Restauratie M530 LX
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Restauratie M530 LX
Vertel maar niet aan de technische controle wat je allemaal vervangen hebt, ze zouden wel eens kunnen tegenwerken.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Omdat veel delen vervangen zijn in plaats van uitgestukt, ziet het er straks nog redelijk origineel uit als de auto opgebouwd is.
ik heb tijdens de schouwing met inklaren aan de keurmeester gevraagd of ik het chassis na reparatie mocht afkitten / bitakken etc.,
of dat het laswerk zichtbaar moet blijven. Dat hoeft dus niet. De auto kan compleet afgewerkt worden voor de keuring.
De keurmeesters bij RDW zijn wel wat "plaatjes over gaatjes" gewend, dus ik maak me hier niet al te veel zorgen om.
ik heb tijdens de schouwing met inklaren aan de keurmeester gevraagd of ik het chassis na reparatie mocht afkitten / bitakken etc.,
of dat het laswerk zichtbaar moet blijven. Dat hoeft dus niet. De auto kan compleet afgewerkt worden voor de keuring.
De keurmeesters bij RDW zijn wel wat "plaatjes over gaatjes" gewend, dus ik maak me hier niet al te veel zorgen om.
Last edited by elix on Mon Oct 22, 2018 12:00 pm, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Restauratie M530 LX
Dat is goed nieuws.
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Hier in belge lukt dat niet hier zijn ze veel te streng vind ik.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Gisteravond de achteras er met behulp van een dummy-lager onder gebouwd.
Dat ging in ieder geval al probleemloos. Ook nog maar meteen eens gemeten naar de voorkant van het chassis
of het allemaal nog recht zit t.o.v. elkaar. Soms sta ik er zelf van te kijken dat het nog allemaal zo goed past
Of zou dat toch iets met de richtbank van doen hebben
De versnellingsbak even aan de motor gehangen om de positie van de versnellingsbak-steun op te kunnen meten.
Deze maat heb ik nodig om de balk aan de onderkant tegen de kofferbakvloer te lassen.
Nu deze maat bekend is kan ik alles op en aan de kofferbak af lassen.
Het gaat om de maat tussen motorsteun en versnellingsbaksteun

Dat moet corresponderen met de montagegaten in de balk

Even een dummy van het lager gefreesd om de as correct te positioneren

Zo kan ik meten van motorsteun naar versnellingsbaksteun

Dat ging in ieder geval al probleemloos. Ook nog maar meteen eens gemeten naar de voorkant van het chassis
of het allemaal nog recht zit t.o.v. elkaar. Soms sta ik er zelf van te kijken dat het nog allemaal zo goed past

Of zou dat toch iets met de richtbank van doen hebben

De versnellingsbak even aan de motor gehangen om de positie van de versnellingsbak-steun op te kunnen meten.
Deze maat heb ik nodig om de balk aan de onderkant tegen de kofferbakvloer te lassen.
Nu deze maat bekend is kan ik alles op en aan de kofferbak af lassen.
Het gaat om de maat tussen motorsteun en versnellingsbaksteun

Dat moet corresponderen met de montagegaten in de balk

Even een dummy van het lager gefreesd om de as correct te positioneren

Zo kan ik meten van motorsteun naar versnellingsbaksteun

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Het zware werk zit erop, opbouw begonnen
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Nog niet helemaal Alain, Er moeten nog nieuwe spatplaten gemaakt worden die onder de schermen zitten.
Daar zitten ook allemaal van die verstevigingsrillen in.
En,...het is nog niet gedaan met roestvreten. Er liggen op zolder nog 3 targabeugels waar ik nog 1 goede uit moet maken.
Het voorruitframe moet ook nog minimaal gerepareerd worden.
En dan
zal het wel kerstmis zijn 
Maar het gaat goed vooruit. Dit weekend de dubbele bodem er onder gelast. En wat klein grut aan de binnenkant van de balk
die onder de vloer ligt afgewerkt.
de 2 bussen zijn bedoeld als versteviging voor de trekhaak. En platen er in van 12 mm dik met M10 x 1,25 draad
Daar hangt straks de versnellingsbak aan.

alles van binnenuit gelast, geeft aan de buitenkant een origineel aanzicht.
En het is beter om vanuit 1 mm plaat ( bodem ) naar 1,5 mm plaat ( balk ) te lassen.
De proplassen zijn zo ook netjes weg te slijpen zonder dat alles er omheen te dun geslepen word.

Die zit.

Dubbele vloer opspannen zodat de te lassen flenzen goed strak aanliggen.

zelfde verhaal als met de balk

De verstevigingshoeken er in. Deze zijn 2 mm dik plaat.

Onderkant klaar

Het begint toch weer op een auto te lijken.

Daar zitten ook allemaal van die verstevigingsrillen in.
En,...het is nog niet gedaan met roestvreten. Er liggen op zolder nog 3 targabeugels waar ik nog 1 goede uit moet maken.
Het voorruitframe moet ook nog minimaal gerepareerd worden.
En dan


Maar het gaat goed vooruit. Dit weekend de dubbele bodem er onder gelast. En wat klein grut aan de binnenkant van de balk
die onder de vloer ligt afgewerkt.
de 2 bussen zijn bedoeld als versteviging voor de trekhaak. En platen er in van 12 mm dik met M10 x 1,25 draad
Daar hangt straks de versnellingsbak aan.

alles van binnenuit gelast, geeft aan de buitenkant een origineel aanzicht.
En het is beter om vanuit 1 mm plaat ( bodem ) naar 1,5 mm plaat ( balk ) te lassen.
De proplassen zijn zo ook netjes weg te slijpen zonder dat alles er omheen te dun geslepen word.

Die zit.

Dubbele vloer opspannen zodat de te lassen flenzen goed strak aanliggen.

zelfde verhaal als met de balk

De verstevigingshoeken er in. Deze zijn 2 mm dik plaat.

Onderkant klaar

Het begint toch weer op een auto te lijken.

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Re: Restauratie M530 LX
Wat een constructie, knap dat je dat allemaal hebt kunnen achterhalen en vooral kunnen uitvoeren.
Als je dit ziet snap je waarom er nog maar zo weinig van zijn.
Als je dit ziet snap je waarom er nog maar zo weinig van zijn.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Inderdaad daar is weinig uitleg bij nodig. Hier is een professionele vakman aan het werk. Dit heeft je niemand voorgedaan.Het moeten al zeer dure exclusieve wagens zijn eer iemand aan zo iets begint. Zeer weinigen die hier aan zouden beginnen. Daar hangt een onbetaalbaar prijskaartje aan.
Henk, zeer straf van je.
Henk, zeer straf van je.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Henk, begint idd weer op een volledig roestvrij auto te lijken. Mooi beeld trouwens.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Restauratie M530 LX
Zéér mooi Henk.
"Prachtwerk" dat wordt een héél mooie Matra.
"Prachtwerk" dat wordt een héél mooie Matra.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja dat wordt zeker een mooie Matra Hé Jos, en ook on betaalbaar die is nu al beter dan toen ze uit het fabriek kwam.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
@ Jo, Daarom ligt er hier nog steeds een ontmantelde donor buiten.Wat een constructie, knap dat je dat allemaal hebt kunnen achterhalen
Deze was nog origineel ongelast. Daar kun je nog veel info/maten uithalen.
Maar ook hoe sommige delen over elkaar gelast zijn etc.
Zoiets dus



M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja dat ziet er niet zo goed uit hé.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Vanavond geen lasapparaat of slijptol. Gewoon passen en meten.
ik ben er nu wel gerust op dat het goed komt. Straks nog wat kneden met de sponningen, maar de basis is oké
zelfs de bumper werkte goed mee

ik ben er nu wel gerust op dat het goed komt. Straks nog wat kneden met de sponningen, maar de basis is oké
zelfs de bumper werkte goed mee


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Die passingen zien er nu al goed uit.
Nu komt het aangename werk.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Re: Restauratie M530 LX
Ha ja het moet niet altijd rocket sience zijn, met boerenverstand kom je een heel eind.
Je mag nooit iets wegdoen voor het einde van een project.
Je mag nooit iets wegdoen voor het einde van een project.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja zo te zien past het mooi hé.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Restauratie M530 LX
Geen idee of je nog een motor of onderdelen zoekt maar ik moest aan jou denken.
Ford v4 motor 1500 2x
€ 175,00
http://link.marktplaats.nl/m1339547269? ... ialbuttons
Ford v4 motor 1500 2x
€ 175,00
http://link.marktplaats.nl/m1339547269? ... ialbuttons
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dank voor je tip. In motoren ben ik reeds voorzien.
De aangeboden motoren horen ook niet in de 530 thuis, daar ligt de 1700 motor in.
De 1500 ligt o.a. in de Saab 96
Maar toch mijn dank.
vriendelijke groet,
Henk
De aangeboden motoren horen ook niet in de 530 thuis, daar ligt de 1700 motor in.
De 1500 ligt o.a. in de Saab 96
Maar toch mijn dank.
vriendelijke groet,
Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Restauratie M530 LX
Ok mooi, dan gaan ze vast naar een andere liefhebber.
Anders was het in ieder geval geen gekke prijs geweest.
Succes verder met je grandiose project!!
Anders was het in ieder geval geen gekke prijs geweest.
Succes verder met je grandiose project!!
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Bijna Godfried.Nu komt het aangename werk.
Eerst toch nog maar even de targabeugel onder handen nemen.

