Mijn murena leidt al jaren aan een zwalkend bestaan. De rechtdoor stabiliteit is gelijk een dronkenman, en als ik een lange bocht neem, neemt de murena soms spontaan de bocht wat korter.
Alle kogels van de voorwiel ophanging zijn in orde, en de auto is meerdere keren uitgelijnt.
Nou wil ik me eens gaan verdiepen in de afstelling van de voorwielophanging.
Hoogte van de voorkant (afstelling torsiestaven)
Wielsporing - camber - caster
Hoogte afstelling van het stuurhuis.
Nou was ik gisteren bij Herman, en daar hebben we eens gekeken naar het stuurhuis.
Het stuurhuis had ik vorig jaar onderhanden genomen. Samen met Herman hebben we de druktaats van het stuurhuis afgesteld. Die stond namelijk te licht. Als de voorwielen van de grond zijn, en je verdraait het wiel krachtig (links-rechts sturend), dan bleek het tandrad en het wormwiel iets van elkaar komen. De druk van de taats is opnieuw ingesteld, en nu is dat goed. Wat we gedaan hebben is de grote borgmoer losdraaien, en de taats voorzichtig indraaien tot het niet verder wil. Dan een kwart slag terugdraaien. En dan het wiel links rechts bewegen en voelen of er zware punten in zitten. De taats moest nog een 1/8 slag uitgedraait. Borgmoer vast, en voila!
Ook hebben we de wagenhoogte onder de loep genomen. De voorkant vond Herman nogal hoog staan. We hebben de voorkant wat laten zakken.
Herman vond ook mijn dempers van de voorkant nogal stug.
Op de terugreis vond ik dat het verlagen niet heeft geresulteerd in een stabielere koers.
Vandaag de murena op de operatietafel gereden.
En nog eens nauwkeurig gekeken naar de wagenhoogte. Nou kreeg ik de wagenhoogte niet voor elkaar. Het zou links 172mm, en rechts 175 mm moeten zijn. Maar bij mij is rechts wat lager dan links. Als ik de rechter torsiestaaf wat meer spanning geef, dan blijft rechts lager dan links. Het lijkt wel alsof de gehele auto omhoog komt als ik een kant aandraai.
In het werkplaatshandboek wordt er gesproken dat er een gewicht van 70 kilo op de bestuurdersstoel moet zitten, maar dat is in een andere hoofdstuk. In het hoofdstuk "wagenhoogte afstellen"wordt niet vermeld dat er 70 kilo in de stoel moet. Ik heb het wel geprobeert. Een stapeltje stoeptegels in de stoel, en dan naar de hoogte links en rechts gekeken. En dan krijg ik de hoogte wel correct.

Weet iemand of er 70 kilo in de stoel moet voor het correct afstellen van de hoogte?
Wordt vervolgt.