Bagheera 2 , werkzaamheden tijdens de winterperiode
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
12887300 zou voor de binnenste houder zijn, deze van de buiten kant is minder breed. Nu 12887300 zou zowel voor binnen als buitenkant bruikbaar zijn.
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
ik denk ook zowel binnen als buiten bruikbaar
- Attachments
-
- achterarmen-bagheera.jpg (80.15 KiB) Viewed 6930 times
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
De buitenste heeft idd plaats genoegen naar de binnenkant toe.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ik heb eens gekeken voor een standaard silentblock aan te passen. Nog geen goede maat gevonden. Wel bijna. Maar er moet te veel afgedraaid en dan blijft er niet genoeg staal aan de buitenzijde over. Dan!! Laat dit zich bewerken op een draaibank!!
http://r-k.nl/Silentblocks/Silentblocks%20type%20L.php
http://r-k.nl/Silentblocks/Silentblocks%20type%20L.php
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ik zit al even ijverig mee te kijken maar heb weinig kunnen vinden tot nu toe.
Het ziet er uit al Simca 1100.
Daar zijn er genoeg van gemaakt maar heb weinig vergelijkingsmateriaal.
Deze onderdelen zijn volgens mij ook nooit om genummerd.
Ik houdt mijn ogen open voor als ik iets voorbij zie komen.
Groet Herman
Het ziet er uit al Simca 1100.
Daar zijn er genoeg van gemaakt maar heb weinig vergelijkingsmateriaal.
Deze onderdelen zijn volgens mij ook nooit om genummerd.
Ik houdt mijn ogen open voor als ik iets voorbij zie komen.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 133
- Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
- Location: Blankenberge
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Is een massief stuk ijzer op de juiste dikte en daar de juiste gaten laten in frezen zodat de nieuwe silent bloc erin past dan niet interessanter?
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Frank dat kan ook bekeken worden. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Frank, Deze oplossing is volgens mij ook de beste oplossing indien er geen oude bruikbare silentblokken meer te vinden zijn. Gelukkig is die aan de motorkant meestal nog in goede staat en aanpasbaar voor de buitenkant. De silentblock aan de buitenkant kun je niet verwijderen zonder deze te beschadigen omdat je niet met een trekker aan de bus van de silentblock kunt komen. Maar het is ook niet nodig om deze te verwijderen als je de wielarm wil demonteren om hem terug scharnierend te maken. Als de buitenste smalle houders en silentblocks in goede staat zijn, deze gewoon op de as laten zitten. Het is eventueel ook mogelijk om de houder waarin de silentblock zit alleen te wisselen maar dan moet deze silentblock wel in goede staat zijn en dit is meestal niet het geval.Frank wrote:Is een massief stuk ijzer op de juiste dikte en daar de juiste gaten laten in frezen zodat de nieuwe silent bloc erin past dan niet interessanter?
Met wat geluk vindt Alain nog wat silentblocks. Alles zal van de prijs afhangen maar als je ze echt nodig hebt maakt de prijs niets meer uit, dan moeten ze er zijn.
Herman, Bedankt om mee te kijken, zoeken. Waarschijnlijk zijn hier nooit veel onderdelen van opgeslagen in de stock omdat de meeste bagheera's dit onderdeel overleefde. Het is door lange stilstand (roest) dat ze defect gegaan zijn.
Ik heb in totaal met die op mijn bagheera erbij 13 Wielarmen. Daar zijn maar 5 goede van te maken. Ik heb niet genoeg goede silentblokken om de twee wielarmen met breed lager te restaureren. Dan moet ik één van mijn gerestaureerde met smal lager opofferen. Ik heb één silentblock te weinig.
Ik heb indertijd enkele silenblocks aan Hans gegeven omdat hij slechte op zijn wielarmen had zitten.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
De bout voor de schokdemper bevestiging is niet los te krijgen of met brute kracht en dan is de schroefdraad weg in de wielarm. Zie de onderste foto van een test wielarm.
Ik heb een aangepaste dop gemaakt anders kun je geen kracht op de bout zetten. Een sleutel past niet en een gewone dop gaat niet diep genoeg.
Wat nu gedaan? De plaat laten zitten en zo zuiver maken of de bout verlengen en aan de binnenzijde een moer zetten.
Wat zouden jullie doen?

Ik heb een aangepaste dop gemaakt anders kun je geen kracht op de bout zetten. Een sleutel past niet en een gewone dop gaat niet diep genoeg.
Wat nu gedaan? De plaat laten zitten en zo zuiver maken of de bout verlengen en aan de binnenzijde een moer zetten.

Wat zouden jullie doen?
- Attachments
-
- schokdemperbout niet los te krijgen [800x600 test tekening 2].JPG (134.46 KiB) Viewed 6870 times
-
- schokdemperbout niet los te krijgen 2 [800x600 test tekening 2].JPG (148.36 KiB) Viewed 6870 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Zo een bout heb ik nog wel nieuw liggen, desnoods met een helicoil.
Zoektocht naar silentblocs is ook gelanceerd.
Zoektocht naar silentblocs is ook gelanceerd.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Zo te zien zijn die draagarmen van alluminium.
Als het enigzins kan zou ik ze laten zitten.
Staal in alu is vaak niet meer goed los te krijgen na zoveel jaren.
Ik had hetzelfde met een stuurhuis.
Anders afslijpen uitboren en opnieuw tappen.
Heb ik met het stuurhuis ook gedaan.
Ik weet wel dat 4 bouten me toen een hele dag bezig hebben gehouden.


Als het enigzins kan zou ik ze laten zitten.
Staal in alu is vaak niet meer goed los te krijgen na zoveel jaren.
Ik had hetzelfde met een stuurhuis.
Anders afslijpen uitboren en opnieuw tappen.
Heb ik met het stuurhuis ook gedaan.
Ik weet wel dat 4 bouten me toen een hele dag bezig hebben gehouden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Godfried,
Als die schokdemperbout er nog goed uitziet en er niet echt uit moet zou ik die laten zitten en en zo opkuisen. Je moet niet iets proberen te repareren dat niet defect is... Ik denk dat je er redelijk goed bij kunt om die bout op te kuisen.
Als die schokdemperbout er nog goed uitziet en er niet echt uit moet zou ik die laten zitten en en zo opkuisen. Je moet niet iets proberen te repareren dat niet defect is... Ik denk dat je er redelijk goed bij kunt om die bout op te kuisen.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Beter voorkomen dan genezen
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Het was zo veel gemakkelijker geweest om de ijzeren versterkingsplaat ronde de wielarm zuiver te maken en te behandelen tegen roest. Dit is de enige reden voor poging tot verwijdering van de bout(l en r). Dus niet echt nodig.
Bij mijn wielarmen met smal lager heb ik deze platen wel kunnen verwijderen.Bij de wielarmen met breed lager is dit niet meer mogelijk. Aluminium en ijzer zijn één geheel geworden. Als ik doordraai met een buis op de sleutel is de draad weg uit de wielarm en moet ik alternatieven zoeken om dat op te lossen.
Herman, Uit ervaring weet ik ook dat een afgebroken bouten uitboren niet zo eenvoudig is en tijdrovend. Ook is het moeilijk om de nieuwe getapte draad op de juiste plaats te krijgen.
Alain, Een helicoil is ook bruikbaar maar nu kan ik het nog voorkomen.Ik voelde dadelijk dat de bout niet zou lossen. Ook niet met de plaats heet te stoken.
Urbain. Na een nacht slapen en met jullie raad ben ik ook tot de beslissing gekomen om de bout van de wielarm links en rechts te laten zitten.
Bedankt voor jullie raad. Soms heeft men dat net nodig om een goede beslissing te kunnen nemen.

Bij mijn wielarmen met smal lager heb ik deze platen wel kunnen verwijderen.Bij de wielarmen met breed lager is dit niet meer mogelijk. Aluminium en ijzer zijn één geheel geworden. Als ik doordraai met een buis op de sleutel is de draad weg uit de wielarm en moet ik alternatieven zoeken om dat op te lossen.
Herman, Uit ervaring weet ik ook dat een afgebroken bouten uitboren niet zo eenvoudig is en tijdrovend. Ook is het moeilijk om de nieuwe getapte draad op de juiste plaats te krijgen.
Alain, Een helicoil is ook bruikbaar maar nu kan ik het nog voorkomen.Ik voelde dadelijk dat de bout niet zou lossen. Ook niet met de plaats heet te stoken.
Urbain. Na een nacht slapen en met jullie raad ben ik ook tot de beslissing gekomen om de bout van de wielarm links en rechts te laten zitten.
Bedankt voor jullie raad. Soms heeft men dat net nodig om een goede beslissing te kunnen nemen.

- Attachments
-
- te restaureren wielarmen breed lager [800x600 test tekening 2].JPG (160.49 KiB) Viewed 6834 times
-
- te restaureren wielarmen breed lager 1 [800x600 test tekening 2].JPG (161.28 KiB) Viewed 6834 times
-
- te restaureren wielarmen breed lager 3 [800x600 test tekening 2].JPG (159.63 KiB) Viewed 6834 times
Last edited by GODFRIED on Mon Jun 04, 2018 8:37 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Een likje vet bij montage kan onheil achteraf verhelpen. Nu alu en ijzer zijn nooit echt een mooi koppel. Of juist wel, ze vormen een hechte band.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Dat doe ik ook. En ik kan met vet overdrijven. Tijdens mijn restauratie heb ik ook overal waar mogelijk vet aangedaan en al die dingen gaan nu vlotjes los.ALAIN VAN AKEN wrote:Een likje vet bij montage kan onheil achteraf verhelpen. Nu alu en ijzer zijn nooit echt een mooi koppel. Of juist wel, ze vormen een hechte band.
Heerlijk om zo iets los te draaien. Als ze dat toch ook bij nieuwe wagens deden het zou de herstelling zoveel gemakkelijker maken. Alhoewel tegenwoordig zijn het steeds elektronica problemen.
Bij mijn zoon zijn auto hebben ze nu al twee nokkenassensors vervangen. Probleem is nog niet weg!! Hij doet het niet altijd!!Geeft wel deze fout aan.

Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Toch nog een poging gedaan. Ik had de bouten vorige week in de kruipolie gezet. Als je de wielarm omdraait dan kun je het gat waar de bout inzit vol laten lopen met kruipolie. De draad van één arm is een beetje beschadigd maar alles ging los.
Ik had het zelf niet verwacht.
Ook al een beetje zuiver gemaakt.




- Attachments
-
- zuiver maken [800x600 test tekening 2].JPG (191.61 KiB) Viewed 6816 times
-
- versterkingsplaat schokdemper verwijdert [800x600 test tekening 2].JPG (170.26 KiB) Viewed 6816 times
Matra Bagheera S - 1977
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
't geeft toch altijd 1000 keer meer voldoening om zelf iets te doen
dan te moeten laten doen door een ander.
Leve de huisvlijt.
mooi werk
dan te moeten laten doen door een ander.
Leve de huisvlijt.

mooi werk
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Mooi werk Godfried
, ik hoop spoedig nieuws te hebben over de silentblocs.

- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Je bent goed bezig Godfried ik zou zeggen doe zo maar verder komt goed.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Dat ben ik 100% met je eens.ypres wrote:'t geeft toch altijd 1000 keer meer voldoening om zelf iets te doen
dan te moeten laten doen door een ander.
Leve de huisvlijt.![]()
mooi werk
Alain, Het is niet dat ik nieuwe wil plaatsen omdat ik nog goede bruikbare heb of de prijs moet dit rechtvaardigen. Maar in de toekomst gaan we (iemand) dit onderdeel zeker nodig hebben. Ik weet natuurlijk niet hoeveel wielarmen er nog overal bij clubleden liggen opgestapeld en die als donor kunnen dienen.
ps, Ik hoop dat je nog ergens silentblocks kunt vinden.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Heb nog een groot gedeelte eigen (nieuwe) stock waar ik moet doorlopen, misschien zit daar wel iets tussen. Kom elke dag wel iets nieuws tegen
Bedoeling is trouwens dat ik geen zaken dubbel liggen heb die ik toch nooit ga gebruiken. Draagarmen heb ik in elk geval niet op reserve (niet nieuw/niet gebruikt).

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Renault motor???GODFRIED wrote: Bij mijn zoon zijn auto hebben ze nu al twee nokkenassensors vervangen. Probleem is nog niet weg!! Hij doet het niet altijd!!Geeft wel deze fout aan.
In dat geval is de distributieketting versleten.
Computer ziet te veel verschil in metingen van de sensor.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Nee, Het gaat om een Opel Astra 1.6 TT van 2007 met ongeveer 80000 km op de teller. Morgen ga ik terug met hem naar de garage.oetker wrote:Renault motor???GODFRIED wrote: Bij mijn zoon zijn auto hebben ze nu al twee nokkenassensors vervangen. Probleem is nog niet weg!! Hij doet het niet altijd!!Geeft wel deze fout aan.
In dat geval is de distributieketting versleten.
Computer ziet te veel verschil in metingen van de sensor.
Herman

Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Als ik aan goede prijs nieuwe silentblocks kan vinden dan zou ik het overwegen om deze te plaatsen. Sommige silentblocks zien er nog goed uit maar als je ze opendoet verschiet je hoe ver de roest zit. Vroeg of laat heeft iemand nieuwe nodig. Hopelijk is daar nog iets van te vinden.ALAIN VAN AKEN wrote:Heb nog een groot gedeelte eigen (nieuwe) stock waar ik moet doorlopen, misschien zit daar wel iets tussen. Kom elke dag wel iets nieuws tegenBedoeling is trouwens dat ik geen zaken dubbel liggen heb die ik toch nooit ga gebruiken. Draagarmen heb ik in elk geval niet op reserve (niet nieuw/niet gebruikt).

Vooral bij afbraak geen oude verschroten. Ik kom ze gratis ophalen. Hoe meer hoe liever.



Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Gisteren een wielarm opgeofferd
omdat ik de as er niet uit kreeg. Deze had op één bus een stalen bout zitten. Waarschijnlijk omdat er te veel speling was tussen bus en wielarm. Ik had de bout willen uitboren maar dat ging niet. De bout is van goed staal gemaakt. Ik heb deze as nodig om een andere te restaureren. spijtig voor de wielarm maar van deze had ik er maar één nummer , niet de links en rechtse. Ook zit aan de kant van de bout een andere bus. De bus is over zijn volledige lengte open.


- Attachments
-
- IMG00165 [800x600 test tekening 2].JPG (195.29 KiB) Viewed 6755 times
-
- wielarm met bout op bus [800x600 test tekening 2].JPG (173.84 KiB) Viewed 6755 times
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Hij Godfried, is daar niet wat warm voor om zo een werk te doen.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ik heb een koele kelder. De wijn blijft hier mooi op temperatuur.hendrik wrote:Hij Godfried, is daar niet wat warm voor om zo een werk te doen.
grt harry de matra.


Niet te onderschatten het losmaken van die wielarmen.


Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4173
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Binnenkant had ik nog nooit gezien. Wat ik wel al gezien heb is een smeernippel op de arm om voor smering te zorgen tussen bus en as. Met een gaatje in de bus.
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Bij mij is het nu te warm ik wacht tot straks. Die wat hier aan het dat aan het werken zijn heb ik medelijden mee.
grt harry de matra.
grt harry de matra.