na 3 drie dagen ergernis eindelijk beetje vooruitgang met de draagarm,buitenste silentbloc verwijderd wat zit dat vast zeg.de problemen met de vastzittende bout in de li draagarm ,wordt opgelost door het busje open te slijpen,inwendig cleanen en weer dichtlassen,degene die de matra last heeft contacten die aluminium kunnen lassen en wil dit graag voor me doen.de andere optie draagarm wisselen zie ik niet zitten want ik ben bang voor een hoop ellende die ik op mijn nek haal.En over kobaltboren kan ik ook kort zijn is net zo slecht/goed als gewone staalboren.verder de silentblocs van godfried proef gepast en deze kunnen gelukkig makkelijk geplaatst worden met de pers .schokbrekers achter zijn ook geserviced,gestraald en staan in de grondlak worden weer mooi rood vandaag ook nog wat gebrainstormd over de motor,wat te doen alles in het reeel voor wat extra power onderin,suggesties welkom voor zover nu andere nokkenas (komt uit UK) en vliegwiel wordt wat lichter gemaakt.
de groeten hansi
Ik verwijder een oude silentbloc door er de slijpschijf in te zetten, alleen mogelijk indien ze werkelijk niet meer te gebruiken zijn. Er bestaat hier een speciale trekker voor.
Een beetje meer power zou niet slecht zijn in een bagheera maar ik ga het zo laten. Als ik meer power wil neem ik mijn murena S. Een hemelsbreed verschil in rijden, die wagen heeft een geweldig koppel in alle versnellingen.
Eventjes een bagheera restaureren is voor iemand die het nog nooit gedaan heeft. Engelen geduld moet je hebben en een goede sponsor.
Dag Hans,
Hier een foto van de gevraagde onderdelen.
Spijtig dat het zo tegen zit met de linkse wielarm.
Deze wielarmen zijn of worden een probleem bij de meeste bagheera's.
Misschien dat iemand uit je buurt naar de nieuwjaarsreceptie komt dan kan ik de onderdelen aan deze persoon meegeven.
Attachments
wielarm en remzadel [800x600 test tekening 2].JPG (159.22 KiB) Viewed 10590 times
wielarm remzadel [800x600 test tekening 2].JPG (156.28 KiB) Viewed 10590 times
vandaag weer aan de weerbarstige ophanging gewerkt,de draagarm van godfried geplaatst gaat gelukkig stuk makkelijker als er af en aan de niet gewonde draagarm het buitenste silentbloc geplaatst.Hierna de gehele klus schoongemaakt en ontroest en daarna in 1e beschermende laag RX 5 gezet dit om te voorkomen dat alles weer aan gaat slaan,nu nog 1 hindernis het overzetten van het wiellager van mijn gewonde draagarm in die van godfried bijgaand 2 impressies en zien jullie ook mij eens op de foto
meer fotoos volgen
Last edited by hans on Thu Apr 05, 2012 11:34 pm, edited 2 times in total.
Deze draagarmen gaan voor problemen zorgen bij de nu nog rijdende bagheera's.
In de toekomst zullen er nog wielarmen gerestaureerd worden. Laat ons dit toch hopen. Het ziet er anders niet goed uit over het voortbestaan van de bagheera. Helaas zijn het niet alleen de wielarmen die gerestaureerd moeten worden.
Indien het nog een recent lager is kun je het hergebruiken anders zou ik voor nieuw gaan.
Succes
Ps, wat staan daar zo veel oldtimers op de achtergrond. Zit je in sector??
vandaag vies werk gedaan ,in de de motorruimte aan het borstelen geweest met diverse middelen,staalborstel,boor met borstel ,plamuurmesje en jawel hoor nog 1 klein plekje ontdekt in de re bovenhoek tegen het brandschot afijn 2 stofblikken vol met zand en allerlei viezigheid de eerste hoekjes en naadjes in de RX 5 gezet.volgende keer zet ik de auto aan de achterkant omhoog want in de motorruimte is het wel wat claustrofobisch werken.Overigens bij simon auto nieuw lager voor de draagarm besteld.volgende keer weer foto,grtz hans
wel het lager zit dus in de draagarm maar de naaf draait niet vrij,blijkt de buitenste rand van de draag arm 1,5 mm breder te zijn als mijn oude draagarm,verder is hij precies hetzelfde .Overigens is de inbus bout voor de wagenhoogte gewoon te verstellen met inbussleutel na flink inspuiten met wd 40.volgende keer ga ik een randje eraf slijpen totdat de naaf vrij draait.verder vandaag weer wat deeltjes gestraald en dat knapt enorm op,nu klein beetje laten aanroesten voor de rx 5 en rx 10.
Dat ziet er goed uit hoe jij je bagheera aan pakt. Geen onderdeel wordt vergeten.
Ik zag op een een foto van jou dat je de buitenste plaatdelen van de achterwiel ophanging ook vervangen had. Hoe heb jij dat gedaan met de uitlijning van de montage gaten, als ik vragen mag? Bij mijn bagheera is dat eigenlijk nog het enige belangrijke punt wat nog hersteld moet worden. Ik heb het nog niet los durven halen want ik wou eigenlijk eerst een manier weten/verzinnen om er zeker van te zijn dat m'n achterwielen er na de reparatie er op dezelfde stand er weer inkomen als dat ze er uitzijn gekomen
hoi alex, voor de reparatie heeft de plaatwerker 2 tapeinden door de gaten gestoken en door de gaten van de binnenste silentbloc en zo iedere keer passen en meten ,een oud silentbloc werd ook steeds gebruikt voor het passen.deze methode heb ik ook gebruikt voor het plaatsen van de nieuwe/gereviseerde blocs op de losse achterophanging zie fotoos eerder in dit topic.Hoop dat hier wat aan hebt,grtz hansi
na lange periode van geen tijd ,vandaag weer daadwerkelijk aan de bagheera gewerkt,eindelijk de weerbarstige draagarm passend gekregen,hierna in de motorruimte schoonmaken,schoonmaken en nog eens schoonmaken ,mijn veiligheidsbril kwam goed van pas ivm vele rotzooi die er nog steeds af kwam.het kleine gaatje in de rechterbovenhoek tegen het brandschot wordt in orde gemaakt en de re astijl wordt in zijn geheel vervangen door het ori verzinkte plaatwerk wat ik al die jaren bewaard heb .voor zo ver de rest van de eerste laag bescherming aangebracht rx5 volgende keer rx 10 en dan gaat het er ineens uitzien alsof ik vorderingen maak.ik hoop de volgende keer te berichten dat de deuren uitgemeten zijn en goed hangen,(jouw scharnieren godfried).
NB: ik zoek nog 2 sloop eindstukken van aandrijfassen puur en alleen om de wiel naven vast te kunnen zetten,dan weet ik zeker dat de wielen goed blijven zitten bij verplaatsen
hans wrote::
NB: ik zoek nog 2 sloop eindstukken van aandrijfassen puur en alleen om de wiel naven vast te kunnen zetten,dan weet ik zeker dat de wielen goed blijven zitten bij verplaatsen
Dit kun je ook oplossen door een bout of draadstang met de nodige rondellen te gebruiken. Moet niet 100% passen, alleen alles samen houden.
wel alweer enige tijd geleden,maar er is weer progressie,de complete achterwielophanging is behandeld met rx voor de 1e maal en staat nu te drogen ,alle bouten moeren nagelopen en vervangen die niet meer bruikbaar waren,de lasser heeft de re a stijl vervangen voor het verzinkte examplaar wat ik in 84 al gekocht had (preproductie zink).gekozen om het dak te laten zitten dus hoek polyester weggehaald en weer netjes gemaakt.verder in de motorruimte de plekken behandeld waar de tijdelijke rijwieltjes in komen,deze hierna nog 1x en dan kan de baggie weer op de brug en dan kan ik de hele motorruimte weer 1 kleur maken uiteraard al voorbehandeld met rx en primer.hierna is de bedoeling de bagheera weer te verenigen met de achterwielophanging en hierna zijn de deuren aan de beurt voor het passen om de naden zo mooi mogelijk te maken met de voor en achterkant.
verder al flink aantal holle delen behandeld met rx voor inwendig(soort was).
heb nog wat fotoos waarvan een nog uit het begin (kofferbak)toen we heel diep gingen.overigens dat bruine wat je ziet is geen roest maar rx in verschillende stadia van drogen.verder nog hoop klein spul gestraald en gespoten,daar gaat best veel tijd in zitten maar langzaam maar zeker.
Dat dit een zeer goed gerestaureerde bagheera gaat worden is al duidelijk. Weinigen die je dit na doen. Kost een bom geld en nog meer tijd. Je bent een geduldig man.
dank allen ,soms heb je even een boost nodig ,maar langzaam maar zeker gaan we weer opbouwen.vandaag weer lamme hand van het straalpistool weer hoop kleine dingen gestraald en gespoten in primer.tevens
2e beschermlaag voor de bevestiging wielophanging aangebracht. moet nu 3 dagen drogen dan kan ik de bagheera rijden met kleine wieltjes achter en dan moet op de brug dan kan ik de hele motorruimte zijn 1e laag zwart geven,daarna nog 1 laag en dan is het moment daar dat de ophanging teruggeplaats gaat worden,en dan is het de beurt aan de remrevisie nieuwe leidingen,blokken,schijven,klauwen etc....kabelboom reviseren,benzinetank terugplaatsen en de achterschermen,zodra dat achter de rug is worden de deurscharnier opnieuw geplaatst zodat we mooie naden krijgen.heeft iemand toevallig nog een complete pakkingset liggen voor een 1442 blok waar ie vanaf wil volgende keer meer en fotoos.
hier nog wat foto's van de werkzaamheden
alles wat nu gedaan is met de diverse roestprotectie moet goed drogen (3 dagen) komende week gaat de auto op de brug en kan ik de hele achterkant in de RX 10 zetten,dan weer 3 dagen drogen en dan alles nog 1 keer (achterkant) dan de schermen achter erop en dan deuren passen en de ophanging eronder.ondertussen aardige voorraad nieuwe remdelen verzameld
Het ergste leed is ondertussen geleden. Nu het fijne" opbouwen".
Wordt een onbetaalbare bagheera, zal waarschijnlijk voor altijd in de familie blijven.
Succes.
hendrik wrote:Hij jos, hoe zit dat met jou tweede bagheera?
grt harry de matra.
Staat nog altijd zowat op dezelfde plaats.
Tijd is de grootste boosdoener, zou eigenlijk op pensioen moeten zijn, zal dan hopelijk schelen.
Maar hier hebben we het al eens over gehad dat zal voor de eerste jaren nog niet zijn.
Als het weer wat beter wordt en avonden langer zal er wel weer aan gewerkt worden.
bij de laswerkzaamheden heb ik er niet aan gedacht om de bekleding bij de motorruimte weg te halen met als resultaat flinke gaten door de lasspetters,heeft een van jullie nog zo een stuk liggen ter overname
kleur is zwart