Rubber.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
De KH17 hebben een dunne wang. Met de S heb ik niet gigantisch veel gereden om er wat zinnigs over te zeggen. Hij ligt sowieso al veel slechter op de weg dan mijn 1.6. dit door de dempers die al wat gebruikter zijn.
maar de banden lijken ok tot dusver. maar zoals ik al zei. de wangen zijn erg dun!, dus je zou denken dat dat te merken moet zijn in het weggedrag.
maar de banden lijken ok tot dusver. maar zoals ik al zei. de wangen zijn erg dun!, dus je zou denken dat dat te merken moet zijn in het weggedrag.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De rat heeft achter 2 gladiaaltjes.
Maat 195 60 R14 H
Ik heb net voor de achterzijde nog 2 Uniroyale Ralley 550 besteld voor een zeer leuk prijsje. (€36 incl btw incl afleveren)
Worden aangeraden voor de Murena.
Zijn nergens meer te vinden, maar hier schijnbaar nog gewoon leverbaar.
Zal mij benieuwen.
http://www.oponeo.nl/banden-zoeken/unir ... 195-60-r14
Edit inmiddels uitverkocht zo te zien.
Groet Herman
Maat 195 60 R14 H
Ik heb net voor de achterzijde nog 2 Uniroyale Ralley 550 besteld voor een zeer leuk prijsje. (€36 incl btw incl afleveren)
Worden aangeraden voor de Murena.
Zijn nergens meer te vinden, maar hier schijnbaar nog gewoon leverbaar.
Zal mij benieuwen.
http://www.oponeo.nl/banden-zoeken/unir ... 195-60-r14
Edit inmiddels uitverkocht zo te zien.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De Uniroyal 550 Bandjes zijn al binnen uit Polen.
Ik heb nu al gezien dat ook deze zijwangen te slap zijn voor de 2.2
De1.6 is wat lichter achter en dus minder kritisch heb ik al gemerkt.
Ach voor €36.- per stuk niet zeuren.
We gaan ze er op zetten.
Kijken of we morgen even bij Peter met het bandenapparaat mogen spelen.

Ik heb nu al gezien dat ook deze zijwangen te slap zijn voor de 2.2
De1.6 is wat lichter achter en dus minder kritisch heb ik al gemerkt.
Ach voor €36.- per stuk niet zeuren.
We gaan ze er op zetten.
Kijken of we morgen even bij Peter met het bandenapparaat mogen spelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Loadindex 86H moet kunnen denk ik al had ik liever 88V gehad.
Er is nu eenmaal weinig keus meer met de banden.
In het WPH boek wordt niet gesproken over een loadindex.
De gewichten op de achteras zijn 585 kg en maxiamale belasting 900 kg.
Dat komt op max 450 kg per band bij geladen auto (1.6)
Moet wel kunnen toch?
Er wordt lovend over gesproken op het Deense forum over deze banden.
Ze zijn in ieder geval niet a-synchroon.
Daar heb ik een beter gevoel bij.
We gaan het uit testen, maar daar heeft niemand meer wat aan.
Ze zijn niet meer leverbaar., maar misschien gebruikt nog te vinden.
Groet Herman
Er is nu eenmaal weinig keus meer met de banden.
In het WPH boek wordt niet gesproken over een loadindex.
De gewichten op de achteras zijn 585 kg en maxiamale belasting 900 kg.
Dat komt op max 450 kg per band bij geladen auto (1.6)
Moet wel kunnen toch?
Er wordt lovend over gesproken op het Deense forum over deze banden.
Ze zijn in ieder geval niet a-synchroon.
Daar heb ik een beter gevoel bij.
We gaan het uit testen, maar daar heeft niemand meer wat aan.
Ze zijn niet meer leverbaar., maar misschien gebruikt nog te vinden.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
We hebben ze er om geflatst bij Peter.
De Murena adapter voor het bandenapparaat komt weer van pas.
Alle 4 de wielen zijn keurig recht bij deze auto.



De eerste indrukken zijn gematigd positief en getest op 2.4 bar
Banden zijn absoluut zachter dan wat er om zat, en geven wat meer comfort.
Het zijn geen sport banden.
Dat is niet erg want de pas geplaatste 2.2 veren hadden de auto wat harder gemaakt.
Een stukje 170 op de snelweg gedaan maar vind het nog wat te vroeg om al conclusies te trekken.
Ik zal er eerst is een paar weken mee rijden om een goed oordeel te vormen.
Groet Herman
De Murena adapter voor het bandenapparaat komt weer van pas.
Alle 4 de wielen zijn keurig recht bij deze auto.
De eerste indrukken zijn gematigd positief en getest op 2.4 bar
Banden zijn absoluut zachter dan wat er om zat, en geven wat meer comfort.
Het zijn geen sport banden.
Dat is niet erg want de pas geplaatste 2.2 veren hadden de auto wat harder gemaakt.
Een stukje 170 op de snelweg gedaan maar vind het nog wat te vroeg om al conclusies te trekken.
Ik zal er eerst is een paar weken mee rijden om een goed oordeel te vormen.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
M'n neef (werkt bij Euromaster) heeft vandaag een paar banden voor mij geballanceerd, en heb hem de vraag over het aanbod van de bandenmaat 195/60R14 maar eens voorgelegd.
Er kwamen 2 merken uit: de Continental TS 800 en de Kuhmo KW 23.
Beiden zijn een combinatie van all-season en winterband, ze voldoen aan de eisen van het sneeuwvloksymbool maar hebben daarnaast ook de betere remeigenschappen van een all-season band.
Het ballanceren van mijn banden was voor hem trouwens ook niet echt winstgevend meer, de winst is opgegaan aan lood... er was bijna 1½ kg lood nodig om de 4 banden geballanceerd te krijgen.
Leuk spul, Cooper STT in de maat 33 x 12½.
Er kwamen 2 merken uit: de Continental TS 800 en de Kuhmo KW 23.
Beiden zijn een combinatie van all-season en winterband, ze voldoen aan de eisen van het sneeuwvloksymbool maar hebben daarnaast ook de betere remeigenschappen van een all-season band.
Het ballanceren van mijn banden was voor hem trouwens ook niet echt winstgevend meer, de winst is opgegaan aan lood... er was bijna 1½ kg lood nodig om de 4 banden geballanceerd te krijgen.

Leuk spul, Cooper STT in de maat 33 x 12½.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
1.5 kg
dat is nogal wat.
Ik had rechts maar 30 gram nodig en links 70 gram.
En dat was met het lood uit beeld aan de binnenkant gedaan.
Vanuit de bandensector komt ook geen goed advies.
De relatief zware midmotor geeft met alle moderne banden problemen.
Daarbij is de 2.2 het moeilijkst omdat deze een stuk zwaarder weegt.
Als je een topprestatie wil (boven de 160 een lange bocht ingaan zonder de broek te bevuilen) is er gewoon niets meer te vinden.
Met te slappe wangen is de auto gewoon een zwabber op wielen.
op de 2.2 is het ongeveer naar mijn zin inmiddels.
Ook daar is met sportbanden achter nog wel meer te halen, maar ik rijd er toch geen circuit mee en voor gewoon wegverkeer is het wel OK nu.
Je moet een keer tevreden zijn.
Groet Herman

Ik had rechts maar 30 gram nodig en links 70 gram.
En dat was met het lood uit beeld aan de binnenkant gedaan.
Vanuit de bandensector komt ook geen goed advies.
De relatief zware midmotor geeft met alle moderne banden problemen.
Daarbij is de 2.2 het moeilijkst omdat deze een stuk zwaarder weegt.
Als je een topprestatie wil (boven de 160 een lange bocht ingaan zonder de broek te bevuilen) is er gewoon niets meer te vinden.
Met te slappe wangen is de auto gewoon een zwabber op wielen.
op de 2.2 is het ongeveer naar mijn zin inmiddels.
Ook daar is met sportbanden achter nog wel meer te halen, maar ik rijd er toch geen circuit mee en voor gewoon wegverkeer is het wel OK nu.
Je moet een keer tevreden zijn.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Hen nu een tijdje de Uniroyals uitgetest en ben er ook niet erg content mee.
Voel duidelijk de achterzijde wat onstabiel worden bij snelle bochten.
Ook hier zit ik al op 2.7 bar om het wat te onderdrukken.
De oude totaal versleten banden waren beter wat dat aan gaat.
Er is wel mee te rijden maar het is tobben.
Vervelend probleem is dit toch.
Voel duidelijk de achterzijde wat onstabiel worden bij snelle bochten.
Ook hier zit ik al op 2.7 bar om het wat te onderdrukken.
De oude totaal versleten banden waren beter wat dat aan gaat.
Er is wel mee te rijden maar het is tobben.
Vervelend probleem is dit toch.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Nou heeft de 1.6 iets minder last vanwege de lichtere motor hiervan maar ik doel op snelheden van 150 en meer
Als je dan wil leunen in de bocht zoals ik dt noem wordt de auto wat onzeker en zoekt de buitenkant vd bocht met de achterzijde.
Door stuurcorrecties kom je steeds meer richting buitenkant bocht.
Daar had ik dus met de oude banden geen last van en nu dus wel.
Bij de 2.2 is het aardig opgelost met al die modificaties en 15 inch wielen.
Nou is 160 wel wat boven de wettelijke norm, maar toch...
Als je dan wil leunen in de bocht zoals ik dt noem wordt de auto wat onzeker en zoekt de buitenkant vd bocht met de achterzijde.
Door stuurcorrecties kom je steeds meer richting buitenkant bocht.
Daar had ik dus met de oude banden geen last van en nu dus wel.
Bij de 2.2 is het aardig opgelost met al die modificaties en 15 inch wielen.
Nou is 160 wel wat boven de wettelijke norm, maar toch...

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Is er in het truck-/ bestelwagen-/ aanhangersegment ook niets te vinden in die maat?... die hebben de wangen en loopvlakken over het algemeen wel een aardig stuk stugger.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 96
- Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
- Location: Assen NL
Stand van zaken betreffende de schokdempers. 2 Dempers overgenomen zodat ik eventueel kan wisselen en contact met Koni duitsland gehad. Deze hebben mij het adres van een oud werknemer gegeven die nu zelf een bedrijf heeft in schokdempers. Alle gegeven van de Koni's daarheen gestuurd inclusief as belastingen, soort auto en een tekening met alle maten van de dempers. Zij gaan dan kijken welke demper als goede vervanger te gebruiken is. Even afwachten dus
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Met de mud en snow banden gaat het beter, maar die hebben niet de goede snelheidsindexMuddy Bandit wrote:Is er in het truck-/ bestelwagen-/ aanhangersegment ook niets te vinden in die maat?... die hebben de wangen en loopvlakken over het algemeen wel een aardig stuk stugger.
Vaak zijn ze ook 70 hoog.
Voorlopig laat ik het maar even zo.
Zo vaak rijdt ik toch niet boven de 140.
@ Martin.
Hou er rekening mee dat de Koni's zacht afveren.
Beter de bump wat hoger kiezen.
Ik heb onlangs in Murena van Robert gereden en die heeft de Koni's.
Ik dacht dat zijn schokbrekers slecht waren door de soft bump.
Ben wel nieuwsgierig waar dat bedrijf mee op de proppen komt.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 96
- Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
- Location: Assen NL
Over de Koni's al vaker gehoord. Echter is het ook vaak het stellen of zelf de olie vervangen door dikkere soort. Dat was weer het voordeel van de nastelbare Koni. Je kon ze open schroeven. Maar als er inderdaad een geschikte uitkomt kan ik ook vragen naar een stugger model. Bv als een Koni geel. Ook stelbaar maar andere oliesoort.
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Ik heb gehoord dat Bart de olie in de Koni's door een dikkere soort had vervangen. Verder zijn mijn achterdempers nog niet zo strak ingesteld, voor wel maar die maak je wat makkelijker los dan achter vanwege de veren. Misschien maar eens op de brug bij Peter losmaken en dan strak zetten.
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Hoe stel je ze in?
Ik heb op de rat voor Koni dempers, en die kan je dan wat strakker zetten (iets van een hele slag dacht ik) door te drukken en te draaien.
Ik heb ze in het midden gezet er vanuitgaande dat dit het berekende punt is.
Ze zijn naar mijn gevoel dan ook precies goed.
Als het wat rustiger is moeten we dat maar is met Peter overleggen.
Groet Herman
Ik heb op de rat voor Koni dempers, en die kan je dan wat strakker zetten (iets van een hele slag dacht ik) door te drukken en te draaien.
Ik heb ze in het midden gezet er vanuitgaande dat dit het berekende punt is.
Ze zijn naar mijn gevoel dan ook precies goed.
Als het wat rustiger is moeten we dat maar is met Peter overleggen.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006