De voorwielophanging.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik weet dat de Simca 1100 voorzijde dempers (zelfde als bagheera het goed doen).
De Spax voordempers stel je zowel in als uitvering gelijktijdig op in 28 stappen.
Als de Spax overeenkomen met de Gaz dempers is dat een betaalbaar alternatief met goede instelmogelijkheden waar je de wagen naar eigen gevoel kan instellen.
Denk dat dit wel gaat werken maarhet blijft inderdaad een beetje een gok.
Ik ben benieuwd.
Groet herman
De Spax voordempers stel je zowel in als uitvering gelijktijdig op in 28 stappen.
Als de Spax overeenkomen met de Gaz dempers is dat een betaalbaar alternatief met goede instelmogelijkheden waar je de wagen naar eigen gevoel kan instellen.
Denk dat dit wel gaat werken maarhet blijft inderdaad een beetje een gok.
Ik ben benieuwd.
Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 96
- Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
- Location: Assen NL
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Sinterklaas is vroeg dit jaar.

Eerste indruk: Super
Tweede indruk:
Het rubber oog is te groot. Het is 19mm, maar moet 16mm zijn. Maar dat is wel op te lossen met een stukje buis of zo.
De lengte, als het ingedrukt is, is 28cm, maar bij de oude demper is het 27cm.
De lengte, als het uitgetrokken is, is 40cm, maar bij de oude demper is het 43,5cm.
Dus de slag is 4,5 cm minder
En er zit veel demping verschil tussen de twee dempers.
Als ik de ene demper op de lichtste stand zet, en de andere demper 11 klikken verstel, dan gaan ze evenzwaar
Dus, beste matra vrienden, nog niet naar de winkel rennen om GAZ dempers voor opel manta te kopen!

Eerste indruk: Super

Tweede indruk:
Het rubber oog is te groot. Het is 19mm, maar moet 16mm zijn. Maar dat is wel op te lossen met een stukje buis of zo.
De lengte, als het ingedrukt is, is 28cm, maar bij de oude demper is het 27cm.
De lengte, als het uitgetrokken is, is 40cm, maar bij de oude demper is het 43,5cm.
Dus de slag is 4,5 cm minder

En er zit veel demping verschil tussen de twee dempers.
Als ik de ene demper op de lichtste stand zet, en de andere demper 11 klikken verstel, dan gaan ze evenzwaar

Dus, beste matra vrienden, nog niet naar de winkel rennen om GAZ dempers voor opel manta te kopen!
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Er hoort geen verschil te zitten tussen de 2 dempers qua demping.
Misschien moet het even inlopen.
Is het oog net zo groot als de oude dempers?
Dan kun je de oude rubbers met bus monteren.
Die druk je er vanaf de zijkanten zo op.
Als ze slecht zijn heb ik nog wel goede liggen.
Dat de slag kleiner is kan ook in opvangrubbers liggen in de schokbrekers maar de Monroes zijn bij mij fysiek ook iets groter dan de originele dempers en jij hebt Monroes nu. (NB: Ik kan evt oude originele demper maten verstrekken, maar moet dan even zoeken waar ze liggen)
Bumpubbers, in de Bagheera dempers zitten ze uberhaupt niet in.
De grootste kuil is niet groot genoeg om de schokbrekers op het ijzer te doen vallen.
De wagen valt eerder met zijn snuit op de grond (sleepogen)
In de Monroes kun je de bumprubbers ook niet overzetten, misschien wel in de Gaz dempers?


