bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
bassboss

Post by bassboss »

Of deze?

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... %3AIT&rd=1

Ze is wel duurder dan de vorige maar ze lijken me allebei van een goed merk...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Volgens mij is het de juiste drukgroep.De prijs is ook interessant.Je kunt een bod doen of ze dadelijk kopen.Heeft die persoon ??n drukgroep of meer?Je weet ik zoek ook een reserve!Ik zou ze kopen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik zou de eerste kopen.Deze heeft de beste prijs en is van een goed merk. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik denk het. Deze verkoper heeft er regelmatig in de aanbieding staan, dus geen nood, Godfried! Ik ga ze nemen.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Alweer een probleem minder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Hopelijk, Godfried.
Anders kan ikzelf een winkel beginnen in koppelingsplaten....
Ik heb ze zonet gekocht en hou je op de hoogte als ze past!
Toch nogmaals bedankt voor de moeite!
Ik hoop snel de manchetten voor de cardanassen te hebben maar er schiet me iets te binnen.
Mijn Bagheera heeft nog de allereerste cardanassen met diameter 35mm.
De cardanassen op jouw Bagheera zijn ongetwijfeld 40mm. Misschien is de diameter op de plaats waar de manchetten moeten komen dezelfde op beide uitvoeringen, dan is er geen probleem.
Hier ben ik echter (nog) niet zeker van.
Ik kijk het even na.

Bart :wink:
erwin

schoonmaken lichtmetaal delen

Post by erwin »

kan iemand mij vertellen hoe ik de lichtmetaal delen van de motor het mooiste schoon krijg zonder ze te stralen??
bassboss

Post by bassboss »

Hallo Erwin,

Ikzelf heb de lichtmetalen delen eerst met een motorreiniger-spray bespoten en vervolgens een tijdje laten staan om laten in te werken.
Vervolgens afspoelen met rode reinigingsvloeistof+ontvetter door middel van een platte brede verfborstel.
Eens daarmee het vet, olie en modderresten verwijderd zijn, houd ik de delen tegen een boormachine met stalenborstel (niet te grof) om ze blank te maken.
Afwerken kan met zeer fijn schuurpapier en een DREMEL voor de hoekjes en kantjes.

Succes
bassboss

Post by bassboss »

De achterremmen geven zoals voorspeld geen enkel probleem.
De zuigers bewegen gemakkelijk in en uit en de stofkappen zijn nog te gebruiken.

Image

Dan komen de carburatoren aan de beurt. Op de foto is het verschil "nogal" duidelijk wat een reinigingsbeurt kan doen.
Daar ik tijdens de ritten geen enkel probleem had met de carburatoren, ga ik deze ook niet volledig demonteren.
Ik ga er vanuit dat ze in perfecte staat zijn en enkel de dichtingen zullen vervangen worden.

Image

Netjes gemonteerd staan de twee gasfabrieken klaar om de 1442cc zijn dorst te lessen

Image

En zo zal alles terug in het chassis gemonteerd worden. Op de achtergrond een originele 1294cc uit 1974 in de bij Matra-fanaten bekende bruine kleur...

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Je levert prachtig werk.De motor is als nieuw.De carburators zijn niet meer terug te kennen.Met de achterremmen heb ik ook weinig problemen gehad.Niet alles moet tegen zitten.Het grootste probleem is roest die bijna overal zit. Soms niet te geloven.Nog 10 jaar en dan wil ik eens zien hoeveel bagheera's er nog over zijn.Is dat de reden waarom we niet voor een murena gekozen hebben? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Persoonlijk vind ik de Murena een totaal andere auto dan de Bagheera, alhoewel het zijn opvolger is.
Ik hou enorm van het Gran Tourismo-karakter en de styling van de sportwagens uit de jaren '70.
Opklapbare koplampen, namaakgrille, kleine achterlichten, kleine voorwielen+grotere achterwielen om de wigvorm te benadrukken kom je enkel op rasechte Italianen tegen.

De Bagheera, en dan vooral de type I, heeft die typische stijlkenmerken die hem niet zouden doen misstaan naast een Maserati, Lamborghini of zelfs een middenklasse Ferrari.
Daarbij de unieke atmosfeer die het interieur met de drie zetels en kleuren uit de jaren '70 oproepen.
De type II combineert reeds meer moderne lijnen met toch nog een volbloed-sportwagenuiterlijk.
De Murena daarentegen is reeds qua stijl duidelijk een jaren '80 auto en dus ook van een veel betere kwaliteit. Alles ziet er veel degelijker uit en jammer dat de Bagheera nooit zo goed in elkaar gestoken werd...

