Oetkers Rat-atouille.
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
Vroeger testen we de speling op lagers, fusees ed door een bok onder bv de schokdemperbevestiging te zetten. Dan komt het wiel vrij te staan in de normale stand zoals het ook op de weg staat. Dan is de speling voelbaar. Als je het wiel vrij naar beneden laat hangen voel je geen speling omdat dat niet de meest gebruikte (lees gesleten) stand is.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als kogels goed zijn zou ik het niet allemaal vervangen, maar ik heb de hele zut nu toch uit elkaar en alle kogels liggen.
Ik krijg ook geen beweging in de rechter onderste draagarm en de bout er niet uit.
Heb speling op linkse onder kogel en achter op de torsie links.
Had ook stuurkogel speling maar die zijn vervangen.
Als ze op de sloper bvb nog wel goed zijn zet ik het hele onderste spul over.
Het zou teveel zijn om alle rubber in de draagarmen te vervangen.
Die rubbers zijn overigens nog goed maar kan de onderste rechter draagarm niet meer stellen.
Zelfde drama als achter dus.
Denk dat de grootste uitlijnproblemen uit de stuurhuis afstelling komen na het vervangen van zaken voorin.
Daar heb ik inmiidels wel mogelijkheden voor om af te stellen.
Ik ga me bezinnen.
Heb de brug nog een week en dan moet die er af, dus rollend zijn.
Herman
Ik krijg ook geen beweging in de rechter onderste draagarm en de bout er niet uit.
Heb speling op linkse onder kogel en achter op de torsie links.
Had ook stuurkogel speling maar die zijn vervangen.
Als ze op de sloper bvb nog wel goed zijn zet ik het hele onderste spul over.
Het zou teveel zijn om alle rubber in de draagarmen te vervangen.
Die rubbers zijn overigens nog goed maar kan de onderste rechter draagarm niet meer stellen.
Zelfde drama als achter dus.
Denk dat de grootste uitlijnproblemen uit de stuurhuis afstelling komen na het vervangen van zaken voorin.
Daar heb ik inmiidels wel mogelijkheden voor om af te stellen.
Ik ga me bezinnen.
Heb de brug nog een week en dan moet die er af, dus rollend zijn.
Herman
Last edited by oetker on Sun Oct 26, 2014 12:13 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Denk dat dit een goede methode is maar bij APK staat die toch ook op zijn wielen.Matramartin wrote:Vroeger testen we de speling op lagers, fusees ed door een bok onder bv de schokdemperbevestiging te zetten. Dan komt het wiel vrij te staan in de normale stand zoals het ook op de weg staat. Dan is de speling voelbaar. Als je het wiel vrij naar beneden laat hangen voel je geen speling omdat dat niet de meest gebruikte (lees gesleten) stand is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heb dit nog even zitten beredeneren.
Onder de schobreker een bok wordt de draagarm ook ingedrukt.
De wielen vrij laten hangen kan alleen op de balk tussen de onderste draagarmen.
Dan nog drukt de Torsievering de draagarmen naar beneden.
Het kan dan te zien zijn door een grote waterpomptang op de kogel te zetten.
Dus eigenlijk zoals Muddy zegt.
Herman
Onder de schobreker een bok wordt de draagarm ook ingedrukt.
De wielen vrij laten hangen kan alleen op de balk tussen de onderste draagarmen.
Dan nog drukt de Torsievering de draagarmen naar beneden.
Het kan dan te zien zijn door een grote waterpomptang op de kogel te zetten.
Dus eigenlijk zoals Muddy zegt.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Ik zit eens op de tekeningen te kijken, maar op zich zitten er niet veel rubbers aan de hele ophanging. Volgens mij heb ik zelfs al e.e.a. in huis. ook heb ik al eens wat kogels aangeschaft, moet eens kijken wat dat precies is. Lijkt mij verstandig dit voor binnenkort op de agenda te zetten dan.Richard wrote: Als het toch los is, wat zou een direct nog meer vervangen kunnen worden ? alle rubbers en kogels ?
daarna natuurlijk het uitlijn 'drama' ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik zou de onderste draagarm rubbers niet doen als het niet nodig is.
De bouten zitten meestal vastgerot en 1 bout kost nieuw 100Euro.
Op de onderste draagarm zitten al 3 lastic rubbers per kant. gemiiddeld 25 euro per rubber.
Op de bovenste 2 per kant.
Dan 2 stangetjes met rubbers voor de stabilisatoren en 2 rubbers bevestiging stang.
Ik heb vandaag de kogel uit de draagarm gehaald.
Zoals ik al dacht een precair klusje.
Heb een uur moeten hakken en slaan om hem los te krijgen na verwarming met een gasflesje.
Wel gelukt.
De andere kant is nog spelingsvrij dus die laat ik dan maar zitten.
Foto's en verhaal volgen nog want heb me toestel laten liggen.
Herman
De bouten zitten meestal vastgerot en 1 bout kost nieuw 100Euro.
Op de onderste draagarm zitten al 3 lastic rubbers per kant. gemiiddeld 25 euro per rubber.
Op de bovenste 2 per kant.
Dan 2 stangetjes met rubbers voor de stabilisatoren en 2 rubbers bevestiging stang.
Ik heb vandaag de kogel uit de draagarm gehaald.
Zoals ik al dacht een precair klusje.
Heb een uur moeten hakken en slaan om hem los te krijgen na verwarming met een gasflesje.
Wel gelukt.
De andere kant is nog spelingsvrij dus die laat ik dan maar zitten.
Foto's en verhaal volgen nog want heb me toestel laten liggen.
Herman
Last edited by oetker on Mon Oct 27, 2014 8:11 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik ben inmiddels 2 dagen aan het werk met min of meer goed gereedschap en het is een beste klus.Richard wrote:okay, ik zat eraan te denken e.e.a. voor te bereiden met de sloop delen en daarna een wissel, maar dat is dus eenvoudiger gedacht dan gedaan.
Morgen hoop ik hem weer op de poten te hebben.Voorbereiden en worst case scenario inplannen lijkt me verstandig.
herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Er zijn ook speciale sockets voor maar ben de maat vd Murena nog niet tegengekomen.zie foto (buitenmaat 58mm)
- Attachments
-
- CropperCapture[6].jpg (21.31 KiB) Viewed 8554 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Toch nog even rondgekeken.
Deze zou moeten passen denk ik...
Zal ze is even exact opmeten
http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-Ball- ... 2a2b2f16d6
Deze zou moeten passen denk ik...
Zal ze is even exact opmeten
http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-Ball- ... 2a2b2f16d6
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat had ik ook allemaal liggen inmiddels, maar vandaag is hier een deuk ingeslagen.
Verwijderen viel niet mee maar na wat verhitten en gehak met een zware hamer en beitel euforie.