Als je de dempers inregelt, regelt ie dan in en uitveren?
De cijfertjes zeggen niet altijd alles.
De praktijk is de beste leermeester.
Zoals we hier zeggen " Jas onder kjal en gaaaaaaan"
Groet Herman
Misschien moet het even inlopen.
Is het oog net zo groot als de oude dempers?
Dan kun je de oude rubbers met bus monteren.
Die druk je er vanaf de zijkanten zo op.
Als ze slecht zijn heb ik nog wel goede liggen.
Dat de slag kleiner is kan ook in opvangrubbers liggen in de schokbrekers maar de Monroes zijn bij mij fysiek ook iets groter dan de originele dempers en jij hebt Monroes nu. (NB: Ik kan evt oude originele demper maten verstrekken, maar moet dan even zoeken waar ze liggen)
Bumpubbers, in de Bagheera dempers zitten ze uberhaupt niet in.
De grootste kuil is niet groot genoeg om de schokbrekers op het ijzer te doen vallen.
De wagen valt eerder met zijn snuit op de grond (sleepogen)
In de Monroes kun je de bumprubbers ook niet overzetten, misschien wel in de Gaz dempers?
Als je de dempers inregelt, regelt ie dan in en uitveren?
De cijfertjes zeggen niet altijd alles.
De praktijk is de beste leermeester.
Zoals we hier zeggen " Jas onder kjal en gaaaaaaan"
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Eén demper is gewoon niet goed. De re-bound is erg licht. En reageerd niet op de instelknop. Met de knop op het zwaarst, zakt de demper op zijn eigen gewicht uit. Het inveren reageerd wel op de knop.
De andere demper lijkt me wel goed. Zowel in en uit veren is te regelen met de knop.
Ik moet nu er achter komen of de lengte van de demper bruikbaar is. Dan beslis ik of ik de kapotte demper omruil, of alles terug stuur.

Deze stang geeft aan dat de gewone rijhoogte 35cm is, en uitgeveerd 5,6cm langer. De GAZ gaat van 28 tot 40 cm. Dus 35 cm rijhoogte, 5cm uitveer, en 7 cm inveer. Dat zal toch wel goed zijn?
De gaz heeft geen bump stop.
De andere demper lijkt me wel goed. Zowel in en uit veren is te regelen met de knop.
Ik moet nu er achter komen of de lengte van de demper bruikbaar is. Dan beslis ik of ik de kapotte demper omruil, of alles terug stuur.

Deze stang geeft aan dat de gewone rijhoogte 35cm is, en uitgeveerd 5,6cm langer. De GAZ gaat van 28 tot 40 cm. Dus 35 cm rijhoogte, 5cm uitveer, en 7 cm inveer. Dat zal toch wel goed zijn?
De gaz heeft geen bump stop.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
bart_heemskerk wrote:
Deze stang geeft aan dat de gewone rijhoogte 35cm is, en uitgeveerd 5,6cm langer.
Ik vermoed dat de 2 standen van deze stang gewoon 2 vaste meetpunten zijn voor de afstelling.
Deze stangmaten zijn namelijk universeel voor de Matra/Simca/Talbot, want ze staan vermeld in het werkplaatshandboek van de Murena, Rancho, Horizon, 1100, en vast nog wel meer modellen.
De benodigde lengte van de dempers wordt eigenlijk bepaald door de aanslagrubbers van de ophanging, dus de lengte tussen volledig ingeveerd en volledig uitgeveerd.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@ Hendrik.
Nee ze zijn niet helemaal hetzelfde, maar ze functioneren prima onder een Murena.
Die afstanden zijn niet de volledige slag van de schokbrekers maar inderdaad afstelpunten waar het stuurhuis de zelfde waarde moet meten om het midden te bepalen.
De voledige slag van de origniele schokbrekers is maar 11 cm vanaf begin bumprubber tot volledig uitgetrokken..



Afstanden gemeten van top schroefdraad tot onderzijde oog.
Het gat van het oog is 28 mm.
Groet Herman
Nee ze zijn niet helemaal hetzelfde, maar ze functioneren prima onder een Murena.
Die afstanden zijn niet de volledige slag van de schokbrekers maar inderdaad afstelpunten waar het stuurhuis de zelfde waarde moet meten om het midden te bepalen.
De voledige slag van de origniele schokbrekers is maar 11 cm vanaf begin bumprubber tot volledig uitgetrokken..
Afstanden gemeten van top schroefdraad tot onderzijde oog.
Het gat van het oog is 28 mm.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Is voor Robert/Brinkie Peter maar had het al doorgegeven.peterslot wrote:ik heb de band om de velg geplaatst en uitgebalanceerd en herman heeft hem vandaag meegenomen
genoeg profiel zit erop
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
-
- Posts: 191
- Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm
in vergelijk tot spax
Bart , erg mooi dat het goed werkt op je murena met weinig aanpassingen.
die stand 12 die je noemde , dat is 12 op een schaal van 1 (slap) - 40 (stug) ?
Ikzelf heb aan de voorkant spax . Werkt goed en is geheel in te stellen qua hoogte en hardheid naar eigen wens. Wat ik mij nu afvraag , is de setup die jij nu onder je auto hebt, gelijk zo in te stellen als een spax-set?
Dus met torsievering is de hoogte af te stellen, en de demping door middel van de draaiknop op de demper. Of zou je ook nog sterkere/stuggere torsiestaven nodig hebben om de veerweg korter te maken?
die stand 12 die je noemde , dat is 12 op een schaal van 1 (slap) - 40 (stug) ?
Ikzelf heb aan de voorkant spax . Werkt goed en is geheel in te stellen qua hoogte en hardheid naar eigen wens. Wat ik mij nu afvraag , is de setup die jij nu onder je auto hebt, gelijk zo in te stellen als een spax-set?
Dus met torsievering is de hoogte af te stellen, en de demping door middel van de draaiknop op de demper. Of zou je ook nog sterkere/stuggere torsiestaven nodig hebben om de veerweg korter te maken?
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
12 klikjes vanaf slap.
Voor een stuggere vering; daar heeft Laurens een studie van gemnaakt.
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=1552
Voor een stuggere vering; daar heeft Laurens een studie van gemnaakt.
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=1552
-
- Posts: 191
- Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm
gAZ dempers
Bart, weet jij zo nog waar je die gaz dempers gekocht hebt?
Gr. Gideon
Gr. Gideon
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
De auto zwalkt nog steeds, maar minder dan voorheen.
Voorheen werd het zwalken verstrekt door de "bumpsteer", door de verkeerd afgestelde stuurhuishoogte. Nu bij snelweg ritten heeft de auto een eigen wil. Het gaat opeens iets naar links, en dat met je corrigeren. Soms zit je continu links-rechts te corrigeren. Gezwak.
Nou zei Herman dat ik eens moest proberen om met andere banden te rijden.
Nu heb ik er 15 inch wielen onder. De orginele 14' wielen heb ik nog, met nog goede banden erop. Dus de orginele wielen gemonteerd. Herman zei ook dat er wat meer druk in moet, dan wat het boekje zegt. Ik heb er 2 bar voor en 2,4 bar achter gedaan.
Rijden rijden rijden, en.... Geen gezwalk!
Mijn gezwalk komt dus uit de banden!
Zou dat van de voor of de achterbanden komen?
Nou rij ik van mijn werk een fiat doblo. Daar zijn onlangs nieuwe achterbanden op gezet. De orginele Goodyear banden bevallen me erg goed, en elke keer dat er nieuwe banden op moet, gaan er weer goedyears op. De laatste keer had ik niet de regie over de banden, en zijn er hatsiebatsiepingpangloempia banden op gezet. En nu heb ik ook een zwalkende bestelauto. Die lingpingmingsambalbij banden zitten achter, en de goodyears zitten voor. De garage heeft daarna de goodyears achter gezet, en de nasibamikoeyuluk banden voor gezet.
Het gezwalk is nu over.
Bij de fiat bestelauto gaf dus de achterwielen het gezwalk.
De murena heb ik de orginele achter wielen laten zitten, en de 15' voorwielen erop gezet. En rijden rijden rijden. En het gezwalk is terug. Het gezwalk komt dus van de voorwielen.
Volgende testrit is met de orginele 14' voorwielen en de 15' achterwielen.
En...... geen gezwalk.
Conclusie: mijn gezwalk komt van de voorwielen.
Dat zijn dunlop sp sport fast response 195-50R15 82v
(achter heb ik uniroyaal rain expert 205-55R15)
Voorheen werd het zwalken verstrekt door de "bumpsteer", door de verkeerd afgestelde stuurhuishoogte. Nu bij snelweg ritten heeft de auto een eigen wil. Het gaat opeens iets naar links, en dat met je corrigeren. Soms zit je continu links-rechts te corrigeren. Gezwak.
Nou zei Herman dat ik eens moest proberen om met andere banden te rijden.
Nu heb ik er 15 inch wielen onder. De orginele 14' wielen heb ik nog, met nog goede banden erop. Dus de orginele wielen gemonteerd. Herman zei ook dat er wat meer druk in moet, dan wat het boekje zegt. Ik heb er 2 bar voor en 2,4 bar achter gedaan.
Rijden rijden rijden, en.... Geen gezwalk!

Mijn gezwalk komt dus uit de banden!
Zou dat van de voor of de achterbanden komen?
Nou rij ik van mijn werk een fiat doblo. Daar zijn onlangs nieuwe achterbanden op gezet. De orginele Goodyear banden bevallen me erg goed, en elke keer dat er nieuwe banden op moet, gaan er weer goedyears op. De laatste keer had ik niet de regie over de banden, en zijn er hatsiebatsiepingpangloempia banden op gezet. En nu heb ik ook een zwalkende bestelauto. Die lingpingmingsambalbij banden zitten achter, en de goodyears zitten voor. De garage heeft daarna de goodyears achter gezet, en de nasibamikoeyuluk banden voor gezet.
Het gezwalk is nu over.
Bij de fiat bestelauto gaf dus de achterwielen het gezwalk.
De murena heb ik de orginele achter wielen laten zitten, en de 15' voorwielen erop gezet. En rijden rijden rijden. En het gezwalk is terug. Het gezwalk komt dus van de voorwielen.
Volgende testrit is met de orginele 14' voorwielen en de 15' achterwielen.
En...... geen gezwalk.
Conclusie: mijn gezwalk komt van de voorwielen.
Dat zijn dunlop sp sport fast response 195-50R15 82v
(achter heb ik uniroyaal rain expert 205-55R15)
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Welkom bij de bond van zwierige Murena-rijders.
De eco banden zijn een drama voor onze Murena's.
De 2.2 is daar gevoeliger voor dan de 1.6
Het lijkt allemaal voor uit te komen maar ook achter speelt een gote rol.
In 14" is niet zo veel keus dus dat is dus lastig.
De Chinese banden maken het allemaal nog wat avontuurlijker en die vind ik levens bedreigend op een Murena.
Goed voor zelfmoord aspiraties en een bocht met 160 op de snelweg zorgt voor 6 kleuren facalien
Het is een kwestie van de juiste combinatie vinden en de banden op druk houden.
Het instruktieboekje spreekt ook van verschillende bandenspanningen afhankelijk wat je er mee gaat doen. (snelheid vs comfort )
Voor iedere snelwegrit controleer ik de bandenspanning want de Murena is daar heel gevoelig voor.

Mijn ervaringen staan in het banden topic.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1870
Het beste is het de Murena voor zo laag mogelijk te houden.
Bij de 2.2 die op 15" staat heeft daar 195/15/45 snelheidsindex V (zelfs dat speelt een rol door de iets hardere zijwangen)
Achter zit daar 205/15/55 V
Dat gaat redelijk goed.
De 1.6 speel ik ook nog mee.
Heb achter de 2.2 veren gezet en dat was een hele verbetering.
De kont komt dan iets omhoog wat weer meer wigvorm geeft en hoe meer wig des te beter presteerd de Murena qua wegligging.
Voorzijde heb ik nog niets aan gedaan..
Deze wielen wilde ik origineel houden dus ga gebruikte hardere banden zoeken die iets lager zijn (50/55)
Kwestie van lange adem geworden en een zak met geld.
Groet Herman
De eco banden zijn een drama voor onze Murena's.
De 2.2 is daar gevoeliger voor dan de 1.6
Het lijkt allemaal voor uit te komen maar ook achter speelt een gote rol.
In 14" is niet zo veel keus dus dat is dus lastig.
De Chinese banden maken het allemaal nog wat avontuurlijker en die vind ik levens bedreigend op een Murena.
Goed voor zelfmoord aspiraties en een bocht met 160 op de snelweg zorgt voor 6 kleuren facalien

Het is een kwestie van de juiste combinatie vinden en de banden op druk houden.
Het instruktieboekje spreekt ook van verschillende bandenspanningen afhankelijk wat je er mee gaat doen. (snelheid vs comfort )
Voor iedere snelwegrit controleer ik de bandenspanning want de Murena is daar heel gevoelig voor.

