Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:@ Gydo
Dokkum niet echt in de buurt.
Robert had ook al is gevraagd voor me in Houten maar weet niet of ze de ervaring van deze karren hebben.
Ik heb nog wat van ze te goed. Ze hadden namelijk de Volvo tegen de afspraak in als afgekeurd afgemeld bij de RDW, terwijl er nog een volle maand keuring resteerde. Nu staat die dus als afgekeurd te boek en mag ik er niet meer mee rijden (is niet zo erg, de achteras ligt er momenteel onderuit omdat die gestraald en gecoat gaat worden). Ik weet niet of je mij wel eens goed boos hebt meegemaakt, ik ga dan niet met dingen gooien of schreeuwen, maar kennelijk is, ondanks mijn tengere postuur, mijn blik en wat minder vriendelijke woorden genoeg om mensen het op een lopen te doen zetten. :evil: (De vorige die dat overkomen was, was mijn ex-buurman die de schutting sloopte) Hij kwam met de baas terug, en dat is de man die vroeger Simca monteur was. Ik heb de zaak met 'm uitgepraat en hoefde niet te betalen voor de keuring.

Dus ik zal 'm eens vragen wat hij vraagt voor een old skool uitlijning. Ik heb de werkplaatshandboeken nog.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:1 december moet de auto vd straat.
Heb nog geen idee waar ik hem ga laten.
Waarschijnlijk rij ik hem bij me zoon op de hof, maar daar staat die ook maar buiten te staan
Ben je je stalling in de parkeergarage kwijt dan?
Zorg dan wel dat je kentekenplaten afgeplakt zijn. Anders krijg je alsnog een boete.
Of zet die Murena in de parkeergarage onder het winkelcentrum hier, dan heeft de beheerder niks in de gaten, want ineens is die rode Murena, die er tot april stond, weer terug. Hoes heb ik nog wel. Kost je eenmalig 9 euro voor de "verloren kaart" aan de automaat als je wilt uitrijden. :lol:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, vraag maar is Robert.
De rat rijdt normaal gesproken dagelijks en de rode staat nog steeds bij mijn dochter in de garage onder de kapsalon.
Denk dat afplakken vd platen niet voldoende is om een bekeuring te ontwijken.
Ik bezin me nog wat te doen met de rat.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ik heb net bericht van Ronden Banden in Doetinchem. De Murena zit in hun systeem en ze kunnen hem afstellen (zeggen ze iig).

Ik heb er te weinig kaas van gegeten om kritisch door te vragen maar ze gaven aan dat het incl afstel procedures etc was. Misschien dat iemand anders daar telefonisch achter kan komen ?

De monteur die het kan heet Bert. Het nummer van Ronden Banden is 0314 - 340118. Bij evt informatie inwinnen kan mijn naam (Richard te Pas) genoemd worden, dan weten ze wel waar het over gaat.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft. Zelf kom ik hier dit jaar niet meer aan toe. Denk dat ik de verplichte stilstand maandjes daar maar voor in ga zetten.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Richard wrote:Ik heb net bericht van Ronden Banden in Doetinchem. De Murena zit in hun systeem en ze kunnen hem afstellen (zeggen ze iig).
Dat is waarschijnlijk dezelfde uitlijnprocedure als de Profile waar eerst Ruud en later László de Murena's naartoe brengt voor uitlijnen. Denk niet dat ze echt volgens het werkplaatshandboek te werk gaan.

Ik ga vrijdag even met het werkplaatshandboek onder de arm navraag doen bij de lokale garage.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja klopt, zit in het systeem, zowel de 1.6 als de 2.2,maar ze doen niet meer dan stuurkogels afstellen.
Om het stuurhuis te stellen heb je de speciale tools nodig waarmee je de auto vastzet op 2 hoogtes.
Nu ik de auto op de juste hoogte heb en zelf de tracking afgesteld rijd de auto weer een stuk beter.
Moet dat nog even op een wat langer rit uittesten maar de remlichten deden het ineens weer niet.
Ben er achter dat de schakelaar onder het voetpedaal af en toe weigert.
Het houd nooit op met deze wagen :roll:

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

maar bij de afstelling van de stuurkogels komen toch geen vulplaatjes kijken ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Richard wrote:maar bij de afstelling van de stuurkogels komen toch geen vulplaatjes kijken ?
Nee, stuur in de rechtuit positie vast zetten en met een laser op de achterwielen de afstand meten op het voorste punt vd velg en het achterste punt vd velg.
De voorzijde moet bij beide wielen 1mm naar binnen staan.
Samen dus 2mm toespoor.
Image
Image
Image

Dat deden we vroeger met een touwtje op de banden,maar de achterste banden zijn dikkerwaardoor het touwtje schuin staat.
Dan klopt het niet meer.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nee okay, maar omdat ze daar specifiek aangeven dat het afstellen met vul plaatjes gedaan wordt, moeten ze dus meer doen dan de kogels alleen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

vermoedelijk Caster/Camber.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:vermoedelijk Caster/Camber.
Jep, dat wordt bij de bevestigingsbouten van de bovenste draagarm afgesteld met vulplaatjes.

