ik heb nog eventjes geduld en dan ben ik ook genoodzaakt om de onderdelen daar te bestellen.Niet dat ik dat een ramp vind! Maar dat je totaal geen reactie krijgt van de club, hoe het staat met de stand van zaken dat vind ik wel erg.De elektronische ontsteking heb ik nog steeds niet ontvangen.Het zal niet te lang meer mogen duren of ik vrees, dat er iets is misgegaan.Maar we zullen maar niet te vlug panikeren.Je hebt de remklauwen mooi in orde gezet.Goed voor duizenden km rijplezier.Ik hoop dat je de juiste olie of vet gebruikt hebt.Zoals je weet heb ik daar slechte ervaringen mee.Op zwellen van de dichtingen met als gevolg alles opnieuw moeten vervangen. :wink: Gebruik alleen cilinderpasta van FTE.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
De elektronische ontsteking is onderweg.Zie bijlage.

Dear Godfried

I'm sorry but i send the package only today. Last week i was in displacement so i couldn't send you the ignitor.
I did it today. If you want i can let you the package number.

Best regards

Cordialement

Marc Mercier,
Chef de projet banc d'essais moteur.

Het gaat dan toch in orde komen. Gelukkig!
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dank je, Godfried! Het is wel een pijnlijke bevalling geweest met die ontsteking...maar, eind goed al goed!
Hou me op de hoogte, dan spreken we wel eens af.

Wat die reparatiesets voor de remmen betreft, deze komen inderdaad van bij Simon.
Bij deze sets zat een tube speciale olie voor het monteren van de zuigers, dus het probleem met het zoeken naar de juiste pasta is daarmee opgelost.
Ik heb nog een zeer drukke week voor de boeg maar hoop vanaf volgende week me terug met de Bagheera kunnen bezig te houden.
Dan bel ik nog een paar zandstraalbedrijven op en hoop dat het chassis vlug terug de deur uit kan.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je een reparatieset koopt met alleen dichtingen, zit er zelden een pasta bij om de zuigers en de cilinders mee in te smeren.Dus daar zit je zeker goed mee.Waren de zuigers ingevreten dat je deze hebt vervangen?Soms heb je op de zuiger een plaats waar het chroom los komt en dan is vervangen de enige oplossing.Ik had keus genoeg uit verschikkend zuigers van mijn afbraak bagheera's.Als je een goede baas hebt! Heb je er ook wat voor over. Ik had een goede baas. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Toen ik de reparatiesets kocht, wist ik eerlijk gezegd niet dat de zuigers er ook bij zaten.
Ik was aangenaam verrast en heb de oude dan maar vervangen alhoewel ze nog zeer gaaf en intact zijn.
Ik heb ze opzij gelegd en ze kunnen perfect opnieuw gebruikt worden.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Van een verrassing gesproken.Dit is zijn wel het duurste onderdelen uit de doos. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Van het weekeind zal ik iedereen nog eens contacteren ivm de onderdelen.
Velen bestellen onderdelen en komen ze nooit afhalen of spreken niet af om ze te laten bezorgen. Ik probeer zoweinig als mogelijk met de post te versturen wegens teveel verlies en beschadigingen.
De rubriek onderdelen zal ook aangepast zijn na het weekeind. Alle niet bezorgde delen komen hier op te staan.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Alain,"nu sla je de nagel op de kop".Ik begrijp dat je niet aan alle onderdelen kunt geraken maar je laat ons te lang in het ongewisse.Ik weet dat de onderdelen via de club beterkoop zijn.Daarom bestel ik ook de meeste onderdelen bij de club.Maar als het voor jou te moeilijk is of te tijdrovend wil ik mijn onderdelen wel ergens anders bestellen.Na maanden wachten op een antwoord zakt me de moed soms in de schoenen.Ben je aan de door mij gevraagde onderdelen kunnen geraken?Als dat niet zo is, is dat niet zo erg!Maar geef af en toe eens een seintje dan weten we waar we aan toe zijn.Ik praat nu in meervoud omdat ik die vraag ook van andere clubleden krijg.Ik kom mijn onderdelen wel halen, als je me iets laat weten.Begrijp dit niet verkeerd! Het is positief bedoeld. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Inderdaad, deze communicatie komt net op tijd.... :-?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Binnen een club moeten we inderdaad altijd positief met mekaar omgaan en communiceren. Mijn bedoeling is om zoveel als mogelijk een goedkope en liefst originele oplossing aan iedereen te bieden. Nu OK ik heb de laatste tijd door mijn beroep wat minder tijd in de club kunnen investeren, er is soms zelfs geen tijd om aan mijn eigen troeteldiertjes te werken.
Tijdens het weekeind zie ik wat binnen is en wat niet.
Nu alles is te verkrijgen maar tegen welke prijs, ... alles wat ik zelf niet kunnen vind, koop ik niet. Niet voor mezelf , niet voor een ander. Het deksel valt immers altijd op iemands neus.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Fijn dat je het ook zo ziet.Iedereen betaalt niet graag te veel!Ik vind het heel goed dat je niet zomaar alle onderdelen koopt.Soms zijn er alternatieven en deze keus moet kunnen gemaakt worden door de clubleden zelf. Het is ten slotte hun geld en passie en niet iedereen wil daar evenveel geld aan besteden.Ik heb al wagens gezien waar onderdelen inzitten die niets met Matra te maken hebben! Maar dit is een beslissing die de eigenaar zelf neemt.Het is zijn volste recht.Ik vind dat we niet mogen klagen!Het blijft betaalbaar om een Matra in je bezit te hebben.De duurste onderdelen heb je maar zelden nodig(gelukkig).Dus kwalitatief zijn onze Matra's niet zo slecht.Na een grondige restauratie heb je jarenlang geen dure onkosten meer. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
De elektronische ontsteking is aangekomen. Ik heb het pakje open gedaan om te zien wat er in zit.Dit zijn mijn vaststellingen; De delco is nieuw maar de delcocap en de rotor zijn occasie.De delcocap is gebarsten en moet worden vervangen.Best vervangen door een cap met een aansluiting van 90? dan zijn de huidige kabels lang genoeg.Dit heb ik ook gedaan.De modulle van de ontsteking is ook occasie en kan een likje verf gebruiken. Het klemplaatje voor de delco zit er niet bij .Dit stond ook niet op de advertentie.Misschien dat een plaatje van een gewone delco past! Ik zal het eens bekijken.Zie foto!s.
Attachments
module.JPG
module.JPG (37.58 KiB) Viewed 5539 times
delco.JPG
delco.JPG (29.99 KiB) Viewed 5539 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Das goed nieuws, Godfried!
Misschien past de delco-kop van mijn bestaande ontsteking en ik heb er alleszins nog wel een paar liggen.
We zullen gauw eens afspreken als je eens een weekendje vrij hebt.
Dan kom je maar eens naar het pajottenland en kan je mijn "operatiekwartier" en de "pati?nt" eens komen bezoeken.

Bart

p.s.: heb gisteren nog een tweetal uren staan "steenslagkrabben". Het chassis is bijna klaar om te stralen.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De kogel is door de kerk.

Maandag 23 oktober gaat het chassis richting Roeselare om te worden afgeleverd in het zandstraalbedrijf.
Wanneer het zal klaar zijn weten ze zelf nog niet maar ik ga het dadelijk bij Jean afzetten als het klaar is.

Godfried, ik zal jou goed op de hoogte houden wanneer het chassis naar Maasmechelen bij Jean zou kunnen komen.

Benny, nogmaals bedankt voor de tip! Hier in de streek zijn ze niet erg happig om een Bagheera-chassis te stralen.
Gelukkig zijn er nog de noeste westvlamingen die voor niets terugdeinzen!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb de module op mijn bagheera aangeslotenen en deze werk.Oef.De voet van de delco is iets anders dan de delco die ik thuis heb.Volgens mij is daar een speciaal klembeugeltje voor nodig.Omdat het uiteinde conisch is en niet recht.Ik ga en mail doen naar frank of hij dat kan opzoeken.Ik geef hem alle nummers door die op de delco staan.zie foto.Rechts is een standaard delco en links is de nieuwe. :wink:
Attachments
delco oud en nieuw.JPG
delco oud en nieuw.JPG (38.96 KiB) Viewed 5529 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik heb Frank een E-mail gestuurd waar hij werkt.Maar heb geen reactie ontvangen.Misschien komt deze nog!Lees de mail naar Frank. :wink:

Dag Frank,
Ik heb en elektronische delco gekocht voor op Bart zijn bagheera.De voet onder aan dedelco is niet het zelfde als een standaard delco.Hij is conisch! Bestaat hiervoor een speciaal klemplaatje?We zouden anders niet weten hoe deze delco te bevestigen.Als je tijd hebt!Kijk dan eens of je daar iets van kunt terug vinden in de computer.Hier is de delco nr en merk,Bosch, 0237020003--JHFU4.Van welke wagen hij komt weet ik niet maar hij zou moeten passen op een bagheera-murena-horizon enz.Zie bijlage. Rechts is de conische en links een stadaard delco van een bagheera.
Bedankt voor de moeite.
Bart en Godfried.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Ik neem aan dat je de electronische module reeds op jouw Bagheera uitgetest hebt.
Hou me op de hoogte voor de delco.
Op jouw foto ziet de aandrijving er praktisch hetzelfde uit, behalve de ronde kraag om de delco vast te houden.

Ondertussen heb ik de banden van de velgen laten nemen om de velgen mee te laten zandstralen met het chassis.
Ik heb horen zeggen dat zandstralen niet zo aangewezen is op lichtmetalen velgen maar eerder met glaskorrels.
Klopt dit? En na het stralen, laat ik ze dan best lakken of laat ik ze gewoon "brut"?

Bart

De sloffenwinkel van de Bagheera
Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Poedercoaten geeft meestal wel een goed effect na het stralen van ALU velgen
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Bart

Neem eens koncakt op met Renoprotec in Berlare(info@renoprotec.be),ik heb daar mijn remklauwen laten behandelen,ook heb ik daar prachtige gerestaureerde velgen gezien.
Die mannen doen prachtig werk.