Mijn ervaringen staan in het banden topic.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1870
Het beste is het de Murena voor zo laag mogelijk te houden.
Bij de 2.2 die op 15" staat heeft daar 195/15/45 snelheidsindex V (zelfs dat speelt een rol door de iets hardere zijwangen)
Achter zit daar 205/15/55 V
Dat gaat redelijk goed.
De 1.6 speel ik ook nog mee.
Heb achter de 2.2 veren gezet en dat was een hele verbetering.
De kont komt dan iets omhoog wat weer meer wigvorm geeft en hoe meer wig des te beter presteerd de Murena qua wegligging.
Voorzijde heb ik nog niets aan gedaan..
Deze wielen wilde ik origineel houden dus ga gebruikte hardere banden zoeken die iets lager zijn (50/55)
Kwestie van lange adem geworden en een zak met geld.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ook is belangrijk bij de hoogte afstelling de 3 mm verschil te handhaven tussen links en rechts volgen Roy.G.
De snelwegen lopen iets bol zodat het water afvoert naar de zijkant.
De wagen zou dan iets naar links trekkend zijn afgesteld waardoor je minder hoeft te corrigeren.
In UK draaien ze dat om vanwege links rijden.
Groet Herman
De snelwegen lopen iets bol zodat het water afvoert naar de zijkant.
De wagen zou dan iets naar links trekkend zijn afgesteld waardoor je minder hoeft te corrigeren.
In UK draaien ze dat om vanwege links rijden.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Voordat ik mijn voorbanden verban, zal ik het eerst proberen met de sporing en de wagenhoogte. Hoewel ik niet verwacht dat het verbetering geeft. De sporing is laatst nog afgesteld. Maar ik zal de sporing wat meer toespoor geven en eens proberen wat dat doet.
En de wagenhoogte zal ik ook eens afstellen, volgens het handboek.
En de wagenhoogte zal ik ook eens afstellen, volgens het handboek.
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
De sporing heb ik ietsiepietsie toespoor gesteld. En de wagenhoogte besteld. De wagenhoogte moet volgens het handboek links 172mm en rechts 175mm zijn. Nou stond de hoogte op zo'n 130mm. Dat lijkt erg laag, maar dat zie je aan de buitenkant er niet af. Ik heb de hoogte wat opgeschroeft naar 145mm. Daarvoor moest ik de stelbouten wel een flink eind aandraaien. Ik vraag me zelfs af of ik het wel op 175mm kan stellen. Zover kan ik de stelbouten niet aandraaien.
Maargoed. Met de gewijzigde sporing en wagenhoogte ben ik gaan rijden. Met de 15' wielen. Ik verwacht er weinig van. Maar het is wel degelijk verbeterd! Het gezwier en gezwalk is grotendeels weg!
Maar het feit blijft dat met de orginele wielen er totaal geen gezwier en gezwalk is, en met mijn 15'wielen wel.
Omdat ik weinig verwachte van de sporing en wagenhoogte, ben ik op zoek gegaan naar andere 15' voorbanden.
Banden.............. moeilijk hoor. Er is veel over gesproken op dit forum en andere matra forums. De meeste banden die aanbevolen worden worden inmiddels niet meer gemaakt. De banden die nog wel gemaakt worden, zijn wellicht niet 100% hetzelfde als dezelfde banden van jaren geleden.
Op marktplaats kwam ik toyo's tr1 proxes tegen in de maat 195/50R15. Die heb ik nou gekocht.
Vandaag de toyo's opgehaald, en de verkoper blijkt bij een autobedrijf te werken, en kon ze voor een zacht prijsje meteen monteren. Blijkt dat de banden afkomstig zijn van ats velgen, die hij van Laurens heeft gekocht!
Wat is de wereld toch klein.
Her en der lees je, dat de murena houdt van banden met een harde wang. Als ik de wang van de dunlop band voel, is die vrij zacht. En de toyo's wang voelt veel stugger aan.
De eerste indruk van de toyo's is goed. Geen gezwalk gemerkt.
Maargoed. Met de gewijzigde sporing en wagenhoogte ben ik gaan rijden. Met de 15' wielen. Ik verwacht er weinig van. Maar het is wel degelijk verbeterd! Het gezwier en gezwalk is grotendeels weg!
Maar het feit blijft dat met de orginele wielen er totaal geen gezwier en gezwalk is, en met mijn 15'wielen wel.
Omdat ik weinig verwachte van de sporing en wagenhoogte, ben ik op zoek gegaan naar andere 15' voorbanden.
Banden.............. moeilijk hoor. Er is veel over gesproken op dit forum en andere matra forums. De meeste banden die aanbevolen worden worden inmiddels niet meer gemaakt. De banden die nog wel gemaakt worden, zijn wellicht niet 100% hetzelfde als dezelfde banden van jaren geleden.
Op marktplaats kwam ik toyo's tr1 proxes tegen in de maat 195/50R15. Die heb ik nou gekocht.
Vandaag de toyo's opgehaald, en de verkoper blijkt bij een autobedrijf te werken, en kon ze voor een zacht prijsje meteen monteren. Blijkt dat de banden afkomstig zijn van ats velgen, die hij van Laurens heeft gekocht!

