bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
georges1

m530

Post by georges1 »

Hello Jules,

bij oldparts staat de drukplaat voor motor 75 pk ook met een diameter van 215 ? Trouwens voor alle modellen met V4 is de drukplaat 215 dia
dus in Capri, Taunus, Granada en Transit. Schijnbaar heeft Matra dus een afwijkende maat ggebruikt - waarom? Zou een plaat van 215 misschien bruikbaar zijn mits enkele andere aanpassingen aan de koppeling?

Groetjes
Georges
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Georges

Dat is het probleem,iedereen heeft een koppeling diameter 215 mm liggen,maar geen 200 mm ik denk ook dat de tanden anders zijn.
Aanpassen zal moeilijk zijn denk ik,ook de drukgroep en het vliegwiel is gemaakt voor 200 mm.

Groeten

P.S. Ik denk dat wij beter dit onderwerp op het forum verplaatsen naar M530 .
georges1

m530

Post by georges1 »

Jules,

Wat is precies het probleem met uw koppeling?

- betreft silentblocs en bout die niet loskomt: als het niet echt los moet, laten zitten zoals de meesten doen. Als het wel losmoet, de buis een eindje opensnijden met slijpschijf en daarna een gepest stuk laten draaien in Teflon of Hertalon in plaats van rubber - is een oplossing voorgesteld op het matraforum Duitsland
Georges
georges1

M530

Post by georges1 »

is natuurlijk een "gepast stuk" i.p.v.gepest
Georges
bassboss

Post by bassboss »

Ziezo mannen,

Alles staat hier in gereedheid voor de rondrit!
Na een paar maanden in de schaduw begint dit chassis eindelijk aan zijn wedergeboorte!

Image

Image

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss

Post by bassboss »

Na zulke prachtige rondrit heb ik terug een stevig Matra-boost gekregen en aldus voegen we het de daad maar bij het woord!
Ik ben dus op zondag bezig geweest met de versnellingsbak + differentieel van elkaar te halen en na te kijken.
Ik stelde vast dat de oliekeerringen van de beide aandrijfassen (naar de achterwielen) allebei olie lekken en dus moeten worden vervangen.
Iemand raad waar ik er snel kan aangeraken???

De borage langs motorzijde

Image

De borage langs versnellingsbakzijde (deze is niet te zien op de foto daar er papier in de opening gepropt is om de reinigingsvloeistof buiten te houden).

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik heb deze in een autoshop gehaald.Het is een standaard maat alleen de dikte (breedte) is als ik me goed herinner 5mm smaller maar dit doet niks aan zijn werking.Op deze plaats lekt mijn bagheera geen druppel olie.
Spijtig van de koppeling. Ik hoop dat ze de juiste nog hebben.Je hoort nog van me. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Bart,

wil je voor je Bagheera een linker en rechter achterwielkast bestellen? Deze die er nu opzitten zijn van polyester.

Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Hallo Benny,

Kunnen deze eventueel hergebruikt worden? Ik heb er in mijn stock ook nog 2 liggen, ook van polyester en uit een afbraak.

Bart
benny

Post by benny »

Bart, die kunnen herbruikt worden, maar je verliest aan sterkte van je koffer. Originele metalen wielkasten kosten niet veel.

Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Da's ook waar, vermits er geen plaatdelen aanwezig zijn op de zijkanten van de koffer.
Kan ik er via de club aan geraken?
Contacteer ik Alain?
Heb je ze nu reeds nodig of moeten ze geplaatst worden met rivetten als het achterste (carrosserie) gemonteerd is?
benny

Post by benny »

Bestel ze maar waar je wilt. Je kan ze bij Alain bestellen. Ik heb ook reeds een paar op mijn bestellijjst staan bij Alain. Die wielkasten worden gelast en niet vast gemaakt met treknagels ( rivetten ). Ik heb ze dus nodig wanneer ik aan de koffer begin.

Benny.
bassboss

Post by bassboss »

Ok, Benny. Ik zal een pm naar Alain sturen.
Hopelijk kan hij ze vlug hebben!

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik heb de koppeling terug naar de autoshop gebracht en heb mijn geld terug gekregen.Dit is geen goed nieuws voor je.Het juiste type van drukgroep hebben ze niet meer :cry: .Je zult een andere bron moeten zoeken om aan je drukgroep te geraken. Het beste is dat je de oude drukgroep mee geeft als je een nieuwe besteld.Ik heb mijn best gedaan.Dit wil zeggen dat ik niet meer aan een drukgroep van een bagheera kan geraken op een eenvoudige manier.Wat moeten we doen?Nu al beginnen te hamsteren voor achter enkele jaren! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Je hebt meer dan je best gedaan, Godfried!
Het bijzonderste is dat je je centen terug hebt, alleen jammer van de moeite!
Ik zal mij tot de club moeten richten voor de juiste koppeling.
Zowel Benny als Alain zijn op de hoogte van het model dat ik zoek.
Nog eens op een rijtje:

-Koppelingsplaat + drukgroep 180mm met kleine opening (17,5mm) en 21 tanden
-Metalen wielkasten voor type I voor op de kofferbodemplaat te lassen
-Bovenste raamstijl voorruit type I om te lassen
-Voorruit groen type I
-Speciale regelvijsjes voor de afstelling van de koplampen

Hopelijk wordt het lijstje niet te lang... :-?
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Ik heb vandaag mijn lichten gemaakt.De twee H4 lampen waren kapot. All??n de kruislichten. En ik maar zoeken bij het relais.Ik heb de motor ook op 1000 tr stationair gezet.Tijdens de meeting is hij 4 keer stil gevallen bij het stoppen.Ook mijn spanningsregelaar heb ik afgesteld van 16v naar 14v.De lampen zijn kapot gegaan door een te hoge spanning of door het gerammel op de kasseien! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Hoi Godfried,

Auto-electriciteit is niet mijn sterkste kant en wil hier graag zoveel mogelijk van opsteken.
Kan je je spanningsregelaar nog verder omlaag regelen tot 12V?
Heeft de spanningsregelaar niet enkel en alleen invloed op de laadstroom die van de alternator naar de batterij gaat?
Is het zo dat de spanningsregelaar de opgewekte alternatorspanning konstant houdt, ongeacht het toerental?
Een normale laadstroom is om en bij de 15V om de batterij bij te laden en daar zorgt de spanningsregelaar dus voor.
Maar dit heeft toch geen invloed op de verbruikers die steeds maar uitsluitend spanning van de batterij krijgen, dus 12V of iets minder?
Of heeft de spanningsregelaar ook invloed op de spanning NA de batterij en dus aan de verbruikers?
Graag jullie bevindingen!

Dan heb ik nog een tweede puntje voor Godfried.

Wat het schakelmechanisme met stangen betreft, heb ik op foto's gezien dat de kleine regelbare schakelarm achteraan aan de versnellingsbak doorheen een opening gaat in een dikke metalen plaat dewelke tussen de versnellingsbak en het differentieelhuis (koppeling) zit.
Bij mijn kabelbediende bak heeft deze plaat GEEN opening en moet dus ook vervangen worden.
M.a.w. heb jij zo'n plaat liggen?

Groetjes,

Bart :wink:

Image

Metalen plaat zonder opening. De kabelbediening komt langs boven op de vernellingsbak.

Image

Metalen plaat met opening. De stangenbediening komt langs onder op de versnellingsbak.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart.
Zo een plaat voor op de versnellingsbak is geen probleem, heb ik liggen.En ??n ervan schrijft zich nu Bart.

De spanningregelaar doet wat zijn naam zegt.Hij regelt de spanning.Zorgt ervoor dat de batterij met een constante spanning wordt opgeladen onafhankelijk van het toerental.Je moet je voorstellen als de laadspanning te hoog is op de batterij dan staan alle circus ook onder deze hoge spanning tot de spanningsregelaar zegt de batterij is vol genoeg geladen.In feite is dit een trilrelais dat constant opent en sluit.Ja, de regelspanning kan op 12v afgesteld worden maar dit is te laag voor de lading van de batterij. Normaal ergens tussen de 13 en 15 volt. Hangt een beetje van het systeem af.Dat de twee lampen van mijn bagheera kapot waren kan veroorzaakt zijn door deze hoge spanning maar ook de kasseien kunnen dit veroorzaakt hebben.Toen ik thuis vertrok werkten mijn lichten perfect. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M

Post by jurgen M »

Bij de meeste auto's kan je de 'mechanische' spanningsregelaar vervangen door een elktronisch exemplaar, dat heeft altijd de juiste waarde (13,7 bij laden) tenzij bij een defect. Informeer eens in welke 'dagdagelijkse auto's een soortgelijke alternator (merk type) zat en veel kans dat je bij een autoshop die oldtimerminded is iets vindt dat je kan helpen .
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Jurgen,
Bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Wat mijn koppelingsplaat betreft, ik was niet zeker over de herkomst de versnellingsbak in mijn wagen.
De motor is niet meer origineel maar de versnellingsbak is het blijkbaar nog wel.
Om dit te testen heb ik de versnellingsbak van mijn 1294cc uit '74 die ik op voorraad heb eens losgemaakt, en het blijkt dat de uitgaande as ook 21 tanden heeft. Dus net zoals de bak die uit mijn wagen is gekomen.
Blijkbaar is men vanaf 1975 overgeschakeld naar bakken waarvan de uitgaande as 18 tanden heeft.
Als blijkt dat het een probleem is om nog een koppelingsplaten met 21 tanden te geraken, denk ik eraan om misschien beter uit te kijken naar een versnellingsbak met 18 tanden.
Ik vermoed dat een occasie-versnellingsbak geen fortuin meer zal kosten en ik ben van de miserie verlost.
Wat denken jullie?
Eventueel iemand een versnellingsbak met 18 tanden in de weg liggen???

Image

De 1294cc uit 1974 met losgemaakte bak
bassboss

Post by bassboss »

De puzzel begint stilaan te vallen mannen :-?

Ik stel vast dat het vliegwiel van een 1442cc (op de krukas met ZEVEN bouten) anders is dan het vliegwiel van een 1296cc (op de krukas met ZES bouten).
Ook is het diafragma van een 1442cc verschillend dan dat van een 1296cc en is niet uitwisselbaar.

Dus, bij mijn wagen hebben ze er een "mix" van gemaakt, ze hebben het diafragma van de 1442cc (190mm) gebruikt in combinatie met een koppelingsplaat van 180mm met 21 tanden om deze te doen passen op een oude versnellingsbak uit '74
Ik kan dus nog lang zoeken achter een geschikte koppeling....

Wat heb ik dus concreet nodig?
Een diafragma van een 1442cc met een plaat van 180mm en 21 tanden.
Gezien dit me twee sets koppelingen gaat kosten (waarvan ik maar de helft kan gebruiken...) zou het misschien beter zijn dadelijk naar een andere versnellingsbak uit te kijken waarop een 1442cc koppeling (190mm) met 18 tanden past.
Ik hoop dat jullie nog volgen....ik doe alleszins mijn best :-?
bassboss

Post by bassboss »

Het koppelingsprobleem heeft reeds ??n en ander aan het licht gebracht.

Zoals jullie reeds weten heeft de 1442cc motor een vliegwiel met 7 bouten op de krukas, dat enkel geschikt is voor het monteren van een diafragma van 190mm.
Naar het schijnt zou er voor de 1294cc ook een vliegwiel met 7 bouten bestaan hebben maar dan voor de montage van een diafragma van 180mm.
Ik ben dus van plan om zo'n vliegwiel te gaan monteren.
Daardoor kan ik de nieuwe koppeling die ik reeds liggen hebben zonder probleem gebruiken.

Blijft dan nog het probleem met de versnellingsbak.
Ik zoek een bak met 18 tanden.
Deze zijn sinds 1975 op alle Bagheera's gemonteerd.

Dus, met deze combinatie van vliegwiel en bak kan ik steeds de juiste koppeling monteren.

Ik ben echter ook te weten gekomen dat de overbrengingsverhouding van mijn differentieel 17/63 bedraagt, deze verhouding dateert van de eerste Bagheera's en zorgt ervoor dat de motor wel veel toeren maakt maar amper vooruit gaat.
Sinds 1976 bestaat er een differentieel met verhouding 17/61 en naar het schijnt zou dit stukken beter zijn , vooral voor de 1442cc motor.
Je kan dus iets langer doortrekken in de versnellingen en het toerental in 4e zou dus ook lager liggen (autostrade).
Ik denk er dan ook aan om zo'n differentieel te monteren.

Maar...wie dacht dat het daarmee opgelost was is verkeerd.
Naar het schijnt zouden de beide cardanassen ook in de loop der jaren aangepast zijn alsook de wielnaven....
Als ik een ander differentieel monteer zou ik misschien ook andere cardanassen moeten monteren, maar dat moet ik nog uitzoeken.