Volgens mij is dit samen met het voorruitframe het meest onderschatte onderdeel van een M530 restauratie.
Je komt eigenlijk bij restauraties op internet maar weinig ontlede targabeugels tegen. Er zit immers toch kunststof en kunstleer omheen,
dus zal het wel meevallen. Maar,.....Wat daar allemaal in kan roesten hou je niet voor mogelijk.
Bij de 2 donoren die ik gebruikt heb zaten samen 3 beugels, en de beugel op mijn eigen project, maakt samen 4 stuks.
Van deze 4 samen ben ik 1 goede roestvrije aan het maken.
Onderstaande foto's spreken voor zich en zijn we weer een hele zaterdag verder.
3 beugels en een losse dakrand die ik uit een beugel gehaald heb die inmiddels al naar de hoogovens is afgevoerd.

Je zou het niet zeggen, maar dit is de beste beugel die als basis kan dienen.
En zoals de foto laat zien, ben ik daar helemaal ondersteboven van

Een puntgaaf achterruitframe komt uit de oudste beugel

De polyester schil nadat al het ijzer er uit gehaald is

Hier ben ik erg blij mee. Nergens doorgeroest of diep ingeroest.

Met dit soort schijfjes eerst alle oppervlakteroest en ander ongerief verwijderd.
Deze schijven halen geen metaal weg zoals een slijpschijf, maar verwijderen met gemak lak, kit en oppervlakteroest etc.

Gecleand en gestraald

Van 2 raamlijsten 1 goeie maken


Dakgoot uit de reeds afgevoerde donor. Dit was een SX, waarschijnlijk heeft deze goot minder te verduren gehad
door het vaste dak. Daarom zitten er ook geen afvoerbuisjes aan.

Klaar voor consumptie.

Gek dat deze hier allemaal doorroesten.

Aan de achterkant zit hier een afvoerbuisje aan.
Het uiteinde van de goot is gewoon doodlopend en zit onder de dakrubber. Daar kan alleen water in, maar niet meer er uit.

Dit zijn de afvoerbuisjes. Die wachten nog op recuperatie. ( ik begin al Belgisch te leren


Het voorruitframe bij een gemiddelde 530 is meestal ook een nachtmerrie.
Gelukkig heb ik nog een heel mooie gebruikte gevonden. Met weinig roest. Hoewel ik toch al 1 gaatje ontdekt heb

Ik zal maar beter niet te hard gaan roepen, maar erger als bovenstaande zal het niet worden.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Onbegrijpelijk! Hoe hou je de moed er toch in? Je bent een enorme doorzetter. Het zijn van die mannen wat in de oertijd zorgde dat de populatie overleefde. Je zou een goed krijger geweest zijn.
Dit maakt het maar weer eens duidelijk waarom er nog zo weinig goede M 530 te vinden zijn. Zeer weinigen die zo een project tot een goed einde kunnen brengen en dan spreek ik in niet van "in nieuwe staat".

Dit maakt het maar weer eens duidelijk waarom er nog zo weinig goede M 530 te vinden zijn. Zeer weinigen die zo een project tot een goed einde kunnen brengen en dan spreek ik in niet van "in nieuwe staat".

Matra Bagheera S - 1977
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX

Het ijzerwerk in de targabeugel is weer compleet en zonder bruin spul.
Alle componenten vanavond weer samengevoegd. Het polyester lijm ik er later wel op.
Volgende patiënt is het voorruitframe.



Oh ja !,....gisteravond ook nog een emotioneel afscheid gehad. Je raakt er zo aan gehecht
aan zo'n trouwe studievriend


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Dat frame ziet er uit als een ingewikkeld stukje architectuur.
Daar had je geen mal voor dus moest je varen op de studievriend.
Zo'n vriend heb ik ook gehad.
Daar kan je heel veel van leren.

Ik heb nog overwogen hem aan de muur te hangen als kunstwerk
De vrouw zag het niet ziiten
Daar had je geen mal voor dus moest je varen op de studievriend.
Zo'n vriend heb ik ook gehad.
Daar kan je heel veel van leren.
Ik heb nog overwogen hem aan de muur te hangen als kunstwerk

De vrouw zag het niet ziiten

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Voordat we met verf in de weer gaan moet er nog veel klein grut afgewerkt worden.
Als het chassis straks gespoten is, wil ik er eigenlijk niet meer aan boren, zagen, slijpen of lassen.
Deze buisjes zijn de versteviging voor het montagepunt van de veiligheidsgordel. En hoe kan het ook anders,
ook dit weer te ver doorgeroest om het te laten voor wat het is.
Met gebruikmaking van de originele buisjes en een stuk verwarmingsbuis is dit probleem ook weer gefixt.



dergelijke constructie zou ik zelf niet kunnen bedenken.

Als het chassis straks gespoten is, wil ik er eigenlijk niet meer aan boren, zagen, slijpen of lassen.
Deze buisjes zijn de versteviging voor het montagepunt van de veiligheidsgordel. En hoe kan het ook anders,
ook dit weer te ver doorgeroest om het te laten voor wat het is.
Met gebruikmaking van de originele buisjes en een stuk verwarmingsbuis is dit probleem ook weer gefixt.



dergelijke constructie zou ik zelf niet kunnen bedenken.

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Zijdelings ben ik ook nog wat anders aan het uitdokteren.
De temperatuur in de motorruimte wordt bij een middenmotor vaak erg hoog nadat de motor uitgeschakeld is.
Dit resulteert in slecht starten als men na een poosje weer op pad wil.
Deze ventilator gaat ingebouwd worden in één van de zijvakken naast de motorruimte. De ventilator zal bediend
worden door een thermoschakelaar ( waarschijnlijk op de voet van de carburateur net zoals bij mijn Fiat X1/9)
De eerste X1/9's hadden ook een serieus startprobleem als deze warm waren. Nadat ze uitgerust werden met een blower in de
motorruimte was dit opgelost.
3 snelheden blower. De snelheden kunnen afzonderlijk aangesloten worden.
Op de laagste stand blaast ie al harder als op mijn X1/9.
Er wordt nog over nagedacht hoe e.e.a. aan te sluiten zodat het ook als koelassistent kan dienen op de hoogste stand
bij extreem warm weer, of file.
Een origineel rooster was niet leverbaar, dan maken we het maar zelf

linkse of rechtse vak wordt nog over nagedacht

De temperatuur in de motorruimte wordt bij een middenmotor vaak erg hoog nadat de motor uitgeschakeld is.
Dit resulteert in slecht starten als men na een poosje weer op pad wil.
Deze ventilator gaat ingebouwd worden in één van de zijvakken naast de motorruimte. De ventilator zal bediend
worden door een thermoschakelaar ( waarschijnlijk op de voet van de carburateur net zoals bij mijn Fiat X1/9)
De eerste X1/9's hadden ook een serieus startprobleem als deze warm waren. Nadat ze uitgerust werden met een blower in de
motorruimte was dit opgelost.
3 snelheden blower. De snelheden kunnen afzonderlijk aangesloten worden.
Op de laagste stand blaast ie al harder als op mijn X1/9.
Er wordt nog over nagedacht hoe e.e.a. aan te sluiten zodat het ook als koelassistent kan dienen op de hoogste stand
bij extreem warm weer, of file.
Een origineel rooster was niet leverbaar, dan maken we het maar zelf

