Murena start niet.
-
- Posts: 94
- Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm
Murena start niet.
Gisteren wilde ik even mijn murena na lopen voor de APK keuring dus auto gestart en een blokje om gereden tot zover geen problemen.
Toen ik weer thuis was de matra in de schuur gereden en alle standaard dingen gecontroleerd ook dit leek allemaal wel oké.
Vervolgens wilde ik de auto Weer starten maar dat lukte niet..! Het enige wat er gebeurde wat klik klik van het start motor..verlichting werkt prima maar de start motor draait niet rond.
Toen heb maar geprobeerd om met een hamer de start motor wakker te krijgen maar ook dit hielp niet.
Nu staat eerst de accu aan de lading om zeker te weten dat deze vol genoeg stroom levert. Iemand verder nog een tip wat dit kan zijn of zal toch de start motor overleden zijn.?
Hoop het niet eigenlijk want je kunt er lastig bij, denk dat zelfs de carburateurs aan de kant moeten.
Ben benieuwd of iemand nog een tip heeft.
Toen ik weer thuis was de matra in de schuur gereden en alle standaard dingen gecontroleerd ook dit leek allemaal wel oké.
Vervolgens wilde ik de auto Weer starten maar dat lukte niet..! Het enige wat er gebeurde wat klik klik van het start motor..verlichting werkt prima maar de start motor draait niet rond.
Toen heb maar geprobeerd om met een hamer de start motor wakker te krijgen maar ook dit hielp niet.
Nu staat eerst de accu aan de lading om zeker te weten dat deze vol genoeg stroom levert. Iemand verder nog een tip wat dit kan zijn of zal toch de start motor overleden zijn.?
Hoop het niet eigenlijk want je kunt er lastig bij, denk dat zelfs de carburateurs aan de kant moeten.
Ben benieuwd of iemand nog een tip heeft.
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
-
- Posts: 96
- Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
- Location: Assen NL
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 94
- Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Re: Murena start niet.
Ik heb dat precies zo gehad een paar jaar terug, stond notabene bij Carjoy omdat er een meeting was. Bleek toch echt de startmotor overleden te zijn.johanansingh wrote:Vervolgens wilde ik de auto Weer starten maar dat lukte niet..! Het enige wat er gebeurde wat klik klik van het start motor..verlichting werkt prima maar de start motor draait niet rond.
Toen heb maar geprobeerd om met een hamer de start motor wakker te krijgen maar ook dit hielp niet.
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
-
- Posts: 94
- Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm
Het was de startmotor. Vandaag vervangen en de boel werkt weer.
Toch ben ik nog niet helemaal zeker waar de oorzaak licht van de kapotte startmotor.
Of het is gewoon domme pech of het kom omdat ik soms extreem lang moet starten voor dat de auto aanslaat. Ik gebruik mijn murena niet dagelijks en soms staat de auto wel eens een maand stil dan zijn de dubbele solexen leeg. Ik heb een origineel benzine pomp op de murena en die heeft veel werk om de carburateurs te vullen.
Dus dan krijgt de startmotor veel op de kloten denk ik wat is jullie idee hier over?
Toch ben ik nog niet helemaal zeker waar de oorzaak licht van de kapotte startmotor.
Of het is gewoon domme pech of het kom omdat ik soms extreem lang moet starten voor dat de auto aanslaat. Ik gebruik mijn murena niet dagelijks en soms staat de auto wel eens een maand stil dan zijn de dubbele solexen leeg. Ik heb een origineel benzine pomp op de murena en die heeft veel werk om de carburateurs te vullen.
Dus dan krijgt de startmotor veel op de kloten denk ik wat is jullie idee hier over?
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Er zijn meerdere oorzaken waarom een startermotor niet meer wil.
Oud hard geworden vet, versleten koolborstels, oxidatie, vervuiling of zelfs een combinatie kan al betekenen dat de startmotor niet meer werkt.
Open maken, schoonmaken en wat fris smeermiddel doet vaak al wonderen met een startmotor (of dynamo).
Ik ben nog weinig startermotoren tegen gekomen die technisch aan hun einde waren.
Oud hard geworden vet, versleten koolborstels, oxidatie, vervuiling of zelfs een combinatie kan al betekenen dat de startmotor niet meer werkt.
Open maken, schoonmaken en wat fris smeermiddel doet vaak al wonderen met een startmotor (of dynamo).
Ik ben nog weinig startermotoren tegen gekomen die technisch aan hun einde waren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad langdurig starten na stilstand is vaak fataal voor starter en accu.johanansingh wrote:Het was de startmotor. Vandaag vervangen en de boel werkt weer.
Toch ben ik nog niet helemaal zeker waar de oorzaak licht van de kapotte startmotor.
Of het is gewoon domme pech of het kom omdat ik soms extreem lang moet starten voor dat de auto aanslaat. Ik gebruik mijn murena niet dagelijks en soms staat de auto wel eens een maand stil dan zijn de dubbele solexen leeg. Ik heb een origineel benzine pomp op de murena en die heeft veel werk om de carburateurs te vullen.
Dus dan krijgt de startmotor veel op de kloten denk ik wat is jullie idee hier over?
Een electr. pomp is eigenlijk onontbeerlijk.
Carbs lopen dan vol voor het starten.
Mijn 2.2 start ook na maanden stilstaan in enkele slagen van de startmotor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 94
- Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Hier zit die tegenwoordig in mijn 2.2.
Facet posiflow.

Voordeel, brandstofleiding en pomp weg bij het uitlaat spruitstuk (brandoorzaak nummer 1 Murena)
Ouder topic, de printjes zijn nooit afgemaakt.
Een aangepast relais uit een sloop VW is goedkoper.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... ight=facet
Facet posiflow.
Voordeel, brandstofleiding en pomp weg bij het uitlaat spruitstuk (brandoorzaak nummer 1 Murena)
Ouder topic, de printjes zijn nooit afgemaakt.
Een aangepast relais uit een sloop VW is goedkoper.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... ight=facet
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Wat ook wel wil is een "pompballetje" te plaatsen in de benzineleiding. Zo'n ding dat ook voor buitenboordmotoren gebruikt wordt. Even een paar keer in knijpen en de carbs zijn gevuld, daarna gelijk starten.
Een van goede kwaliteit moet zo in de leiding kunnen en dan moet de originele pomp de brandstof er zonder te veel restrictie doorheen kunnen zuigen.

Een van goede kwaliteit moet zo in de leiding kunnen en dan moet de originele pomp de brandstof er zonder te veel restrictie doorheen kunnen zuigen.

Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B