Vandaag even bij Herman geweest om het geleende gereedschap terug te brengen. Althans even......... als je er eenmaal bent, ben je nog lang niet weg!, maar het was gezellig en leerzaam ! Een ritje in zowel zijn 2.2 als de 1.6 laat duidelijk merken dat de Murena veel verschillende rij eigenschappen aan het daglicht kan brengen. De beiden Murena's van Herman sturen behoorlijk anders dan die van mij. Beiden sturen scherp, direct en voelen stabiel, waar mijn eigen Murena graag zijn eigen spoor volgt en een beetje nawaggelt als je een rukje aan het stuur geeft. Herman heeft een aantal tips meegegeven waarmee ik bij thuiskomst direct aan de slag ben gegaan.
Onder de wagen gekropen om het stuurhuis (de druktaats) nogmaals kritisch te bekijken en de schokbrekers eens op hun soepelst te zetten omdat mijn Murena een heel stuk minder veert dan die van Herman, met dezelfde schokbrekers. Toen ik daarmee wilde beginnen viel mijn oog op de onderste kogel aan bijrijderkant, die was een stukje losgedraaid. Bij nader onderzoek blijkt dat de borging (de omgeklopte bovenrand van de kogel) niet meer aanwezig was, finaal weg !? Ik heb zowel links als rechts de boel maar weer gedemonteerd, aan beide kanten de kogels verwijderd. Het aanwezige kopervet verwijderd, loctite op de draad en de kogel weer teruggeplaatst. Bij het opnieuw borgen van de ring, breekt direct weer een stukje uit het metaal. Dit was mij bij de eerste montage niet opgevallen. Zou het nu blijven zitten ?? of zou ik er beter aan doen misschien een klein gaatje te boren of een andere extra borging te plaatsen ? Het is toch wel de bedoeling met deze ring te borgen ?
Maargoed, nu alles weer los is, kan ik wel een paar tests uitvoeren. Ik kan de bovenste draagarm met weinig inspanning op en neer doen. De onderste draagarm staat onder spanning doordat de torsiestaven aanwezig zijn, maar ik kan ze een beetje bewegen dus ik ga ervan uit dat die gangbaar genoeg zijn. De stuurstang kan ik met de huidige afstelling eenvoudig met de hand in en uitschuiven, ik hoor wel een lichte ''ratel' als het wormwiel door de vertanding loopt.
Herman, ik was je nog vergeten te bedanken voor de uitstekende catering, hierbij alsnog !

- kl_160151.jpg (233.39 KiB) Viewed 9379 times

- kl141919.jpg (166.29 KiB) Viewed 9379 times

- kl_214840.jpg (168.38 KiB) Viewed 9379 times

- kl_214811.jpg (220.87 KiB) Viewed 9379 times