Murena S met kuren
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Murena S met kuren
Hallo Matramannen,
Mijn 1983 Murena "S" (org) heeft tot nog toe perfect gefunctioneerd, maar vertoont nu plotseling de volgende kuren : bij optrekken en gas geven gaat hij boven de 3000 rpm onmiddelijk hoesten en proesten, en moet ik daarna heel langzaam het toerental weer opbouwen om haar rijdend te houden. Boven 3000rpm gaat het dan weer mis.
Wat hebben we tot nog toe gedaan???
* alle benzine uit de tank en carbs( 2x solex ) verwijderd en nieuwe
benzine 98 Ron + Forto brandstofsysteemreiniger gevuld.
* solexen uit elkaar gedraaid , gereinigd en weer gemonteerd
* vacuumslangen voor de ontsteking en de carbs vernieuwd
* vervroeging ontsteking middels vacuum gecontroleerd en werkt goed,
ergo bodemplaat verdraaid
* verdelerkap en rotor vervangen
* bougies vervangen
* bougiekabels vervangen
Starten (zonder choke) gaat goed en zij blijft ook goed stationair lopen,gas geven zonder belasting gaat goed en het gas wordt goed opgepakt. Ga ik echter rijden en trek op met het gas boven 3000rpm dan gaat het mis.
Meestal; kan ik het euvel wel te vinden en herstellen ( al 28 jaar ) maar nu weet ik het even niet meer; Mexicaanse griep of is er toch iets defect;
Wie het weet mag het graag zeggen,
Hope to hear from you
The Pete
Mijn 1983 Murena "S" (org) heeft tot nog toe perfect gefunctioneerd, maar vertoont nu plotseling de volgende kuren : bij optrekken en gas geven gaat hij boven de 3000 rpm onmiddelijk hoesten en proesten, en moet ik daarna heel langzaam het toerental weer opbouwen om haar rijdend te houden. Boven 3000rpm gaat het dan weer mis.
Wat hebben we tot nog toe gedaan???
* alle benzine uit de tank en carbs( 2x solex ) verwijderd en nieuwe
benzine 98 Ron + Forto brandstofsysteemreiniger gevuld.
* solexen uit elkaar gedraaid , gereinigd en weer gemonteerd
* vacuumslangen voor de ontsteking en de carbs vernieuwd
* vervroeging ontsteking middels vacuum gecontroleerd en werkt goed,
ergo bodemplaat verdraaid
* verdelerkap en rotor vervangen
* bougies vervangen
* bougiekabels vervangen
Starten (zonder choke) gaat goed en zij blijft ook goed stationair lopen,gas geven zonder belasting gaat goed en het gas wordt goed opgepakt. Ga ik echter rijden en trek op met het gas boven 3000rpm dan gaat het mis.
Meestal; kan ik het euvel wel te vinden en herstellen ( al 28 jaar ) maar nu weet ik het even niet meer; Mexicaanse griep of is er toch iets defect;
Wie het weet mag het graag zeggen,
Hope to hear from you
The Pete
- Attachments
-
- Murena S Pete Speed.jpg (75.9 KiB) Viewed 7889 times
Last edited by pete speed on Sat Jan 09, 2010 2:45 pm, edited 1 time in total.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat lijkt me een typisch geval van een brandstofpomp die bij grote vraag niet meer kan opbrengen wat nodig is.
Heb hetzelfde gehad bij een chevy van in het verleden.
Pomp vervangen en klaar denk ik.
Heb hetzelfde gehad bij een chevy van in het verleden.
Pomp vervangen en klaar denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Pete,
Er zijn twee puntjes waar ik aan denk.
1) de linker carburator is voorzien van een kalibratie stuk in de benzine aansluiting, deze is tijdens het kuisen toch niet op de verkeerde carbu geplaatst?
2) Is het anti-luchtverontreinigingssysteem gecontroleerd en juist afgesteld?
En misschien toch nog een derde puntje, de ontstekings unit is deze gecontroleerd.
Mvg,
Matra 530 Lx
Er zijn twee puntjes waar ik aan denk.
1) de linker carburator is voorzien van een kalibratie stuk in de benzine aansluiting, deze is tijdens het kuisen toch niet op de verkeerde carbu geplaatst?
