zwarte aanslag op koperdraad

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

zwarte aanslag op koperdraad

Post by bart_heemskerk »

Ik ben bezig om een schakelaar te maken in de accukabel. Zodat ik de accu kan afschakelen als ik de auto langere tijd wegzet.
Nou heb ik de min-accuklem eraf geknipt, aangestript, en daar wil ik een kabelschoen op doen. Maar het koper is zwart uitgeslagen!
Het lijkt me niet goed om die zwarte aanslag (corrosie?) te laten zitten i.v.m. overgangsweerstand.
Hoe krijg ik dat schoon?
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, dat is best wel lastig met elektra solderen want eigenlijk mag je daar geen zuren gebruiken, en vooral dikke daden zijn moeilijk schoon te schuren/reinigen en harskern te solderen.
S39 lost het wel op maar dat was vroeger op school een halsmisdaad.
Toch kom je er soms niet onderuit.
Ik gebruik dan zilversoldeer en S-65.
Dat is wat schoner.
Wel een beetje stevige soldeerknots gebruiken die wat wattage heeft om goed te laten vloeien, en accukabels met de brander de Montage-ogen vol laten vloeien..

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

S39 is toch ook zuur niet?
Gebruik dat ook bij zo'n vuile kabels. :-?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1666
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Had dat probleem een paar weken geleden ook toen ik de stroomvoorziening in m'n Rocky wat heb opgewaardeerd met een 2e accu, heb toen die kabel eerst maar even behandeld met een staalborstel in de boormachine. :lol:

Image

De massakabel was trouwens van aluminium :o , die heb ik gelijk ook maar vervangen voor een koperen exemplaar.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

S39 oxideert nogal.
In principe harskern gebruiken, maar oude kabels krijg je daar bijna niet mee schoon.
S65 en zilversoldeer is dan mijn 2e keus.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Zilversoldeer heb ik niet en S65 ook niet, zal er eens achter kijken. :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Ik ben een beetje huiverig voor het gebruik van zuur. Ik ben bang dat het iets in de kabel onder de isolatie kruipt, en dan het koper langzaam weg eet.
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Draad wat inkorten waar mogelijk, maar soms zit de oxydatie nogal diep in de draad.
Dan wordt het schuren/blank maken.
Erg tijdrovend als je veel moet doen.

Ik heb er nooit een echt goede oplossing voor gevonden.
Ik probeer zoveel mogelijk met harskern te solderen.
Als je zuur gebruikt dan goed spoelen zodat er geen resten achter blijven anders gaat het zuur het koper aantasten.

succes
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Ik heb van de tip gehad on het koper een tijdje te dopen in een mengsel van azijn en zout. En vervolgens nadopen in water met bakpoeder. (natrium-bicarbonate).
Nou, dat heb ik dus gedaan. Het heeft wel wat aanslag verwijdert, maar echt schoon werd het niet. Ik heb het maar zo gelaten.

Vervolgens een kabelschoen aan de accukabel geknepen. (25mm2) En een nieuw stuk 35mm2 kabel met accuklem en kabelschoen, en een schakelaar.

En voila! Nou kan ik de accu afschakelen als ik de auto niet gebruik. 8)

Image

Image
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zelf heb ik deze gezet.
Schroef je op de accupool en de afgaande kabel schroef je hier ook op.
Hoef je niets te solderen.
Image
Nadeel is wel dat je iedere keer het reservewiel even op moet lichten.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

zoiets wil ik ook nog plaatsen, voordeel is dat mijn accu achterin staat.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb deze schakelaar naast mijn zetel staan. Kan de batterij dus op ieder moment loskoppelen.
Attachments
schakelaar batterij [800x600 test tekening 2].JPG
schakelaar batterij [800x600 test tekening 2].JPG (138.59 KiB) Viewed 9307 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply