Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag de Weber vervangen voor de gereviseerde.
De wagen was haast niet te rijden zo nerveus dus wel nodig.
3 maanden rust heeft hem geen goed gedaan.
Had de vlotter volgens boekje afgesteld maar lekte als een mandje.
Nog een paar x uit elkaar gehaald maar het wilde niet.
Vermoedelijk een probleem met de naaldlager (ander gewicht of zo).
Image

Uiteindelijk het bovendeel met vlotter maar overgezet.
Deze heeft hele andere afstelling dan staat aangegeven.
Lekt niet meer en was enigzins af te stellen maar mis vermogen bovenin en heb een dip in de acceleratie.
Geen succes dus maar weer rijdbaar.
Nu maar de Weber die er af komt me het juiste kitje zien aan te pakken.
Deze carb ziet er ook anders uit en heeft dit kitje nodig.
Image

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Mocht je nog een compleet nieuwe gasfabriek nodig zijn: http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/p2282.html
(daar heb ik de nieuwe gasfabriek voor de GR ook weg gehaald, leveren ook revisiesets)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Eigenlijk nodig, maar het prijskaartje is minder.
De overheid heeft me onlangs beroofd dus vecht nog wel even verder met de beschikbare materialen.
Het is voor mij ook een leerproject.
Op LPG zou dit probleem niet bestaan.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

oetker wrote: Nu maar de Weber die er af komt me het juiste kitje zien aan te pakken.
Deze carb ziet er ook anders uit en heeft dit kitje nodig.
Image
Herman,

Ik denk dat het verschil met de andere setjes enkel dat driehoekig afsluitventiel voor de acceleratiepomp is. Als je wil kan ik dat zondag voor je meebrengen. Ik heb er eentje liggen uit een kitje van Simon en ik heb dat niet nodig voor mijn carburators.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je het kwijt kan dan neem maar mede.
Ik hoor de kost wel.
Heb inmiddels ook ontdekt dat de nieuwe pakking 2 kleine gaatjes mist bij de overloop.
Terug naar de studeerkamer dan maar.

De carb die van de rat afkomt heeft altijd goed gefunctioneerd ondanks de bruis dus hoop die wel goed te krijgen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Ook het probleem eens voorleggen bij DCCP. Misschien hebben hun de oplossing.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

ec230no wrote:Ook het probleem eens voorleggen bij DCCP. Misschien hebben hun de oplossing.
Alvorens een smak geld uit te geven zal eerst nog volharden in het vinden van een oplossing.
Ik zit een beetje op een budget.
De Webers zijn echter nogal versleten en eigenlijk niet meer bruikbaar.
Kelken die een halve centimeter gezakt zijn door slijtage op het huis zijn geen goede basis meer.
Ik probeer nog degene die van de rat komt op de juiste wijze te reviseren.
Wat van de sloper kwam was gewoon 360.000 km oud.
Die van de rat 215.000 km.
Ik geef het nog niet op.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Vorige week heeft Herman het afstel gereedschap voor de vooras gebracht, (Nogmaals dank !) dus ik kan mijn klus beginnen.

ik zat in de handboeken te bladeren en 2 dingen vielen mij als eerste op.

De torsti staven zijn gemerkt, ivm verschillende voorspanning. nu heb ik mijn staven laten coaten en dus nooit op de markering gelet. zal ik nu een probleem hebben ?

ik zie alle aanhaal momenten in het boek staan, maar volgens mij niet degene van de vooras aan het chassis, zie ik die over het hoofd, of is daar in algemene zin iets over te roepen ?

bvd

Richard


edit, ik zie trouwens dat op de staven opde kopse kant overal V2 op staat, maar op 1 kan V2-, dus die zal ik even goed in de gaten houden bij demontage van de huidige
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Richard wrote:Vorige week heeft Herman het afstel gereedschap voor de vooras gebracht, (Nogmaals dank !) dus ik kan mijn klus beginnen.

ik zat in de handboeken te bladeren en 2 dingen vielen mij als eerste op.

De torsti staven zijn gemerkt, ivm verschillende voorspanning. nu heb ik mijn staven laten coaten en dus nooit op de markering gelet. zal ik nu een probleem hebben ?

ik zie alle aanhaal momenten in het boek staan, maar volgens mij niet degene van de vooras aan het chassis, zie ik die over het hoofd, of is daar in algemene zin iets over te roepen ?

bvd

Richard
Ja, je hebt zeker een probleem.
Nou zijn de verfkleurtjes toch weg na al die jaren dus moet je die stangen merken als je ze er beiden afhaalt.
Ik had 1 een tape omgedraaid zodat ik ze niet zou verwisselen.
Image

Je zult de torsiestangen 1 voor 1 aan 1 kant moeten monteren om er achter te komen welke de auto het hoogst zet en de meest voorspanning geeft.
Daarbij moet in ontspannen toestand de hoek van de bevesting het zelfde zijn om dit te zien naar mijn idee en dan zou je het bij belaste toestand kunnen zien, of iemand moet een beter idee hebben?
Image

Asbevestiging?? of bedoel je de traverse aan het chassis.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je kunt er misschien ook anders achter komen met een momentsleutel.
1 kant de zeskant in de bankschroef en kijken welke de meest tegenstand bied aan de andere kant met de sleutel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

zo zie je maar........... goed lezen vooraf kan een hoop 'leed' voorkomen.
het is niet anders, dom geweest.
zouden de merk tekens op de stang er niets over zeggen ?
ik ga ze goed vergelijken tijdens demontage. heeft iemand toevallig stangen liggen zodat misschien de merktekens met de kleuren vergeleken kunnen worden ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oetker wrote:
Asbevestiging?? of bedoel je de traverse aan het chassis.
ja ik moet het dan as, maar misschien dat het traverse heet. het gaat om de balk die aan het chassis zit bevestigd met de draagarmen etc eraan
Attachments
as.jpg
as.jpg (33.53 KiB) Viewed 8729 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb de stangen liggen maar daar staan geen kleurtjes meer op.
Na 34 jaar is dat er gewoon af.
Even vergelijken als je de stangen er afhaalt.
Merktekens zijn mij niet opgevallen.
Zal nog even het boek er op naslan.

Traverse moet goed vast maar niet overdreven.
Je voelt bij loshalen al hoe ver je kan gaan.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je hebt de stangen laten poedercoaten ?
In de oven is ook geen goed idee.
Ze worden dan zachter en kunnen breken bij belasting.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Traverse aan chassis 4.75 daNm ofwel 47.5 Nm
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oetker wrote:Je hebt de stangen laten poedercoaten ?
In de oven is ook geen goed idee.
Ze worden dan zachter en kunnen breken bij belasting.

Herman
is dat zo ?, nooit bij stilgestaan, hoe zit dat met de stabilisator stangen dan ?

degenen die eronder vandaan komen hebben weer een andere codering, nl V1 en dit op alle kopse kanten.......... :evil: ik denk dat ik deze dan maar terugzet zoals ze eronder vandaan kwamen, dan maar geen coating

nb heb alles laten coaten, zijn er meer delen waarbij ik dit beter niet had kunnen doen ivm hiermee ? nu kan ik nog beslissen ze niet te plaatsen
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is alleen het torsieijzer waar je geen fratsen mee uit moet halen.
Het enige wat ik daarmee doe is wat schuren en roestomzetter opzetten.
Het wordt dan al vanzelf zwart.
Nou ben ik ook geen expert en weet niet hoe heet dat spul mag worden voordat het veerkracht aantast.
Geen risico's nemen wat dat betreft en dan maar de originele terug plaatsen.
Stab- bouten hebben geen voorspanning en als de stabilisaterstang breekt dan gebeurd er niets bijzonders.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik had nog wat zitten lezen, meningen lopen uiteen. de 1 zegt pas op de andere zegt bij 200 graden (afbakken van poeder) geen probleem. Maar idd liever het zekere voor het onzekere. Hele handel is eronder uit. As, stuurhuis etc. Wat een kl*te schroeven zitten er in de stuurhuis zeg, vooral degene onder de stuurstang.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Geen bouten afgebroken op het stuurhuis?
Dat wil ook nog wel is fout gaan.

Inderdaad zijn meningen verschillend over temperaturen.
Vrij zeker veranderen de specificaties bij verhitting en dat zie je er aan de buitenkant niet aan af.
Geen risico's is het best.
Je zag dat ik de roestige torsiestaaf gewoon geplaatst heb zonder te bewerken.
Ik heb later grofweg roest verwijderd en Fertan opgezet.
Daarna spuitbusje verf naar keuze en klaar.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nou de rat weer goed loopt ook maar zo tussendoor het meterpaneel aangepakt.
Dat was gammel.
Eerst alles er maar uit.
Image

Dit is allemaal gaar dus maar een beetje gelapt.
Ga ik nog wel wat beters voor verzinnen.
Zit te denken aan koperen punaises door de plastic behuizing op de banen en borgen achterzijde.
Image

Nieuwe lampjes er in.
Image

Accu conditiemeter afgesteld.
Die kun je met het moertje aan de achterzijde iets stellen.
Image
Image
Image
plaatje blank gemaakt en gespoten.
Image
Image

Alle contacten behandeld met vaseline.
Image

Extra aardkabel naar het paneel gemaakt en weer gemonteerd.
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bijna 225190 km op de teller en beter dan nieuw, doe het maar na😗
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Het ziet er weer uit als nieuw. Zo langzaam aan geraakt de Murena van zijn "rat" status af.
Ik merk op dat je de wijzers van de toerenteller en snelheidsmeter rood gemaakt hebt. Ik heb dat ook gedaan met gewone lak, maar daardoor zijn ze in het donker moeilijk zichtbaar. Eigenlijk zou het een soort fluoriserende verf moeten zijn maar daarmee wacht ik tot en volgende gelegenheid wanneer het dashboard eruit moet.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb die van mij ook rood gemaakt met fluoriserende verf dat zie je heel goed in de donker mannen.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Technisch is de auto zo ongeveer wel het beste wat je bereiken kunt voor de leeftijd.
Ondanks de vele (echte) kilometers is de motor nog goed fris en zelfs lekvrij.
De bak schakelt als een zonnetje en de wagen stuurt en rijd excelent.
Dat was wel wat anders toen ik hem kocht.
Optisch is er echter nog wel heel veel te doen.
Daarom heb ik hem ook de rat genoemd.
Zou eigenlijk een betere voorklep op mogen.
Degene die er op zit is geen ijzer meer aanwezig.
Het is pudding geworden.
Ook de achterzijde zitten wel de nodige barsten en de lak is dramatisch te noemen.
Kijken wat we al rijdend kunnen doen.

De tellerbak is een allegaartje en heeft deels rode wijzers en deels door mij geschilderde wijzers.
Ik heb nog een nette tellerbak en ga daar allemaal witte wijzers inzetten.
Ook overweeg ik weer een glasplaatje zoals in de 2.2
Image

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Herman, hoe heb jij deze vast gezet zonder passende sleutel ? Hem je hem gewoon iets aangetikt ?

Image
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gewoon met een beitel vastgetikt.
Stevig aantikken en vast = vast

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

altijd fijn als je er (te laat) achter komt dat er verschil zit in onderdelen. de bovenste kogels zijn niet gelijk qua hoogte, het verschil ongeveer 4 mm maar het is best lastig om precies meten. Ik kan niet helemaal inschatten hoe groot dit probleem is. Liefst zou ik 2 gelijke hebben natuurlijk maar omdat de bovenste ophanging scharniert lijk mij het niet zo erg ? ik kan het eventueel oplossen met vulplaatjes ?
Attachments
20150329_121947.jpg
20150329_121947.jpg (88.04 KiB) Viewed 8572 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Totale hoogte maakt niet uit. Wel de hoogte vanaf de uitsparing naar de kogel. Als deze gelijk is is het geen probleem. Als hier wel verschil in zit krijg je afwijking bij in en uitveren vwb camber caster. Wiel stand links en rechts verschillen dan en kunnen iets anders reageren bij stuurstand. Dit zie je alleen bij uitlijnen als ook camber en caster worden gemeten.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, wat ga ik exact meten dan ? vanaf de rode lijn tot ?
Attachments
20150329_121947.jpg
20150329_121947.jpg (88.29 KiB) Viewed 8563 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je moet altijd zorgen dat links en rechts hetzelfde is.
Ik koop dit soort dingen alleen per 2.
Caster/camber gaar nu vrij zeker veranderen en men gaat er schijnbaar van uit dat je toch alles laat uitlijnen na vervanging kogels.
Vergelijk ook eens met de oude.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply