VW 16V cilinderkop op 1.6 Murena blok?
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
VW 16V cilinderkop op 1.6 Murena blok?
Hallo allemaal,
Zoals boven beschreven, heeft iemand hier wel eens van gehoord?
Ik heb lang geleden eens contact gehad met iemand die hier mee bezig was.
Maar ik kan er helemaal niks over vinden.
Het vermogen van een motor zit grotendeels in de cilinderkop, en als een komplete motorombouw niet gewenst is zou dit misschien een uitkomst zijn om meer vermogen te krijgen.
Het ging om een 16V kop van een golf GTI, met dubbel bovenliggende nokkenassen.
Er moest iets aan de kop gelast worden, en de nokkenas aandrijving moet buitenom met een tandriem.
Verder nog wat werk zoals uitlaat en motormanagement.
Iemand?
Zoals boven beschreven, heeft iemand hier wel eens van gehoord?
Ik heb lang geleden eens contact gehad met iemand die hier mee bezig was.
Maar ik kan er helemaal niks over vinden.
Het vermogen van een motor zit grotendeels in de cilinderkop, en als een komplete motorombouw niet gewenst is zou dit misschien een uitkomst zijn om meer vermogen te krijgen.
Het ging om een 16V kop van een golf GTI, met dubbel bovenliggende nokkenassen.
Er moest iets aan de kop gelast worden, en de nokkenas aandrijving moet buitenom met een tandriem.
Verder nog wat werk zoals uitlaat en motormanagement.
Iemand?
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
ja dat had ik meer gehoord, maar is volgens mij een stille dood gestorven.
Foto Golf GTI kop met 1.6 Murena pakking daarvoor.

Als ik de foto zo zie lijkt me dat een moeilijke operatie.
Dan moet de waterflow ook nog goed komen wat haast niet te berekenen is voor stervelingen zo als wij.
Groet Herman
Foto Golf GTI kop met 1.6 Murena pakking daarvoor.

Als ik de foto zo zie lijkt me dat een moeilijke operatie.
Dan moet de waterflow ook nog goed komen wat haast niet te berekenen is voor stervelingen zo als wij.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Vandaag gepraat met iemand die een 1.4 VW blok heeft aangepast naar een 2.2 blok. Originele blok, kop etc, maar wel extra mods. Lijkt me een makkelijkere weg ook voor de 1.6 dan een Frankenstein-configuratie uit 2 motorblokken.
Martijn
Martijn
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Ja, zo te zien word dat een hele operatie.
Dan toch maar beter een heel ander modern en lichtgewicht blok.
Het mooiste is toch een blok waar het uitlaatspruitstuk aan de achterkant van het blok zit i.v.m. de benzine tank.
Welke 1.6 blokken zijn er inmiddels ingebouwd dat jullie weten?
Zelf zou ik graag iets nemen wat op de standaard versnellingsbak pas te maken is.
Hoeveel power kan deze bak verdragen?
Dan toch maar beter een heel ander modern en lichtgewicht blok.
Het mooiste is toch een blok waar het uitlaatspruitstuk aan de achterkant van het blok zit i.v.m. de benzine tank.
Welke 1.6 blokken zijn er inmiddels ingebouwd dat jullie weten?
Zelf zou ik graag iets nemen wat op de standaard versnellingsbak pas te maken is.
Hoeveel power kan deze bak verdragen?
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De 2.2 bak heeft een dikkere prise directe as.
Dat is om het vermogen van 116pk (2.2) cq 142pk (S) aan te kunnen.
De 1.6 bak lijkt me dus wat te licht voor de zware configuraties.
Ingebouwde blokken is mij buiten de al bekende configuraties weinig over bekend.
Laurens is met een Ford XRI blok bezig en er is er 1 met een Manta blok.
Op het DK forum heeft iemand een snel Hondablok er in gejast.
Mooiste zou zijn een snel en vooral lichter blok van een moderne motor.
Hyabusa of zo?
Groet Herman
Dat is om het vermogen van 116pk (2.2) cq 142pk (S) aan te kunnen.
De 1.6 bak lijkt me dus wat te licht voor de zware configuraties.
Ingebouwde blokken is mij buiten de al bekende configuraties weinig over bekend.
Laurens is met een Ford XRI blok bezig en er is er 1 met een Manta blok.
Op het DK forum heeft iemand een snel Hondablok er in gejast.
Mooiste zou zijn een snel en vooral lichter blok van een moderne motor.
Hyabusa of zo?
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Hehe Hyabusa blok erin..... Mooi!
Een lichter blok is voor een 2.2 makkelijk te vinden. Mijnw agen is nu met de V6 lichter dan met de 2.2. Ik weet niet hoe het met de 1.6 zit, maar waarschijnlijk is die ook relatief zwaar voor zijn vermogen.
Zelf zou ik liever voor een bak gaan die bij de nieuwe motor hoort dan er de Murena bak op te zetten.
Er zijn zat configuraties die er in de Murena geplaatst zijn zoals blokken uit de Mondeo, een modern Civic blok, Opel blok etc etc. Voor de 1.6 zou ik voor een Mi6 blok gaan.
Martijn
Een lichter blok is voor een 2.2 makkelijk te vinden. Mijnw agen is nu met de V6 lichter dan met de 2.2. Ik weet niet hoe het met de 1.6 zit, maar waarschijnlijk is die ook relatief zwaar voor zijn vermogen.
Zelf zou ik liever voor een bak gaan die bij de nieuwe motor hoort dan er de Murena bak op te zetten.
Er zijn zat configuraties die er in de Murena geplaatst zijn zoals blokken uit de Mondeo, een modern Civic blok, Opel blok etc etc. Voor de 1.6 zou ik voor een Mi6 blok gaan.
Martijn
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De motor vd 2.2 weegt dan ook 150 kg.
Chrysler keek in die tijd niet op een paar kg extra ijzer.
De 1.6 is beduidend lichter.
Ik kan hem bijna in me eentje optillen.
Als ik wat jonger was zou ik er zelfs mee kunnen lopen zonder 3 dagen spierpijn.
Groet Herman
Chrysler keek in die tijd niet op een paar kg extra ijzer.
De 1.6 is beduidend lichter.
Ik kan hem bijna in me eentje optillen.
Als ik wat jonger was zou ik er zelfs mee kunnen lopen zonder 3 dagen spierpijn.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 191
- Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm
?
De stap van 1.4 naar 2.2 is best wel groot qua cilinderinhoud. Weet je zo wat ze aan het blok gedaan hebben? Ben wel benieuwd....matramurena wrote:Vandaag gepraat met iemand die een 1.4 VW blok heeft aangepast naar een 2.2 blok. Originele blok, kop etc, maar wel extra mods. Lijkt me een makkelijkere weg ook voor de 1.6 dan een Frankenstein-configuratie uit 2 motorblokken.
Martijn
-
- Posts: 191
- Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm
lichter?
Dit kan je nog wel eens tegen gaan vallen Martijn. Ik dacht ook dat de 2.2 na inbouw van een V6 niet zwaarder zou wegen...., maar helaas wel.matramurena wrote:Hehe Hyabusa blok erin..... Mooi!
Een lichter blok is voor een 2.2 makkelijk te vinden. Mijnw agen is nu met de V6 lichter dan met de 2.2.
Ik denk zelf dat de alfa V6 en de talbot 2200 niet zoveel schelen qua gewicht, maar er komt natuurlijk oa nog een subframe en diversen bij.
Laatst heb ik een V6 voor de RDW-motorwijzigingskeuring gehad, en daarbij moest ie ook opnieuw gewogen worden. Het nieuwe gewicht was 1090 kg, een toename van maar liefst bijna 60 kg.
Maar ja, 60 kg meer valt wel mee in verhouding met een bult extra pk's

- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
De mijne gaat binnenkort ook langs de RDW, dus we zullen het zien. Het blok is in ieder geval inderdaad wat lichter, en ik mis een berg gewicht aan benzine met mijn ingekorte tank. 
Gydo: Onder andere speciale krukas, kortere zuigers etc.

Martijn

Gydo: Onder andere speciale krukas, kortere zuigers etc.

Martijn
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Er is een hillclimber in de UK die een 250 pk Honda blok in een Murena heeft gejast, dat staat in de comments van http://www.youtube.com/watch?v=MfbuJ8dzEacoetker wrote:Mooiste zou zijn een snel en vooral lichter blok van een moderne motor.
Hyabusa of zo?
Een Hayabusa blok... volgens mij was er iemand die dat in een Bagheera heeft geknutseld, maar dat weet ik niet zeker.
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Kijk, dat bedoel ik.
Zo'n Honda blok heeft de uitlaat aan de goede kant.
Alleen wel (te) ingrijpende aanpassingen aan het chassis.
Verder zit ik persoonlijk niet te wachten op 250 pk.
Ik zou liever iets van 120 betrouwbare pk's hebben, en 50kg minder gewicht.
Ford Focus blok heeft ook de uitlaat aan de goede kant, weet alleen niet of dit een vol alu (licht) blok is.
Zo'n Honda blok heeft de uitlaat aan de goede kant.
Alleen wel (te) ingrijpende aanpassingen aan het chassis.
Verder zit ik persoonlijk niet te wachten op 250 pk.
Ik zou liever iets van 120 betrouwbare pk's hebben, en 50kg minder gewicht.
Ford Focus blok heeft ook de uitlaat aan de goede kant, weet alleen niet of dit een vol alu (licht) blok is.
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Het 1.6 blok is vol alu, weegt 90 kg, zie dit document:murena81 wrote:Ik zou liever iets van 120 betrouwbare pk's hebben, en 50kg minder gewicht.
Ford Focus blok heeft ook de uitlaat aan de goede kant, weet alleen niet of dit een vol alu (licht) blok is.
http://www.ctm.it/pdf/Powertrain%20Prod ... 202007.pdf
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Ik wil toch nog een keer mijn weg promoten.
Het is mogelijk om zonder al teveel problemen 120 - 130 pk uit de 1.6 te krijgen.
Kijk bij Politecnic eens, want daar zijn alle spullen nog te verkrijgen die je nodig hebt.
Volgens mij is het dus een stuk makkelijker om "klassiek" te tunen in plaats van de originele motor te vervangen door iets nieuws.
Het is mogelijk om zonder al teveel problemen 120 - 130 pk uit de 1.6 te krijgen.
Kijk bij Politecnic eens, want daar zijn alle spullen nog te verkrijgen die je nodig hebt.
Volgens mij is het dus een stuk makkelijker om "klassiek" te tunen in plaats van de originele motor te vervangen door iets nieuws.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
En zo denk ik er eigenlijk ook over.talbotmatra wrote:Ik wil toch nog een keer mijn weg promoten.
Het is mogelijk om zonder al teveel problemen 120 - 130 pk uit de 1.6 te krijgen.
Volgens mij is het dus een stuk makkelijker om "klassiek" te tunen in plaats van de originele motor te vervangen door iets nieuws.
Motor veranderen is soms een (te) lange weg.
Kijk maar Martijn die er al ettelijke jaren zo tussndoor mee bezig is.
En als het klaar is moet je nog de boel betrouwbaar zien te krijgen.
Een 1.6 met 120 pk en wat grotere eindoverbrenging uit een CX II (zie http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1664 )maakt de wagen vrij zeker zeer snel en dan moet je ook nog boven de 200 durven rijden wat absoluut een uitdaging is voor de meeste Murena's.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
200 per uur in een Murena?
In geen 200 jaar, veel te link.
Als ik het goed zag op Politecnic (en met hulp van Google translate) hebben ze voor de 1.6 een snelle nokkenstok, kost wel ff 500 euro.
Als dit betekend dat er onderin geen koppel meer bestaat hoeft dit voor mij niet eerlijk gezegd.
Ik moet zeggen dat de bewerkte kop, kleppen en inlaatspruitstuk goed werken.
Binnenkort de standaard uitlaat eraf en een erop die wat beter ademt.
Daarna het lichte vliegwiel.
In geen 200 jaar, veel te link.
Als ik het goed zag op Politecnic (en met hulp van Google translate) hebben ze voor de 1.6 een snelle nokkenstok, kost wel ff 500 euro.
Als dit betekend dat er onderin geen koppel meer bestaat hoeft dit voor mij niet eerlijk gezegd.
Ik moet zeggen dat de bewerkte kop, kleppen en inlaatspruitstuk goed werken.
Binnenkort de standaard uitlaat eraf en een erop die wat beter ademt.
Daarna het lichte vliegwiel.
- talbotmatra
- Posts: 334
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Koppel is er genoeg onderin.
Zelf ben ik een stuk verder gegaan via 160pk naar 175 en nu zelfs naar 185pk. Dit uit een standaard 1.6 blok met de nodige modificaties. Maar wel allen origineel met behoud van de originele motor.
Het is mogelijk om met de 1.6 tot de 195pk zonder turbo en 310pk met turbo te gaan, maar dit is nog niet eerder op de weg gezet.
Zelf ben ik een stuk verder gegaan via 160pk naar 175 en nu zelfs naar 185pk. Dit uit een standaard 1.6 blok met de nodige modificaties. Maar wel allen origineel met behoud van de originele motor.
Het is mogelijk om met de 1.6 tot de 195pk zonder turbo en 310pk met turbo te gaan, maar dit is nog niet eerder op de weg gezet.
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Als ik alles van te voren had geweten had ik óf er een Murena bij genomen om mee te rijden tijdens de conversie, óf het blok er zonder gedoe ingeknikkerd.. Maar nu na heeeel veeeel tijd ziet het er wel strak uit. 
200 in een Murena moet best te doen zijn trouwens, ik zat tijdens een testrit (snelweg op en met de invoeg/uitvoeg strook er meteen bij de volgende al weer af) al op de 180 zonder probleem. Maar zodra de weg vochtig wordt of de bochten te scherp is het zeer listig.
Toch is het geluid van de V6 wel de moeite waard geweest moet ik zeggen. Klinkt heerlijk boven de 5000 toeren en een Busso is optisch het mooiste V6 blok dat ik ken.....
Martijn

200 in een Murena moet best te doen zijn trouwens, ik zat tijdens een testrit (snelweg op en met de invoeg/uitvoeg strook er meteen bij de volgende al weer af) al op de 180 zonder probleem. Maar zodra de weg vochtig wordt of de bochten te scherp is het zeer listig.
Toch is het geluid van de V6 wel de moeite waard geweest moet ik zeggen. Klinkt heerlijk boven de 5000 toeren en een Busso is optisch het mooiste V6 blok dat ik ken.....
Martijn
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Er is echt wel wat aan het 1.6-blokje e doen; hierbij wat voor de 1.6 tuners; hij is wel geel , reken maar, dat ie met een Roots-lepelaar gaat als de brandweer en dan ook nog heel blijft.
- Attachments
-
- 081101034009451312689488.jpg (100.7 KiB) Viewed 9857 times
-
- 081101034011451312689489.jpg (78.43 KiB) Viewed 9857 times
The Pete
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
In 2007 heb ik ook eens een opzet gemaakt voor een 1.6 met Eaton M45 supercharger.
Ik ben er inmiddels achter dat de Eaton niet voor een "draw through" opzet gebruikt kan worden, ivm de lagers en het oplossen van de coating op de rotors.
Dit vraagt dus om een komplete ombouw naar injectie en een programmeerbare ECU.
Op zich is dit allemaal goed te doen, als je tijd genoeg hebt.
Ik ben er inmiddels achter dat de Eaton niet voor een "draw through" opzet gebruikt kan worden, ivm de lagers en het oplossen van de coating op de rotors.
Dit vraagt dus om een komplete ombouw naar injectie en een programmeerbare ECU.
Op zich is dit allemaal goed te doen, als je tijd genoeg hebt.
- Attachments
-
- DSCF1845.JPG (765.87 KiB) Viewed 9798 times
-
- DSCF1846.JPG (764.99 KiB) Viewed 9798 times
-
- DSCF1847.JPG (630.55 KiB) Viewed 9798 times