Even nagemeten, en de dop vd link past.

Ingesopt met kopervet.

Gemonteerd

Bovenkogels ook maar gedaan.
De stuurkogels waren pas vervangen.

Andere kant was de onder fuse nog goed dus laten zitten.

Lagers gereinigd en opnieuw ingevet.

Ik had al een tijdje remschijven liggen van een Solara.
Die zijn wat dikker en was niet zeker of ze zouden passen.
onderdeelprogramma's waren daar onduidelijk over.
Ze passen dus, en gelijk maar gemonteerd want deschijven van de 2.2 die er opzaten waren wat krom.


De remzadels die ik 2.5 jaar geleden netjes gemaakt had zien er nog steeds goed uit.

De oude torsiebar vd sloper gaf niet mee maar ook los gekregen.
Links en rechts mogen niet verwisseld worden.

Even losjes gemonteerd.

Speling getest.
Stuk beter als de oude.
Donderdag gaan we het afmaken.
Morgen een dagje Velp/Emmerich.
Herman
Verwijderen viel niet mee maar na wat verhitten en gehak met een zware hamer en beitel euforie.
Even nagemeten, en de dop vd link past.
Ingesopt met kopervet.
Gemonteerd
Bovenkogels ook maar gedaan.
De stuurkogels waren pas vervangen.
Andere kant was de onder fuse nog goed dus laten zitten.
Lagers gereinigd en opnieuw ingevet.
Ik had al een tijdje remschijven liggen van een Solara.
Die zijn wat dikker en was niet zeker of ze zouden passen.
onderdeelprogramma's waren daar onduidelijk over.
Ze passen dus, en gelijk maar gemonteerd want deschijven van de 2.2 die er opzaten waren wat krom.
De remzadels die ik 2.5 jaar geleden netjes gemaakt had zien er nog steeds goed uit.
De oude torsiebar vd sloper gaf niet mee maar ook los gekregen.
Links en rechts mogen niet verwisseld worden.
Even losjes gemonteerd.
Speling getest.
Stuk beter als de oude.
Donderdag gaan we het afmaken.
Morgen een dagje Velp/Emmerich.
Herman
Last edited by oetker on Sun Feb 26, 2017 6:25 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
oetker wrote:Toch nog even rondgekeken.
Deze zou moeten passen denk ik...
Zal ze is even exact opmeten
http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-Ball- ... 2a2b2f16d6
Voor de Rancho heb ik deze toen zelf gemaakt uit een versleten 60 mm diamant betonboor/gatenzaag
Deze kan als een huls over de kogel heen gezet worden, waarbij de pen van de kogel door de bovenkant van de boorkop heen past... even de moer erop draaien en de boorkop zit klemvast, vervolgens een grote moordenaartang op de boorkop en je draait de kogel zo los.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De antirammelrubbers waren niet allemaal aanwezig in de torsie staven.
Die zitten erin geplakt.

Ik had er nog uit de sloper dus ingeplakt met wat kit.


De stangen lekker ingevet.

Nou staat in het werkplaats handboek dat je stangen op 180 mm voorspanning moet aanbrengen.
;

Je moet wel heel sterk zijn om de moeren er dan op te krijgen dus dat gaat niet.
Dan op de gok naar wat kleiner gesteld.

Met het gereedschap van Muddy aangebracht maar de wagen staat op de laagste stand nog 3 cm te hoor.

Nog maar een tandje terug dan.

Nu kon ik de wagen op hoogte stellen.
172mm links en 175mm rechts.


Toch raar dat het niet gaat zoals het boek voorschrijft.
Zou de rek zover uit de stangen zijn?
Ik ga maar uit van een foute omschrijving
Om de sporing af te stellen het stuur vastgezet op mijn manier.

Laser op het achterwiel gezet en de sporing ingesteld.



Dat was eerder gedaan bij Tyrecenter maar 8 mm toespoer leek me niet goed.
Geen wonder dat de wagen voor geen meter spoorde.
Wat hebben die voor meetspullen?
Staat nu op 2x 1mm toespoor.
Morgen stuurhuishoogte nazien en ik heb een dingetje om Camber te meten maar heb geen draaiplateaus voor caster te doen.

Hoe het precies allemaal werkt weet ik niet.
Ik was toch al geen held in Goniometrie.
Herman
Die zitten erin geplakt.
Ik had er nog uit de sloper dus ingeplakt met wat kit.
De stangen lekker ingevet.
Nou staat in het werkplaats handboek dat je stangen op 180 mm voorspanning moet aanbrengen.


Je moet wel heel sterk zijn om de moeren er dan op te krijgen dus dat gaat niet.
Dan op de gok naar wat kleiner gesteld.
Met het gereedschap van Muddy aangebracht maar de wagen staat op de laagste stand nog 3 cm te hoor.
Nog maar een tandje terug dan.
Nu kon ik de wagen op hoogte stellen.
172mm links en 175mm rechts.
Toch raar dat het niet gaat zoals het boek voorschrijft.
Zou de rek zover uit de stangen zijn?
Ik ga maar uit van een foute omschrijving

Om de sporing af te stellen het stuur vastgezet op mijn manier.
Laser op het achterwiel gezet en de sporing ingesteld.
Dat was eerder gedaan bij Tyrecenter maar 8 mm toespoer leek me niet goed.
Geen wonder dat de wagen voor geen meter spoorde.
Wat hebben die voor meetspullen?
Staat nu op 2x 1mm toespoor.
Morgen stuurhuishoogte nazien en ik heb een dingetje om Camber te meten maar heb geen draaiplateaus voor caster te doen.
Hoe het precies allemaal werkt weet ik niet.
Ik was toch al geen held in Goniometrie.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Vanaf de traverse naar de vloer zonder de schokbrekers erop.
Eerst wagen in en uitveren een paar keer en na iedere stelactie weer.
Ik span dan een touwtje op de brug op de oprijplaten.
Staat ier beschreven.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2014
Eerst wagen in en uitveren een paar keer en na iedere stelactie weer.
Ik span dan een touwtje op de brug op de oprijplaten.
Staat ier beschreven.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2014
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Nieuwe stabilisatie rubbers gezet van een mini (oude type)



Tooltjes in gebruik om de stuurhuis hoogte te stellen.