Groeten
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, waar je gaat om je chassis te stralen, stralen ze ook velgen. Die mannen werken samen met een firma die ze dan poedercoat.

Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ikzelf heb opgevangen dat zandstralen het oppervlakte oneffen kan maken, kleine putjes die na het lakken zichtbaar blijven.
Glasparels zijn dus aangewezen.

http://www.autozine.nl/text/186.html


en......, poedercoaten geeft naar mijn gevoel het mooiste resultaat.

Maar wat je ook doet ze dienen een beschermlaag te krijgen die toch een klein beetje weerstand kan bieden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, ik heb de module eventjes aangesloten op mijn bagheera dan weet je dat deze OK is en dat is ze ook.Het berichtje naar Frank( zeuneke) heeft niets op geleverd!Hij reageert niet.Ik ga het berichtje nog eens versturen naar de garage waar hij werkt.De delco past perfect op een bagheera maar het klemplaatje ontbreekt.Dit is geen gewoon klemplaatje. Het is een beetje conisch.Het is daarom dat ik het gevraagd heb aan Frank.Hij zou kunnen zien wat voor een klembeugel er gebruikt wordt.Wat de velgen betreft! Zijn deze origineel bij een bagheera 1 gelakt of blank?Als ze zilver gelakt zijn kun je ze laten poederlakken.Ik zou ze laten stralen waar je ze laat poederlakken.Je kent dat h?. Ze waren niet goed of te grof gestraald is het antwoord als er iets mis loopt.Dit risico moet je niet nemen.Laat het op de zelfde plaats doen.Als je ze blank wil laten moeten ze heel fijn gestraald worden en dan een laag vernis erop (laten) zetten.Dit doen ze ook waar ze poederlakken.De vernis was bij mij een supplement. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die velgendokter is een vakman. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Goed zo, jongens!
Doet altijd plezier om vele tips van collega's Matrafielen te krijgen!
Iedereen is terug bij de les!

Maandag 23/10 gaat het chassis naar de "zandstraalfabriek" en ik zal ginds ook nog eens informeren wat het beste is voor de lichtmetalen velgen.
Zo glad mogelijk, das een feit, en dan een laagje vernis erop.
Wat vinden jullie van de kleurloze vernis in spuitbussen (bv. Motip)?
Of zoals velen zeggen, poederlakken in aluminiumkleur, is misschien nog beter. Dat is veel steviger, neem ik aan. Alle tips zijn welkom!

Ik zal nog de ganse week krabben om alles een beetje toonbaar te maken voor het stralen.
Maar niet getreurd, in Gent zeggen ze: "Nie neute, nie pleuje!"
Nog een paar uurtjes krabben en het plezante werk kan beginnen!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je zelf een laagje vernis gaat spuiten kan het zijn dat je na drie terug aan het stralen bent.Het beste maar ook het duurste is poederlakken met een laagje vernis erover.Ik betaalde 9 jaar geleden ?25 per velg.Daar kon ik zelf niet voor beginnen.De velg wordt dan binnen en buiten gepoederlakt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik ga zo veel mogelijk voor het origineel.

Poederlakken dus.

http://www.alu-velgrepair.be/

Indien het geen Matra velgen zijn ben ik uiteraard een stuk minder kritisch.

Remmen, ga hier, http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=230 , eens kijken.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Uiteraard gaan we voor het origineel, he Paul!
Bedankt voor de nuttige links, die mannen leveren prachtig werk!

Ik heb de Bagheera-velgen eens bestudeerd en deze zijn dus ook gelakt in een satijnachtige alu-kleur zonder vernis "op zijn Matra's" (met weinig lak, dus).
De randen hebben niet teveel te lijden gehad van stoepranden maar zullen waarschijnlijk toch wat moeten gladgemaakt worden.

Ik hoop maandag iets meer te weten want je kent het, als je de velgen ergens laten stralen hebt, en gaat ze weer ergens anders laten poederlakken, dan zal het stralen niet goed genoeg zijn om te kunnen lakken...
Waarschijnlijk kan ik, zoals Benny zegt, de velgen ook bij hen laten poederlakken.

Ziehier de link van het bedrijf dat ik via Benny gevonden heb:

http://www.metallink.be/
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Je hebt gelijk ook al wat richtprijzen.

Metallink lijkt mij niet gespecialiseerd in velgen, maar dat hoeft niet te betekenen dat het geen vakmannen zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die richt prijzen zijn voor!Van om te vallen! Voor die prijs kun je waarschijnlijk nog een nieuw stel velgen kopen. Ze zullen wel niet zo mooi zijn dan de velgen die herlakt werden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De kosten bepaal je zelf.
Er zijn echter weinig werkhuizen waar je de set kan aanbieden met de banden er op.
Last edited by Paul on Wed Oct 18, 2006 6:35 pm, edited 1 time in total.
Post Reply