Godfried,
Als je de site "https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez ... 87414316ef"
raadpleegt kan je tegen betaling met een voertuig van meer dan 40 jaar Antwerpen binnenrijden. Als je een gans jaar wil kunnen rijden kost het u 180€, voor kortere periodes is dat minder.
Voertuigen jonger dan 40 jaar zijn niet toegelaten.
Zo zie je maar, het draait allemaal om geld... de vervuiling kan afgekocht worden.
De huidige tarieven gelden maar tot eind van dit jaar.
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez ... an-40-jaar
Keuring oldtimers in Vlaanderen
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 4132
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen
In Brussel oldtimerplaat ouder dan 30 jaar automatisch toegelaten. In Antwerpen oldtimerplaat ouder dan 40 jaar betalend toegelaten (gunstig tarief, of wat je daaronder mag verstaan).
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen
Ja schandalig is dat. Het moet gewoon geld kosten. De meerderheid van de oldtimers maken geen 500 km per jaar.Urbain wrote: ↑Thu Mar 14, 2019 8:43 pm Godfried,
Als je de site "https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez ... 87414316ef"
raadpleegt kan je tegen betaling met een voertuig van meer dan 40 jaar Antwerpen binnenrijden. Als je een gans jaar wil kunnen rijden kost het u 180€, voor kortere periodes is dat minder.
Voertuigen jonger dan 40 jaar zijn niet toegelaten.
Zo zie je maar, het draait allemaal om geld... de vervuiling kan afgekocht worden.
De huidige tarieven gelden maar tot eind van dit jaar.
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez ... an-40-jaar
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190416_04334378
Binnenkort beginnen ze ook in Gent met een LEZ (Lage Emissie Zone) en het ziet er weer niet goed uit voor onze old-timers. En weer zijn het de "groenen" die het door onze strot willen duwen....
Binnenkort beginnen ze ook in Gent met een LEZ (Lage Emissie Zone) en het ziet er weer niet goed uit voor onze old-timers. En weer zijn het de "groenen" die het door onze strot willen duwen....
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen
Dit ga je niet kunnen stoppen, achter enkele jaren mag je geen stad meer in met je oldtimer.Urbain wrote: ↑Tue Apr 16, 2019 10:47 pm https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190416_04334378
Binnenkort beginnen ze ook in Gent met een LEZ (Lage Emissie Zone) en het ziet er weer niet goed uit voor onze old-timers. En weer zijn het de "groenen" die het door onze strot willen duwen....
Matra Bagheera S - 1977
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen
Dit vind ik nog wel de grootste frustratie. Onlangs een 'niet sjoemel software' auto gekocht. in NL betaal je dan de hoofdprijs voor BPM. De uitstoot is nl eerlijk vermeld. Op BPM wordt afgeschreven, dus die zakt % naar een aantal jaren. Als het echt om het milieu gaat dan zou deze hoog moeten blijven, ik ben het er dan niet mee eens, maar goed je zou het dan nog kunnen snappen. Maar nee hoor, de vervuiling is schijnbaar naar 10 jaar niet zo erg, want dan is er inmiddels een deel van afgeschreven. In Arnhem is nu de milieuzone ingesteld voor oude dielsels. De schepen op de rijn met dikke roetpluimen, die tellen niet mee. Bestel auto's tellen ook niet mee, het is volstrekte willekeurZo zie je maar, het draait allemaal om geld... de vervuiling kan afgekocht worden.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen
LEZ : wie verdient zondag Uw stem ?
Beste GODFRIED ROYAKKERS
Dank zij de acties van BFOV, mogen oldtimers in Brussel (vrije toegang voor voertuigen van meer dan 30 jaar oud en ingeschreven met een O-plaat) en Wallonie (vrije toegang voor voertuigen die max. 3000 km per jaar afleggen) circuleren in een LEZ.
Zoals bekend, liggen CD&V (Minister Schauvliege) en N-VA (Burgemeester De Wever en Schepen Nabila Ait Daoud) aan de basis van het nog steeds bestaande toegangsverbod in Vlaanderen, zoals dit voortvloeit uit het LEZ-uitvoeringsbesluit en het Antwerps stadsreglement.
De BFOV blijft de wettelijkheid van dit verbod betwisten in meerdere nog hangende juridische procedures.
Zoals bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, en omdat de vorige Vlaamse Regering bleef weigeren ons tegemoet te komen, stelden wij daarom aan alle partijen (deze keer echter enkel de Vlaamse aangezien het probleem in Brussel en Wallonie is opgelost) opnieuw de duidelijke en door ons uitvoerig onderbouwde vraag:
Gaat Uw partij er al dan niet mee akkoord op Vlaams niveau een algemene toelating tot vrije toegang in een LEZ in te voeren voor alle voertuigen, ouder dan 30 jaar en ingeschreven onder O-plaat ?
Wij lieten tevens weten dat wij de afwezigheid van enig antwoord als een negatief standpunt zouden beschouwen.
Zoals kon verwacht worden in het licht van het tot stand komen van de LEZ-reglementering (zie hoger), ontvingen wij van CD&V geen antwoord. N-VA bleef rond de pot draaien: eerst stelden zij dat de evaluatie van het LEZ-kader in zijn geheel moest gebeuren en het niet rechtvaardig zou zijn voor één categorie van voertuigen een uitzonderingsregime toe te staan, om er daarna, en met de hete adem van het Vlaams Belang in hun nek, aan toe te voegen dat de O-platen zulke uitzondering misschien zouden kunnen rechtvaardigen. Een duidelijk antwoord (ja of nee) bleef echter uit.
De SP.A had voorheen reeds klaar en duidelijk gesteld dat zij gekant zijn tegen een permanente toegang tot een LEZ voor oldtimers.
Een ondubbelzinnig standpunt "PRO" werd enkel ingenomen door Open VLD, Vlaams Belang, PVDA en Groen (deze laatste gekoppeld aan een max aantal km zoals in Wallonie).
Een verwittigd kiezer is er twee waard: van CD&V, N-VA en SP.A moeten oldtimerliefhebbers dus niets verwachten.
Aan U de keuze volgende zondag !!!!
De BFOV
Beste GODFRIED ROYAKKERS
Dank zij de acties van BFOV, mogen oldtimers in Brussel (vrije toegang voor voertuigen van meer dan 30 jaar oud en ingeschreven met een O-plaat) en Wallonie (vrije toegang voor voertuigen die max. 3000 km per jaar afleggen) circuleren in een LEZ.
Zoals bekend, liggen CD&V (Minister Schauvliege) en N-VA (Burgemeester De Wever en Schepen Nabila Ait Daoud) aan de basis van het nog steeds bestaande toegangsverbod in Vlaanderen, zoals dit voortvloeit uit het LEZ-uitvoeringsbesluit en het Antwerps stadsreglement.
De BFOV blijft de wettelijkheid van dit verbod betwisten in meerdere nog hangende juridische procedures.
Zoals bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, en omdat de vorige Vlaamse Regering bleef weigeren ons tegemoet te komen, stelden wij daarom aan alle partijen (deze keer echter enkel de Vlaamse aangezien het probleem in Brussel en Wallonie is opgelost) opnieuw de duidelijke en door ons uitvoerig onderbouwde vraag:
Gaat Uw partij er al dan niet mee akkoord op Vlaams niveau een algemene toelating tot vrije toegang in een LEZ in te voeren voor alle voertuigen, ouder dan 30 jaar en ingeschreven onder O-plaat ?
Wij lieten tevens weten dat wij de afwezigheid van enig antwoord als een negatief standpunt zouden beschouwen.
Zoals kon verwacht worden in het licht van het tot stand komen van de LEZ-reglementering (zie hoger), ontvingen wij van CD&V geen antwoord. N-VA bleef rond de pot draaien: eerst stelden zij dat de evaluatie van het LEZ-kader in zijn geheel moest gebeuren en het niet rechtvaardig zou zijn voor één categorie van voertuigen een uitzonderingsregime toe te staan, om er daarna, en met de hete adem van het Vlaams Belang in hun nek, aan toe te voegen dat de O-platen zulke uitzondering misschien zouden kunnen rechtvaardigen. Een duidelijk antwoord (ja of nee) bleef echter uit.
De SP.A had voorheen reeds klaar en duidelijk gesteld dat zij gekant zijn tegen een permanente toegang tot een LEZ voor oldtimers.
Een ondubbelzinnig standpunt "PRO" werd enkel ingenomen door Open VLD, Vlaams Belang, PVDA en Groen (deze laatste gekoppeld aan een max aantal km zoals in Wallonie).
Een verwittigd kiezer is er twee waard: van CD&V, N-VA en SP.A moeten oldtimerliefhebbers dus niets verwachten.
Aan U de keuze volgende zondag !!!!
De BFOV
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen
UPDATE NVA wil nu toch oldtimers toelaten tot de LEZ.
Hopelijk houden ze woord na de verkiezingen.
https://www.bfov-fbva.be
LEZ : wie verdient zondag Uw stem ?
BELANGRIJKE UPDATE
Beste URBAIN SWERTS
Uw identificatienummer BFOV = 24474
Naar aanleiding van onze communicatie van gisteren ontvingen wij een reactie van N-VA die ons er van beticht dat hun visie verkeerd werd weergegeven. Wij antwoorden hierop als volgt:
De BFOV is een onafhankelijke organisatie zonder ENIGE politieke band, die er zich toe beperkt de standpunten van alle partijen weer te geven en te analyseren in het belang van haar leden.
Op basis van het politiek gedrag van N-VA in het verleden (tot gisteren) en in het kader van de antwoorden die wij van deze partij mochten ontvangen op de door ons gestelde vraag over de O-platen en de LEZ was onze communicatie onbetwistbaar juist.
Wij nemen akte van het last minute, en na ons bericht van gisteren, door N-VA ingenomen (nu voor het eerst ondubbelzinnig) nieuw en onvoorwaardelijk standpunt dat “alle voertuigen met een O-plaat een algemene toelating moeten krijgen tot de LEZ”.
Ongetwijfeld is dit goed nieuws voor de ganse oldtimercommunity.
Het zal dus aan N-VA, Open VLD, Vlaams Belang, Groen en PVDA toekomen om hun beloften ook te realiseren als zij zouden deelnemen aan het beleid. Wij zullen niet aarzelen om hen daarover te interpelleren bij de komende regeringsvorming(en).
De BFOV
Als u deze nieuwsbrief niet langer wenst te ontvangen, klik dan hier en kies de optie 'uitschrijven'.
Deze nieuwsbrief werd verzonden naar urbain.swerts@skynet.be
www.bfov-fbva.be
Hopelijk houden ze woord na de verkiezingen.
https://www.bfov-fbva.be
LEZ : wie verdient zondag Uw stem ?
BELANGRIJKE UPDATE
Beste URBAIN SWERTS
Uw identificatienummer BFOV = 24474
Naar aanleiding van onze communicatie van gisteren ontvingen wij een reactie van N-VA die ons er van beticht dat hun visie verkeerd werd weergegeven. Wij antwoorden hierop als volgt:
De BFOV is een onafhankelijke organisatie zonder ENIGE politieke band, die er zich toe beperkt de standpunten van alle partijen weer te geven en te analyseren in het belang van haar leden.
Op basis van het politiek gedrag van N-VA in het verleden (tot gisteren) en in het kader van de antwoorden die wij van deze partij mochten ontvangen op de door ons gestelde vraag over de O-platen en de LEZ was onze communicatie onbetwistbaar juist.
Wij nemen akte van het last minute, en na ons bericht van gisteren, door N-VA ingenomen (nu voor het eerst ondubbelzinnig) nieuw en onvoorwaardelijk standpunt dat “alle voertuigen met een O-plaat een algemene toelating moeten krijgen tot de LEZ”.
Ongetwijfeld is dit goed nieuws voor de ganse oldtimercommunity.
Het zal dus aan N-VA, Open VLD, Vlaams Belang, Groen en PVDA toekomen om hun beloften ook te realiseren als zij zouden deelnemen aan het beleid. Wij zullen niet aarzelen om hen daarover te interpelleren bij de komende regeringsvorming(en).
De BFOV
Als u deze nieuwsbrief niet langer wenst te ontvangen, klik dan hier en kies de optie 'uitschrijven'.
Deze nieuwsbrief werd verzonden naar urbain.swerts@skynet.be
www.bfov-fbva.be
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- matrafan
- Posts: 2194
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen
Zoals de afgelopen jaren meermaals gebeurd is zal de NVA zich 'niet' aan hun afspraken houden.
Zullen zekers mijn stem niet krijgen zelf hun kopman BDW draait als de wind om toch maar de stemmen voor zijn partij binnen te halen.
Voor mij maar één stem "Eigen volk eerst" zal ook wel de oplossing niet zijn maar alles beter als de NVA'ers die ons al maar verder blijven uitpersen.
Maar iedereen in België heeft een vrije meningsuiting en misschien maar goed anders was het maar eentonig.
Zullen zekers mijn stem niet krijgen zelf hun kopman BDW draait als de wind om toch maar de stemmen voor zijn partij binnen te halen.
Voor mij maar één stem "Eigen volk eerst" zal ook wel de oplossing niet zijn maar alles beter als de NVA'ers die ons al maar verder blijven uitpersen.
Maar iedereen in België heeft een vrije meningsuiting en misschien maar goed anders was het maar eentonig.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Keuring oldtimers in Vlaanderen
Persoonlijk ben ik het met je eens. Je zou eerst aan je eigen mensen moeten denken. Het zijn deze mensen die het systeem ook betalen.
Matra Bagheera S - 1977