Vandaag het uitlaatprojekt zo goed als afgerond. Nog een paar kleine cosmetische dingen aan de buitenkant afwerken en dan kan de motor/versnellingsbak eindelijk ingebouwd worden.
Na 3 weken frezen, persen, buigen en lassen ben ik erg content met het geluid. Niet te luidruchtig maar een lekker diep zwaar soundje.
Achteraf ben ik toch blij dat ik voor deze omweg gekozen heb. Het lijkt me dat de 530 origineel zo ook ongeveer geklonken moet hebben toen die uit de fabriek rolde.
Dat werkt erg prettig op de motorbok.
Hier wordt de onderste steun passend gemaakt.
De steun zit op 2 tapeinden vast in de zijkant van de bak, Bij de originele manier zit deze met de bouten vast waarmee ook de deksel aan de onderkant vast zit, en dat geeft vaak lekkage.
Een nieuwe zou goed moeten zijn zeker als die origineel voor de 530 ismaar deze carbs zitten ook in andere auto's.
Heb je naar de sproeierbezetting gekeken?
Vacuum lek ergens?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Hey Herman, de motor moet straks nog gewoon netjes afgesteld worden. ik heb de ontsteking nog niet eens met de lamp afgesteld.
De sproeiersetting heb ik laatst eens gecheckt. En voor zover ik alles begrijp wat in het werkplaatshandboek staat klopt dit gewoon.
Hij loopt nog niet eens zo slecht stationair nu. Dat komt wel goed straks als er wielen onder de auto zitten.
De Solex 32 TDID zit ook op de Opel GT, en de Audi 80 en waarschijnlijk nog wel meer merken.
Al had de M530 maar 50 pk, had ik daar nog geen moeite mee.
Hier in Nederland mag het al niet harder meer als 100 km/h op de snelweg
op de buitenwegen is het al bijna overal 60 km/h
en in de kom 30 km/h
Dan is het een zegen als er niet al te veel paardenkrachten onder de kap liggen te trappelen.
Mijn broer reed vroeger met een Ford Capri 1500 en ik met een Ford Escort 1100. Soms mocht ik mijn broer zijn Capri meenemen. Ik vond dit toen een geweldige auto, deze had toen meer als genoeg vermogen. Het was heerlijk rijden.
Maar zoals je aanhaalt wat ben je met veel vermogen, je kunt het toch niet meer gebruiken. Hier is het ook overal 30-50 en 70 en op enkele plaatsen nog 90 km/uur.
Ach, een bom motorvermogen is ook niet alles.
Mijn '71 Jeep Wagoneer is daar dan wel rijkelijk van voorzien (305 pk/380 Nm) en gooit dit er ook al uit tegen de 4000 rpm, maar als je het aanspreekt bereik je alleen maar dat de banden gaan roken en de auto overal naar toe gaat waar je absoluut niet heen wilt.
En dan laten we het maar helemaal niet hebben over de brandstofconsumptie. (bij heel rustig rijden is 1:3,5 nog net haalbaar )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit wrote: ↑Tue Dec 24, 2019 12:01 pm
1:3,5 nog net haalbaar
Dat reed ik ook zo'n beetje met mijn Chevy Vandura 5.7 op ralenti toerental.
De Capri is ook bet leuk maar dat moet dan wel een 2600RS zijn.
Dan heb je tenminste wat power.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Het projekt groeit. Langzaam aan begint het serieus op een echte auto te lijken.
En,....er beginnen lege plekken te ontstaan in m'n magazijn.
Morgen naar de bandenboer, en een paar RVS remleidingen die ik te lang besteld had aan laten passen.
Heerlijk zo een paar vrije dagen naar boven liggen staren.
Hoort het trouwens zo dat die spiebanen van de aandrijfas zo ver uit schuiven en niet met een stofhoes beschermd worden, of is dit alleen maar het geval in de vrij hangende stand van de ophanging?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
De spiebanen steken inderdaad zo ver uit omdat alles op z'n laagste punt hangt.
Om dit punt in het dagelijks verkeer te halen moet je met een redelijke snelheid over een verkeersdrempel.
Er zit een soort schraapveer van vilt in de kraag van de as die fungeert om het vuil buiten houden.
Voor de rest met regelmaat de vetspuit er flink op, en niet aan 4x4 evenementen deelnemen.
Ah kijk, interne viltringen....
In de 4x4 wereld lossen we dit vuilprobleem meestal op door er een stuk (brom)fiets binnenband als hoes omheen te plaatsen, roest en vuil in de spiebanen vreet uiteindelijk de assen en kruisstukken op.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969