bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik heb eens navraag gedaan in verband met de koppeling die je zoekt.
Ik kan er aan geraken in de plaatselijke autoshop.Drukgroep,koppelingsplaat en lager voor de prijs van 90 euro btw inclusief.Plaat diameter 180 en 21 tanden.Voor Bagheera 1442 cc.
Laat me iets weten zodat ik de mensen van de autoshop kan zeggen of de verkoop doorgaat. Ze hebben daar een beetje zoekwerk mee en ik breng hun dan ook graag op de hoogte.Als je ze ergens anders beterkoop kunt krijgen moet je het niet laten.Ik heb in deze autoshop bijna alle onderdelen gevonden.Nieuwe remschijven voor en achter,radiator,hoofdrempomp,kopere remleidingen, alle dichtingen, ontkoppelingspomp aan de motor, ontsteking cassette enz.Vooral niet denken dat ik daar iets aan verdien.Zo ben ik niet.Ik noem dit een vrienden dienst.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Hallo Godfried,

Bedankt voor al die moeite.
Je mag die koppeling bestellen als je wilt.
Ik denk dat de prijzen zo wat overal in dezelfde categorie liggen.
Goed om weten dat ik bij die autoshop ook aan remleidingen kan geraken want die moeten ook volledig vernieuwd worden.
Ik zoek tevens ook nog nieuwe stalen remleidingen voor de vier remklauwen (flexibels).
Zou je mij ook een oliefilter voor een 1442cc kunnen bestellen?
Laat me weten of je dit alles reeds zal kunnen meebrengen op de rondrit, dan voorzie ik het nodige geld!
Nogmaals bedankt en steeds tot een wederdienst bereid!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Godfried

Kunt u navraag doen of die shop ook aan een drukgroep en een koppeling kan geraken van een M530 ?

Groeten
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
De koppeling zal ik bestellen en meebrengen.Die flexibel remslangen daar zal ik prijs voor vragen.De oliefilter kun je langs de club bestellen daar is die goedkoper.Ik heb voor de luchtfilter, oliefilter en een benzinefilter 12.40 euro betaalt aan Alain tijdens de nieuwjaarsmeeting..Aan deze prijs kun je het nergens vinden.Zeuneke(frank) heeft deze onderdelen geleverd aan Alain tegen inkoopprijs.Dit zijn originele onderdelen.Deze zou ik ook bij Ailan bestellen je verdiend er verschillende euro's op.Wat de vaste remleidingen betreft deze heb ik zelf gemaakt.In deze autoschop heb ik een speciale tang meegekregen en een rol koperbuis.Die tang is om een kopje op de remleiding te stuiken. Ik stond er versteld van hoe eenvoudig dit gaat.Zo heb ik alle remleidingen op maat kunnen maken.Deze remleiding heb ik betaald naargelang het aantal meter buis wat ik gebruikt heb.Ik geloof dat je die remleidingen ook via Alain kunt kopen per set.Als je ze niet kunt kopen wil ik ze wel voor je maken maar dan moet ik alle maten hebben en weten welke nippels erop zitten.Het zijn dan remleidingen die je zelf moet plooien hoe je ze leggen wil. Als je echt een oliefilter wil breng ik die mee het is uw geld.Je zegt het maar.Ik bestel niks voor dat je zegt dat het ok is.
Godfried.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Jules
Wat bouwjaar is deze wagen. Is de motor een 1.7?Ford.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Breng maar een oliefilter mee. Dan moet ik niemand anders lastigvallen en kan ik reeds olie op de motor zetten.
De motor moet toch nog een hele poos stilstaan dus denk ik dat het beter is dat ik reeds de smering doe.
Ik zal ook een lepeltje olie in de bougiegaten gieten en de motor regelmatig handmatig een paar toeren ronddraaien.
Wat de flexibels betreft, mag je gerust eens polsen.
Voor de stijve remleidingen contacteer ik je nog daar dit pas kan gebeuren nadat het chassis volledig behandeld is en ik terug met de opbouw kan beginnen.
Ik begin dan wel eerst met de remleidingen en de kabelboom.

Hou je op de hoogte

Bart :wink:
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Godfried

Matra 530 LX 1972
Ford 1700 V4
Koppeling F & S 200 mm.
Drukgrorp FOMOCO 11466226 Type X 200 K
Lager SKF 36088
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
Ik heb de gegevens doorgegeven aan de autoshop.Morgenavond weet ik of ze de onderdelen kunnen leveren en aan welke prijs.Het zal wel een ander merk zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Godfried

Bedankt voor de moeite.

De koppeling heeft een gat met 10 tanden (was vergeten van dit te vermelden)
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Met wat geluk kunnen ze je helpen aan een fatsoenlijke prijs. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
Spijtig maar ze kunnen niet meer aan deze koppeling geraken.
Ik zal op een andere plaats eens prijs vragen.Het verwonderd me omdat dit een motor is die veel gebruikt werd door Ford.Misschien daarom ook dat de voorraad op is!

Dag Bart,
De koppeling is morgen binnen en ik zal deze samen met de oliefilter op 13 mei meebrengen.Ik heb niet gevraagd aan de telefoon wat een oliefilter kost.Maar ik vraag naar de oliefilter als ik de koppeling ga halen.

Aan de rem flexibel kunnen ze niet meer geraken.Deze kunnen wel nagemaakt worden.Dit heb ik ook laten doen.Ik heb voor de achterste 94.38 euro betaald en voor de voorste 28.96 euro.Persoonlijk denk ik dat ik te veel betaald heb.Maar ik stond toen voor de keuze en heb ze laten maken.Deze zijn misschien nog via de club te krijgen? Ik weet het niet! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Bart en Godfried

Bij Simon Duitsland volledige set remslangen in metaalhoes met alle toebehoren voor 148? + verzending.

Groeten
bassboss

Post by bassboss »

Perfekt Godfried!
Ik ben al blij dat je een koppeling hebt gevonden.
De remleidingen zijn echt niet dringend en vind het ook nogal veel geld.
Ik zal ook eens rondkijken, tenzij de club ze heeft....of niet???
Ik heb de indruk dat de club niet echt warmloopt voor het verstrekken van informatie...

Nog even op een rijtje wat ik zoek:

-voorruit type I
-stalen remflexibels
-koperen remleidingen voor ganse wagen + verdeler
-schakelmechanisme met stangen (waarschijnlijk via Godfried)
-speciale boutjes om de koplampen kunnen af te regelen

Dit zijn zowat de typische Matra-onderdelen.
De andere onderdelen zoals rubber slangetjes, benzineleidingen, bouten en moeren, kan ik makkelijk in de gewone handel verkrijgen.

Sesam, open U ! :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dat schakelsysteem is niet misschien daar kun je op rekenen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules

Post by Maes Jules »

[quote="bassboss"]Perfekt Godfried!

Ik heb de indruk dat de club niet echt warmloopt voor het verstrekken van informatie...

Heb buiten de reacties van niet Matramania leden en Paul ,ook nog geen enkele reactie gehad vanuit Matramania betreffende mijn problemen met de M530.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Jules,
Benny en ik hebben er vandaag nog over gesproken.Een onderdeel dat niet mee zit. Kun je een foto maken van het probleem misschien dat we je raad kunnen geven.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Het is inderdaad (terug) stil...
Hoe zit het met de wagens van de andere leden en de bestuursleden?
Daar zitten toch ongetwijfeld een paar unieke wagens tussen?
Ligt alles stil?

Ik ben wel blij van jullie op de rondrit te mogen ontmoeten voor een betere kennismaking.
Ik ben op zoek naar gedreven "zotten" , dus hou jullie vooral niet in!

Ik doe alvast verder met mijn gele panter, zoveel is zeker!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
Ik heb de gegevens van de drukgroep door gegeven aan een andere autoshop. Ze gaan hun best doen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
Ik heb vandaag enkele telefoontjes gedaan naar die autoshop.Antwoord "we zijn er nog mee bezig"! Bel me om 16 uur 20 maar terug.Dit heb ik dan gedaan maar de vogel die het opzoekwerk verricht heeft was al vliegen.Dus morgen nog eens proberen.Eerlijk gezegd dit voorspelt niet veel goeds. Maar je weet maar nooit.Ik heb gezegd dat ze ook moeten kijken bij Ford een motor V4 1.7 met 55kw was de vraag.Ik zei dat is het.Maar deze plaat diameter en het aantal tanden waren niet het zelfde(215mm en 23 tanden) Pech.Morgen laat ik je iets weten. Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Godfried

Bedankt voor alle moeite die u doet.
Het is inderdaad onbegrijpelijk,alles is Ford mekaniek en toch is de koppeling anders dan van de Taunus.
De drukgroep is nochtans FOMOCO ,een Ford merk voor hun onderdelen.
Op de oldtimerbeurs in Mechelen heb ik een persoon ontmoet van Oldfordparts,en het was geen probleem om aan die drukgroep en koppeling te geraken,maar tot op heden heb ik nog steeds geen nieuws.

Groeten
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
De autoshop heeft de drukgroep niet kunnen krijgen. :cry: De leverancier van de autoshop zegt "als ik de oude drukgroep binnen breng hij met 90% zekerheid de drukgroep kan leveren".Ze gaan dan zoeken en vergelijken.Aan u de keuze. Ik wil het wel voor je doen.Dan zul je de drukgroep wel op 13 mei moeten meebrengen.Het enige nadeel! Je weet niet op voorhand wat het gaat kosten.Ze zeggen dat de drukgroep niet op een Ford past. Kan het zijn dat Matra een andere versnellingsbak en drukgroep gebruikt heeft?
Spijtig maar helaas er is nog een re?le kans.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Godfried

In de M530 ligt een Ford 1700 V4 75 Pk.
De versnellingsbak is ook van Ford,en op de drukgroep staat FOMOCO,als ik mij goed herinnerd verkoopt Ford zijn wiselstukken onder die naam.

Groeten
jurgen M

Post by jurgen M »

Als eens ge?nformeerd in Saab verkooppunten? Die werkten toch ook met zo'n V4.
bassboss

Post by bassboss »

Een zondag met onaangekondigd regenweer is geen straf als je een Matra aan het restaureren bent.
Geen reden tot verveling.
Ik heb vandaag de alternator en startmotor gereinigd, nagezien en gemonteerd.
De koolborstels waren nog lang niet op en de lagers hebben een likje vet gehad.

Opengemaakte alternator

Image

Na montage ziet kan deze terug een paar jaartjes mee

Image

De startmotor ziet er ook uit alsof deze net uit het magazijnrek komt

Image

De komplete machinekamer op de operatietafel

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Regen!Hier heeft het niet geregend.Wij hebben de ganse dag buiten gezeten.Goed gewerkt, nu weet je met zekerheid dat de alternator en de starter in goede staat zijn.Morgen of overmorgen ga ik de drukgroep halen. Breng voor de zekerheid de oude drukgroep op 13 mei mee dan kunnen we deze dadelijk vergelijken.Normaal verwacht ik geen probleem maar je weet maar nooit.

Jules,
Inderdaad de onderdelen van Ford zijn van het merk Fomoco en dat is in al die jaren zo gebleven.Waar halen andere M530 rijders hun koppeling? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules

Post by Maes Jules »

Jurgen

Saab gebruikt ook een andere drukgroep en koppelingschijf dan die van de M530.

Godfried

Mogelijk is er nog een drukgroep te vinden in Limburg,ik heb een foto doorgestuurd met de afmetingen en wacht nu op een antwoord.

Groeten
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Jules,
Laat ons hopen dat het zo is.Ik heb nog wat zoekwerk gedaan en heb geen drukgroep kunnen vinden.Wel een occasie en misschien een nieuwe.Informeer daar eens hij zegt dat er misschien iets te regelen valt.Als ik dat begin af te handelen zit je straks met twee drukgroepen.

Hoi,heb geen nieuwe meer,wel een gebruikte,kan misschien nog wel een nieuwe
regelen,mvg,Johan
----- Original Message -----

To: <caprifever@caprifever.com>
Sent: Thursday, May 04, 2006 9:27 PM
Subject: gezocht complete drukgroep

> Beste ,
> Ik zoek een drukgroep van Matra M 530 voor een vriend .Deze M 530 heeft
een
> Ford motor?
> Een 1.7 V4 55 kw.bwj 1972. Diameter plaat 200 aantal tanden 10.
> Laat me aub iets weten.
> Dank U.
> Godfried.
>
Jules, het e-mail adres staat erbij. Niet opgeven.Weet je dat Ford de zelfde motor en versnellingsbak in de 15 M RS heeft geplaatst.Ik heb in de autoschop opnieuw laten zoeken en hij gaf me veel hoop. Maar helaas niet meer in voorraad.
Veel succes.
Last edited by GODFRIED on Sat Dec 20, 2008 11:28 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik heb je drukgroep en oliefilter binnen.De onderdelen liggen klaar in mijn bagheera voor zaterdag.De totale prijs is 97 of 98 euro de factuur ligt bij de onderdelen.Dat zullen we zaterdag wel zien.Bestel alvast maar goed weer. Ik doe dat ook. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt Godfried!
Ik breng de oude koppeling alvast mee en de nodige fondsen!
Steeds tot een wederdienst bereid!

Bart
Post Reply