Nieuw inlaattraject.
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Nieuw inlaattraject.
Beste mede Murena rijders,
Mijn auto, maar zeker mijn motor is zoals sommigen wel weten een continue ontwikkeling. Steeds probeer ik weer wat extra vermogen te winnen.
Dit duurt inmiddels al meer dan 20 jaar.
Het draaiende gedeelte van de motor is nu totaal uitontwikkeld. Hieruit is niets meer te winnen (tenzij ik overga op het zelf maken van een andere krukas, zuigers en drijfstangen; idee voor de toekomst). Echter, het inlaat traject is een langdurig probleem waar ik nog geen goede oplossing voor had.
Ik heb inmiddels 2 Weber 40 DCOE carburateurs op de auto gemonteerd via tussenblokken op een speciaal spruitstuk. Door de tijd is dit spruitstuk bros geworden en kan niet meer goed aangehaald worden. Ook geven de Webers na veel afstellen nog geen goed resultaat/rendement.
Nu wil ik dit goed aanpakken, ik heb wat getest met Solex DDH carburateurs, maar dit gaf geen oplossing.
Inmiddels ben ik overgegaan tot het aanschaffen van de volgende onderdelen;
- 2 nieuwe Dellorto DHLA 45 carburateurs
- een nieuw inlaatspruitstuk, deze worden nog gegoten voor een normale prijs (adres op aanvraag)
- Trillingsdemping door middel van MISAB platen en opvang rubbers.
- Een dikkere rubberen inlaatpakking
- Mangoletsi gassysteem voor DHLA
- ITG airbox, in plaats van de twee ITG luchtfilters die ik nu gebruik
Door de levertijd van een aantal onderdelen zal dit niet zo snel gaan, ik heb echter alle tijd.
In dit topic zal ik de voortgang bijhouden.
Mijn auto, maar zeker mijn motor is zoals sommigen wel weten een continue ontwikkeling. Steeds probeer ik weer wat extra vermogen te winnen.
Dit duurt inmiddels al meer dan 20 jaar.
Het draaiende gedeelte van de motor is nu totaal uitontwikkeld. Hieruit is niets meer te winnen (tenzij ik overga op het zelf maken van een andere krukas, zuigers en drijfstangen; idee voor de toekomst). Echter, het inlaat traject is een langdurig probleem waar ik nog geen goede oplossing voor had.
Ik heb inmiddels 2 Weber 40 DCOE carburateurs op de auto gemonteerd via tussenblokken op een speciaal spruitstuk. Door de tijd is dit spruitstuk bros geworden en kan niet meer goed aangehaald worden. Ook geven de Webers na veel afstellen nog geen goed resultaat/rendement.
Nu wil ik dit goed aanpakken, ik heb wat getest met Solex DDH carburateurs, maar dit gaf geen oplossing.
Inmiddels ben ik overgegaan tot het aanschaffen van de volgende onderdelen;
- 2 nieuwe Dellorto DHLA 45 carburateurs
- een nieuw inlaatspruitstuk, deze worden nog gegoten voor een normale prijs (adres op aanvraag)
- Trillingsdemping door middel van MISAB platen en opvang rubbers.
- Een dikkere rubberen inlaatpakking
- Mangoletsi gassysteem voor DHLA
- ITG airbox, in plaats van de twee ITG luchtfilters die ik nu gebruik
Door de levertijd van een aantal onderdelen zal dit niet zo snel gaan, ik heb echter alle tijd.
In dit topic zal ik de voortgang bijhouden.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Re: Nieuw inlaattraject.
is dit Vitron rubber ?Een dikkere rubberen inlaatpakking
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Nieuw inlaattraject.
Uiteraard Viton rubber daar de auto ook op Methanol moet kunnen rijden.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Nieuw inlaattraject.
Inmiddels ook een nieuw klepdeksel besteld voor de auto. Gegoten aluminium als de finishing touch.
De carburateurs worden deze week geleverd, daar kan ik dan het gas systeem en de kelken al op gaan monteren. Het spruitstuk komt met een paar weken. Op het spruitstuk moet een vacuum leiding gemaakt worden en het geheel wil ik polijsten.
De carburateurs worden deze week geleverd, daar kan ik dan het gas systeem en de kelken al op gaan monteren. Het spruitstuk komt met een paar weken. Op het spruitstuk moet een vacuum leiding gemaakt worden en het geheel wil ik polijsten.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Re: Nieuw inlaattraject.
Dat is een mooi projectje! Super!
Wat is een Mangoletsi gassysteem voor DHLA? Daar bedoel je zeker geen LPg mee
Neem eens contact op met speedcentre. Daar hebben ze nog echte kennis van carburateurs en inlaten en luchtfilters. Vooral van kleine details die een hoop verschil maken.
Dat kan ik van harte aanbevelen.
Wat is een Mangoletsi gassysteem voor DHLA? Daar bedoel je zeker geen LPg mee

Neem eens contact op met speedcentre. Daar hebben ze nog echte kennis van carburateurs en inlaten en luchtfilters. Vooral van kleine details die een hoop verschil maken.
Dat kan ik van harte aanbevelen.
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Nieuw inlaattraject.
Mangoletsi maakt systemen om de gaskleppen de bedienen, zoals MAGARD. Echter zijn de systemen van Mangoletsi vele malen beter qua fijn afstelling.
Het afstellen van de carburateurs doe ik altijd zelf, het meeste op gehoor. Dit gaat me goed af en werkt altijd prima, dit doen we dan ook al een kleine 30 jaar. Het sleutelen en sneller maken is dan ook voor mij 99% van de hobby. Ik heb altijd wel ideeen om te proberen, en ook het uitlaat systeem ga ik in dit onderwerp betrekken.
De ellende met de Webers is dat dit geen echte DCOE's zijn, dit zijn DCOM modellen die emissie geschikt zijn en totaal niet af te stellen zijn tot 2500 - 3000 omw/min voor deze motor, ook het hoofdsproeier bereik is niet lekker af te stellen. De Dellorto's zijn nog echte performance modellen, en dat is wat ik nodig heb.
Bedrijven als Speedcentre ken ik en Speedcentre valt nog mee en hebben vooral veel goede onderdelen. Maar vooral BCCP vertrouw ik voor geen kant, alleen goed om een keer op de rollenbank te staan, maar die laat ik niet aan mijn auto sleutelen.
In het verleden van zeer slechte ervaringen met BCCP vernomen, waarbij brandgevaarlijke en brandstof lekkende auto's als "goed" werden afgesteld. Gewoon de hoofdsproeier vergroten, dat was het advies. Dat de zaak slecht liep werd in dat geval op de nokkenas afgeschoven.
Dit is echter mijn eigen mening, en misschien dat het daar in 99% van de gevallen goed gaat.
Het afstellen van de carburateurs doe ik altijd zelf, het meeste op gehoor. Dit gaat me goed af en werkt altijd prima, dit doen we dan ook al een kleine 30 jaar. Het sleutelen en sneller maken is dan ook voor mij 99% van de hobby. Ik heb altijd wel ideeen om te proberen, en ook het uitlaat systeem ga ik in dit onderwerp betrekken.
De ellende met de Webers is dat dit geen echte DCOE's zijn, dit zijn DCOM modellen die emissie geschikt zijn en totaal niet af te stellen zijn tot 2500 - 3000 omw/min voor deze motor, ook het hoofdsproeier bereik is niet lekker af te stellen. De Dellorto's zijn nog echte performance modellen, en dat is wat ik nodig heb.
Bedrijven als Speedcentre ken ik en Speedcentre valt nog mee en hebben vooral veel goede onderdelen. Maar vooral BCCP vertrouw ik voor geen kant, alleen goed om een keer op de rollenbank te staan, maar die laat ik niet aan mijn auto sleutelen.
In het verleden van zeer slechte ervaringen met BCCP vernomen, waarbij brandgevaarlijke en brandstof lekkende auto's als "goed" werden afgesteld. Gewoon de hoofdsproeier vergroten, dat was het advies. Dat de zaak slecht liep werd in dat geval op de nokkenas afgeschoven.
Dit is echter mijn eigen mening, en misschien dat het daar in 99% van de gevallen goed gaat.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Nieuw inlaattraject.
Inmiddels is het nieuwe klepdeksel aangekomen. Nu is het nog wachten op de carburateurs en spruitstuk, en dan kan ik alles gaan monteren.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Nieuw inlaattraject.
Ik heb een tijd niets kunnen posten wegens het wachten op nieuwe onderdelen.
Vandaag waren de nieuwe Dellorto's gearriveerd en heb ze direct maar gemonteerd. De motor even gestart en het klinkt veelbelovend.
Vandaag waren de nieuwe Dellorto's gearriveerd en heb ze direct maar gemonteerd. De motor even gestart en het klinkt veelbelovend.
- Attachments
-
- dellorto3.jpg (338.5 KiB) Viewed 11519 times
-
- dellorto2.jpg (300.7 KiB) Viewed 11519 times
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Nieuw inlaattraject.
Dat ziet er mooi uit.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Nieuw inlaattraject.
Inderdaad, ziet er gelikt uit.
Waarvoor dient dat passtuk tussen carbs en spruitstuk>
Zit een grote slang op zie ik.
Edit..gezichts bedrog.
Gewoon passtuk dus
Waarvoor dient dat passtuk tussen carbs en spruitstuk>
Zit een grote slang op zie ik.
Edit..gezichts bedrog.
Gewoon passtuk dus
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: Nieuw inlaattraject.
Die tussenstukken zitten waar ooit de rubberen tussenstukken zaten, zoals op oude alfatjes. Omdat de flenzen van het spruitstuk onder een andere hoek staan dan de carburateurs, past het niet en heb ik deze tussenstukken ertussen gezet met de mysab platen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
Re: Nieuw inlaattraject.
Schitterend om te zien, petje af.