Als dit goed staat kun je de stuurhuishoogte afstelling berekenen met behulp van de trekstangen en meetschalen/tabellen uit het werkplaatshandboek.
Via die tabellen kun je dan de benodigde dikte van de vulringen onder het stuurhuis bepalen, en daarna moet je de in/uitspoor weer afstellen op de stuurstangen.
Dan alles weer van begin af controleren, en waar nodig weer corrigeren.

Ow ja, let er vooral op dat je het stuurhuis per kant afstelt zodat deze niet kan verschuiven naar links of rechts :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote:
oetker wrote:vermoedelijk Caster/Camber.
Ow ja, let er vooral op dat je het stuurhuis per kant afstelt zodat deze niet kan verschuiven naar links of rechts :oops:
Precies, want anders komt er geen einde aan je werk :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat klinkt idd naar de verhaal dat hun hielden. dat er een paar stappen waren die herhaald moesten worden. okay, nou misschien in de toekomst een combinatie van uitvoerende partijen ???
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Muddy Bandit wrote:
oetker wrote:vermoedelijk Caster/Camber.
Jep, dat wordt bij de bevestigingsbouten van de bovenste draagarm afgesteld met vulplaatjes.

Als dit goed staat kun je de stuurhuishoogte afstelling berekenen met behulp van de trekstangen en meetschalen/tabellen uit het werkplaatshandboek.
Via die tabellen kun je dan de benodigde dikte van de vulringen onder het stuurhuis bepalen, en daarna moet je de in/uitspoor weer afstellen op de stuurstangen.
Dan alles weer van begin af controleren, en waar nodig weer corrigeren.

Ow ja, let er vooral op dat je het stuurhuis per kant afstelt zodat deze niet kan verschuiven naar links of rechts :oops:
Verstandig is het dus om niet het stuurhuis te demonteren tijdens een restauratie, anders haal je je een hoop werk en kosten op je hals. Tenzij je niet anders meer kunt omdat je stuurhuis gereviseerd dient te worden.

Ik heb zelf bij een van mijn murena's het stuurhuis wel los genomen en niet genoteerd hoeveel vulplaatjes erachter zaten... Tja, had ik dit geweten dan had ik hem lekker laten zitten.
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

Herman, ik heb net even gebeld met de uitlijnspecialist in Dokkum. Lammert van der Meulen heet ie en is absoluut de specialist in het uitlijnen. Van simca 1956 tot ferrari, hi draaid zijn hand er niet voor om. Ik ga straks met mijn perestrojka ook naar hem toe want die kan ook wel een complete uitlijnbeurt gebruiken.

Hij vertelde dat ie de fabrieksuitlijngegevens/marges veel te vaag vond en dat ie via zijn computeruitlijnprogramma wel raad weet met bumpsteering. Ik ben zelf nooit bij hem geweest, maar hij maakt een goede indruk op mij.

Complete uitlijning voor camper/caster/sporing/bumpsteering is max 200 euro incl btw. Maar misschien zelfs iets minder.

Misschien is het wat voor je. Als je meer wilt weten bel hem dan even.

http://www.uitlijnspecialist.nl/index.php
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

gydomatra wrote:
Verstandig is het dus om niet het stuurhuis te demonteren tijdens een restauratie, anders haal je je een hoop werk en kosten op je hals. Tenzij je niet anders meer kunt omdat je stuurhuis gereviseerd dient te worden.

Ik heb zelf bij een van mijn murena's het stuurhuis wel los genomen en niet genoteerd hoeveel vulplaatjes erachter zaten... Tja, had ik dit geweten dan had ik hem lekker laten zitten.
Maakt op zich niet veel uit, de afstelling is een samenspel.
Dus als je de wagen eens moet uitlijnen vanwege een reparatie ergens aan de voorwielophanging moet je eigenlijk het gehele proces al gaan volgen.

De bevestiging van het stuurhuis is trouwens ook zo uitgevoerd dat het gehele stuurhuis een paar mm verplaatst kan worden naar links/rechts/voor/achter, dus noteren van het aantal vulplaatjes heeft geen enkele zin als je het stuurhuis niet exact op dezelfde locatie terug kan plaatsen.
(dit geldt trouwens ook voor de bevestigingen van de ophanging aan het chassis, daar zit ook een kleine marge in)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bedankt Gideon voor de moeite.

