Harry de Matra man.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het enige verschil zit hem in de doorsnede van de cilinders. Die van de Murena zouden wel eens te groot kunnen zijn voor de Bagheera.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Weet je dat zeker benny? Anders moet ik eens tot bij godfried gaan die heeft er toch van een bagheera liggen.





grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ben ik zeker
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Harry, hier vind je welke andere Motoren dezelfde koppakking gebruiken zoals de Bagheera.

http://www.pluspiecesauto.com/d2-joint- ... -7161.html
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

ok benny bedankt.




grt harrry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

benny wrote:Het enige verschil zit hem in de doorsnede van de cilinders. Die van de Murena zouden wel eens te groot kunnen zijn voor de Bagheera.
Benny heeft inderdaad gelijk.

Diameter van de cylinders van de 1600cc motor van de murena is groter dan die van de bagheera.

Voor de rest zijn de pakkingen identiek.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja jos, dan moet ik me maar een pakking gaan kopen voor mijn bagheera.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Harry,

Ik dacht van niet maar moet mijn mening herzien.
Zie deze verkoop. Is voor bagheera en voor murena.
Zijn dus toch het zelfde.

http://www.benl.ebay.be/itm/Simca-Talbo ... 2328e34c3b
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Als je goed leest, zie je dat het voor een motor is met een boring van 80.6 mm. De boring van een 1442 is 76.7 mm.
Dit is de goede set voor een 1442:

http://www.benl.ebay.be/itm/Simca-Talbo ... 1e7911f10b
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Tegen mij zijden ze godfried, dat je die van een murena op de bagheera kan zetten maar niet anders om.Ik ga toch eens naar peter bellen eens kijken wat die zegt.En anders moet ik er maar wat kopen van de bagheera.







grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Volgens mijn gegevens zijn de cilinder ook breder van de murena.
De Bagheera X = 78.5 mm en Murena 82mm
De pakkingen hebben ook allemaal andere bestelnummers.
ik ben er wel zeker van dat er verschil is dus.
Van de Simca 1100 is hetzelfde volgens mijn boeken en ook peugeot 309 1.3 en Citroen C15 zou vergelijkbaar zijn.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

De Peugeot 309 voor 91" en de C15 voor 89" om precies te zijn
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ok mannen ik ga me maar de pakking van de bagheera kopen dan ben ik er zeker van dat het goed is bedank allemaal.







grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Ok mannen ik ga me maar de pakking van de bagheera kopen dan ben ik er zeker van dat het goed is bedank allemaal.


grt harry de matra.
Bij Simon ook twee andere nummers voor de koppakking.
Zijn dus niet het zelfde. Alhoewel ze zullen wel passen maar wat doet dit met de compressie!! Waarschijnlijk iets minder compressie omdat de opening van de dichting iets groter is!!

Zou ze zelf niet gebruiken. Te veel werk om een test te doen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja ik ga die van de bagheera kopen godfried, dan ben ik er zeker van dat het goed is hé.






grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Ok mannen ik ga me maar de pakking van de bagheera kopen dan ben ik er zeker van dat het goed is bedank allemaal.

grt harry de matra.
Als ik me goed herinner zit er in de bagheera pas een andere pakking in.

Hebben we destijds nog eens vervangen bij Rudy thuis.

Heeft nadien dacht ik niet veel kilometers meer gedaan?

En zo snel verslijten die pakkingen ook niet Harry.

Maar eentje op voorraad is nooit slechter.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja jos, dat weet ik wel ze hoeft er niet direct vanaf maar wel in de toekomst je hebt de klepzitting niet nieuw gezet hé en dat wil ik wel gaan doen.En ook dat getikt wat je hoort staat me niet aan wat dat is weet ik nog niet.Ik ga deze week ook de waterpomp vernieuwe die lekt ook wat ik hoop dat het de pomp is wat je hoort. Wat denk jij er van je heb er toch al aan gewerkt hé?
Ik heb 7 koppakkinge liggen maar die zijn alle 82 niet goed dus.






grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Ja jos, dat weet ik wel ze hoeft er niet direct vanaf maar wel in de toekomst je hebt de klepzitting niet nieuw gezet hé en dat wil ik wel gaan doen.En ook dat getikt wat je hoort staat me niet aan wat dat is weet ik nog niet.Ik ga deze week ook de waterpomp vernieuwe die lekt ook wat ik hoop dat het de pomp is wat je hoort. Wat denk jij er van je heb er toch al aan gewerkt hé?
Ik heb 7 koppakkinge liggen maar die zijn alle 82 niet goed dus.
grt harry de matra.
Ik had destijds een vermoeden dat het getik ergens uit de motor kwam.

Zou een lagerschelp op de krukas kunnen zijn maar sluit ook de distributieketting niet uit?

Denk dat dit nog een zoektocht wordt Harry.

Veel succes.

Ps. koppakkingen van de murena passen niet, diameter van de cylinder-openingen zijn te groot.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos, dat getik is begonnen toen de kop is vernieuwt daar voor had ze dat niet.
Maat die kop wat er nu op zit is van een 13 motor daar kan dat toch niet aan liggen hé of wel?






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Lagerschaal lijkt mij onwaarschijnlijk. Het getik is onmiddelijk na het vervangen van de cilinderkop te horen. Er zou dus een verband moeten zijn!!!
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De cilinderkoppen van een 1299 zijn niet gelijk aan die van een 1442. Controleer eens de compressie. Ik had ooit een 1442 met een cilinderkop van een 1299 en ik had maar 6kg/cm² op alle cilinders. De oorzaak was de cilinderkop.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja benny, sinds die kop er op zit hoor je ook een getik maar wat het is weet ik niet en daarom wil ik de kop er ook vanaf hallen.En ze hebben toen ook niet de klepzittingen nieuw gezet en dat is toch wel nodig.







grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:De cilinderkoppen van een 1299 zijn niet gelijk aan die van een 1442. Controleer eens de compressie. Ik had ooit een 1442 met een cilinderkop van een 1299 en ik had maar 6kg/cm² op alle cilinders. De oorzaak was de cilinderkop.
Thans werd er aan vermogen niet ingeleverd. Totaal geen verschil te merken!!

Hoe zou dit de compressie kunnen beinvloeden. Twee cilinderkoppen naast elkaar en je kunt geen verschil vinden!!
Ik heb ook altijd gedacht dat deze niet identiek waren. Weet het niet meer, zie geen verschil!! Wie weet het juist????
Jean zou daar wel een antwoord op weten, maar hij kan ons niet meer helpen. :cry:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, die motor wat ik nog heb van die bagheera hoe kan ik weten of dat een 13 of 15 is of moet ik die nummer eens op schijven wat op het blok staat en hier op het forum zetten dan kan me misschien iemand zeggen wat het is. Anders kan ik die kop er op zetten als dat een 15 is.Ik zou toch graag dit jaar met de bagheera willen gaan rijden.







grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Godfried, die motor wat ik nog heb van die bagheera hoe kan ik weten of dat een 13 of 15 is of moet ik die nummer eens op schijven wat op het blok staat en hier op het forum zetten dan kan me misschien iemand zeggen wat het is. Anders kan ik die kop er op zetten als dat een 15 is.Ik zou toch graag dit jaar met de bagheera willen gaan rijden.
grt harry de matra.
Op de motor zit een aluminiumplaatje geklinkt aan de kant van de starter. Met deze nummer kun je zien om welke motor het gaat en van welk bouwjaar hij is..
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zo lees je dit nummer.
Posted: Wed Apr 20, 2005 6:59 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Godfried, ik zal het proberen uit te leggen hoe je de cijfers moet interpreteren/
Je start met lezen van RECHTS naar LINKS
de eerste zes cijfers zijn het reeksnummer van zijn bouwjaar. BV: 004758, dit is de 4758ste motor die er in zijn bouwjaar gemaakt is.( Zie verder bouwjaar)
Het zevende scijfer zijn de fiscale pk's van het blok:
7 is 7pk
8 is 8pk
9 is 9 pk

De volgende cijfers zijn het bouwjaar van de motor bv:
007 is 1977
006 is 1976

Hopelijk begrijp je nu hoe deze cijfers moeten gelezen worden.
Dus je motor is een 1442cc blok gebouwd in 1977.
Motor 1 en 2 zouden 8 pk versies moeten zijn en motor nr 3 is een 7 pk.
Motor nr 4 zal ook een 8 pk zijn, maar misschien origineel niet van een Bagheera, maar misschien van een Talbot Horizon, Solara of een Simca 1307,1308 of misschien een 1510.



Indertijd deze deskundige uitleg gekregen van Benny. :wink:
Last edited by GODFRIED on Tue Apr 09, 2013 3:11 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ok mannen ik ga het eens bekijken wat er op staat. Ik laat het straks weten als ik er nog tijd voor heb.




grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo matramannen, dat staat op het plaatje van de bagheera motor

( 0098418197) maar tussen de 9 en de 8 staat denk ik een j maar ben er niet zeker van. En op de blok staan ook nummers.


Y3 simca FMA 407.028 A 10/L78.


Ik hoor het wel als één van jullie het weten alvast bedankt.


grt harry de matra.
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Is de diameter van de koppakking wel gelijk. Een 1300 koppakking heeft een iets kleiner diameter bij de zuiger gaten dan een 1400. 1a2 tiende maakt al verschil.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Zo matramannen, dat staat op het plaatje van de bagheera motor

( 0098418197) maar tussen de 9 en de 8 staat denk ik een j maar ben er niet zeker van. En op de blok staan ook nummers.


Y3 simca FMA 407.028 A 10/L78.
Ik hoor het wel als één van jullie het weten alvast bedankt.

grt harry de matra.
Vreemd, het plaatje wijkt af!! De laatste 3 cijfers, wat moet je daar uit maken?
Gaat om een motor met 8pk wat op een 1500 wijst.

Die andere nr Y3 simca FMA 407.028 A 10/L78 dat vind ik niet op mijn bagheera motors!!
Maar die Y3? Dacht dat een 1500 motor Y4 moet zijn.
Zal dit eens opzoeken of weet iemand dit zo?
Uit deze nr zou je zeggen" die motor is van 1978"!
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply