Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!
-
Is dit onderdeel niet redelijk universeel?
Die motorrubbers van mijn Rancho zien er hetzelfde uit, en dat is weer Simca 1100. (en die passeren nog wel eens op E-bay)
Die motorrubbers van mijn Rancho zien er hetzelfde uit, en dat is weer Simca 1100. (en die passeren nog wel eens op E-bay)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- lemans
hendrik wrote:Stef, tussen het laagste stuk van de carterdeksel en de schakelstang zit er bij mij 12 mm tussen bij de gele murena en bij mijn grijze murena zit er 1 cm tussen ik hoop dat je er wat aan hebt.
DANKU VOOR INFO EN OPMETEN HARRY / IK DENK DAT IK AMPER AAN EEN KLEINE CM GERAAK MAAR IK GA NU TOCH OOK ES EEN STEUNRING PLAATSEN ROND DIE LANGE STANG NAAR ACHTER OM HET KLETTEREN OP PUTTENWEGENTJES TE VERMINDEREN
STEF
grt harry de matra.
- lemans
Muddy Bandit wrote:Is dit onderdeel niet redelijk universeel?
KLOPT ALLEMAAL ? DEZE SET ZIJN DE UNIVERSELE OOK VOOR DE ANDERE TYPES DIE JULLIE OPSOMMEN ? MAAR ZE ZIJN WEL MINSTENS 1 CM SMALLER DAN DIE ER ORIGINEEL OPZATEN
- oetker
Deze zitten in de Horizon.
Staan er 3 op Marktplaats a €30.-
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
- Attachments
-
- horizon steun.JPG (29.76 KiB) Viewed 9192 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- lemans
oetker wrote:Deze zitten in de Horizon.
thx for in info herman , dan betaalde ik redelijk nog ik betaalde 40 euro ;
maar de derde onderdste is blijkbaar niet meer nieuw verkrijgbaar...
in elk geval hoop ik dat ze ondanks één cm smaller ze het blok niet te laag laten zakken op termijn zoadat het niet tegen de schakelstang komt ; ik zag ook dat er lange .?. stel of verhogingsplaten onder de silentblocs zaten blijkbaar factorymade ? misschien kan ik er zo enkele toevoegen na evaluatie op termijn ..? verder doet ze het behoorlijk; ik ging recent wel ei zo na ( zelf aan zeer beperkte snelheid) plots , onverwacht volledig rond op een aangereden sneeuwplek
stef
ps hoe doet de rat rider het ??
- oetker
Momenteel rij ik dagelijks met de rat.
Nu het zo koud is merk ik wel dat de startmotor wat spanning te kort komt door de lange leiding.
Dat is waar we het laatst over hadden.
Hij loopt wel in 1-2 omwentelingen, maar het is duidelijk dat de accu beter achterin kan met een wat dikkere kabel.
Of een hele dikke kabel van voor en een zwaardere accu zou ook niet overbodig zijn.
Voor de rest alleen maar fun met gebruikelijke ongemakken van deze wagen.
Nu het zo koud is merk ik wel dat de startmotor wat spanning te kort komt door de lange leiding.
Hij loopt wel in 1-2 omwentelingen, maar het is duidelijk dat de accu beter achterin kan met een wat dikkere kabel.
Of een hele dikke kabel van voor en een zwaardere accu zou ook niet overbodig zijn.
- lemans
oetker wrote:Momenteel rij ik dagelijks met de rat.
interessant dat je mijn probleem bij koud weer nu ook kan analyseren , mocht je ooit een batterij ergens knus in het motorcompartiment propt mét korte dikke kabels , wil je me dan aub op de hoogte houden ,of een supplementaire batterij in de kofferbak , is dat ook Geen optie?
- oetker
Tja, dan moet je niet in Tiel wonen, dan kan ik er elke dag een nieuwe gaan halen.benny wrote:De batterij aan een druppellader leggen wanneer de auto stilstaat. Dan heb je nooit problemen bij het starten.
Het gaat er dan ook om dat wanneerde auto erg koud staat (buiten).
De startmotor draait dan wat lanzaam.
Zolang ik hem niet al te lang ongebruikt buiten laat bij grote kou is er niets aan de hand, maar als er een tijdje benzine opgehoest moet worden dan kan het een probleem worden.
Tot nu toe ging het steeds goed, maar denk dat ik deze zomer dat ga aanpakken met een electr. pomp en de accu naar achter, en dan het liefst rechts voor onderin de motorruimte.
Dan zit het gewicht in ieder geval nog voor de as.
Ruimte zat in een 1.6
Is meten hoe warm het daar word vd zomer.
Liefst onder de 50-60 graden., want hitte is ook niet alles voor een lood-accu.
Dan even een mooie plek creeren waar die op kan.
Groet Herman
-
Ben zelf nogal een liefhebber van de DC-gelaccu's in m'n wagenpark.

Deze accu's presteren gewoon goed bij hoge en lage temperaturen, kunnen tegen diepe ontlading (zoals bij lang doorstarten), laden een stuk sneller bij, gaan veel langer mee, lekken niet en de zelfontlading bij langdurig niet gebruik is heel gering... daar ben je de druppellader dus eigenlijk nooit meer voor nodig.
Het enigste nadeel is de aanschafprijs die tegen de 200 euro zit, maar dat verdien je er ook wel weer aan terug.
(de foto is trouwens van m'n Daihatsu Rocky, daarin zitten er 2 parallel geschakeld i.v.m. de 5½ tons lier als grote stroomvreter
)

Deze accu's presteren gewoon goed bij hoge en lage temperaturen, kunnen tegen diepe ontlading (zoals bij lang doorstarten), laden een stuk sneller bij, gaan veel langer mee, lekken niet en de zelfontlading bij langdurig niet gebruik is heel gering... daar ben je de druppellader dus eigenlijk nooit meer voor nodig.
Het enigste nadeel is de aanschafprijs die tegen de 200 euro zit, maar dat verdien je er ook wel weer aan terug.
(de foto is trouwens van m'n Daihatsu Rocky, daarin zitten er 2 parallel geschakeld i.v.m. de 5½ tons lier als grote stroomvreter

Rustig aan....
- oetker
Ik heb er niet zo goede ervaringen met GEL accu's
Als de lading van de verouderde dynamo's wat the enthousiast is gaan ze sulfateren.
Ook heb je er speciale laders voor nodig.
De oude generatie Varta's gingen ook gewoon 8-10 jaar mee, maar die worden helaas niet meer zo gemaakt.
Ik kies de 55 aH Black dynamic loodaccu van Varta als deze het loodje legt.
Groet Herman
Als de lading van de verouderde dynamo's wat the enthousiast is gaan ze sulfateren.
Ook heb je er speciale laders voor nodig.
De oude generatie Varta's gingen ook gewoon 8-10 jaar mee, maar die worden helaas niet meer zo gemaakt.
Ik kies de 55 aH Black dynamic loodaccu van Varta als deze het loodje legt.
Groet Herman
-
De meeste (druppel)laders van tegenwoordig hebben een stand * (sneeuwvlokje), daar kun je gelaccu's ook mee laden mocht het eens nodig zijn.
De pest van de loodaccu's is dat ze meestal kapot gaan door het niet of te kort gebruiken, en de kwaliteit van die moderne onderhoudsvrije accu's is er ook niet bepaald op vooruit gegaan.
Ik heb zelf een paar gazononderhoudsmachines staan die hooguit 2 maand per jaar gebruikt worden.
Vroeger was jaarlijks nieuwe accu's erin plaatsen een vast ritueel (en dus een aardige kostenpost)... sinds 4 jaar zitten er nu gelaccu's in en is het nog steeds gewoon starten/lopen na 10 maand stil staan.
De pest van de loodaccu's is dat ze meestal kapot gaan door het niet of te kort gebruiken, en de kwaliteit van die moderne onderhoudsvrije accu's is er ook niet bepaald op vooruit gegaan.
Ik heb zelf een paar gazononderhoudsmachines staan die hooguit 2 maand per jaar gebruikt worden.
Vroeger was jaarlijks nieuwe accu's erin plaatsen een vast ritueel (en dus een aardige kostenpost)... sinds 4 jaar zitten er nu gelaccu's in en is het nog steeds gewoon starten/lopen na 10 maand stil staan.
Rustig aan....
- GODFRIED
godfried , graag voor het forum aub ;
de allerrrrrrrrrr eerste driezitter( ligger) uit 1968 van ital design door guigiaro ; de P staat voor posteriore /achterliggende motor ; de griek die voor matra de bagheera ontwierp heeft er volgens mij toch essentiele dingetjes van gepikt
de allerrrrrrrrrr eerste driezitter( ligger) uit 1968 van ital design door guigiaro ; de P staat voor posteriore /achterliggende motor ; de griek die voor matra de bagheera ontwierp heeft er volgens mij toch essentiele dingetjes van gepikt
- Attachments
-
- Bizzarrini Manta, 1968 [800x600 test tekening 2].jpg (85.88 KiB) Viewed 9131 times
-
- italbizz2 [800x600 test tekening 2].jpg (85.12 KiB) Viewed 9131 times
-
- italbizz3 [800x600 test tekening 2].jpg (82.71 KiB) Viewed 9131 times
-
- italbizz4 (1) [800x600 test tekening 2].jpg (88.66 KiB) Viewed 9131 times
-
- italbizz7 [800x600 test tekening 2].jpg (107.6 KiB) Viewed 9131 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Ik zie hier toch niet echt veel Bagheera inzitten.
Deze auto is meer onpractisch.
Instappen op trotoirhoogte en schoenlepel noodzakelijk om je zelf er in te lepelen.
Moet je bijna acrobaat voor zijn.
De wagen is veel breder en rijden op gehoor want je ziet weinig, zeker omdat er geen spiegels opzitten.
Wel een revolutionair ontwerp voor die tijd.
Dit is uiteindelijk de Lambo geworden volgens mij.
Groet Herman
Deze auto is meer onpractisch.
Instappen op trotoirhoogte en schoenlepel noodzakelijk om je zelf er in te lepelen.
Moet je bijna acrobaat voor zijn.
De wagen is veel breder en rijden op gehoor want je ziet weinig, zeker omdat er geen spiegels opzitten.
Wel een revolutionair ontwerp voor die tijd.
Dit is uiteindelijk de Lambo geworden volgens mij.
Groet Herman
-
Nog nooit eerder gezien of van gehoord, maar het model doet me een beetje denken aan de Maserati Bora.
Dit was trouwens niet de eerste 3-zitter, ik had 18 jaar geleden een engelse 3-zitter uit 1967 en daarin had de bestuurder ook de middelste zetel.
Was alleen niet bepaald een sportwagen te noemen ondanks z'n zeer dorstige 6½ liter V8 rolls royce blok.

Dit was trouwens niet de eerste 3-zitter, ik had 18 jaar geleden een engelse 3-zitter uit 1967 en daarin had de bestuurder ook de middelste zetel.
Was alleen niet bepaald een sportwagen te noemen ondanks z'n zeer dorstige 6½ liter V8 rolls royce blok.

Rustig aan....
-
Hoe belast je die voor 12V?Muddy Bandit wrote:Ben zelf nogal een liefhebber van de DC-gelaccu's in m'n wagenpark.
(de foto is trouwens van m'n Daihatsu Rocky, daarin zitten er 2 parallel geschakeld i.v.m. de 5½ tons lier als grote stroomvreter)
Parallel lijkt me geen probleem maar in serie 24V worden vaak verkeerd belast, moet je met een omvormer naar 12 volt werken vanaf de 24V want je moet gelijk belasten anders krijg je circulatiestromen, een spanningsverschil tussen de beide, de meest belaste gaat dan versneld kapot.
Maar bij jou dus gewoon 12 naast elkaar zodat ze ook gelijk geladen blijven?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
Jep, + op + en - op -, de + van de auto op de ene accu en de - van de auto op de andere accu, kabels van de lier idem.jo wrote: Maar bij jou dus gewoon 12 naast elkaar zodat ze ook gelijk geladen blijven?
Dit werkt prima zolang de beide accu's maar exact gelijk zijn, de accu's worden dan gelijk geladen/ontladen.
Alles blijft op deze manier dus 12 volt maar je hebt gewoon wat meer capaciteit zodat de grote stroomvreters het wat langer vol kunnen houden.
(de lier trekt namelijk al zo'n 285 A als er 5 ton aan de haak hangt, en dat gaat dus niet lang goed met 1 enkele loodaccu

Ik heb al een keer getest hoe lang je zou kunnen starten met zo'n accupack, maar de startermotor begon al te roken voordat de accu's leeg waren...

Rustig aan....
- oetker
Het paralel schakelen vn gelijke elementen geeft ook nog wel is wat problemen.
Elementen uit accu's zijn nooit helemaal gelijk en het systeem is zo sterk als de zwakste schakel.
bvb 1 accu is zwakker....dan zal de andere accu ontladen tot het niveau van de andere.
In de camper die ik ooit bouwde had ik de 2e accu via een zwaar schakelrelais lopen.
1 accu werd gebruikt voor de leefruimte en als er gereden werd dan schakelde de 2e bij voor lading.
Kon hem ook handmatig bijschakelen om wat meer power te hebben bij een start na lange stilstand.
Beste is natuurlijk 1 accu die het gevraagde kan leveren, maar die kan wel is heel wat duurder zijn dan 2 paralel geschakelde dus is dit prijstechnisch de beste oplossing
Herman
Elementen uit accu's zijn nooit helemaal gelijk en het systeem is zo sterk als de zwakste schakel.
bvb 1 accu is zwakker....dan zal de andere accu ontladen tot het niveau van de andere.
In de camper die ik ooit bouwde had ik de 2e accu via een zwaar schakelrelais lopen.
1 accu werd gebruikt voor de leefruimte en als er gereden werd dan schakelde de 2e bij voor lading.
Kon hem ook handmatig bijschakelen om wat meer power te hebben bij een start na lange stilstand.
Beste is natuurlijk 1 accu die het gevraagde kan leveren, maar die kan wel is heel wat duurder zijn dan 2 paralel geschakelde dus is dit prijstechnisch de beste oplossing
Herman
-
Met gelijke accu's uit dezelfde productieserie minimaliseer je dat risico zo goed als, daarom ook altijd beide accu's vervangen als er 1 niet goed meer is.
In de camperwereld zie je vaak 1 startaccu en 1 gebruiksaccu, en als de gebruiksaccu al leeg getrokken is kun je dan nog steeds probleemloos starten omdat de startaccu de gebruiksaccu niet ondersteund.
Via een diodebrug of schakelrelais wordt de gebruiksaccu dan weer door de dynamo bijgeladen tijdens het rijden met de camper.
Voordeel is dat je de camper altijd kan starten en dat je ook accu's met verschillende capaciteiten kunt gebruiken, nadeel is dat je dan nog steeds maar de beperkte capaciteit van 1 accu benut als de motor niet draait.
Maar voor het offroaden heeft dat eigenlijk meer nadelen als voordelen.
Ten eerste is zo'n scheidingsrelais of diodebrug erg kwetsbaar, de Rocky staat namelijk nog wel eens tot aan de voorruit in het modderwater "geparkeerd" als ik z'n grenzen weer eens opzoek
en dat vindt die electronica niet fijn.
En een lier is een zware stroomvreter, niet te vergelijken met de lichte stroomverbruikers die normaal in een camper zitten.
Zou je een lier op 1 normale accu gaan gebruiken dan is de accu al snel leeg en trek je de accuplaten krom... einde lieroefening en einde levensduur van de accu.
De lier gebruik je in principe toch alleen maar met een draaiende motor op verhoogd toerental zodat de dynamo nog een beetje ondersteuning geeft, en de capaciteit van de accu('s) bepaalt dan hoe lang je uiteindelijk door kunt gaan met lieren.
Ik gebruik deze manier van parallel schakelen al ruim 20 jaar op m'n 4x4's, en heb er nog nooit geen problemen van ondervonden.
In de camperwereld zie je vaak 1 startaccu en 1 gebruiksaccu, en als de gebruiksaccu al leeg getrokken is kun je dan nog steeds probleemloos starten omdat de startaccu de gebruiksaccu niet ondersteund.
Via een diodebrug of schakelrelais wordt de gebruiksaccu dan weer door de dynamo bijgeladen tijdens het rijden met de camper.
Voordeel is dat je de camper altijd kan starten en dat je ook accu's met verschillende capaciteiten kunt gebruiken, nadeel is dat je dan nog steeds maar de beperkte capaciteit van 1 accu benut als de motor niet draait.
Maar voor het offroaden heeft dat eigenlijk meer nadelen als voordelen.
Ten eerste is zo'n scheidingsrelais of diodebrug erg kwetsbaar, de Rocky staat namelijk nog wel eens tot aan de voorruit in het modderwater "geparkeerd" als ik z'n grenzen weer eens opzoek

En een lier is een zware stroomvreter, niet te vergelijken met de lichte stroomverbruikers die normaal in een camper zitten.
Zou je een lier op 1 normale accu gaan gebruiken dan is de accu al snel leeg en trek je de accuplaten krom... einde lieroefening en einde levensduur van de accu.
De lier gebruik je in principe toch alleen maar met een draaiende motor op verhoogd toerental zodat de dynamo nog een beetje ondersteuning geeft, en de capaciteit van de accu('s) bepaalt dan hoe lang je uiteindelijk door kunt gaan met lieren.
Ik gebruik deze manier van parallel schakelen al ruim 20 jaar op m'n 4x4's, en heb er nog nooit geen problemen van ondervonden.
Rustig aan....
-
"wings and wheels " boy, heb je al een Alfa?
31 maart zou hij wel van pas komen
http://www.ar145c.nl/forum/index.php?topic=4442.0
http://www.clubalfaromeo.nl/forum/club- ... aart-2013/
31 maart zou hij wel van pas komen
http://www.ar145c.nl/forum/index.php?topic=4442.0
http://www.clubalfaromeo.nl/forum/club- ... aart-2013/
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
- GODFRIED
voor forum;,
recent plaatste ik 2 nieuwe silentblocks links en rechts onder mijn murena 1600 motor , de nieuwe spares waren 1cm smaller dan de originele ... waardoor het blok dieper zakte en de versnellingstang de oliecarterpan raakte en de torsiestang achter én ik telkens bij het opschakelen een "mép" van de versnellingsstick tegen mijn rechterknie kreeg ;;; ik sleep 2 stelplaten van 6 mm maar diende nog 2 mm rondels bij te plaatsen om 8 mm lift te krijgen en heb nu ongeveer 1 cm vrije
doorgang ts schakelstang en carterpan
stef (zie fotos)
recent plaatste ik 2 nieuwe silentblocks links en rechts onder mijn murena 1600 motor , de nieuwe spares waren 1cm smaller dan de originele ... waardoor het blok dieper zakte en de versnellingstang de oliecarterpan raakte en de torsiestang achter én ik telkens bij het opschakelen een "mép" van de versnellingsstick tegen mijn rechterknie kreeg ;;; ik sleep 2 stelplaten van 6 mm maar diende nog 2 mm rondels bij te plaatsen om 8 mm lift te krijgen en heb nu ongeveer 1 cm vrije
doorgang ts schakelstang en carterpan
stef (zie fotos)
- Attachments
-
- Tussenplaat silentblocks ter verhoging motor 2 [800x600 test tekening 2].jpg (68.46 KiB) Viewed 9031 times
-
- Tussenplaat silentblocks ter verhoging motor 1 [800x600 test tekening 2].jpg (63.24 KiB) Viewed 9031 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Het is in ieder geval mooi dat de horizonsteun past.
Die zijn nog wel te vinden.
Originele motorsteun zal moeilijker worden denk ik.
Het gewicht vd motor kan deze steun natuurlijk parten gaan spelen.
We horen wel of het volhoud.
In ieder geval 1 nadeel opgelost Stef.
Groet Herman
Groet Herman
- lemans
[quote="oetker"]Het is in ieder geval mooi dat de horizonsteun past.
Groet Herman[/
de linker en recht silentblocks zijn nog wél nieuw maar dus smaller verkrijgbaar en zakken dus nét die 5 mm téveel door en ik vond onder de de silentblock ook al dunne stelplaatjes van talbot zelf nog mooi in de galvano , maar moest nu wel naar pantzerdikte gaan van kwasi 8mm; expantievatje moest er ook uit om te monteren , zal het nu ook vooral kunnen evalueren als ik over kasseien ga rije
stef
Groet Herman[/
de linker en recht silentblocks zijn nog wél nieuw maar dus smaller verkrijgbaar en zakken dus nét die 5 mm téveel door en ik vond onder de de silentblock ook al dunne stelplaatjes van talbot zelf nog mooi in de galvano , maar moest nu wel naar pantzerdikte gaan van kwasi 8mm; expantievatje moest er ook uit om te monteren , zal het nu ook vooral kunnen evalueren als ik over kasseien ga rije
stef
- lemans
- hendrik