2) Is het anti-luchtverontreinigingssysteem gecontroleerd en juist afgesteld?
En misschien toch nog een derde puntje, de ontstekings unit is deze gecontroleerd.
Mvg,
Matra 530 Lx
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dat het niet altijd zo eenvoudig is heb ik ook al ondervonden.
Volgens mij moet je dit zoeken in de ontsteking of de carburatie maar zo te zien zou de carburatie in orde moeten zijn. Daar ben je natuurlijk niet mee geholpen. Ik zou de delco en de module van de onsteking eens vervangen als je deze reserve hebt!
Ik hoop dat je de fout vlug vindt.
succes.
Volgens mij moet je dit zoeken in de ontsteking of de carburatie maar zo te zien zou de carburatie in orde moeten zijn. Daar ben je natuurlijk niet mee geholpen. Ik zou de delco en de module van de onsteking eens vervangen als je deze reserve hebt!
Ik hoop dat je de fout vlug vindt.
succes.

Matra Bagheera S - 1977
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
-
- Posts: 129
- Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
- Location: nederland--rotterdam
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Rhanda
dit is al gebeurd en ook de bougies, -kabels, verdeler, rotor, ontstekings -module, zijn al vervangen, carbs zijn geheel gedemonteerd, doorgeblazen , van nieuwe membramen en pakkingen voorzien. de vacuumslangen vervangen, benzine geleegd en nieuwe met Forto brandstofsysteemreiniger gevuld, haar eens liefdevol over het dakje gestreeld,en ja Fjodor, met de choke erop blijft het euvel hetzelfde, alleen zij rookt dan een dikke sigaar als je snapt wat ik bedoel; dus ondertussen alles al uitgetest maar het euvel blijft bestaan.
Mogelijk een kabelbreuk? zegt nu iemand; kabelstrang van de moter vervangen kost € 600 Een dure grap als je niet zeker bent van het euvel.
Ben ik dan de enige die dit tegenkomt???of moeten we er maar gewoon een troshoop ( st Maarten ) van maken want zo is er ook geen lol aan;
ben benieuwd naar jullie oplossingen !
The Pete
dit is al gebeurd en ook de bougies, -kabels, verdeler, rotor, ontstekings -module, zijn al vervangen, carbs zijn geheel gedemonteerd, doorgeblazen , van nieuwe membramen en pakkingen voorzien. de vacuumslangen vervangen, benzine geleegd en nieuwe met Forto brandstofsysteemreiniger gevuld, haar eens liefdevol over het dakje gestreeld,en ja Fjodor, met de choke erop blijft het euvel hetzelfde, alleen zij rookt dan een dikke sigaar als je snapt wat ik bedoel; dus ondertussen alles al uitgetest maar het euvel blijft bestaan.
Mogelijk een kabelbreuk? zegt nu iemand; kabelstrang van de moter vervangen kost € 600 Een dure grap als je niet zeker bent van het euvel.
Ben ik dan de enige die dit tegenkomt???of moeten we er maar gewoon een troshoop ( st Maarten ) van maken want zo is er ook geen lol aan;
ben benieuwd naar jullie oplossingen !
The Pete
Last edited by pete speed on Sat Jan 09, 2010 2:47 pm, edited 1 time in total.
The Pete
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Je zult moeten gaan elimineren wat het probleem is.
Het kan zijn dat bij hoger toerental er ergens dermate stroom gevraagd word dat de spanning ergens inzakt, waardoor het ontstaat.
Hang is een voltmeter aan de bobine en moduul.
Kijk of de spanning daar inzakt als het probleem optreed.
Ook de bobine is verdacht in deze.(interne overslag van de hoge spanning)
Massacontacten kunnen ook het probleem veroorzaken.
Op de massapunten chassis kan door coroderen op de galvanolaag vervelende problemen optreden.
De corosie kruipt als het ware onder de contacten en je ziet het niet aan de buitenkant, en bij hogere belastingen kan het probleem dan optreden.
Het kan zijn dat bij hoger toerental er ergens dermate stroom gevraagd word dat de spanning ergens inzakt, waardoor het ontstaat.
Hang is een voltmeter aan de bobine en moduul.
