Zoals waarschijnlijk hier wel bekend ben ik bezig met het vervangen van mijn 2.2 blok voor een V6. Nu is dat kwa originaliteit natuurlijk zo goed als een doodzonde, maar mijn wagen is in mijn bezit nooit origineel geweest, dus ach..
En gezien vanaf hoe je straks achter de wagen de motorruimte in kijkt:
Hopelijk kan hij in het najaar met dit nieuwe blok rijden!!
PS: ik dacht hier al eerder wat over geschreven te hebben maar kan de post niet meer vinden.....
Ja, een Alfa Romeo 3.0 V6 uit een 164. Een oud type 12 klepper uit 93. Ze zeggen dat ze niet stuk te krijgen zijn, en gezien de staat van dit blok bij een km-stand van 2 ton lijkt dat waar te zijn! Na het schoonpoetsen en opentrekken van de onderdelen blijkt er absoluut niets mee mis te zijn, zelfs geen slijtageplekken kunnen ontdekken bij de bewegende delen!
Prachtige motor maar ga je met dit vermogen tot stilstand kunnen komen als het plotseling nodig is?Met deze motor zal het meer vliegen worden dan rijden.Zal wel een heerlijk gevoel geven!Ik hoop hem eens te zien op een meeting. Succes met de inbouw van de motor.
Groetjes, Godfried.
Het zal niet gemakkelijk zijn om de benzinetank te verkleinen. Waarschijnlijk ga je een andere moeten maken!Wat de remmen betreft!Heb je gelijk.Zolang je de snelheid onder controle houdt mag het geen probleem zijn.
Het heeft minder met snelheid op zich te maken maar eerder op uithouding want die snelheid bereikt men sneller en frequenter. Op die manier van rijden is het systeem niet berekend! Je zal er best toch rekening met houden dat het systeem sneller warm gaat lopen en zo meer kans gaat bieden op fading. Afkoelen van die handel zal de boodschap zijn.
Zit wel in de planning voor de toekomst natuurlijk, nmaar dat kost ook weer. Voor toelating op de NL wegen is aanpassen van de remmen in ieder geval niet nodig.
paar luchthappers op je remklauwen alla F1 geeft wat extra koeling, luchtinlaten aan de voorkant met slangen naar wielen geleiden ofzo er is altijd wel wat te verzinnen
Klopt! Maar het moet niet te gek worden! Ik vind van die nette sparingen in de kap, dus zonder iets wat uitsteekt oid wel mooi, maar de vorm wil ik zo goed mogelijk behouden, stel je voor een Murena met een luchthapper voorop!
Maar ik rijd toch altijd netjes 120, dus het valt wel mee hoor...
Subframe kost je zo'n 600 Euro. Aanpassen van de tank kan je vrij goedkoop laten doen bij een bedrijf dat een plastiklasapparaat heeft, of zo'n ding huren en zelf aan de slag gaan. Maar dan ben je er nog niet, ook aandrijfassen, koppelingsstang en dergelijke zullen aangepast moeten worden.
als je zo'n subframe 'opmeet', moet dit toch makkelijk na te maken zijn...
Welke prestaties mag je verwachten met de V6? zijn de cardans wel bestand aan deze krachten.
Persoonlijk zou ik wel kiezen voor een automaat, wegens de vele files enz. Sportief ?n comfortabel. Blijft waarschijnlijk bij dromen.
Subframe opmeten kan inderdaad als je een voorbeeld hebt. Als je het zelf helemaal moet gaan uitdokteren ben je een aardig tijdje zoet..
Prestaties te verwachten; Ik hoorde dat een Murena V6 op gas (dus met restrictie) volgens de Tomtom in Duitsland 252 km/h haalt. Dus daar kan met benzine nog wat bovenop, chip van Squadra erin en niog een schepje erbij, maar de top ga je toch nooit rijden natuurlijk!
Invoer naar Belgie is geen probleem want in NL krijg je na een RDW keuring netjes nieuwe papieren bij de wagen en staat er ook officieel Murena V6 op de autopapieren. Hier hebben de andere EU landen zich aan te houden!
Dat zal dan de enige oplossing zijn om een Murena met andere motor op de weg te krijgen. in Belgi? is het niet toegelaten om een andere motor te plaatsen, wat zijn de mogelijkheden voor zo'n RDW keuring? Moet het een Alfa V6 blok zijn, of kan je ook een keuring krijgen met, ik noem maar iets, een Lancia Thema V8 blok?
Op zich kan alles wat je wilt mits je aan alle eisen voldoet. Een Alfa v6 is makkelijker omdat die al eerder gekeurd zijn en er dus minder streng gekeken wordt. Maar een andere motor kan ook. Het kan dan wel zijn dat er verstevigingen aan het chassis, grotere remmen en dergelijke geeist gaan worden.
Zou nogal kunnen meevallen, kwa pk's en koppel liggen de V6 en V8 zeer dicht in elkaars buurt, lancia leverde trouwens beide types in de Thema. Misschien zijn de motorbevestigingspunten ook dezelfde. Wel geluk natuurlijk dat je als nederlander die zaken mag aanpassen. Als Belg vraag ik me af hoe het moet, In Nl een auto komen, aanpassen ?n pas dan invoeren in Belgi?, of een auto kopen, aanpassen fictief verkopen aan een Nl, laten keuren, en dan terug invoeren in Belgi?. Veel papierwerk, en elke in- of uitvoer wordt naruurlijk belast....