Her en der lees je, dat de murena houdt van banden met een harde wang. Als ik de wang van de dunlop band voel, is die vrij zacht. En de toyo's wang voelt veel stugger aan.
De eerste indruk van de toyo's is goed. Geen gezwalk gemerkt.

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het is inderdaad tobben om het helemaal goed te krijgen.
Die ervaring heb ik inmiddels ook wel opgedaan.
1 verkeerd stapje en je bent terug bij af
Als er uiteindelijk maar resultaat komt waar je vrede mee kunt hebben.
Fijn dat je progressie hebt geboekt want die slappe bandjes van tegenwoordig is elke aanschaf gewoon een gok.
Groet Herman
Die ervaring heb ik inmiddels ook wel opgedaan.
1 verkeerd stapje en je bent terug bij af
Als er uiteindelijk maar resultaat komt waar je vrede mee kunt hebben.
Fijn dat je progressie hebt geboekt want die slappe bandjes van tegenwoordig is elke aanschaf gewoon een gok.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Zelf rijd ik al 15 jaar op de Toyo's.
Eerst de T1S, nu zo lang ze al bestaan op de T1R.
Zitten op Borbet C velgen van 15", in de maten 195-50-15 voor en 205-55-15 achter.
Mijn auto staat op de Fleishmann Spax set, dwz geen torsie staven meer.
Het zwalken waar hier over geschreven word is mij onbekend.
Mijn auto rijd mooi strak, staat ook idd een beetje voorover.
En ik heb wat meer camber aangebracht op de voor as.
Banden spanning heb ik meestal wat hoog 2 tot 2.1 bar voor en 2.2 tot 2.3 achter.
De Toyo's zijn ook heel fijn in de regen, en als het warm en droog is zijn ze super.
Zoals je daarmee over rotondes kan gummen, heerlijk.
Eerst de T1S, nu zo lang ze al bestaan op de T1R.
Zitten op Borbet C velgen van 15", in de maten 195-50-15 voor en 205-55-15 achter.
Mijn auto staat op de Fleishmann Spax set, dwz geen torsie staven meer.
Het zwalken waar hier over geschreven word is mij onbekend.
Mijn auto rijd mooi strak, staat ook idd een beetje voorover.
En ik heb wat meer camber aangebracht op de voor as.
Banden spanning heb ik meestal wat hoog 2 tot 2.1 bar voor en 2.2 tot 2.3 achter.
De Toyo's zijn ook heel fijn in de regen, en als het warm en droog is zijn ze super.
Zoals je daarmee over rotondes kan gummen, heerlijk.
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Te koop
Dunlop banden met nog veel profiel. Type sp-sport-fast-response. Er staat "sport" op, dus het moet wel goed zijn. Met deze banden benut u de gehele breedte van de rijbaan. Zoals een ratelslang zich slingerend voortbeweegt. Wie wil dat niet?
Nu met een gratis stapel simcamatrasportsclub bladen.
Dunlop banden met nog veel profiel. Type sp-sport-fast-response. Er staat "sport" op, dus het moet wel goed zijn. Met deze banden benut u de gehele breedte van de rijbaan. Zoals een ratelslang zich slingerend voortbeweegt. Wie wil dat niet?
Nu met een gratis stapel simcamatrasportsclub bladen.