koelvloeistof reservoir 2,2
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Hallo Anthoon en welkom op het forum.
Het expansievat van de 2.2 is nogal een excentriek geval en inderdaad de meesten lijden aan de scheurziekte.
Zelf kon ik voor het Opel vat geen geschikte dop vinden die aan de eisen voor druk voldeden (12 PSI) met dubbelwerkende klep
Ik heb een uitgebreid topic hierover waarbij ik een Clio vat gebruik.
Zit er al 2 jaar in en werkt goed.
zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2191
Groet Herman
Het expansievat van de 2.2 is nogal een excentriek geval en inderdaad de meesten lijden aan de scheurziekte.
Zelf kon ik voor het Opel vat geen geschikte dop vinden die aan de eisen voor druk voldeden (12 PSI) met dubbelwerkende klep
Ik heb een uitgebreid topic hierover waarbij ik een Clio vat gebruik.
Zit er al 2 jaar in en werkt goed.
zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2191
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Staat in de ledensectie.
Er passen meerdere vaatjes, maar de dop heeft een 2 richting klep.
Klep moet openen op 12 psi maar tijdens afkoeling moet die ook lucht toe laten.
Verder moet die 0.6 liter expansie toe laten.
Ik heb er veel werk ingestoken om dingen zo exact mogelijk te krijgen.
Je kunt ook nog wat teruglezen hierover op het Deense forum.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 95.45.html
Filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=x8Mdx3TpEFU
Er passen meerdere vaatjes, maar de dop heeft een 2 richting klep.
Klep moet openen op 12 psi maar tijdens afkoeling moet die ook lucht toe laten.
Verder moet die 0.6 liter expansie toe laten.
Ik heb er veel werk ingestoken om dingen zo exact mogelijk te krijgen.
Je kunt ook nog wat teruglezen hierover op het Deense forum.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 95.45.html
Filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=x8Mdx3TpEFU
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
En dat is ook niet verstandig want het kookpunt van water/koelvloeistof onder druk is veel hoger.anthoon wrote:hmmm ik ga even verder mijn huiswerk doen!
voorlopig draai ik zonder dop erop
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ingeneurs berekenen dingen over het algeheel 10-15% hoger.
Ik zou toch proberen me daar aan te houden.
Met te veel hogere druk kan er wat anders barsten of een koppaking sneuvelen.
Oververhitting kan leiden to een gescheurde kop of erger.
De 2.2 is wat dat betreft een gevoelige auto.
Het Clio vaatje is hier voor een leuke prijs te koop.
http://www.ebay.de/itm/330905481312?ssP ... 1439.l2649
De dop bij de Peugeot dealer voor 8 Euro onder nummer 1303.40
Werkt bewezen goed.
Groet Herman
Ik zou toch proberen me daar aan te houden.
Met te veel hogere druk kan er wat anders barsten of een koppaking sneuvelen.
Oververhitting kan leiden to een gescheurde kop of erger.
De 2.2 is wat dat betreft een gevoelige auto.
Het Clio vaatje is hier voor een leuke prijs te koop.
http://www.ebay.de/itm/330905481312?ssP ... 1439.l2649
De dop bij de Peugeot dealer voor 8 Euro onder nummer 1303.40
Werkt bewezen goed.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dan heb je de juiste auto gekocht om te sleutelen.anthoon wrote:Ik heb nu een ander tankje gevonden....
Ik zal verder nog even kijken hoe of wat exact!
Vind het wel leuk om te puzelen hahaha
De ingeneurs hebben veel ruimte gelaten voor verbeteringen

Houdt ons maar op de hoogte hoe en wat.
Daar kunnen anderen ook plezier van hebben.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Re: koelvloeistof reservoir 2,2
Was jij in 2004 ook mee naar de Matra-Simca meeting in Zwitserland? En ook op een meeting op een camping in IJsselstein?anthoon wrote:Hallo MATRA vrienden!
aller eerst ben ik nieuw op dit forum dus stel ik mij hierbij voor
ik ben Anthoon (NL) op meeting was ik bekend met de gele simca buggy
wel nu heb ik al een jaar een 82er Murena 2,2
Dan woon je waarschijnlijk 3 dorpen verderop van mij. Okee, het zijn dorpen van rond de 50.000 inwoners, maar niet aan de andere kant van het land. Herman woont ietsje verder weg, maar vrijwel in dezelfde regio.
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Nee, ik ben niet in Woerden geweest met de Murena, laat staan bij een Alfa/FIAT-dealer, dus er is nog iemand met een Murena in de buurt.anthoon wrote:Ik woon in IJsselstein...
En werk in Woerden bij de alfa romeo en fiat dealer.
En mogelijk ben jij daar eens geweest met je murena om een kennis (collega) af te zetten???
Iemand bij mij in de straat heeft zijn Matra (een Espace III


Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Hee, ik kom uit Schoonhoven en werk ook in Woerden sinds bijna twee jaar.anthoon wrote:Ik woon in IJsselstein...
En werk in Woerden bij de alfa romeo en fiat dealer.
En mogelijk ben jij daar eens geweest met je murena om een kennis (collega) af te zetten???
Ik rij altijd in een gele 1,6 Murena.
Heb jou nog niet zien rijden hier.
Groeten,
Erik
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat brandstof ventieltje zit op de toevoerslang gemonteerd.
De tankdop moet zonder ontluchtingsgaatje zijn.
Dat ventiel is 2 richting ont/be luchting.
Het is H op de tekening.

Beter is dit ventiel op het hoogdste punt vd tank te plaatsen.
Dat is een modificatie om tijdens tanken niet te morsen en een vieze broek te krijgen.
Dat moet ik even opzoeken.
Groet Herman
De tankdop moet zonder ontluchtingsgaatje zijn.
Dat ventiel is 2 richting ont/be luchting.
Het is H op de tekening.

Beter is dit ventiel op het hoogdste punt vd tank te plaatsen.
Dat is een modificatie om tijdens tanken niet te morsen en een vieze broek te krijgen.
Dat moet ik even opzoeken.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat vacuumpijpje op de carb gaat naar het splitterzeefje vd carterontluchting.
Heb je geen Werkplaats handboek ?
Foto's moet je verkleinen naar 800x600
Dat kan met de imageresizer van Windows (evt downloaden bij Microsoft)
Heb je geen Werkplaats handboek ?
Foto's moet je verkleinen naar 800x600
Dat kan met de imageresizer van Windows (evt downloaden bij Microsoft)
Last edited by oetker on Thu Jun 13, 2013 8:24 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In dit topic staat de modificatie beschreven.
Is wel in het Duits.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... nk+ventiel
Hier een pic van het ventiel op de tank.

pic Pete Speed
Is wel in het Duits.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... nk+ventiel
Hier een pic van het ventiel op de tank.

pic Pete Speed
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Speling op de carburateur is een bekend probleem. Ik heb nog wel een andere carburateur, van een total loss gereden Murena, alleen ligt die nog bij Theo, samen met een motorblok dat ik daar ook nog eens moet ophalenanthoon wrote:tevens heeft mijn carburateur aan alle kanten flink wat spelling.
iemand ideeën voor wat betref die slang aansluitingen?
of een andere carburateur?

Maar de zorg voor je ouders is belangrijker...
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De slang op het brandstofbeluchtingventiel is overloop en hangt los onder de auto.anthoon wrote:Bedankt heren!
... Appart zo die aanpassing!
Ff gat boren in je tank! Hahaha
Maar nu weet ik nog niet waar die slang aan het andere uiteinde op zit!
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Afbranden, de oorzaak is meestal los zittende pijpjes op de brandstofpomp.
Als je die nog niet opnieuw vast gelijmd hebt met Locktite zou ik dat maar prioriteit geven.
Vaak trek je ze met de hand er zo uit.
De Milleu-eisen van 1982 bevatten nog geen koolstoffilter voor de beluchting.
Zou op de Murena geen overbodige luxe zijn want je ruikt de overloop nog wel is.
Gaan we nog is op puzzelen als ik de 200 andere dingen gedaan heb die nog op de list staan
Als je die nog niet opnieuw vast gelijmd hebt met Locktite zou ik dat maar prioriteit geven.
Vaak trek je ze met de hand er zo uit.
De Milleu-eisen van 1982 bevatten nog geen koolstoffilter voor de beluchting.
Zou op de Murena geen overbodige luxe zijn want je ruikt de overloop nog wel is.
Gaan we nog is op puzzelen als ik de 200 andere dingen gedaan heb die nog op de list staan

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Welke pomp heb je gekocht? Ik moet er nog steeds eentje bestellen, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer, zoveel keuze van Facet alleen al: http://www.fuelpumpsonline.co.uk/facet- ... ps-8-c.aspanthoon wrote:Ik heb gekozen voor een electropomp!
Ik vind die benzine slangen rondom de onsteking nie zo'n fijne gedachten
Herman: het VW 321 906 059 C relais dat hetzelfde doet als jouw elektrische schema heb ik inmiddels in huis (helemaal uit de VS laten komen, $20 via eBay incl. verzenden). Ik heb in mijn elektronica-labje even een proefopstelling gemaakt, dat relais geeft die slechts 1 sec. pomptijd na het aanzetten van contact. Misschien toch maar even openmaken en de tijdconstante aanpassen op het 555 timer-IC. Of een paar keertjes contact aan-en-uit als je een tijdje de auto niet gebruikt hebt

Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.