Ondertussen wat an de elektra en beplating zitten pielen.
Van dit
Image

naar dit.(NB oude plaat zal vol gaten.lekker fris in de zomer.)
De Honda ventilator blaast prima.
Lucht genoeg in het inerieur nu.
Image
Gele kousje en stekkers verandert.
Image

Bedrading motorruimte afgemaakt.
Plug is vervangen voor Amp stekkers en waterdcht gemaakt.
Image
Image

Remschakelaar vervangen.
Image

Ik heb nog een paar high power leds voor remmen en licht achter.
Er zit maar 1 led in en die dingen geven een vracht licht.
Image
Image

Gewoon licht achter.
Rechts is de Led.
Image

Met remlicht.
Image

Best wel goed.
Deze techniek schrijdt ook voort.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
JV
Posts: 524
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Inderdaad. Wat een verschil met de ouderwetse achterlichtjes. Wordt bijna te fel.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja en ze zijn veel sneller als een gloeilamp die toch even op gang moet komen.
Het kan net die fractie van een seconde zijn die het verschil maakt tussen een aanrijding of niet.
Ik vind deze Leds helemaal top, net zoals er voor de stadslichten ook een high power Led inzit.
Die gebruik ik als daglichtlampen.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat viel idd niet mee :evil:
Attachments
20141108_164032.jpg
20141108_164032.jpg (86.72 KiB) Viewed 8638 times
20141108_163608.jpg
20141108_163608.jpg (103.91 KiB) Viewed 8638 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja een beste klus.
Niks afgebroken?
Zat er nog speling op de onderste kogels?
Ik heb de kogels bij het APK keuringsstation afgegeven met de mededeling Dat de auto er mee goedgekeurd was een paar maanden geleden.
Ze stonden wel raar te kijken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dit zijn allemaal delen van de Franse sloper, die was eigenlijk in beste conditie. De kogel waren los en goed in het vet, niet verrot. Heb ze wel helemaal aan gort moeten slijpen. De draagarmen zaten behoorlijk vast grote polietrekker + brander erop en toen lukte het om los te krijgen. Ga deze delen maar eens mooi coaten en dan tzt overzetten denk ik, ben ik in 1x klaar.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het valt me mee dat je de bouten er goed uitgekregen hebt.
Goed in het kopervet zetten en de moeren moeten met de auto op de wielen op het juiste moment gezet worden.
Te vast is fout dan bewegen ze bijna niet meer.
Die sloper is goed lesmateriaal.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

goed gereedschap is half werk ging hier zeker op

De kogels wilden met een beitel niet. die heb ik eruit gehaald en daarna de schaal met een dremel van binnenuit doorgezaagd.

de draagarmen met een grote polietrrekker en heet stoken. de 1 zat vast in slecht 1 rubber aan de kant waar de bout eruit moest, die ging relatief eenvoudig. De andere zat vast in beide rubbers en het tussenstuk van de as. dat heeft wat klopwerk gekost maar hij is er uit. Valt mij al met al erg mee, maar als je geen reserve delen hebt is het idd niet handig om mee te experimenteren denk ik (tenzij het -als het mis gaat- tijd en geld mag kosten)
Attachments
20141109_110227.jpg
20141109_110227.jpg (79.88 KiB) Viewed 8607 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Precies, ik heb ze laten zitten toen bleek dat de bouten niet mee wilden werken.
De rubbers waren nog uitstekend dus waarom vernielen.
Met te veel kracht slaje die bouten zo in puin.
De kogels heb ik met verhitting en hamer en beitel wel uitgekregen maar moet zeggen dat ik wel een half uur per kant aan het rammen met beleid ben geweest.
Hardnekkige klus, maar de volhouder wint.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag even bij Robert in Houten geweest en naar een ex Simca-man geweest.
Die zag geen probleem om hem uit te lijnen.
Hij heeft het druk in deze periode.
Ik overweeg het uitlijnen uit te stellen naar een voor hun rustige tijd.
Dat zal na de winter worden want de wagen moet binnenkort vd straat.
Ik heb Robert nog even laten rijden want hij moet niet vergeten wat een Matra is nu die een Volvo heeft.
Als de kinderen groot zijn zullen er nog wel een paar over zijn Rob :wink:

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote: Ik heb Robert nog even laten rijden want hij moet niet vergeten wat een Matra is nu die een Volvo heeft.
Nou dat was wel even weer leuk een stukje sturen met een Murena Herman!
En Geert, van de Volvo-club, die na jou bij mij op de koffie kwam, dacht werkelijk dat ik weer een Murena gekocht had. Haha, ze zien mij er wel voor aan. :lol:

Liep anders bijna verkeerd af door die troela die ons geen voorrang gaf. :evil: Zo wat schrok die van de toeter, gelukkig zijn de remmen van de rat dik in orde. 8)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een bijna aanrijding is geen aanrijding zeg ik dan altijd.
Niemand heeft pijn of ze moet van schrik haar kunstgebit ingeslikt hebben. 8)

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

zijn er tips te geven hoe ik de lagers uit de voor ophanging haal ? De veerringen zijn eruit. 1 lager is aan gort en daar zit alleen de lagerschaal nog in. De ander is nog goed (althans in tact). Wordt dit ook zagen ??

Zijn deze lagers goed verkrijgbaar via Ebay ?

bedankt

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb het nog niet bij de handd gehad maar volgen het boek met een pulley-trekker.(denk een beetje warm maken).
Lagers heb ik nog 3 nieuwe liggen.
Daar mag er evt wel 1 van weg voor 30 Euro.
Zal ook even op E-bay kijken voor je.
Soms zijn er wel leuke aanbiedingen.

Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply