Bagheera van Karel ( Ypres )
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Gisteren opgemerkt dat vanaf 80km/h de auto met z'n kont begint te trillen.
Vanaf 85-90km is het gedaan en kun je rustig doortrekken.
Soms bij traag doortrekken doet ie het niet en kun je door tot 90+.
'k heb achterwielen laten balanceren en die waren ok en hoefde geen grammetje lood bij of af.
De velgen en banden zijn ook mooi rond.
Lagers klinken ok want ik hoor niks in de bocht en bij lage snelheid.
Gisteren heel de dag gereden beneden de 70km/h, auto rijdt goed en vlot, geen lager lawaai, niks mis.
Maar vanaf 80 begint ie licht te daveren en dat neemt toe tot 85 en dan ist weer weg.
Is wel degelijk acheraan, je voelt het aan je achterste in de auto stoel... het stuurwiel zelf geeft geen krimp,
Aan de lagers voel ik geen speling bij opkrikken van de wielen en eraan bewegen in alle richtingen, niks.
Mijn vermoeden ligt dus bij de cardanassen... kan dit?
Vanaf 85-90km is het gedaan en kun je rustig doortrekken.
Soms bij traag doortrekken doet ie het niet en kun je door tot 90+.
'k heb achterwielen laten balanceren en die waren ok en hoefde geen grammetje lood bij of af.
De velgen en banden zijn ook mooi rond.
Lagers klinken ok want ik hoor niks in de bocht en bij lage snelheid.
Gisteren heel de dag gereden beneden de 70km/h, auto rijdt goed en vlot, geen lager lawaai, niks mis.
Maar vanaf 80 begint ie licht te daveren en dat neemt toe tot 85 en dan ist weer weg.
Is wel degelijk acheraan, je voelt het aan je achterste in de auto stoel... het stuurwiel zelf geeft geen krimp,
Aan de lagers voel ik geen speling bij opkrikken van de wielen en eraan bewegen in alle richtingen, niks.
Mijn vermoeden ligt dus bij de cardanassen... kan dit?
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Bij werken aan het cardan zou je de homokineten niet goed hebben gezet is een mogelijkheid.
Ik moet straks even zoeken maar die moeten een bepaalde hoek maken t.o. van elkaar.
Nou is onbalans bij een bepaalde snelheid vaak toch te wijten aan onbalans op de wielen of slechte banden (bult)
Vooral als ze lang op 1 plek hebben gestaan wil er nog wel is zoiets optreden.
Na een stuk rijden kan het dan minder worden.
Ik moet straks even zoeken maar die moeten een bepaalde hoek maken t.o. van elkaar.
Nou is onbalans bij een bepaalde snelheid vaak toch te wijten aan onbalans op de wielen of slechte banden (bult)
Vooral als ze lang op 1 plek hebben gestaan wil er nog wel is zoiets optreden.
Na een stuk rijden kan het dan minder worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Wat wij ondervonden hebben is het volgende: we kregen de wielen met banden niet trillingsvrij, niettegenstaande de bandenboer zijn werk correct uitvoerde. De remmen werden slechter en we hadden de indruk dat er een remschijf krom was. De voorste remschijven zijn vervangen en alle trillingen zijn verdwenen. Bij visuele controle op de oude schijven hadden door lange stilstand de remblokken een indruk nagelaten op de schijven en die zorgde voor trillingen.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
In een Citroëngarage kunnen ze nog velgen zonder centergat balanceren. Ze hebben zelf zo'n velgen in hun gamma gehad
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
bedankt voor de hulp mensen
dat van de homokineten ken ik, 57° en een beetje, maar dat is enkel als je de kop van de stang trekt, dat is bij mij niet gebeurt.
De remschijven, tja 't isniet bij remmen , 't is gewoon rijden en rond 80 per uur begint de autostoel onder je kont te schudden om daarna terug te verdwijnen... handrem aantrekken terwijl het gebeurt heb ik gedaan, verandert niks...
dat van dat centergat ga ik uitpluizen.
In de extra boek van 77 staat dat je best de velgen staat op dezelfde positie terug plaatst op de naaf als je een wiel afneemt.
'k ga de wielen eens 1/4de gat verdraaien, je weet nooit.....
nogmaals bedankt voor het meedenken
dat van de homokineten ken ik, 57° en een beetje, maar dat is enkel als je de kop van de stang trekt, dat is bij mij niet gebeurt.
De remschijven, tja 't isniet bij remmen , 't is gewoon rijden en rond 80 per uur begint de autostoel onder je kont te schudden om daarna terug te verdwijnen... handrem aantrekken terwijl het gebeurt heb ik gedaan, verandert niks...
dat van dat centergat ga ik uitpluizen.
In de extra boek van 77 staat dat je best de velgen staat op dezelfde positie terug plaatst op de naaf als je een wiel afneemt.
'k ga de wielen eens 1/4de gat verdraaien, je weet nooit.....
nogmaals bedankt voor het meedenken
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Toch waarschijnlijk een band slecht.
Heb ik mee gemaakt dat bij een bepaalde snelheid de zaak begon te schudden.
Door stilstaan op een band kan inwendig de staalgordel beschadigen.
Er ontstaat dan wat ruimte dat de gordel kan verschuiven/bewegen.
Dat uit zich dan bij een bepaalde omwentel snelheid.
Na banden vervanging was het over.
Toen we later de banden gingen controleren bevond zich een lichte verdikking op de band.
Dat was de oorzaak.
Heb ik mee gemaakt dat bij een bepaalde snelheid de zaak begon te schudden.
Door stilstaan op een band kan inwendig de staalgordel beschadigen.
Er ontstaat dan wat ruimte dat de gordel kan verschuiven/bewegen.
Dat uit zich dan bij een bepaalde omwentel snelheid.
Na banden vervanging was het over.
Toen we later de banden gingen controleren bevond zich een lichte verdikking op de band.
Dat was de oorzaak.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
De trillingen kwamen niet bij het remmen wel tijdens het rijden.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
De Peugeot garage had die apparatuur vroeger ook, maar ik hoef daar echt niet aan te komen met mijn wielen want servicen van wagens ouder dan 10 jaar is niet meer aan de orde.benny wrote:In een Citroëngarage kunnen ze nog velgen zonder centergat balanceren. Ze hebben zelf zo'n velgen in hun gamma gehad
Ik heb een adresje in Andelst gekregen, daar zal ik binnenkort is even proberen.
Het gaat me voornamelijk om het richten vd wielen.
Als het daar niet lukt moet ik naar Uden.
Daar zit de velgendokter die als goed te boek staat.
Zijn prijs zal er ook naar zijn, maar met 4 kromme wielen doorrijden is ook geen optie.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Inderdaad, remschijven kunnen dit ook veroorzaken.benny wrote:De trillingen kwamen niet bij het remmen wel tijdens het rijden.
Meestal na lang stilstaan kan er een probleem optreden en dat komt niet vanzelf goed.
Bij de Micra had ik ook trillingen die na het vervangen van de remschijven waren opgelost.
Soms moet je diep gaan om dit op te lossen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ik heb geen enkel dekseltje met de nummer 54 in. Maar wel anderen die 1 tot 2 mm groter zijn. Deze zijn volgens mij ook bruikbaar als je ze aan de zijkant op meerdere plaatsen inzaagt.
Toch maar eens gekeken op mijn bagheera of die doppen nog goed vast zitten. Ik kon ze zo uitnemen, dat is niet goed want je kunt ze dan ook verliezen.
Dan Jou idee maar overgenomen. Ik heb dekseltjes gebruikt van voedingssupplementen uit het Kruitvat, deze zijn ook iets te groot. Door ze aan de zijkant op 6 plaatsen iets in te zagen passen ze perfect. De wieldoppen kun je nu niet meer verwijderen zonder schroevendraaier.
Zie de foto's.
Twee dekseltjes van die potten heb nog over. Als je niks kunt vinden wat past kan ik je wel helpen, ofwel moet je veel vitamine c gaan slikken.
Bedankt voor de tip.
Toch maar eens gekeken op mijn bagheera of die doppen nog goed vast zitten. Ik kon ze zo uitnemen, dat is niet goed want je kunt ze dan ook verliezen.
Dan Jou idee maar overgenomen. Ik heb dekseltjes gebruikt van voedingssupplementen uit het Kruitvat, deze zijn ook iets te groot. Door ze aan de zijkant op 6 plaatsen iets in te zagen passen ze perfect. De wieldoppen kun je nu niet meer verwijderen zonder schroevendraaier.
Zie de foto's.
Twee dekseltjes van die potten heb nog over. Als je niks kunt vinden wat past kan ik je wel helpen, ofwel moet je veel vitamine c gaan slikken.

Bedankt voor de tip.

- Attachments
-
- wieldoppen.1 [800x600 test tekening 2].JPG (128.78 KiB) Viewed 10723 times
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ziet er mooi uit hé Godfried.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Dat dekseltje zit aan de binnenzijde en zorgt ervoor dat de lipjes iets naar buiten gedrukt worden waardoor het vast zit. 

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ja het is een goede op lossing hé.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
ypres wrote:bedankt voor de hulp mensen
dat van de homokineten ken ik, 57° en een beetje, maar dat is enkel als je de kop van de stang trekt, dat is bij mij niet gebeurt.
De remschijven, tja 't isniet bij remmen , 't is gewoon rijden en rond 80 per uur begint de autostoel onder je kont te schudden om daarna terug te verdwijnen... handrem aantrekken terwijl het gebeurt heb ik gedaan, verandert niks...
dat van dat centergat ga ik uitpluizen.
In de extra boek van 77 staat dat je best de velgen staat op dezelfde positie terug plaatst op de naaf als je een wiel afneemt.
'k ga de wielen eens 1/4de gat verdraaien, je weet nooit.....
nogmaals bedankt voor het meedenken
Pak eens een slordige 50 kilo extra gewicht in de koffer en test dan eens of die trillingen zich dan ook nog op hetzelfde moment voordoen... het kan maar zo zijn dat de schokdempers het probleem veroorzaken i.p.v. de aandrijflijn.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Ik heb een heel stuk gemist zie ik.
Verwissel de velgen eens, voor naar achter! Test!! Ik vermoed ook dat je het moet zoeken in de aandrijfassen dit is het laatste wat je verandert hebt. Sindsdien heb je deze fout toch!!
Zijn de silent blocs nog in goede staat. Door de armen omlaag te drukken kunnen deze gescheurd zijn. Het omlaag drukken torst deze silent-blocs. In normale toestand draait de as van de arm in zijn bus, bij 99% van de bagheera's zitten deze bussen vastgeroest.
Meestal scheuren ze niet maar je weet maar nooit. De as zou dan iets speling kunnen krijgen en hierdoor gaan schudden.
Succes en laat ons weten hoe je het oplost.
Verwissel de velgen eens, voor naar achter! Test!! Ik vermoed ook dat je het moet zoeken in de aandrijfassen dit is het laatste wat je verandert hebt. Sindsdien heb je deze fout toch!!

Meestal scheuren ze niet maar je weet maar nooit. De as zou dan iets speling kunnen krijgen en hierdoor gaan schudden.
Succes en laat ons weten hoe je het oplost.

Matra Bagheera S - 1977
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
En het geknutsel gaat verder.
't is al jaren dat er een grote scheur zat in de bestuurdersstoel aan de kant waar je in en uitstapt.
'k heb dat met een paar uur werk wat "optisch" verbetert.
't is al jaren dat er een grote scheur zat in de bestuurdersstoel aan de kant waar je in en uitstapt.
'k heb dat met een paar uur werk wat "optisch" verbetert.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Dit was het doel, maar de naaimachine wou niet mee, dan maar een paar uur extra met naald en draad en met de hand gestikt op een omgekeerde schoendoos...
Ik ben tevreden met het resultaat.
Ik ben tevreden met het resultaat.

wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Daar ben je uren mee bezig geweest. Allemaal gauw gezegd maar gedaan dat is iets anders. Dit zal wel weer wat jaren meekunnen.
Dit is het zwakste punt van de zetel, deze fout zie je bij vele merken terug komen. Als je om de 4 jaar een nieuwe auto koop heb je dat niet.
Dit is het zwakste punt van de zetel, deze fout zie je bij vele merken terug komen. Als je om de 4 jaar een nieuwe auto koop heb je dat niet.

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Het schuim gaat kapot en het metalen frame komt er dan door piepen.
Voor nood voorlopig goed en het zitten zal zeker beter zijn.
Ik had zoiets ook met de 1.6 gedaan maar die rijdt ik dagelijks.
Nieuwe hoes er over getrokken.
Dan is het er na 7 maanden weer door. (Zie pijl.)
Was ook een goedkope oplossing. Je moet sterker vingers hebben om de stoel aan te pakken.
Voor nood voorlopig goed en het zitten zal zeker beter zijn.
Ik had zoiets ook met de 1.6 gedaan maar die rijdt ik dagelijks.
Nieuwe hoes er over getrokken.
Dan is het er na 7 maanden weer door. (Zie pijl.)
Was ook een goedkope oplossing. Je moet sterker vingers hebben om de stoel aan te pakken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Toen mijn escort 4-5 jaar was voelde ik dat het schuim onder de bekleding defect was en dat het stof op een buis zat. De bekleding was nog 100% oké. Ik heb toen al het schuim hersteld en verstevigd. Nu 18 jaar later is mijn zetel nog steeds in perfecte staat. Ze hebben gelukkig goed stevig stof gebruikt anders was dat een ander verhaal. 

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Mijn Toyota Corolla word dit jaar 24 jaar en mijn zetels zijn nog gelijk nieuw nog niets aan de schuim en ook niet aan het stof gehad.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
om het opnieuw open scheuren wat te vertragen heb ik daarom die blauwe lap over heel de breedte erover gelijmd.
Beetje 't idee zoals een polyestermat.
Daarover dan nog dat witte filterdoek.
De stof van de bagheera zetel is inderdaad heel taai. de binnenkant voelt als het ware hard aan, alsof er een extra slijtlaag op ligt. 't voelt zeker niet zo zacht als een gewoon stofje.
Door die bruine skai glij je nu wel in de stoel alsof de bagheera aan je trekt om te starten en te vertrekken

Beetje 't idee zoals een polyestermat.
Daarover dan nog dat witte filterdoek.
De stof van de bagheera zetel is inderdaad heel taai. de binnenkant voelt als het ware hard aan, alsof er een extra slijtlaag op ligt. 't voelt zeker niet zo zacht als een gewoon stofje.
Door die bruine skai glij je nu wel in de stoel alsof de bagheera aan je trekt om te starten en te vertrekken


wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Hopelijk kom je er nog uit anders moet je nog in de bagheera gaan slapen.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Hoe is dat afgelopen met die trillingen. Heb je hier nog iets aan gedaan?
Matra Bagheera S - 1977
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
voorlopig niks aan gedaan
tot 80km/h gaat het zonder probleem
daarna wat schudden tot 88-90km/h en daarna weer niks
is echt snelheids afhankelijk
komt dus van de omwentelingen van de wielen en wat ermee verbonden is: aandrijfassen...
er knarst niks, gene lager lawaai
't zal dus van de aandrijfassen komen die speling krijgen en niet mooi centrisch zijn
waardoor er bij 80km/h een trilling optreedt.
we mogen maar 70km/h en 'k doe geen autostrade
morgen naar de ardennen, naar de simca meeting in Libramont
en 't zal ook allemaal gewone weg zijn... plezier verzekerd..
tot 80km/h gaat het zonder probleem
daarna wat schudden tot 88-90km/h en daarna weer niks
is echt snelheids afhankelijk
komt dus van de omwentelingen van de wielen en wat ermee verbonden is: aandrijfassen...
er knarst niks, gene lager lawaai
't zal dus van de aandrijfassen komen die speling krijgen en niet mooi centrisch zijn
waardoor er bij 80km/h een trilling optreedt.
we mogen maar 70km/h en 'k doe geen autostrade
morgen naar de ardennen, naar de simca meeting in Libramont
en 't zal ook allemaal gewone weg zijn... plezier verzekerd..
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 348
- Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
- Location: Buurt van Antwerpen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Dan zie je ons ook een van die 4 dagen,
met onze MatraMac Macscotte (onze Scottish Terriër Macintosh).
Wij zien er echt naar uit, want voor 2 jaar zijn we op de Simca-Matra-Talbot meeting
in Nederland geweest en een heleboel plezier gehad.
Gaan er nog leden heen?
Mag via PM ivm discretie.
Dani(elle) en Guido
met onze MatraMac Macscotte (onze Scottish Terriër Macintosh).

