Onderdelen V4

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Onderdelen V4

Post by Maes Jules »

Er zijn heel wat nieuwe onderdelen te koop voor Ford V4 motoren.
http://www.oldcars.de

Groeten
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Inderdaad een leuke site voor elke M530 liefhebber, alleen soms jammer van de vrij forse prijzen. Of vergis ik me??
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Weet een M530 kenner raad op mijn probleem betreffende het niet meer te verkrijgen stuk 1015102 en de bijhorende bout 1015103
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Geen idee Jules, maar is het niet te herstellen?

Heb je een foto van het stuk en het probleem?
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Paul

Een foto van het stuk heb ik nog niet kunnen maken want het vervloekte stuk zit nog in de buis.Ik zal eerst de kop van de bout moeten afslijpen en dan uitboren.
Ik heb wel reeds een reactie gekregen van niet Matramania leden,Ann zou nog een oud stuk liggen hebben en Jean Struyf heeft mogelijk ook nog een oud stuk hebben.Volgens Jean zou het mogelijk zijn om het stuk te laten vulcaniseren als het tenminste in goede staat uit de steunbuis kan gehaald worden.
Ik probeer het blad E10(onderdelenboek) waarop het stuk staat op het Forum te plaatsen maar het lukt mij niet
Toch bedankt voor uw reactie.

Groeten
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Zou het niet lukken met een persluchtratel, die heeft namelijk de eigenschap te hameren. Mogelijk komt door de slag/draai beweging het ding los.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Paul

Heb ik ook al geprobeerd,het probleem is nu dat het geheel meedraait in de buis,dus de silanblok met de bout erin draait rond in de buis.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Jules,

Silent-blocs zijn geen onoverkomenlijk probleem ze zijn namelijk in beperkte series te herfabriceren. Bezorg me een model en dan kan ik aan een gespecialiseerde firma een bestek laten maken en zo kunnen ook andere liefhebbers hiervan meegenieten. Ook voor de bout graag maten.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Cor kan u hier niet helpen???
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
Indien je dat stuk eruit krijgt breng dat zaterdag dan eens mee?Misschien dat we je kunnen helpen!Weet je dat ik al eens een cilentblok zelf gemaakt heb!Ik heb een vriend die in een bandenfabriek werkt en deze heeft me rubber bezorgd die niet gevulkaniseerd is.Een mal maken en warm stoken en je hebt een rubber in de vorm van de mal.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Alain en Godfried

Bedankt voor jullie hulp,maar deze week zal het mij niet meer lukken om het oude stuk uit de M530 te halen.
Ann (met de witte M530) heeft nog een oud stuk liggen,mogelijk kan ik dit nog gaan halen en zaterdag meebrengen.

Groeten
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Jules,

Dit zou fantastisch zijn zo kan ik contact opnemen met een firma om dit stuk na temaken. Eventueel een twintigtal stuks.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Met Benny's gedachte (niet gaan bestaat niet)in mijn achterhoofd,vanmorgen aan de M530 gaan sleutelen.
Die verdomde steunbuis van de motor zou er vandaag uitgaan.
Na heel wat gevloek is het mij dan ook gelukt om de buis te demonteren,de silanblok is wel niet meer te gebruiken.

Alain
hebt u een idee hoelang het zou duren om die silanblok te laten namaken ?

Groeten
Attachments
buis 1.JPG
buis 1.JPG (62.23 KiB) Viewed 21143 times
buis 2.JPG
buis 2.JPG (54.75 KiB) Viewed 21143 times
kap.stuk 2.JPG
kap.stuk 2.JPG (29.36 KiB) Viewed 21143 times
silblok 1.JPG
silblok 1.JPG (30.94 KiB) Viewed 21143 times
silblok 2.JPG
silblok 2.JPG (59.6 KiB) Viewed 21143 times
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Hallo Alain

Weet u hoelang het zou duren om die silent-blokken na te maken.
Attachments
silblok 1.JPG
silblok 1.JPG (30.94 KiB) Viewed 21109 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
De volhouder wint.Ziet er inderdaad versleten uit maar ook verwarrend op de foto's. werden deze silent-blokken ook op andere wagens gebruikt?Ford!Het zou al een stuk gemakkelijker zijn als dit weet.Kun je een bestaande silent-blok niet ombouwen zodat deze past.Als je er niet aan kunt geraken! Zorg dan voor de ijzeren bussen waar de rubber tussen zit en ik zorg dat je er rubber tussen krijgt. Begrijp je wat ik bedoel?
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Dus als ik u de buitenste metalen ring en de binnenste ring waarin draad zit kan bezorgen,dan kunt u het binnenste laten opvullen met rubber zoals een silentblok ?