Kijk of de spanning daar inzakt als het probleem optreed.
Ook de bobine is verdacht in deze.(interne overslag van de hoge spanning)
Massacontacten kunnen ook het probleem veroorzaken.
Op de massapunten chassis kan door coroderen op de galvanolaag vervelende problemen optreden.
De corosie kruipt als het ware onder de contacten en je ziet het niet aan de buitenkant, en bij hogere belastingen kan het probleem dan optreden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Ik heb dit probleem nog niet gehad.
Wel onregelmatig toerental (op en neer gaan) zonder verdere hinder, dit kwam toen van de delco.
Motorkabel is ook vervangen mbt corrossie in kabel tussen starter en alternator. Dit gaf uitvallen van wagen, horten en schokken tijdens rijden.
Wel onregelmatig toerental (op en neer gaan) zonder verdere hinder, dit kwam toen van de delco.
Motorkabel is ook vervangen mbt corrossie in kabel tussen starter en alternator. Dit gaf uitvallen van wagen, horten en schokken tijdens rijden.
Last edited by ALAIN VAN AKEN on Fri Nov 13, 2009 10:59 pm, edited 2 times in total.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Heeft de murena ook een filter op aanzuigleiding in de benzinebak???
Hier heb ik problemen mee gehad met mijn bagheera die daar iets van weg hebben, onvoldoende en niet constante benzine toevoer.
Of misschien een defect aan de benzinepomp??
Zit het niet dieper in de delco??
Je hebt al zoveel gedaan dat ik begrijp dat je nerveus begint te worden. Het zal wel een kleinigheid maar waar zit het.
Veel succes.
Hier heb ik problemen mee gehad met mijn bagheera die daar iets van weg hebben, onvoldoende en niet constante benzine toevoer.
Of misschien een defect aan de benzinepomp??
Zit het niet dieper in de delco??
Je hebt al zoveel gedaan dat ik begrijp dat je nerveus begint te worden. Het zal wel een kleinigheid maar waar zit het.
Veel succes.

Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Heb nog eens het begin van het topic gelezen.
Komt me verdacht veel overeen met hetgeen ik had/heb met m'n bagheera.
Stationair toerental ok? maar zo rond een constante 3000 toeren schokken en stoten.
Blijkt uiteindelijk in de afstelling en regeling van de carburators te zitten.
Alhoewel het probleem nog niet helemaal van de baan is, ben ik nog steeds niet helemaal tevreden.
Komt me verdacht veel overeen met hetgeen ik had/heb met m'n bagheera.
Stationair toerental ok? maar zo rond een constante 3000 toeren schokken en stoten.
Blijkt uiteindelijk in de afstelling en regeling van de carburators te zitten.
Alhoewel het probleem nog niet helemaal van de baan is, ben ik nog steeds niet helemaal tevreden.
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
Hoi Pete,
De stekker in het vooronder. bestuurders zijde net voor het zekerings bakje is deze stekker goed deze is voor de Bobine. En niet te vergeten hoe is de zekerings print?

Zoals herman zegt hoe gaat het met de spanning op de bobine?
De stekker in het vooronder. bestuurders zijde net voor het zekerings bakje is deze stekker goed deze is voor de Bobine. En niet te vergeten hoe is de zekerings print?

Zoals herman zegt hoe gaat het met de spanning op de bobine?
Groet Fjodor
Matra Murena 2.2 -1982
Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
Matra Murena 2.2 -1982
Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
-
- Posts: 69
- Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
- Location: zoersel
- Contact:
brandstof
Dag Peter,
uit ervaring, het heeft iets te maken met de brandstof, pomp, vacum in de tank, verkeerde montage van de aanzuigleiding op de carbs rechts moet groter gaatje zijn en op de carb links moet de retourleiding klein zijn, heb je een mechanische pomp of een elektrische. Mogelijk aanzuigen van lucht ergens via aansluitingen of pomp.
Gr Cornelis
uit ervaring, het heeft iets te maken met de brandstof, pomp, vacum in de tank, verkeerde montage van de aanzuigleiding op de carbs rechts moet groter gaatje zijn en op de carb links moet de retourleiding klein zijn, heb je een mechanische pomp of een elektrische. Mogelijk aanzuigen van lucht ergens via aansluitingen of pomp.
Gr Cornelis
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Murena S met kuren
Hallo Cornelis,Godfried,Alain,Herman en Fjodor,
Hartelijk dank voor jullie reactie; that's what friends are for !
Ik heb de carburateurs vandaag gedemonteerd en nog eens gecontroleerd ; op de linkercarburateur zit aan de linkerkant (op de retourleiding) het kleinste gaatje, dus hij staat goed. De benzinepomp is origineel(gefelst type), maar die heb ik nog niet gecontroleerd, heb vandaag voor de zekerheid maar een nieuwe besteld; ben echt benieuwd of dit het euvel is.
Het verhaal van de kabelboom laat me ook niet los, want toen ik haar kocht had ze vergelijkbare problemen, hoewel ik dit niet zeker meer weet ; het is tenslotte 15 jaar geleden. De kabelstrang lag toen door te schuren (zichtbare schade) op de dynamosteun; Op deze steun heb ik indertijd een ring op gelast en er een blauw kunststof kabeldingetje van Peugeot op gezet zodat de kabel daar nu vast ligt, mogelijk dat hij nu toch gebroken is; je kunt hier bij de S overigens heel slecht bij zonder een hele hoop te demonteren; dus ik ga de benzinepomp proberen en als dat het niet is ga ik voor de kabelboom, hoewel ik natuurlijk niet graag nog eens zoveel geld in de restauratie steek ; eens moet het ook goed zijn.
De stekker en de aarde zijn perfect in orde ; d?t probleem ken ik al langer en heb de plaats van de aarde ?n de stekkerverbinding stevig gewaxt, zodat er geen water/vocht meer bij kan komen; dit raad ik trouwens iedereen aan ; zet de stekkerverbindingen gewoon vol met parafine (spuitbussen zijn overal te koop en dit werkt heel goed ; de zekeringplatine is nieuw, althans 4 jaar geleden nieuw uit Frankrijk ( =steviger) gemonteerd, maar voor de zekerheid ook de oude vandaag nog eens geprobeerd, maar helaas geen verbetering.
De Delco heb ik vervangen, en de benzinefilter in de leiding v??r de benzinepomp ook.
De bobine is nog dezelfde, maar die is ?f kapot ?f werkt maar niet ertussen in, dat is tenminste mijn ervaring met die dingen; evenals de condensator : kapot is kapot.
Alle suggesties zijn most welcome, en ik houd jullie op de hoogte,
The Pete
Hartelijk dank voor jullie reactie; that's what friends are for !
Ik heb de carburateurs vandaag gedemonteerd en nog eens gecontroleerd ; op de linkercarburateur zit aan de linkerkant (op de retourleiding) het kleinste gaatje, dus hij staat goed. De benzinepomp is origineel(gefelst type), maar die heb ik nog niet gecontroleerd, heb vandaag voor de zekerheid maar een nieuwe besteld; ben echt benieuwd of dit het euvel is.
Het verhaal van de kabelboom laat me ook niet los, want toen ik haar kocht had ze vergelijkbare problemen, hoewel ik dit niet zeker meer weet ; het is tenslotte 15 jaar geleden. De kabelstrang lag toen door te schuren (zichtbare schade) op de dynamosteun; Op deze steun heb ik indertijd een ring op gelast en er een blauw kunststof kabeldingetje van Peugeot op gezet zodat de kabel daar nu vast ligt, mogelijk dat hij nu toch gebroken is; je kunt hier bij de S overigens heel slecht bij zonder een hele hoop te demonteren; dus ik ga de benzinepomp proberen en als dat het niet is ga ik voor de kabelboom, hoewel ik natuurlijk niet graag nog eens zoveel geld in de restauratie steek ; eens moet het ook goed zijn.
De stekker en de aarde zijn perfect in orde ; d?t probleem ken ik al langer en heb de plaats van de aarde ?n de stekkerverbinding stevig gewaxt, zodat er geen water/vocht meer bij kan komen; dit raad ik trouwens iedereen aan ; zet de stekkerverbindingen gewoon vol met parafine (spuitbussen zijn overal te koop en dit werkt heel goed ; de zekeringplatine is nieuw, althans 4 jaar geleden nieuw uit Frankrijk ( =steviger) gemonteerd, maar voor de zekerheid ook de oude vandaag nog eens geprobeerd, maar helaas geen verbetering.
De Delco heb ik vervangen, en de benzinefilter in de leiding v??r de benzinepomp ook.
De bobine is nog dezelfde, maar die is ?f kapot ?f werkt maar niet ertussen in, dat is tenminste mijn ervaring met die dingen; evenals de condensator : kapot is kapot.
Alle suggesties zijn most welcome, en ik houd jullie op de hoogte,
The Pete
Last edited by pete speed on Sun Nov 15, 2009 7:12 pm, edited 1 time in total.
The Pete
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
-------
De bobine is nog dezelfde, maar die is ?f kapot ?f werkt maar niet ertussen in,
=============================================
Daar heb ik toch een andere mening over.
Een intern lek kun je niet zien en dat zou zo maar bij een bepaald toerental kunnen optreden.
Condensators zijn hafgeleiders en kunnen ook een intern lek hebben.
Het is zeker niet zo dat het werkt of niet.
Het kan ook half werken.
-------
De bobine is nog dezelfde, maar die is ?f kapot ?f werkt maar niet ertussen in,
=============================================
Daar heb ik toch een andere mening over.
Een intern lek kun je niet zien en dat zou zo maar bij een bepaald toerental kunnen optreden.
Condensators zijn hafgeleiders en kunnen ook een intern lek hebben.
Het is zeker niet zo dat het werkt of niet.
Het kan ook half werken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Quote
-------
De bobine is nog dezelfde, maar die is ?f kapot ?f werkt maar niet ertussen in,
=============================================
Zoals Herman zegt deze kan ook half werken.
Heb het meegemaakt dat de vonk af en toe oversloeg naar kabel ontsteking of + pool (weet ik niet meer, was ??n van de twee).
Zeer goed te zien in het donker en enkel bij gas geven en op hoger toerental.
Best toch effen nazien.
-------
De bobine is nog dezelfde, maar die is ?f kapot ?f werkt maar niet ertussen in,
=============================================
Zoals Herman zegt deze kan ook half werken.
Heb het meegemaakt dat de vonk af en toe oversloeg naar kabel ontsteking of + pool (weet ik niet meer, was ??n van de twee).
Zeer goed te zien in het donker en enkel bij gas geven en op hoger toerental.
Best toch effen nazien.
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Heb ongeveer iets gelijks gehad enkele jaren terug. Voor mijn motorwissel. OP de delco en elektronische ontsteking zitten aansluitingen voor een condensator. Totaal onlogisch bij een elektronische ontsteking en dus had ik deze maar weggelaten, met de rare kuren die jijnook opgaf. Dan heb ik eens nieuwe condensatoren gemonteerd, en sindsdien heb ik geen stilvallers of vermogendalingen meer gehad. Misschien toeval, maar voor de prijs van de condensators moet je het niet laten.
Proberen !
Proberen !

- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 94
- Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm
Heb dit verhaal ook doorgelezen en heb dit zelf ook gehad. Bij mijn 2.2 ( ook s motor) was de nokkenas versleten.
Starten enzo geen probleem rijden gaat ook prima tot je bij ongeveer bij 3000 toeren bent dan houd het feest ineens op...
Nokkenas vervangen en alles was oké. Ook echt zichtbaar versleten trouwens.
Starten enzo geen probleem rijden gaat ook prima tot je bij ongeveer bij 3000 toeren bent dan houd het feest ineens op...
Nokkenas vervangen en alles was oké. Ook echt zichtbaar versleten trouwens.
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Het wás de nokkenas ; 2 nokken versleten , 1 was geheel verdwenen, malleen de zijwandjes stonden er nog ( foto) ; volgens Lazlo te voorzichtig gereden, dus met weinig toeren, dan komt er blijkbaar te weinig olie boven in de motor. heb er nu een Sodemo Maxiroute van Politecnic inzitten en de carbs wat aangepast ; gaat weer als de brandweer
- Attachments
-
- dscn3839.jpg (112.82 KiB) Viewed 7434 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 94
- Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas