Via Google niks bruikbaars kunnen vinden met dit nummer 0012618100 GUMMIDICHTUNG, — Peugeot-Citroen.

Ik hoop dat je deze ook hebt liggen, zonder de juiste maten is het onbegonnen werk.

Nee het gaat om deze dichting een O ring tussen versnellingsbak en koppelingshuis, differentieel.
Volgens het onderdelenboek zitten hier afstandringen en een dichting.Volgens mij heft die O ring bij alle types gezeten. Dit krijg je niet dicht met een metalen ring die de afstand tussen twee tandwielen bepaald.matrafan wrote: ↑Wed Nov 28, 2018 7:11 pm Ik herinner me uit een grijs verleden (zo'n 40 jaar) dat er bij de versnellingsbakken van de Simca 1100 metalen ringen gebruikt werden.
Deze zijn bij de latere motoren waarschijnlijk vervangen door O-ringen.
Wel vreemd dat dit nergens duidelijk vermeld wordt met maten?
De O-ring die ge op de foto ziet heeft de volgende maten:
Binnendiameter: 72mm
Breedte:2,5mm
Als ge de volgorde van de tekening volgt zit de O-ring inderdaad achter de metalen ringen.GODFRIED wrote: ↑Fri Nov 30, 2018 8:40 am Op de tekening is het net of de o ring achter de metalen ring zit maar deze hoort aan de buitenkant over het tandwiel van de pignonas te zitten. Je kunt deze O ring verwijderen zonder de pignoas uit de versnellingsbak te bouwen. Dit is voor alles behalve duidelijk op de tekening.![]()
Meteen nu ik het hier lees weet ik het weer.Muddy Bandit wrote: ↑Fri Nov 30, 2018 9:23 pm Die metalen vulringen dienen om het dubbele kogellager van de pignonas af te stellen (die speling moet nagenoeg 0 zijn), de rubberen ring is een olie-afdichting.
Dan ga ik wachten met het bestellen van die grote O ring op de juiste maten.ALAIN VAN AKEN wrote: ↑Tue Dec 04, 2018 4:04 pm Van de kleine had ik er eentje nieuwe liggen (maat reeds doorgegeven).
De grote heb ik zelf niet liggen, heb er wel een originele besteld. Als deze binnen is meet ik ze op.
Ik zou zo wie zo wachten op de bestelde ring van Alain want als ge eentje neemt die te dik is hebt ge kans dat de andere twee niet meer gaan afdichten doordat ge de bak niet volledig dicht krijgt.GODFRIED wrote: ↑Tue Dec 04, 2018 3:14 pm Ik ben aan het meten geweest. Binnenmaat O ring inderdaad 72 mm.
De oude O ring is zo platgedrukt dat ik sterk twijfel of het wel een O ring is geweest of een platte dichting.
De groef waar de O ring inzit is 3,7 mm breed en 2 mm diep.Persoonlijk zie ik hier liever een dikkere o ring inzitten. Minsten 3 mm of 3,5 mm dik.
Wat denken jullie hiervan? Iemand een originele nieuwe liggen voor de juiste maten?![]()
matrafan wrote: ↑Tue Dec 04, 2018 6:42 pmIk zou zo wie zo wachten op de bestelde ring van Alain want als ge eentje neemt die te dik is hebt ge kans dat de andere twee niet meer gaan afdichten doordat ge de bak niet volledig dicht krijgt.GODFRIED wrote: ↑Tue Dec 04, 2018 3:14 pm Ik ben aan het meten geweest. Binnenmaat O ring inderdaad 72 mm.
De oude O ring is zo platgedrukt dat ik sterk twijfel of het wel een O ring is geweest of een platte dichting.
De groef waar de O ring inzit is 3,7 mm breed en 2 mm diep.Persoonlijk zie ik hier liever een dikkere o ring inzitten. Minsten 3 mm of 3,5 mm dik.
Wat denken jullie hiervan? Iemand een originele nieuwe liggen voor de juiste maten?![]()
Normaal als de groef 2 mm is zou een dikte van 2.5 mm voldoende moeten zijn, komt tenslotte geen druk op.
Alain, Als je die bestelde dichting binnen hebt denk je dan nog even aan mijALAIN VAN AKEN wrote: ↑Tue Dec 04, 2018 4:04 pm ).
De grote heb ik zelf niet liggen, heb er wel een originele besteld. Als deze binnen is meet ik ze op.