Groeten
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Jules,

Ik ben momenteel naar Frankrijk, maandag 29 mei ben ik terug en zal dan informeren naar leveringstermijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja Jules, dat is wat ik bedoel.Ik heb ongevulkaniseerde rubber van iemand die in een banden fabriek werk. Ik heb zelf al enkele silet-blokken gemaakt voor een Opel GT en die waren prima gelukt. Alleen het warm stoken van deze rubber doe ik op het gevoel omdat ik geen oven heb. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Met tovenaars in een club lukt alles.
Mooi...., Godfried ik hoop dat het lukt.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Ik heb vandaag van Jean Stuyf ook enkele tips gekregen en ook een adres hier in de omgeving waar ze die silentblokken kunnen opgieten.
Volgens Jean moet de kwaliteit van het rubber shore 70 zijn.
Ik doe eerst eens navraag bij die firma en laat via het forum iets weten.

Groeten en bedankt voor de hulp.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat die kwaliteit betreft van de rubber (shore 70)daar heb ik geen idee van.In de fabriek maken ze loopvlakken voor vrachtwagens. Het is deze kwaliteit van rubber dat ik heb.Als ik je kan helpen! Graag.Je laat maar iets weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Alain

Volgens Philip (gele M530) hebt u foto's genomen van de uitlaten,carburatoren enz. van zijn M530.Kunt u die eens doorsturen of op het forum plaatsen.

Groeten
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Ik wil de dichting van het deksel van mijn versnellingsbak vervangen,word de nieuwe dichting met vet ingesmeerd of mag die dichting daar gewoon tussen geklemd worden zonder iets ?

Groeten
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als het een papieren dichting is doe ik altijd nog wat vloeibare pakking op beide zijde van de pakking.Officieel is dit niet nodig, in de fabriek plaatsen ze deze zonder toevoegingen.Maar ik speel op zekerheid!Beter te dicht dan een olielek. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4134
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Jules,

Stuur je me nu die silentbloc op zodat ik tot actie kan overgaan.
Foto's wagen van Olivier in bijlage
Attachments
rondrit 057.jpg
rondrit 057.jpg (72.72 KiB) Viewed 20831 times
rondrit 058.jpg
rondrit 058.jpg (26.32 KiB) Viewed 20831 times
rondrit 059.jpg
rondrit 059.jpg (25.7 KiB) Viewed 20831 times
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Gisteren naar Tenax rubber in Hooglede geweest ,het opgieten met rubber van het stuk is geen probleem,alleen moet er een matrijs gemaakt worden voor het stuk,en dan natuurlijk ook nog de ijzeren stukken nodig om de silentblok te maken.
Bij Tenax wordt dus enkel rubber verwerkt.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Zal tijd gaan inkruipen om nog maar te zwijgen van de kosten.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Paul

De matrijs is bijna af,ik moet die dan wel nog laten goedkeuren door Tenax,dan begin ik aan het maken van de ijzeren stukken nodig om de silentblokken te laten gieten.
En dan kan de opbouw beginnen,ik heb wel niet stil gezeten,heb alle gedemonteerde onderdelen opgekuist en geschilderd.

Groeten
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goed zo Jules, niet opgeven. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

De matrijs is eindelijk klaar,spijtig genoeg is het bedrijf Tenax nu in verlof,en zal ik nog 14 dagen geduld moeten hebben.
Intussen zit ik evenwel niet stil en demonteerd en schilderd allles wat maar los kan gemaakt worden.

Groeten
Attachments
matrijs 1.JPG
matrijs 1.JPG (49.08 KiB) Viewed 20679 times
Post Reply