linkse of rechtse vak wordt nog over nagedacht

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 348
- Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
- Location: Buurt van Antwerpen
Re: Restauratie M530 LX
Henk,
Zo’n blower, zuigt ook ergens lucht vandaan?
Kan je deze dan omgekeerd monteren, zodat deze de warme lucht UIT de motorruimte naar buiten brengt,
of is dat niet mogelijk omdat het gebruikte materiaal voor de blower niet bestand is tegen “warmte of hitte”?
In mijn Murena heeft er ooit iets soortgelijks gezeten, met zuigeffect en afvoer van de warme lucht
via de rechter-achter-luchtrooster.
Ik heb deze eruit gehaald wegens niet origineel van de auto en omdat er slijtage op de kogellagers was gekomen,
waardoor er een piepend geluid ontstond als deze via het thermocontact in werking ging bij in file rijden.
Welk merk en type blower heb jij gevonden en waar, tegen welke prijs?
Bedankt alvast voor enige informatie.
Guido
P.s. Ik ben een stille genieter van jou “kunst en kunde”.
Zo’n blower, zuigt ook ergens lucht vandaan?
Kan je deze dan omgekeerd monteren, zodat deze de warme lucht UIT de motorruimte naar buiten brengt,
of is dat niet mogelijk omdat het gebruikte materiaal voor de blower niet bestand is tegen “warmte of hitte”?
In mijn Murena heeft er ooit iets soortgelijks gezeten, met zuigeffect en afvoer van de warme lucht
via de rechter-achter-luchtrooster.
Ik heb deze eruit gehaald wegens niet origineel van de auto en omdat er slijtage op de kogellagers was gekomen,
waardoor er een piepend geluid ontstond als deze via het thermocontact in werking ging bij in file rijden.
Welk merk en type blower heb jij gevonden en waar, tegen welke prijs?
Bedankt alvast voor enige informatie.
Guido
P.s. Ik ben een stille genieter van jou “kunst en kunde”.
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Henk, dat je niks aan het toeval overlaat dat is wel duidelijk.
Dat starten na stilstand is ook een ellende bij de bagheera. Ik vind dat zeer vervelend.

Dat starten na stilstand is ook een ellende bij de bagheera. Ik vind dat zeer vervelend.

Matra Bagheera S - 1977
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Het merk ventilator is SPAL gekocht bij Venus auto elektra in Didam https://www.venus.nl/spal/centrifugal_blower/
het model is 008-A100-93D 12V
hij kostte € 110,00 plus verzending.
Volgens opgave in de specs trekt deze ventilator max 5,3 amp.
ik heb het opgemeten en de waardes liggen als volgt.
stand laag 2,8 A
stand midden 3,25 A
stand hoog 3,8 A
De fan is bijzonder stil. Als die straks ingebouwd is zal je er niet veel van horen.
aangezien de fan draait als de motor stilstaat, en er dus geen laadstroom is lijkt het me raadzaam om
de fan op z'n laagste stand te laten draaien.
ik kan ook enigszins rekening houden door een zwaardere accu te plaatsen.
De dynamo die er in komt is 55A dat moet voldoende zijn om de fan op volle kracht te laten draaien bij lopende motor.
En het vraagstuk zuigen of blazen, daar heb ik m'n theorie over.
Een kaars uitzuigen is lastiger dan om die uit te blazen.
De warme lucht hangt boven in het motorruim. De ventilatiesleuven zitten ook hoog onder de achterruit.
Als ik nu overdruk creëer boven in het motorruim door daar koele lucht in te blazen zal deze overdruk z'n weg naar buiten zoeken
door de ventilatiesleuven.
De koele lucht trek ik aan onder de auto daar komt een rooster met sleuven in. En er kan waarschijnlijk al voldoende koele lucht
aangezogen worden die langs de schokbrekerophanging naar binnen kan.
foto's volgen nog als het zo ver is.
het model is 008-A100-93D 12V
hij kostte € 110,00 plus verzending.
Volgens opgave in de specs trekt deze ventilator max 5,3 amp.
ik heb het opgemeten en de waardes liggen als volgt.
stand laag 2,8 A
stand midden 3,25 A
stand hoog 3,8 A
De fan is bijzonder stil. Als die straks ingebouwd is zal je er niet veel van horen.
aangezien de fan draait als de motor stilstaat, en er dus geen laadstroom is lijkt het me raadzaam om
de fan op z'n laagste stand te laten draaien.
ik kan ook enigszins rekening houden door een zwaardere accu te plaatsen.
De dynamo die er in komt is 55A dat moet voldoende zijn om de fan op volle kracht te laten draaien bij lopende motor.
En het vraagstuk zuigen of blazen, daar heb ik m'n theorie over.
Een kaars uitzuigen is lastiger dan om die uit te blazen.
De warme lucht hangt boven in het motorruim. De ventilatiesleuven zitten ook hoog onder de achterruit.
Als ik nu overdruk creëer boven in het motorruim door daar koele lucht in te blazen zal deze overdruk z'n weg naar buiten zoeken
door de ventilatiesleuven.
De koele lucht trek ik aan onder de auto daar komt een rooster met sleuven in. En er kan waarschijnlijk al voldoende koele lucht
aangezogen worden die langs de schokbrekerophanging naar binnen kan.
foto's volgen nog als het zo ver is.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/