Na veel getob vandaag met afstellen de operatie afgeblazen.
het is naar mijn gevoel niet nauwkeurig genoeg en als ik ergens een slecht gevoel bij heb is het onzekerheid met deze dingen.
Dit is werk voor de pro die ook precies weet wat en hoe.
De caster camber wijkt volgens een uitlijnsessie ook weinig af van wat het moet zijn.
De wagen is qua rijgedrag in ieder geval sterk veranderd.
De auto voelt stijver aan.
Het stuur komt weer vanzelf terug en staat in het midden.
Het front staat op de juiste hoogte.
Andere rijeigenschappen ga ik nog uittesten.
Een eerste sessie op de snelweg met 160 lijkt beter als eerst.
Als het niet goed is moet ik maar is een oud Simca specialist gaan opzoeken.
Dit afstellen is echt niet mijn ding.
Tooltjes in gebruik om de stuurhuis hoogte te stellen.
Na veel getob vandaag met afstellen de operatie afgeblazen.
het is naar mijn gevoel niet nauwkeurig genoeg en als ik ergens een slecht gevoel bij heb is het onzekerheid met deze dingen.
Dit is werk voor de pro die ook precies weet wat en hoe.
De caster camber wijkt volgens een uitlijnsessie ook weinig af van wat het moet zijn.
De wagen is qua rijgedrag in ieder geval sterk veranderd.
De auto voelt stijver aan.
Het stuur komt weer vanzelf terug en staat in het midden.
Het front staat op de juiste hoogte.
Andere rijeigenschappen ga ik nog uittesten.
Een eerste sessie op de snelweg met 160 lijkt beter als eerst.
Als het niet goed is moet ik maar is een oud Simca specialist gaan opzoeken.
Dit afstellen is echt niet mijn ding.

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Matramartin
- Posts: 164
- Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
- Location: Veenendaal
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 191
- Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Het was met de Rancho destijds ook een aardige klus om alles goed afgesteld te krijgen, waarbij ik dan het geluk had dat m'n neef filiaalhouder is van de plaatselijke Euromaster. (ik kon tegen zeer geringe kosten een zaterdagmiddag gebruik maken van de werkplaats en zijn hulp)
Ik heb destijds eerst de wagenhoogte rondom zelf afgesteld, daarna is bij Euromaster het camber/caster goed gezet met hun moderne uitlijn-apperatuur.
Vervolgens kwam de tijdrovende klus van stuurhuishoogte afstellen, uitlijning opnieuw controleren en bijstellen, stuurhuishoogte weer controleren en bijstellen, uitlijning weer controleren... we zijn er ruim een halve dag mee bezig geweest om alles goed te krijgen.
Het meten is op zich nog goed te doen, maar het geklooi met al die vulplaatjes is zeer tijdrovend.
We hebben het camber/caster op de moderne manier gedaan, maar voor het stuurhuis moesten we uiteindelijk toch verder gaan met de meetschalen en tabellen uit het werkplaatshandboek om op de juiste vuldiktes uit te komen.
Ik heb destijds eerst de wagenhoogte rondom zelf afgesteld, daarna is bij Euromaster het camber/caster goed gezet met hun moderne uitlijn-apperatuur.
Vervolgens kwam de tijdrovende klus van stuurhuishoogte afstellen, uitlijning opnieuw controleren en bijstellen, stuurhuishoogte weer controleren en bijstellen, uitlijning weer controleren... we zijn er ruim een halve dag mee bezig geweest om alles goed te krijgen.
Het meten is op zich nog goed te doen, maar het geklooi met al die vulplaatjes is zeer tijdrovend.
We hebben het camber/caster op de moderne manier gedaan, maar voor het stuurhuis moesten we uiteindelijk toch verder gaan met de meetschalen en tabellen uit het werkplaatshandboek om op de juiste vuldiktes uit te komen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@ Gydo
Dokkum niet echt in de buurt.
Robert had ook al is gevraagd voor me in Houten maar weet niet of ze de ervaring van deze karren hebben.
Bij de lokale uitlijn bandenboeren heb ik ook al is pogingen gedaan.
Bij tyrecenter hier vond de jonge garde het allemaal wel interessant maar daar ging de normale uitlijnpoging al niet goed.
Als ik zie hoe tijdrovend het is denk ik dat dit zo maar een klus van 600 Euro of meer kan worden en wat voor zekerheden heb ik dan als de know-how er niet is.
Ik zit nog te broeden op een andere manier om het stuurhuis uit te meten maar denk het echt zo moet als omschreven.
Voorlopig deze maand nog maar wat rijden.
1 december moet de auto vd straat.
Heb nog geen idee waar ik hem ga laten.
Waarschijnlijk rij ik hem bij me zoon op de hof, maar daar staat die ook maar buiten te staan
Vandaag de werkplaats opruimen want maandag moet die weer in bedrijf en moet ik vd brug af zijn.
Heb lang niet alles gedaan wat ik in de planning had.
Zo had de gereviseerde Weber er op moeten zitten en afgesteld met nieuwe dichtingen op het inlaatspruitstuk.
Dat schuift naar voorjaar.
Heb nog wat kleinere elektraklusjes die bij goed weer ook buiten kunnen.
Dan kunne we binnen aan de gang met de onderdelen die er nog liggen wat te reinigen na te lopen.
Nog een bak klaar maken voor reserve.
Herman
Dokkum niet echt in de buurt.
Robert had ook al is gevraagd voor me in Houten maar weet niet of ze de ervaring van deze karren hebben.
Bij de lokale uitlijn bandenboeren heb ik ook al is pogingen gedaan.
Bij tyrecenter hier vond de jonge garde het allemaal wel interessant maar daar ging de normale uitlijnpoging al niet goed.
Als ik zie hoe tijdrovend het is denk ik dat dit zo maar een klus van 600 Euro of meer kan worden en wat voor zekerheden heb ik dan als de know-how er niet is.
Ik zit nog te broeden op een andere manier om het stuurhuis uit te meten maar denk het echt zo moet als omschreven.
Voorlopig deze maand nog maar wat rijden.
1 december moet de auto vd straat.
Heb nog geen idee waar ik hem ga laten.
Waarschijnlijk rij ik hem bij me zoon op de hof, maar daar staat die ook maar buiten te staan
Vandaag de werkplaats opruimen want maandag moet die weer in bedrijf en moet ik vd brug af zijn.
Heb lang niet alles gedaan wat ik in de planning had.
Zo had de gereviseerde Weber er op moeten zitten en afgesteld met nieuwe dichtingen op het inlaatspruitstuk.
Dat schuift naar voorjaar.
Heb nog wat kleinere elektraklusjes die bij goed weer ook buiten kunnen.
Dan kunne we binnen aan de gang met de onderdelen die er nog liggen wat te reinigen na te lopen.
Nog een bak klaar maken voor reserve.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Ik neem aan dat 'het gereedschap van Muddy' de staaf is die op de foto recht naar onder gaat ?oetker wrote: Met het gereedschap van Muddy aangebracht maar de wagen staat op de laagste stand nog 3 cm te hoor.
![]()
Waarvoor wordt dat dan gebruikt ? Als je toch op e.o.a. manier de spanbeugel weer op het draadeind hebt stel je hem daarmee ?
Of is het een hefboom om de spanbeugel op het draadeind te zetten ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad, om de moer er op te draaien moet je nogal kracht zetten om stelbeugel ver genoeg over de draad te schuiven.
Met een tang beschadig je de tandjes en heb je teveel kracht nodig.
Dan is in het heetst van de strijd het ook nog mogelijk dat je de moer er scheef opzet.
De gereedschapjes zijn beschikbaar voor de club.
Herman
Met een tang beschadig je de tandjes en heb je teveel kracht nodig.
Dan is in het heetst van de strijd het ook nog mogelijk dat je de moer er scheef opzet.
De gereedschapjes zijn beschikbaar voor de club.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
ik had zojuist een afspraak bij Ronden Banden in Doetinchem voor uitlijning van de Corrado. De man had ervaring met het uitlijnen / afstellen van o..a. Sima 1000 en Bagheera, gaf hij aan. Wist iig dat er met shims gewerkt wordt. Hij gaat nazien of hij iets kan doen met de moderne apparatuur die ze daar gebruiken. Uren indicatie was lastig te geven. Ik denk dat áls ze al iets kunnen dat het dan de puntjes op de 'i ' moeten zijn omdat het anders zoals Herman al zegt behoorlijk in de papieren gaat lopen. Volgens mij rekenen ze nl 75 euro p/u.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Beste is documentatie mede te nemen naar zo'n bedrijf.
Ze lezen een paar bladzijden en dan is het meestal "Daar beginnen we niet aan"
Probeer altijd een fixed prijs af te spreken maar door roest op de bouten vd plaatjes of het breken van de bouten van het stuurhuis kan dit aardig uitlopen.
In ieder geval thuis vast kijken of bouten los gaan kan al wat ellende voorkomen.
Je moet het ze zo gemakkelijk mogelijk maken.
Dat scheelt in de kosten.
Die van Muddy was gerestaureerd dus dat was een clean job.
Heeft even goed nog een hele middag gekost.
@ Urbain.
Zal morgen even rustig de files die je gezonden hebt lezen.
Herman
Ze lezen een paar bladzijden en dan is het meestal "Daar beginnen we niet aan"
Probeer altijd een fixed prijs af te spreken maar door roest op de bouten vd plaatjes of het breken van de bouten van het stuurhuis kan dit aardig uitlopen.
In ieder geval thuis vast kijken of bouten los gaan kan al wat ellende voorkomen.
Je moet het ze zo gemakkelijk mogelijk maken.
Dat scheelt in de kosten.
Die van Muddy was gerestaureerd dus dat was een clean job.
Heeft even goed nog een hele middag gekost.
@ Urbain.
Zal morgen even rustig de files die je gezonden hebt lezen.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006