Ik vond bij de Duitse Matra-club een "Kaufberatung" van de Murena terug, die in 1997 in Oldtimer-Markt was verschenen.
Hauptschwachpunkt des Leichtmetallquerstrommotors mit
obenliegender Nockenwelle ist laut Simon die Kurbelwelle: "Meistens
ist das letzte Hauptlager hinter der Schwungscheibe defekt, weil der
Motor ursprünglich als 1600er konzipiert wurde. Als 2,2-Liter ist er
nicht mehr so steif, verzieht sich etwas und schon stimmen die
Bohrungen nicht mehr". Das sei der Grund dafür, daß manche
überholte Triebwerke kurze Zeit später erneut Schäden aufweisen.
Feinwuchten hilft nicht, Simon läßt sämtliche Tauschmotoren neu
bohren: "Dann ist er genauso zuverlässig wie das 1,6-Liter Aggregat."
Wat bedoelt Simon hiermee, dat de boring van de Murena-cylinders een zwak punt is, omdat het een uitgerekte Chrysler 160 motor is? Dus het hoofdlager aan de vliegwielzijde gaat kapot omdat er speling op de cylinder en daardoor verkeerde krachten op de krukas ontstaat, en als je hier bij revisie niet over nadenkt het probleem evengoed weer ontstaat?
Murena 2.2 en krukaslagers, is dat een mogelijk probleem?
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Murena 2.2 en krukaslagers, is dat een mogelijk probleem?
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Tussen Chrysler 2L en Peugeot turbo zit schijnbaar een experiment wat niet zo goed gelukt is.
Die heet Murena 2.2
Deze motor schijnt in onze auto's krom te kunnen trekken en moest ineens overdwars kunnen rijden waardoor oliepompen tekort kwamen.
Moeizame vliegwielen te kennen en inderdaad op Cilinder 1 de meeste problemen te hebben.
Toch zijn er Murena's die met deze motor 300.000 km gemaakt hebben.
Ik denk echter niet zonder sleutelwerk.
Oud gedienden kunnen dit vast nog wel aanvullen.
Groet Herman
Die heet Murena 2.2
Deze motor schijnt in onze auto's krom te kunnen trekken en moest ineens overdwars kunnen rijden waardoor oliepompen tekort kwamen.
Moeizame vliegwielen te kennen en inderdaad op Cilinder 1 de meeste problemen te hebben.
Toch zijn er Murena's die met deze motor 300.000 km gemaakt hebben.
Ik denk echter niet zonder sleutelwerk.
Oud gedienden kunnen dit vast nog wel aanvullen.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006