Dat de Bagheera ultra-roestgevoelig is, is natuurlijk een reden temeer om gauw in te grijpen.
Echter, dit is voor mij niet de hoofdreden geweest om er ??n aan te schaffen, integendeel. Indien ik niet in de ban van de Bagheera was, zou ik zo'n hoop roest zeker laten staan.
Ik val duidelijk op het karakter en de lijnen van deze wagen en gelukkig voor de portemonnee vraagt de kleine motor niet teveel benzine en rijtaks+verzekering, iets wat van de andere exoten nauwelijks kan gezegd worden.
En als je zo'n jaren '70 auto kan restaureren met hedendaagse technieken om hem beter te maken dan hij ooit nieuw geweest is, dan kan een mens zijn geluk niet meer op... :wink:
ludo2

Post by ludo2 »

de bagheera 1 doe ik nood gedwongen weg ,wegens plaats gebrek;voor leden van matramania is er een speciale prijs .
hij moet plaats maken voor de murena2.2(geen laswerk)
groetjes ludo.
bassboss

Post by bassboss »

Na toch wel een klein beetje vakantie trotseer ik de tropische hitte om mijn belofte na te komen. En die luidt: het gezond maken van een Bagheera.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik in therapie moet gaan of dat het werken aan de Bagheera een therapie op zich is.
Ik ga er maar vanuit dat aan de Bagheera werken therapeutisch is en dus goed is!

De hoop roest die de voortrein moest voorstellen, begint stilaan te lijken op hetgeen waarvoor hij ontworpen is, nl. om de voorwielen op vast te maken en liefst van richting te doen veranderen indien gewenst.
Na afschuren met de stalen borstel op boormachine, kwamen er een grondlaag zinkverf, een paar lagen steenslag en een zwarte afwerkingslaag aan te pas om het geheel weer een beetje te beschermen.

Image

Volgend beeld ziet er vertrouwder uit voor de Matra-freak...
Image

De panter kijkt nauwlettend toe, zich afvragend waarom een beetje roest niet mag...
Image

:wink:
benny

Post by benny »

Bart,
welke vorm van schuurborstels gebruik je het best voor die stukken? Ik moet ze ook nog reinigen. Ik vraag het je omdat ik het liefst de weg van de minste weerstand volg.

Groeten Benny.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Onbegrijpelijk die Matrafanaten ze blijven maar doorgaan!Je gaat er beloont voor worden.Een bagheera kan trouw zijn en je beste vriend worden!Dat zul je nog ervaren.
Werken aan de bagheera is de beste therapie.Als je iets doet wat onspannend is en je doet het graag is het goed voor de gezondheid.Je krijgt er nu zelfs een saunabeurt gratis bij.
Dat je die voortrein nog zo mooi zuiver gekregen hebt, verwonderd mij!Je hebt blijkbaar een bagheera gekocht die nog in h??l goede staat is.Ik heb de bouten moeten afslijpen en er uitslaan om alles los te krijgen.De bouten heb ik toen vervangen door anderen.Om de voortrein zuiver te maken daar was bij mijn bagheera geen beginnen meer aan .Ik heb deze chemisch laten reinigen en laten galvaniseren.
Veel succes met de restauratiewerken.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
erwin

re

Post by erwin »

hoi ludo , heb een berichtje achtergelaten in je mailbox over je bagheera 1
ludo2

Post by ludo2 »

erwin, ik heb niets ontvangen.
ik heb nieuw email adres:ludo_schraepen@euphonynet.be
groetjes ludo.
bassboss

Post by bassboss »

Even opfrissen:

Mijn type I was blijkbaar uitgerust met een 1442cc motor met de oude versnellingsbak+differentieel met verhouding 63/17 voor de 1294cc motor.
Door deze mix van bak + motor moest er een diafragma van 190mm met een koppelingsplaat van 180mm gemonteerd worden met 21 tanden.
Door deze vreemde combinatie lukte het me niet om aan een passende koppeling te geraken.
Ook bleek de 63/17 verhouding ervoor te zorgen dat de motor veel toeren moest maken om relatief weinig vooruit te geraken.
Deze verhouding was beter geschikt voor de koppelarmere 1294cc.
Dus ging ik op zoek naar een geschikte bak voor de 1442cc waarvan de koppeling zou passen (18 tanden, 190mm) en de verhouding van het differentieel 61/17 bedraagt, hetgeen ervoor zorgt dat de motor minder toeren moet maken voor eenzelfde snelheid.

Onzen Benny dan maar eens wakker gebeld en ziehier de goede bak!
Er is nog een klein probleempje.
De bak blijkt niet uit een Bagheera te komen maar uit een latere Simca of Talbot.
Dit is te zien aan de kilometerteller-aandrijving en de bediening van de schakelstang.
De uitgaande as voor de bediening is langer dan bij de Bagheera en de steun voor het L-vormige scharnier staat op het differentieelhuis gemonteerd i.p.v. op de versnellingsbak.
Ik zal de as moeten inkorten en er onderaan een gleuf inslijpen waar het L-vormig scharnier in past hetgeen de as in en uittrekt.
Dan zal ik nog een kompleet type II schakelbedieningssysteem moeten vinden (Godfried is mijn redder in nood!).
Ik ben dus niet meer van plan om het onnauwkeurige schakelsysteem met kabel te monteren.

Image

Eens deze puzzel is opgelost zal ik uiterlijk een Bagheera I hebben met de volledige mechaniek van de Bagheera II
benny

Post by benny »

Bart,

als je wil, mag je een andere combinatie hebben.

Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Geen probleem, Benny.

Ik heb de bak intussen al grondig gereinigd en op het blok gemonteerd.
Normaal gezien moet de uitgaande bedieningsas heel eenvoudig aan te passen zijn.
Een paar centimeter inkorten en met de slijpschijf onderaan een vierkante gleuf uitslijpen.
Ik ga waarschijnlijk donderdag bij Godfried achter de komplete set schakelstangen voor de type II.
Hij heeft ook nog een paar type II bakken liggen waarvan ik de nodige stukken kan gebruiken of fotograferen.
Alvast bedankt voor jouw bak, ik heb het differentieel toch even losgemaakt om de tanden te tellen.
Het is inderdaad een 61/17 zoals op de meeste type II.
Het toerental van de motor zal nu ietsje lager liggen.
Ik hou je op de hoogte.

Bart

de motor + bak opnieuw herenigd
Image

de gerestaureerde motorsteunen liggen reeds klaar
Image
benny

Post by benny »

Godfried,
zou het kunnen zijn dat jij de versnellingsbak hebt met de langste overbrenging? Het is misschien daardoor dat je wagen minder snedig optrekt. Maar hij draait dan wel minder toeren. Je zou eens moeten vergelijken met een andere Bagheera bij gelijke snelheid wat het toerental is van je motor.

Groeten Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Benny en Godfried,

Volgens de franse Revue Technique Automobile:

"Vanaf modeljaar 1976 gelden voor de Bagheera "S" en "Courr?ges" de overbrengingsverhouding 17/61 in plaats van 17/63".

"Vanaf modeljaar 1977 is voor alle gewone Bagheera's de overbrengingsverhouding 17/61 en voor de Bagheera "S" en "Courr?ges" 17/59".

"Vanaf modeljaar 1980 is de overbrengingsverhouding 17/61 voor alle Bagheera's zonder uitzondering".

Dus, indien Godfried's Bagheera "S" uit 1977, 78 of 79 is en nog steeds de originele bak heeft, zou deze de grootste overbrengingsverhouding van 17/59 moeten hebben.

GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart en Benny,
Ik weet niet met zekerheid of het de originele versnellingsbak van 1977 is.Kun je dit zien aan de NR op de versnellingsbak?Waarschijn komt Ludo vrijdag met Ronny naar mij en dan gaan we zeker de snelheid vergelijken.Bart, ik geef je groot gelijk dat je van de kabelschakeling afstapt.Ik heb er nooit aan gewerkt of mee gereden maar het systeem staat bekend om zijn onnauwkeurig en moeilijke schakelen.De krachtbron van je bagheera ziet er als nieuw uit! Met een zelfde passie en wat vriendschap geraak je een heel stuk verder.Ik heb wat onderdelen voor je bij elkaar gezocht.Bekijk de foto's eens en laat me weten of je nog iets anders nodig hebt. Ludo heeft voor donderdag nog niets van zich laten horen. Ik hou je op de hoogte.ps:Ik heb geen goede schakelknop meer.
Groetjes :wink:
Attachments
IMG00001.JPG
IMG00001.JPG (52.09 KiB) Viewed 5761 times
IMG00002.JPG
IMG00002.JPG (71.65 KiB) Viewed 5761 times
IMG00003.JPG
IMG00003.JPG (64.17 KiB) Viewed 5761 times
IMG00004.JPG
IMG00004.JPG (39.89 KiB) Viewed 5761 times
IMG00005.JPG
IMG00005.JPG (64.35 KiB) Viewed 5761 times
IMG00006.JPG
IMG00006.JPG (69.52 KiB) Viewed 5761 times
IMG00007.JPG
IMG00007.JPG (63.95 KiB) Viewed 5761 times
IMG00008.JPG
IMG00008.JPG (52.99 KiB) Viewed 5761 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Ik vermoed dat jouw Bagheera is uitgerust met een 17/59 differentieel.
Ik vrees dat de enige manier om zekerheid te hebben, is de bak losmaken van het differentieel om zodoende het aantal tanden te kunnen tellen.
Of een ritje op de autostrade met een gewone Bagheera en jouw "S".
Probeer met beide wagens exact 100km/u te rijden in vierde en lees af hoeveel toeren de motor maakt.
Het toerental van jouw "S" zou lager moeten liggen waardoor de motor iets harder moet werken om de boel rond te krijgen (meer koppel).
De wagen waarmee je vergelijkt zou dezelfde bandenmaat moeten hebben als de jouwe en zou een gewone Bagheera type II moeten zijn.
Deze hebben een 17/61 differentieel en dus ietsje meer toeren.
Ik ben echt benieuwd!

P.s.: wat ik op jouw foto's zie, is perfect wat ik zoek! Leg maar opzij!
Een schakelpook+knop heb ik en ik denk dat ik deze kan hergebruiken.
Laat me iets weten wanneer Ludo en Ronny zouden komen.
Ik kijk er alvast naar uit. Let op, er wordt voor vrijdag stevig onweer voorspeld...

GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ludo zijn Bagheera is een X.Onze bagheera's zouden dan het zelfde toerental bij de zelfde snelheid moeten hebben!Om eventjes de versnellingsbak los te maken zie ik niet zitten.Daar is te veel werk aan.Maar waarschijnlijk ga je gelijk hebben. Dit is de reden van het niet zo snel optrekken.Eigenlijk maakt het ook niet zo veel uit.Ik ben nog altijd verliefd op mijn bagheera en dat is wat telt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

In het boek spreken ze enkel van de "S" en de "Courr?ges".
Waarschijnlijk heeft de "X" een gewone differentieel van 17/61.
Een rit zal het gauw uitmaken!
Persoonlijk zou ik die bak ook maar laten zitten.
Je kan de motor een beetje bij-tunen om wat meer pk's te hebben (inlaatspruitstuk + luchtfilter wijzigen bv.)

:wink:
ludo2

Post by ludo2 »

godfried,ronny en ik komen donderdag rond 14u als u dat past als bart dan ook kan?ik stelvoor??? bart naar ronny dan naar hier ,ronny weet waar ik woon en dan verder naar rekem de bagheera's testen.laat maar iets horen.groetjes ludo
bassboss

Post by bassboss »

Ludo,

Voor mij is donderdag 14u geen probleem.
Ik zou echter rechtstreeks naar Godfried willen rijden. Dat is de kortste weg voor mij.
Ik rijd over Leuven en zo naar Luik/Maastricht.
Hou me op de hoogte!

Groetjes,

Bart
ludo2

Post by ludo2 »

geen probleem bart,de ronny gaat ook rechtstreeks ,dan zie ik u daar.groetjes ludo
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Goed zo, dan verwacht ik jullie rond twee uur.Ik zal de bok( naam voor pint hier) al koud zetten.Dan kunnen we gezellig over onze matra's praten.Ook zullen er dan wat onderdelen van eigenaar wisselen.
Bart, Ik zou niet over Maastricht rijden maar de E314 richting Aachen en afslag NR 33 nemen dan ben je ongeveer op 8km van mij af.Na de afslag NR 33 richting Lanaken en aan de tweede verkeerslichten links rijden, dan zie je rechts van je de kerk 200m achter de kerk op de verkeersdrempel naar rechts, na 300m zie je een kapelletje daar rechtdoor rijden en je zit op de veldstraat, dan NR 67. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply