Doorrijden?
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Gebruik je wel de juiste olie?
Dit is een slijtagebeeld wat je tegenkomt bij langdurig te dunne olie gebruiken, bij verstopte oliekanalen in de kop of een versleten oliepomp.
Dit is een slijtagebeeld wat je tegenkomt bij langdurig te dunne olie gebruiken, bij verstopte oliekanalen in de kop of een versleten oliepomp.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
De benzine dampen kwamen mij tegemoet toen ik het kleppen deksel eraf haalde. En ja hoor het olie pijl zit boven de max. Ik denk dat mijn benzine pomp doorslaat. Dit heb ik een aantal jaren geleden ook al eens gehad. maar ik heb eigenlijk geen kilometers meer gemaakt met deze auto. De schade zit er al langer en was mij een aantal jaren geleden ook al eens opgevallen tijdens het kleppen stellen.
Ik ben bang dat de motor er maar eens uit moet voor een opknap beurtje.
Ik ben bang dat de motor er maar eens uit moet voor een opknap beurtje.
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Daarvoor is rijden met Marly misschien niet zo'n slecht idee, ik heb nu OS in deze beurt gedaan
Vanaf volgende beurt gaat er MX bijMARLY OIL SAVER is aangewezen voor motoren met tekenen van slijtage
· sterke daling van het olieverbruik
· betere oliedruk bij warme motor
· verhoging van de viscositeitsindex
· verhoging en stabilisering van de kompressieverhouding
· daling van de "blow-by" gassen
· verhindert koolaanslag in de cilinders.
Volgens mij merkbaar goed, Marly is ook een blijver in de additief wereld, anders dan Slick 50, Metal 5 etc.MX (Anti-slijtage motorolie additief)
OMSCHRIJVING
MARLY MX is een motorolie-additief op basis van synthetische vloeistoffen en een vast smeermiddel. De eigenschappen van deze synthetische moleculen en het grafiet verminderen de interne wrijving in de motor.
EIGENSCHAPPEN
afname van motorgeluid
versterking van de smeeroliefilm
verbetering van de hydrodynamische smeereigenschappen
verlaging van de pompverliezen en dus verhoging van het motorrendement
verhoging van de viscositeitsindex
sterke vermindering van de mechanische slijtage
betere hechting van de olie aan de metaaloppervlakken
‘friction modifying’ dus betere smering in het grenssmeergebied
verbetering van de eigenschappen van de gebruikte olie
daling van het olieverbruik
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Daarom, let er goed op welke olie je in het blok kiepert.
De ouderwetse minerale motorolie geeft geen problemen met brandstofmembramen, keerringen en pakkingen van onze oldtimers, maar syntetisch of half-syntetisch kan al wel problemen gaan geven door het uitharden van de rubbers.
Hetzelfde geldt ook voor al die middeltjes die je toe kunt voegen: let erop of ze de ouderwetse rubbers niet aan gaan tasten... (en teflon doet dat al met vele brandstofpompen
)
Vergeet niet dat oude motorblokken gebouwd zijn op de oliesoorten die destijds voorhanden waren, sommige oliepompen kunnen die moderne (veel dunnere) olie niet eens verpompen zonder fors capaciteitsverlies.
Ik ben zelf totaal geen voorstander van al die blikjestoevoegingen, een gezonde motor heeft dit absoluut niet nodig.
En als je het wel nodig hebt is het gewoon tijd voor een revisie, dus ben je dat spul eigenlijk nog niet nodig...
De ouderwetse minerale motorolie geeft geen problemen met brandstofmembramen, keerringen en pakkingen van onze oldtimers, maar syntetisch of half-syntetisch kan al wel problemen gaan geven door het uitharden van de rubbers.
Hetzelfde geldt ook voor al die middeltjes die je toe kunt voegen: let erop of ze de ouderwetse rubbers niet aan gaan tasten... (en teflon doet dat al met vele brandstofpompen

Vergeet niet dat oude motorblokken gebouwd zijn op de oliesoorten die destijds voorhanden waren, sommige oliepompen kunnen die moderne (veel dunnere) olie niet eens verpompen zonder fors capaciteitsverlies.
Ik ben zelf totaal geen voorstander van al die blikjestoevoegingen, een gezonde motor heeft dit absoluut niet nodig.
En als je het wel nodig hebt is het gewoon tijd voor een revisie, dus ben je dat spul eigenlijk nog niet nodig...

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Deze toevoegingen geven een hogere oliedruk, ook al is de olie te dun.
Maar bij een revisie zou ik achteraf toch al direct op halfsyntheet gaan rijden.
Maar bij een revisie zou ik achteraf toch al direct op halfsyntheet gaan rijden.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
jo wrote:Deze toevoegingen geven een hogere oliedruk, ook al is de olie te dun.
Betekent dus dat een "ruime" oliepomp gedeeltelijk afgedicht geraakt door dat middel... aangezien de snelheid van de pomp niet veranderd zal de inwendige "lekkage" wel gereduceerd moeten worden als de olie dunner is en de pomp toch een hogere druk gaat leveren.
Maar wat raakt er in het blok dan nog meer "afgedicht" door dat spul???
De retour richting carter en de aanvoer door het filter werkt meestal niet op druk, en daar zet dat spul zich ook af.
Bij een totale revisie kun je er rekening mee houden door gelijk de geschikte materialen te gaan gebruiken, maar het blijft oppassen met de "new old stock" onderdelen.jo wrote: Maar bij een revisie zou ik achteraf toch al direct op halfsyntheet gaan rijden.
Ow ja, ik heb eens een halve liter benzine als toevoeging in een blok gekiepert wat gereviseerd moest worden... na een 100 km rijden was alle inwendige vuiligheid mooi losgeweekt, dat werkt al veel fijner bij de revisie.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Daar heeft Marly ook een spoelproduct voor. 

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Nee nee omgekeerd, we moeten dat er niet indoen omdat de motoren maar zolang mogen meegaan, dan is het tijd voor een nieuwe auto.
Moest een auto makkelijk 2.000.000 km meegaan verkopen ze 10 keer minder auto's.
Moest een auto makkelijk 2.000.000 km meegaan verkopen ze 10 keer minder auto's.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Da's onzin, de meeste motoren gaan al langer mee dan het blik wat er omheen zit.
Kijk tegenwoordig maar eens wat de redenen zijn om een 12 jaar oude auto af te danken: roest op dragende delen, electrische problemen, koppeling eruit, lagerschade versnellingbak...
De meeste motorschades ontstaan vaak door oververhitting, gebroken distributie of verkeerd oliegebruik.
Een goede motorolie is al voorzien van de nodige dopes, en het is ook al bewezen dat extra toevoegingen soms averechts werken op deze dopes.
Kijk tegenwoordig maar eens wat de redenen zijn om een 12 jaar oude auto af te danken: roest op dragende delen, electrische problemen, koppeling eruit, lagerschade versnellingbak...
De meeste motorschades ontstaan vaak door oververhitting, gebroken distributie of verkeerd oliegebruik.
Een goede motorolie is al voorzien van de nodige dopes, en het is ook al bewezen dat extra toevoegingen soms averechts werken op deze dopes.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Die nok moet normaal blinken als een spiegel, dit is beschadigd nu.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Schade in cirkel
- Attachments
-
- nokkenas_schade_in_cirkel.jpg (76.56 KiB) Viewed 8929 times
Last edited by ALAIN VAN AKEN on Sat Dec 27, 2014 3:13 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ja die past maar heeft niet helemaal dezelfde nokhoeken.uberprutser wrote:Bedankt voor het aanbod, maar volgens mij heb ik ergens nog een nokken as uit een Tagora blok liggen. Deze zou toch moeten passen?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006