Wij zien er echt naar uit, want voor 2 jaar zijn we op de Simca-Matra-Talbot meeting
in Nederland geweest en een heleboel plezier gehad.
Gaan er nog leden heen?
Mag via PM ivm discretie.
Dani(elle) en Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Dat gaat dan iets worden voor als je heel veel tijd hebt.ypres wrote:voorlopig niks aan gedaan
tot 80km/h gaat het zonder probleem
daarna wat schudden tot 88-90km/h en daarna weer niks
is echt snelheids afhankelijk
komt dus van de omwentelingen van de wielen en wat ermee verbonden is: aandrijfassen...
er knarst niks, gene lager lawaai
't zal dus van de aandrijfassen komen die speling krijgen en niet mooi centrisch zijn
waardoor er bij 80km/h een trilling optreedt.
we mogen maar 70km/h en 'k doe geen autostrade
morgen naar de ardennen, naar de simca meeting in Libramont
en 't zal ook allemaal gewone weg zijn... plezier verzekerd..

Geniet maar van de Simca Matra meeting.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Geniet en het schudden kan je achteraf nog oplossen. Gelukkig is het vrij beperkt tss 80 en 90km/u.
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Zeg nooit 't gebeurt niet met mij...
Toen ik wou vertrekken met de bagheera om aan de murena van mijn vader te gaan werken merkte ik een spoor bij het sluiten van mijn garagepoort, na buitenrijden uit mijn garage. Even voelen met de vinger en ruiken... gvdm...benzine...
Mijn bagheera staat natuurlijk mooi ralenti te draaien terwijl ik zoals gewoonlijk op mijn gemak terug wandel om de poort achter mij dicht te doen.
Maar nu was het toch wel effe spurten naar de auto om zo snel mogelijk die verdomde contactsleutel om te draaien en de motor stil te leggen.
De benzine drupte vlot vanonder de auto, da's wel effe schrikken.
Koffer en motordeksel open...volop benzine geur...
Oef daar waren we op tijd bij.
Alles goed bekijken en inderdaad de voet van de mechanische pomp is nat
maar alle slangen zijn vast en dicht.
Toch nog eens testen met de elektrische pomp en hup weer lek.
Raar. Daar sta je dan voor raadsel en je kunt niks want je staat niet thuis..
Enfin 't is 900m naar huis. Paar dikke vodden errond gebonden en goed gesnoerd met stuk ijzerdraad. Beetje gewacht op kalmte in verkeer en hup... weg met een ei in je broek.
Thuis gekomen, koffer open en alles eruit om beter zicht te krijgen.
Luchtfilter, carburator kap, bougiekabels. Eén vod was al goed nat.
'k had na de winter alles al grondig bekeken en opnieuw aangespannen dus 't bleef een raadsel wat er lekte.
Dus alles eraf van de pomp om die eruit te halen en eens goed te bekijken.
Klemmen los en de flexibels eraf trekken...
En JA hoor...
vanaf nu hoor ik bij de club defecte mechanische benzine pompen.
't buisje van de retour schuift er zo uit ...
(er klinkt nu wat gezond west-vlaams gevloek )
Gelukkig had ik al een elektrische pomp erop staan.
Dus de keuze was snel gemaakt.
De mechanische eraf en het gat in de motor afdichten met een plaatje op de dichtingen.
Ondertussen kan ik weer rijden en uitkijken naar een mechanische pomp met plasic kapje alles in één stuk.
Nu de pomp koud heeft, wil dat retour buisje er zelfs niet meer in zonder kracht te gebruiken.
Dus nu gewoon met een electrische pomp van huco.
De originele leidingen heb ik vakkundig afgestopt en onder de benzine vulbuis weg gehangen.
Enfin met een paar uur vertraging toch nog naar mijn vader vertrokken om de voorremmen van zijn murena los te maken...
Toen ik wou vertrekken met de bagheera om aan de murena van mijn vader te gaan werken merkte ik een spoor bij het sluiten van mijn garagepoort, na buitenrijden uit mijn garage. Even voelen met de vinger en ruiken... gvdm...benzine...
Mijn bagheera staat natuurlijk mooi ralenti te draaien terwijl ik zoals gewoonlijk op mijn gemak terug wandel om de poort achter mij dicht te doen.
Maar nu was het toch wel effe spurten naar de auto om zo snel mogelijk die verdomde contactsleutel om te draaien en de motor stil te leggen.
De benzine drupte vlot vanonder de auto, da's wel effe schrikken.

Koffer en motordeksel open...volop benzine geur...
Oef daar waren we op tijd bij.

Alles goed bekijken en inderdaad de voet van de mechanische pomp is nat
maar alle slangen zijn vast en dicht.
Toch nog eens testen met de elektrische pomp en hup weer lek.

Raar. Daar sta je dan voor raadsel en je kunt niks want je staat niet thuis..
Enfin 't is 900m naar huis. Paar dikke vodden errond gebonden en goed gesnoerd met stuk ijzerdraad. Beetje gewacht op kalmte in verkeer en hup... weg met een ei in je broek.
Thuis gekomen, koffer open en alles eruit om beter zicht te krijgen.
Luchtfilter, carburator kap, bougiekabels. Eén vod was al goed nat.
'k had na de winter alles al grondig bekeken en opnieuw aangespannen dus 't bleef een raadsel wat er lekte.
Dus alles eraf van de pomp om die eruit te halen en eens goed te bekijken.
Klemmen los en de flexibels eraf trekken...
En JA hoor...
vanaf nu hoor ik bij de club defecte mechanische benzine pompen.
't buisje van de retour schuift er zo uit ...

(er klinkt nu wat gezond west-vlaams gevloek )
Gelukkig had ik al een elektrische pomp erop staan.
Dus de keuze was snel gemaakt.
De mechanische eraf en het gat in de motor afdichten met een plaatje op de dichtingen.
Ondertussen kan ik weer rijden en uitkijken naar een mechanische pomp met plasic kapje alles in één stuk.
Nu de pomp koud heeft, wil dat retour buisje er zelfs niet meer in zonder kracht te gebruiken.
Dus nu gewoon met een electrische pomp van huco.
De originele leidingen heb ik vakkundig afgestopt en onder de benzine vulbuis weg gehangen.

Enfin met een paar uur vertraging toch nog naar mijn vader vertrokken om de voorremmen van zijn murena los te maken...

wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Bagheera van Karel ( Ypres )
Gelukkig was je er op tijd bij
Die is ook de reden waarom wij de pomp met plastic deksel in clubstock hebben, deze heeft net als de jouwe een aansluiting voor de retour en is veel veiliger.
Dit is toch veel voorkomend, daarom aan iedereen kijk dit regelmatig na.

Die is ook de reden waarom wij de pomp met plastic deksel in clubstock hebben, deze heeft net als de jouwe een aansluiting voor de retour en is veel veiliger.
Dit is toch veel voorkomend, daarom aan iedereen kijk dit regelmatig na.