Na de meeting repareren laad circuit.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Bij mij was dat veranderd.
Volgen schema moet de rood/groene op D+ komen.
Bij mij was die echter rood.
Op de connector rechts in de motorruimte was die wel rood/groen, maar ging na de connector over in rood.
De oude altenator is het de L draad wat op D+ moet komen.
Er kan niet veel mis gaan want de andere draad op de connector van de dynamo is + contact.
Dan doet je lampje het niet, maar kun je de motor niet afzetten.
+ wordt dan terug het circuit ingestuurd.
Volgen schema moet de rood/groene op D+ komen.
Bij mij was die echter rood.
Op de connector rechts in de motorruimte was die wel rood/groen, maar ging na de connector over in rood.
De oude altenator is het de L draad wat op D+ moet komen.
Er kan niet veel mis gaan want de andere draad op de connector van de dynamo is + contact.
Dan doet je lampje het niet, maar kun je de motor niet afzetten.
+ wordt dan terug het circuit ingestuurd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Je hebt het nu over de oude altenator?
Als je de achterkant naar je toe houdt met de connector naar onder, zit die rechts.
Dat is het dikke contact genaamd L van lamp.
Deze moet op D+ in de nieuwe situatie.
De rest hoeft niet aangesloten.
1 draad is +contact, en de 3e draad die daar hangt is de exc aansluiting.
Die gaat naar de testconnector en wordt niet meer gebruikt.
Als je de achterkant naar je toe houdt met de connector naar onder, zit die rechts.
Dat is het dikke contact genaamd L van lamp.
Deze moet op D+ in de nieuwe situatie.
De rest hoeft niet aangesloten.
1 draad is +contact, en de 3e draad die daar hangt is de exc aansluiting.
Die gaat naar de testconnector en wordt niet meer gebruikt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Op mijn alternator heb ik de schuifklemmen voor D+ ( 2 naast elkaar in plastic behuizing ), een dikke rode (fout aansluiten onmogelijk) en een dunne rode en dunne zwarte draad. Naast de schuifklemaansluitingen heb ik een dikke schroef voor de dikke rode draad, en een dunne schroefaansluiting. Ik heb reeds de dunne rode , de dunne zwarte en beide samen aangesloten op de dunne schroef, maar nooit brand het controlelampje op het dashbord. Kent iemand de jusite aansluitingen?
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zal even de metingen omschrijven om hier uit te komen, want de kleuren zijn schijnbaar bij iedereen anders.
Wat komt er aan bij de dynamo.
2 dikke draden, zijn B+ en B- (wijst voor zich) B+ =accu+ (meestal rood)=links naast de connector.
B- =Massa (wijst voor zich) = rechts naast de connector op de dikke schroef, (meestal zwart)
---------------------------------------------------------------------------------
Nu komen er nog 4 draden.
De kleuren schijnen bij ieder anders te zijn, dus we gaan het even niet over kleuren hebben.
2 van deze draden gaan naar de test connector en doen eigenlijk niets anders in de Murena.
Met een ohm meter kun je deze draden elimineren.
De connector.

Nu even uitzoeken met de ohm meter.
Op klem 12 komt de ECX draad vanf de dynamo.
Deze kun je laten vervallen.
Op klem 8 komt De + van de dynamo, deze zit bij de +B van de dynamo.
Is de dunne draad met het oogje.(in mijn geval wit).
Deze heb ik aangesloten gelaten, omdat ik niet weet of die nog ergens anders voor gebruikt word.
Nu heb je alleen nog de 2 draden op de connector van de dynamo.
1 geeft + contact en zit op de + aansluiting van de connector bij de dynamo.
Als je allen een +D aansluiting hebt, kan deze vervallen.
De ander komt van het lampje uit het dashborard en zit op L of D+
Als je contact aan zet, komt op beide draden een +
De ene =+contact en moet op + connector.
De draad naar het lampje gaat via de connector rechts in de motorruimte.
daar gaat de kleur over in de juise kleur groen/rood.
Hij zit op 1 van de hoekken van de connector.
Deze was bij mij onderbroken.
Wat komt er aan bij de dynamo.
2 dikke draden, zijn B+ en B- (wijst voor zich) B+ =accu+ (meestal rood)=links naast de connector.
B- =Massa (wijst voor zich) = rechts naast de connector op de dikke schroef, (meestal zwart)
---------------------------------------------------------------------------------
Nu komen er nog 4 draden.
De kleuren schijnen bij ieder anders te zijn, dus we gaan het even niet over kleuren hebben.
2 van deze draden gaan naar de test connector en doen eigenlijk niets anders in de Murena.
Met een ohm meter kun je deze draden elimineren.
De connector.

Nu even uitzoeken met de ohm meter.
Op klem 12 komt de ECX draad vanf de dynamo.
Deze kun je laten vervallen.
Op klem 8 komt De + van de dynamo, deze zit bij de +B van de dynamo.
Is de dunne draad met het oogje.(in mijn geval wit).
Deze heb ik aangesloten gelaten, omdat ik niet weet of die nog ergens anders voor gebruikt word.
Nu heb je alleen nog de 2 draden op de connector van de dynamo.
1 geeft + contact en zit op de + aansluiting van de connector bij de dynamo.
Als je allen een +D aansluiting hebt, kan deze vervallen.
De ander komt van het lampje uit het dashborard en zit op L of D+
Als je contact aan zet, komt op beide draden een +
De ene =+contact en moet op + connector.
De draad naar het lampje gaat via de connector rechts in de motorruimte.
daar gaat de kleur over in de juise kleur groen/rood.
Hij zit op 1 van de hoekken van de connector.
Deze was bij mij onderbroken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- maxderoswell
- Posts: 44
- Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm
- maxderoswell
- Posts: 44
- Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Hello Mathieu
You can find something at the next link: http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1847
The only thing you have to change at the wiring are the connectors on the alternator.
It is better that you use dubble belt pulleys. For the alternator it's easy to find one. For the waterpump you must weld a second waterpumppulley to an other and for the engine you need a pulley of a 1.6 from a Solara with powersteering and weld over the smallest pulley a standardpulley of a 1.6 Solara of a Murena.
You can find something at the next link: http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1847
The only thing you have to change at the wiring are the connectors on the alternator.
It is better that you use dubble belt pulleys. For the alternator it's easy to find one. For the waterpump you must weld a second waterpumppulley to an other and for the engine you need a pulley of a 1.6 from a Solara with powersteering and weld over the smallest pulley a standardpulley of a 1.6 Solara of a Murena.
- maxderoswell
- Posts: 44
- Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Some pictures of the alternator
- Attachments
-
- 1370536637NP1030135.JPG (64.49 KiB) Viewed 12321 times
-
- 1370536637NP1030135.JPG (64.49 KiB) Viewed 12321 times
-
- 1370536674NP1030136.JPG (54.91 KiB) Viewed 12321 times
-
- 1370536715NP1030141.JPG (39.4 KiB) Viewed 12321 times
-
- 1370536751NP1030143.JPG (60.82 KiB) Viewed 12321 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Bij de 1.6 is de bevestiging vd dynamo wat licht uitgevoerd.
Bij mij is die in ieder geval krom en staat iets scheef.
Deze van Benny gaat zeker niet gauw krom staan.
Zelf zit ik te denken aan een dynamo met een vacuum pomp uit een diesel (NB Astra Isuzu transit of zoiets).
In mijn 2.2 zit een Volvo vac pomp maar dit lijkt me ook een goede oplossing voor de 1.6.
Bij mij is die in ieder geval krom en staat iets scheef.
Deze van Benny gaat zeker niet gauw krom staan.
Zelf zit ik te denken aan een dynamo met een vacuum pomp uit een diesel (NB Astra Isuzu transit of zoiets).
In mijn 2.2 zit een Volvo vac pomp maar dit lijkt me ook een goede oplossing voor de 1.6.
- Attachments
-
- altvac.JPG (20.82 KiB) Viewed 12294 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
rembekrachtiger en koplampen?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dieselmotoren hebben geen goede vacuum mogelijkheid en gebruiken dan een mechanische pomp om de rembekrachtiger te bedienen.
Sommige auto's hebben die op de dynamo zitten.
Groet Herman
Sommige auto's hebben die op de dynamo zitten.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Misschien andere bevestiging verzinnen want deze is ook 70 Ampmatrafan wrote:Ik vermoed wel dat ge deze bij de 1600 motor niet kwijt kunt.
Het vacuümgedeelte gaat tegen het verdeelbuisje van de koeling komen.
maar het is ook nog maar een idee.
Ik heb geen specificaties maar zal er zeker iets mee gaan doen.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Wist niet dat dit bestaat!oetker wrote:Bij de 1.6 is de bevestiging vd dynamo wat licht uitgevoerd.
Bij mij is die in ieder geval krom en staat iets scheef.
Deze van Benny gaat zeker niet gauw krom staan.
Zelf zit ik te denken aan een dynamo met een vacuum pomp uit een diesel (NB Astra Isuzu transit of zoiets).
In mijn 2.2 zit een Volvo vac pomp maar dit lijkt me ook een goede oplossing voor de 1.6.
Matra Bagheera S - 1977