Of hoe een koppeling me de helft van de wagen doet veranderen....(zucht) :-?
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart ,
Het begint verwarrend te worden.18 tanden 21 tanden.Volgens u hebben de 1442 motors een koppeling met 18 tanden en een koppeling diameter van 190 mm.Ik zal een eens versnellingsbak van mijn reserve motors losdraaien om te zien wat daar opzit.Wat met de 1294 motor van 1977 is deze versnellingsbak en koppeling de zelfde als deze van de 1442 motor?Benny gaat een volledige andere motor (1.6)en versnellingsbak(5 bak) in zijn bagheera bouwen.Wat doet hij met de originele motor en versnellingsbak? Waarschijnlijk kan ik je helpen maar als Benny zijn motor en versnellingsbak niet gebruikt is er misschien iets met hem te regelen.Onderdelen heb je nooit te veel.Je weet maar nooit!Indien niet !kun je bij mij terecht.Maar eerst eens controleren wat ik liggen heb.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Het is me duidelijk geworden, nu, na een grondige studie van het werkplaatshandboek.

Voor alle duidelijkheid, het diafragma moet passen op het vliegwiel en de koppelingsplaat moet passen op uitgaande as van de versnellingsbak.

VERSNELLINGSBAK:
De versnellingsbakken met uitgaande as met 21 tanden zijn slechts tot 1975 gebruikt op de Bagheera.
Vanaf 1975 is men overgeschakeld op verstevigde bakken met 18 tanden.

MOTOR:
Het vliegwiel op de 1294cc was tot 1975 met slechts zes bouten op de krukas bevestigd en was geschikt voor een diafragma van 180mm.
Van 1976 tot 1977 werd het vliegwiel op de 1294cc met zeven bouten bevestigd (hetzelfde als de 1442cc) maar met enige verschil dat het diafragma nog steeds 180mm bedroeg en niet 190mm zoals later op alle 1442cc motoren.
Vanaf 1977 is het vliegwiel op de 1294cc ook geschikt voor een diafragma van 190mm (zoals de 1442cc)

Om in de toekomst steeds de correcte koppeling te kunnen vinden heb ik heb dus sowieso een versnellingsbak met 18 tanden nodig.
Daar ik mijn pas gereviseerde 1442cc motor met vliegwiel voor diafragma van 190mm wil behouden zijn er voor mijn koppelingsprobleem twee mogelijkheden:

-1)Ik koop (weeral) een nieuwe koppeling van 190mm en 18 tanden in de plaat wat het meest waarschijnlijk is in mijn geval.
-2)Ik monteer een ander vliegwiel van de 1294cc ('76 tot '77) met 7 bouten dat geschikt is voor een diafragma van 180mm, waardoor ik mijn reeds gekochte koppeling van 180mm en 18 tanden zonder probleem kan gebruiken (maar dan met een versnellingsbak met 18 tanden)

DIFFERENTIEEL:

Tot 1976 was de verhouding 17/63 waarvan 17 (schuine) tanden op de bak en 63 op het differentieel.
Vanaf 1976 verandert de verhouding in 17/61 waardoor de motor iets minder toeren moet maken.
Later was er voor de "S" en de "Courr?ges" nog een verhouding van 17/59 mogelijk maar dan had de motor het al moeilijk om er in 4e nog wat leven in te houden (toerental te laag om een goed koppel te hebben).

Ik zou graag een 17/61 differentieel willen monteren (zoals op jouw type 2, trouwens) maar dan moet ik zeker zijn of de beide cardanassen nog zullen passen. Dat moet ik nog uitpluizen.

Ge zoudt er dorst van krijgen... :wink:
bassboss

Post by bassboss »

Volgende hindernis:

Manchetten van de beide cardanassen zijn gescheurd en dit aan de zijde van de motor.
De manchetten langs de wielzijde zijn nog intact.

Ben dus op zoek achter twee manchetten (lang model + ringvorminge veer om ze dicht te houden)
Ik zal later deze week mijn donor-bagheera eens opliften om eens een kijkje te nemen naar de staat van de cardanassen.
Ik vrees dat de manchetten ook zullen gescheurd zijn...

Image

Ps.: het probleem met de koppeling en daaruitvolgend de versnellingsbak en differentieel nadert zijn ontknoping. Wie zei er ooit: "Niet gaan, bestaat niet"? :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag bart,
Ik heb van mijn reserve motors de versnellingsbak verwijderd.Ze hebben allemaal en as met 18 tanden. Ik heb van ??n 1295 motor en ??n 1442 motor de drukgroep verwijderd. Het is zoals je schrijft, de drukgroepdiameter 180 en 190mm werden gebruikt.Ik heb ook een negatieve vaststelling gedaan. ??n versnellingsbak heeft afgebroken tandwielen op het differentieeltandwiel. Waarschijnlijk door een defect in de versnellingsbak.Van de uitlaatspruitstukken zijn er drie gebarsten. :evil: Dus zie dat je een reserve hebt voor de toekomst.Ik ga van deze versnellingsbakken niets wegdoen omdat er nu al verschillende stukken kapot zijn.Dus ik kan je niet aan een versnellingsbak helpen.Het schakelsysteem en die plaat met dat gat in is geen probleem dat kun je van me hebben zoals beloofd.Volgens mij was die koppeling die ik bij had op 13 mei de juiste voor een 1442 motor.Spijtig dat ik ze niet in detail bekeken heb.Die beschermhoezen op de cardanassen vervang je beter door nieuwe.Informeer eens bij Alain. Als je er kunt aankomen bestel dan twee sets ik wil ook ??n nieuw stel hebben.Als je geen nieuwe kunt vinden wil ik wel eens kijken wat ik nog heb liggen.Maar je weet ook, na 25 jaar zijn de rubbers meestal al verduurd.
:wink:
Attachments
IMG00013.JPG
IMG00013.JPG (77.64 KiB) Viewed 7135 times
IMG00011.JPG
IMG00011.JPG (77.23 KiB) Viewed 7135 times
IMG00008.JPG
IMG00008.JPG (60 KiB) Viewed 7135 times
IMG00006.JPG
IMG00006.JPG (76.32 KiB) Viewed 7135 times
IMG00004.JPG
IMG00004.JPG (59.29 KiB) Viewed 7135 times
afgebroken tanden.JPG
afgebroken tanden.JPG (58.37 KiB) Viewed 7135 times
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De koppelingsplaat?
Attachments
koppelingsplaat.JPG
koppelingsplaat.JPG (60.26 KiB) Viewed 7133 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Oei Godfried, dat ziet er niet al te best uit op die foto's....
Toch bedankt dat je de moeite gedaan hebt om mijn probleem eens bij jouw motoren na te kijken. :wink:

Inderdaad, op de rondrit had je toch de juiste koppeling meegebracht...
Alleen jammer dat ik toen niet wist dat ze er een zootje van gemaakt hadden, van mijn wagen. Ik weet inmiddels beter en ga alles omschakelen naar de 1442cc mechaniek.
Ik ben blij een 1442cc motor te hebben en ben met het juiste differentieel + bak hopelijk van de miserie verlost.

Gelukkig hebben we hier in de club mannen zitten waarop je kan rekenen.
"Niet gaan, bestaat niet" en het is dus Benny die met het verlossende antwoord op de proppen gekomen is.
Ik kan via hem aan een goede bak + 17/61 differentieel geraken waardoor de puzzel terug past en ik naast een beter motortoerental ook van de koppelingsmiserie ben verlost.

Ik ga tijdens het lange weekend (een feest voor iedere Matra-restauratie!!!) mijn donor-auto eens opkrikken om eens een kijkje te nemen naar de cardanassen en hun hoezen.
Veel hoop heb ik niet daar de auto uit 1973 komt en er uitziet als een hoopje bruine ellende...
Zoals je zegt, het rubber kan nog goed zijn maar eens je begint te rijden zal het wel scheuren door de verduring...
Ik ben danook van plan om direct een nieuw set te bestellen.
Ik zal er voor jou ook bijbestellen.
Maar dan moet ik wel weten of je enkel de rubbers aan motorzijde, wielzijde of allebei nodig hebt?
De mijne langs de wielzijden zijn nog perfect intact.

Hou me op de hoogte en tot gauw :wink:
jurgen M

Post by jurgen M »

Vervang direct alle verkrijgbare rubbers, na enkele honderden kilometers krijg je gegarandeerd spijt. En rubbers zijn meestal niet zo duur. succes bij de zoektocht. :)
Post Reply