Ik ben de laatste 2 jaar nauwelijks meer actief geweest m.b.t. Matra.
De laatste jaren heb ik bijna niet gereden wegens de ombouw van de murena 1.6 naar een murena RS1800. (enkel af en toe de 2.2s van stal).
Daarbovenop was dit project een hele tijd stil komen te liggen wegens een verhuizing / verbouwingsperiode.
Nu heb ik weer hobbytijd en sinds vorige week rijd mijn murena RS1800 weer. Ik krijg het matra gevoel ook weer te pakken.
Ik ben afgelopen woensdag door Yoran zelfs al weer gespot op de A1. Dit was mijn eerste relatief lange rit met het nieuwe motorblok.
Inmiddels hebben beide murena's een dak boven hun hoofd, waar ze 2 jaar geleden nog in de regen stonden:

Maar nu tot mijn grote verbazing is er volgens mij heel veel veranderd. Het Nederlandse matra forum is redelijk uitgestorven, evenals de simca matra sports club? Kan iemand mij een update geven

Verder wil ik jullie even kort laten weten dat ik dus met succes een Ford Fiesta RS1800 130pk motorblok in de murena heb zitten.
Deze heb ik gekocht van Gideon. Deze was reeds ingebouwd in een murena. Echter nog lang niet zoals het moest.
Na veel vooral kleine aanpassingen zit hij nu lekker in de auto. Enkele puntjes om alvast uit te lichten:
1. De benzinetank zit nog steeds op dezelfde plek, wel is hij verkleind d.m.v. het afzagen/kunstoflassen van de rechterzijde
2. Helaas heb ik tegen de verwachting in wel een klein stukje moeten slijpen en lassen aan de rechter motorsteun. Deze heb ik iets verder naar binnen moeten plaatsen wegens het iets bredere blok. De ingreep zelf valt gelukkig mee, het originele blok is terug te plaatsen met een kleine verloopplaatje indien nodig.
3. Verder is er niets aangepast aan de draagarmen etc. Alles past (net).
4. De verbindingen voor het schakelen zijn bevestigd aan de onderkant van de origineel versnellingspook. Dit alles zonder het lassen van steunen etc aan het chassis. Ik heb enkel gebruik gemaakt van de origineel schroefverbindingen die zich al op de auto bevonden.

Ik zal de komende dagen duidelijkere fotos maken.
Groeten, Laurens