Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Perfect.
Het thermocontact zit linksboven.
Op de metalen delen boven en onder kunnen we gewoon de beugels lassen om de vin aan op te hangen.

Ze worden wat moeilijker te vinden en de prijs loopt wat op de laatste tijd.
Ik kocht hem een paar jaar terug nog €25.- nieuw op Marktplaats.
Dat is geen Valeo maar voldoet goed.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, ik heb 125€ per stuk betaalt.


grt harry de matra.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Perfect.
Het thermocontact zit linksboven.
Op de metalen delen boven en onder kunnen we gewoon de beugels lassen om de vin aan op te hangen.
Nou als je eens tijd hebt Herman... :)

Ik ben nog op zoek gegaan naar een thermocontact:
http://www.ebay.co.uk/itm/Radiator-Fan- ... 0937251561

en de temperatuurzender van het motorblok voor een tientje:
http://www.ebay.co.uk/itm/Thermistance- ... 0722598364

en een fan voor ongeveer 3 tientjes
http://www.ebay.co.uk/itm/Talbot-ACP-12 ... 0869964946

Al heb ik mijn twijfels over de laatste.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De temperatuur zender voor op het blok is OK.
De switch zou ik voor deze gaan
http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-132-Ritm ... 43a51884c6

Die schakelt 83-88 graden.

De originele ventilator is uitstekend.
Als die van jou niet goed meer is dan heb ik er hier nog wel een goede.
Beste is hier alles voor te bereiden zodat we met minimale brugtijd dit kunnen doen.
Dan zal peter ook wel een flesje lusten.
Ik vraag er niets voor zolang het niet morgen klaar hoeft.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:De temperatuur zender voor op het blok is OK.
De switch zou ik voor deze gaan
http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-132-Ritm ... 43a51884c6

Die schakelt 83-88 graden.
Besteld.

Bijpassende thermostaat (die op 83 graden opent) voor 9,33 euro:
http://www.autopiecestore.com/article-T ... 8.83J.html
en hier in NL te koop, maar dan wordt 'ie met verzendkosten erbij zowat 2x zo duur :roll:
http://www.mister-auto.nl/fl/thermostaa ... 8.83J.html
nog even verder gezocht op het Peugeot-typenummer 1337-53
http://cgi.ebay.fr/Thermostat-Kuhlmitte ... 0169692553
De originele ventilator is uitstekend.
Als die van jou niet goed meer is dan heb ik er hier nog wel een goede.
Beste is hier alles voor te bereiden zodat we met minimale brugtijd dit kunnen doen.
Dan zal peter ook wel een flesje lusten.
Ik vraag er niets voor zolang het niet morgen klaar hoeft.
Dat is aardig van je. Gelukkig is de originele radiateur nog niet lek :)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Thermostaten heb ik hier nog 3 nieuwe liggen.
Dat kan een vastloper in werk worden want de bouten waar die mee vast zitten breken graag af.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Yoran
Posts: 267
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Gisteren bij Herman geweest. Heel gezellig!
Ook een stuk gereden met de rat.
Ondanks dat ik volgens Herman niet genoeg gevoel in de versnellingsbak kon leggen :)
Ik kan wel melden dat de rat beter rijdt dan menig 1.6 die momenteel op de weg is.
Heb nog geen 1.6 gehoord die beter/zachter loopt dan deze!
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja was leuk je even hier te hebben Yoran.
We hebben weer is wat bij kunnen kletsen.
Ik ben benieuwd hoe de Mur bij de spuiter vandaan komt.
Zullen we daarna de hoogte nog is even bekijken.
Dat is wel het prettige van de Spax.
Je kunt er alle kanten mee op.
Ik hoor het nog.

mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Weer is wat werken aan de rat.
Bezig met ontroesten en gelijk maar even alle bekleding opnieuw na-geknipt.
Motorplaat ontroest en gelakt..
Image
Image
Image
Image

Matrakat kwam er gezellig bij liggen.
Image

Peter heeft excelente industrielijm voor dit soort zaken.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Waar ik nog geen oplossing voor heb is de wielkasten te vormen in het tapijt.
Iemand een idee?
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er allemaal héél mooi uit Herman :D :D :D .

Heb ooit vernomen dat ge zo'n tapijt een beetje vorm kunt geven door het met een warme lucht blazer te verhitten en in de plooi proberen te drukken.

Heb het zelf nooit gedaan dus heb er ook geen ervaring mee.

Veel succes en we horen wel als het lukt.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Tapijt is nog heel ;
Inspuiten met allesreiniger, afspoelen in de douche, laten drogen.
Spuitbus bumperlak (matte versie) in de juiste kleur kopen en tapijt verven.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
peterslot
Posts: 30
Joined: Wed Aug 01, 2012 7:20 am

Post by peterslot »

zo te zien is herman is bij de creadoe beurs geweest
we zullen vd week ff kijken of we het er allemaal er netjes in kunnen krijgen /plakken
we hebben speciale sterke meubel lijm dus het komt allemaal goed
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je kunt het ook stomen herman, dan kan je ook de vorem geven aan je tapijt. Maar ik vind het wel mooi wat je hebt gedaan. en de matrakat ook zo te zien.






grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Mooi zo Herman, ik vrees dat je binnenkort "rat" niet meer kan gebruiken...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat ik eerst stoom probeer en dan probeer wat bolvorm in te trekken/duwen
Als het niet lukt kan ik ook proberen de oude wielkast bedekking te wassen te verven en te impregneren.
De Koffer/bovenbedekking is best wel moeilijk goed te krijgen als amateur stoffeerder.
We zien wel hoe het uitpakt.

De term rat zal nog wel even blijven.
De wagen is qua verf een totale ramp.
De verf valt er zo hier en daar gewoon af.
Nog veel te doen aan de rat, maar rijdt er dagelijks vrolijk mee rond.
Eens komt het helemaal goed.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik vermoed dat die tapijt bij Matra niet werd voorgevormd. Indien je de zelfde kwaliteit hebt kun je die zo plakken met goede lijm.

Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk wel zelfde kwaliteit 7 euro per strekkende meter bij Leen Bakker. :lol:
Was niet in bruin leverbaar dus moet nu wel de hele koffer bekleden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die uitlaat was echt het sluitstuk bij Matra volgens mij.
Het ziet er niet uit.
Image
Image

Ik had nog een stuk Devil over en die heeft Peter er even onder gelast.
Dat kijkt weer een stuk beter.
Image
Image

De versnellingsbak zit er onder en doet het excelent.
Image

Natuurlijk had ik tussendoor ook wat andere probleempjes opgelost.
Knipperlichtje wat verbleekt was en slecht werkte.
Image
Image

Ook weer ok
Image

Binnenverlichting die niet functioneerde.
Lampje was totale puinhoop.
Image
Heb er een knop van een Golf in gerutst.
Helaas grijs, maar dat mag in een rat.
Moest wel eea op maat vijlen.
Image
Image
Tevens deurschakelaars vervangen (Deja Vu)
Image

Klokje was ook al vanaf het begin defect.
Wijzers waren gescheurd.
Image
Ik dacht er even een klokje van een Clio in te prutsen maar dat werd een klus van 2 dagen.
Niet aan te raden en je mist de secondenwijzer.
Image
Image
Image
Image
Image
Loopt goe.
Inmiddels een originele reserve liggen.

Ruitewisser miste wat onderdelen in de vorm van borgring.
Ook weer goed.
Image

De quest gaat door en het begint steeds meer een goed lopende Matra te worden.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die uitlaat ziet er mooi uit herman veeeeeeeeel beter.








grt harry de matra.
User avatar
Yoran
Posts: 267
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Mooi werk!
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag reed ik door Amerongen/Leersum en het ratje wat ik op het dashboard heb begon ineens te kwispelen.
Image

Wat zie ik nou in me spiegel.
Image

Dat verdiend nadere studie.
Image

Die beesten kunnen best groot worden en als je toch een rat wil rijden moet je het goed aanpakken, maar het kan uit de hand lopen. :o
Image
Image
Image

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Pas maar op dat die niet op je dashboard gaat zitten. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik zie me toch niet met zo een grote rat rond rijden.








grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat die opvalt daar is geen twijfel aan. Nee, zo zie ik me ook niet rond rijden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Beetje zonde van die 71er.
Wat zou die rat wegen? lijken me ook zo verschrikkelijk brede banden op te staan.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het gewicht zal wel meevallen, meestal zitten dit soort dingen gewoon met een paar forse zuignappen vast.
En zo de wasstraat in gaan zullen ze waarschijnlijk toch niet doen. :lol:

Maar het is in ieder geval een goed opvallende reclamewagen voor een verdelgingsbedrijf. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het lijkt misschien wat rustig aan het front maar niets is minder waar.
De auto is weer voor 2 jaar goedgekeurd.
Slechts 1 aanmerking.
De stuurkogel rechts heeft een weinig speling.
Andere kant een kogelhoesje moeten vervangen.
Image

Dit was ze niet eens opgevallen.
Breuk in de stuurkolom ophanging.
Image
Binnenkort dan maar even een stuurhuis opknappen.
Ik heb er een paar liggen die zeker na wat revisie nog wel kunnen.

Verder ben ik bij de 1.6 ontevreden over de elektra achter in de motorruimte.
Het is een puinhoop.
Denk dat ik de accu in de motorruimte ga bouwen en alle bedrading daar vernieuwen.
De Hall ontsteking Audi maken met nieuwe bobine en moduul.
Heb de nodige dingen daarvoor liggen.
Na het nodige uitzoeken verwacht ik dat dit gaat werken op de Hall sensor vd 1.6
Image

Schema gemaakt.
Image

Hier moet ik ook nieuwe plaatjes voor de bevestiging plastic voor zien te krijgen.
Image

We gaan er weer voor.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

oetker wrote: Denk dat ik de accu in de motorruimte ga bouwen en alle bedrading daar vernieuwen.
Herman,

Zou de accu daar niet te warm worden? Je verliest ook wat gewicht op de vooras.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Urbain wrote:
oetker wrote: Denk dat ik de accu in de motorruimte ga bouwen en alle bedrading daar vernieuwen.
Herman,

Zou de accu daar niet te warm worden? Je verliest ook wat gewicht op de vooras.
Je ziet bij veel auto's achter de motor de accu zitten.
Die zitten niet eens echt in de windstroom.
Denk dat het warm worden wel mee valt.
De accu moet voor weg want ga daar de gastank bouwen.
Alternatief is in het bagagecompartiment en daar is het vaak nog warmer dan bij de motor en dat is bij diverse rijders ook goed gegaan.
De 1.6 is motor is vrij open.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

gas ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply