afwijkende schroefdraad oliedruk sensor ?
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
afwijkende schroefdraad oliedruk sensor ?
Ik had een adapter aangeschaft om een extra voeler te plaatsen bij de oliedruk sensor. Nu ben ik niet zo thuis in schroefdraad maten. Volgens mij is de adapter (die meerdere maten ondersteund) o.a. 1/8ntp.
Als ik heb probeer te draaien in de aansluiting van de drukmeter, loopt het eerst prima, daarna zwaar. Ik heb de indruk dat de draad afwijkt. Ik wil de boel niet stuk draaien dus vraag mij af of iemand hier ervaring mee heeft ?
het gaat om een dergelijke adapter:
http://www.ebay.nl/itm/SENSOR-SENDER-AD ... 4ab872c72f
bvd
Richard
Als ik heb probeer te draaien in de aansluiting van de drukmeter, loopt het eerst prima, daarna zwaar. Ik heb de indruk dat de draad afwijkt. Ik wil de boel niet stuk draaien dus vraag mij af of iemand hier ervaring mee heeft ?
het gaat om een dergelijke adapter:
http://www.ebay.nl/itm/SENSOR-SENDER-AD ... 4ab872c72f
bvd
Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
NPT draad is conische draad : National Pipe Taper
NPS draad is rechte draad : National Pipe Straight
Dus heel normaal dat uw NPT zwaarder begint te lopen als je er al een stukje in zit.
NPS draad is rechte draad : National Pipe Straight
Dus heel normaal dat uw NPT zwaarder begint te lopen als je er al een stukje in zit.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat had ik ook bij de 2.2
Ik heb het gewoon aangedraaid en ging natuurlijk niet helemaal in, maar oliedicht.
Daar zorgt dat conische dan wel weer voor.
De meetsonde was straight en ging goed, en de switch was NPT en had geen sluitring nodig.
Ik heb het gewoon aangedraaid en ging natuurlijk niet helemaal in, maar oliedicht.
Daar zorgt dat conische dan wel weer voor.
De meetsonde was straight en ging goed, en de switch was NPT en had geen sluitring nodig.
- Attachments
-
- P1020078 (Custom).JPG (117.9 KiB) Viewed 11013 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik had dezelfde bedenkingen, maar het hangt alweer 2 jaar in Murena.
Nou zit het bij mij net iets anders want in het blok zit de originele bout.
De rest mocht ik wel in puin draaien.
Als je niet zeker bent zou ik niet forceren op het blok.
Daar moet straight in en heeft ook afwijkend draad volgens mij.
Groet herman
Nou zit het bij mij net iets anders want in het blok zit de originele bout.
De rest mocht ik wel in puin draaien.
Als je niet zeker bent zou ik niet forceren op het blok.
Daar moet straight in en heeft ook afwijkend draad volgens mij.
Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
bij mij zit het net zo als bij jouw op de foto, dus ik draai niet direct op het blok. Maar ik hoop niet dat het ooit loskomt als ik aan het rijden ben,....... weinig keus ben ik bang als ik het zo lees. Mijn T stuk is messing en dus niet zo heel hard.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dit is een switch die zowel meet als een switch is.
2 aansluitingen die meten tussen de massa .
Specs volgens VDO.
Moet ik ook nog monteren want weet niet of die goed werkt met de oliedrukmeter. (deze = 0-180 ohm bij 5 bar)
Kan net zo goed andersom werken, want ja het is Frans.
Dan heb je een gat over op het origineel.


2 aansluitingen die meten tussen de massa .
Specs volgens VDO.
Moet ik ook nog monteren want weet niet of die goed werkt met de oliedrukmeter. (deze = 0-180 ohm bij 5 bar)
Kan net zo goed andersom werken, want ja het is Frans.
Dan heb je een gat over op het origineel.


I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb dat ding is nagemeten maar daar zal je dan een extra meter voor moeten zetten want die begint bij 10 ohm en loopt omhoog waardoor de meter dus contra gaat werken
Volgens WPH is het bij 73 ohm 0 en deze gaat tot 180 ohm dus van de metingen zal niets meer kloppen.
Je hebt al meters extra, dus uit dezelfde range 1 bijzetten is mogelijk.
Volgens WPH is het bij 73 ohm 0 en deze gaat tot 180 ohm dus van de metingen zal niets meer kloppen.
Je hebt al meters extra, dus uit dezelfde range 1 bijzetten is mogelijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Nu ik toch aan het prutsen ben in het WPHB de waardes van de sensor maar is opgezocht.

Testopstelling gemaakt.
ipv de sensor een potmeter genomen om de waardes na te bootsen en de diverse waardes uitgetest.

Voor degene die denken dat er een betrouwbare meting plaats vind op de oliedruk, die moet ik teleur stellen.
Sterker nog....Er klopt gewoon helemaal niets van de waardes die inhet WPH staan.
Groet Herman.

Testopstelling gemaakt.
ipv de sensor een potmeter genomen om de waardes na te bootsen en de diverse waardes uitgetest.
Voor degene die denken dat er een betrouwbare meting plaats vind op de oliedruk, die moet ik teleur stellen.
Sterker nog....Er klopt gewoon helemaal niets van de waardes die inhet WPH staan.
Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
voor 3 bar moet ik 138 ohm op de potmeter brengen.
73 ohm geeft 5 bar en zou 0 moeten zijn.
300 ohm geeft 0 bar.
Wijkt erg af van het boek.
Misschien is deze meter defect.
Zal zaterdag is kijken wat de sensor op de rat geeft.
Die leest koud 3 bar op de meter.
Zou ik iets van 20 ohm op de sensor moeten zien als ik het boek mag geloven.
73 ohm geeft 5 bar en zou 0 moeten zijn.
300 ohm geeft 0 bar.
Wijkt erg af van het boek.
Misschien is deze meter defect.
Zal zaterdag is kijken wat de sensor op de rat geeft.
Die leest koud 3 bar op de meter.
Zou ik iets van 20 ohm op de sensor moeten zien als ik het boek mag geloven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Herman,
Ik heb hier enkele sensors liggen, Die op de Murena geeft 200 Ohm bij 0 bar,
Een reserve heeft 300 Ohm, en nog een andere heeft ook 200 Ohm.
Mijn oliedrukmeter geeft bijna 5 bar aan, ik dacht vroeger dat de sensor defect was, maar vermits de andere ook een veel hogere waarde hebben dan in het handboek heb ik indertijd maar besloten dat het handboek fout kon zijn.
Ik heb hier enkele sensors liggen, Die op de Murena geeft 200 Ohm bij 0 bar,
Een reserve heeft 300 Ohm, en nog een andere heeft ook 200 Ohm.
Mijn oliedrukmeter geeft bijna 5 bar aan, ik dacht vroeger dat de sensor defect was, maar vermits de andere ook een veel hogere waarde hebben dan in het handboek heb ik indertijd maar besloten dat het handboek fout kon zijn.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Bedankt voor de info Urbain.
Ik kan ook niet anders dan tot die conclusie komen.
Had hem op de 2.2 ook al is gewisseld met vage resultaten.
Toch nog even zitten spelen.
Als je + en _ omdraaid op de meter dan wordt de 0 stand 8.
Als je dan de VDO sensor aansluit is die vrij nauwkeurig, tenminste als je van rechts af gaat tellen waarbij 8 nu 0 is en 0 nu 8.
Nou dat ga ik dus niet uitvoeren op Murena.
De duidelijkste meting is de vet blauwe rookwolk achter je.
Hoe donkerder de wolk des te lager is je druk.
Wijsheid als een koe
Groet Herman
Ik kan ook niet anders dan tot die conclusie komen.
Had hem op de 2.2 ook al is gewisseld met vage resultaten.
Toch nog even zitten spelen.
Als je + en _ omdraaid op de meter dan wordt de 0 stand 8.
Als je dan de VDO sensor aansluit is die vrij nauwkeurig, tenminste als je van rechts af gaat tellen waarbij 8 nu 0 is en 0 nu 8.
Nou dat ga ik dus niet uitvoeren op Murena.
De duidelijkste meting is de vet blauwe rookwolk achter je.
Hoe donkerder de wolk des te lager is je druk.
Wijsheid als een koe

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik durf er geen uitspraak over te doen want heb al verschillende draadsoorten in me handen gehad.Richard wrote:nog even terug komend op de schroefdraad, zijn deze 2 schroef draadtypen regulier, of is dat niet 'maarzo' te tappen ?
Meest gebruikt op de sensoren die ik tegen gekomen ben is fijn metrisch, M10x1 (Matra sensor heeft dat), maar de switches ben ik ook wel andere draadsoorten tegen gekomen.
Het is in ieder geval vrij lekgevoelig daar en als je geen NPT draad gebruikt zeker een koperen sluitring plaatsen.
Last edited by oetker on Fri Nov 09, 2012 4:15 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Dat is redelijk veel gebruikte draad die NPT, kun je vinden bij luchtdrukleidingen en bvb. ook bij lastoestellen die menggas gebruiken (mig/mag-tig)
Dus een deftige winkel met lastoestellen gaat je zeker kunnen helpen aan de juiste stukken (de combinatie naar metrisch fijne draad bestaat daar ook).
Verder is NPT perfect zelf te tappen, mits de juiste tap.
Normaal moet je 2 diameters in je gat heb, klein achteraan en groter vooraan, conische draad weet je wel.
Dit verkrijgt men door te boren met de kleinste diameter en dan met een conische ruimer te ruimen tot heel het gat conisch is.
Betekent dat je ook nog een conische ruimer zou moeten kopen.
Vergeet dat en koop gewoon een goede machinetap.
De boormaten, blz. 15 http://www.dormertools.com/sandvik/2531 ... Tappen.pdf
De tappen http://www.fabory.com/en/categories/ger ... 0000094353
Wat nog belangrijk is, je tapt niet volledig door maar gaat een paar keer passen met het stuk dat je erin wilt draaien, zo kun je zelf de diepte bepalen waarop het andere stuk erin draait.
Dus een deftige winkel met lastoestellen gaat je zeker kunnen helpen aan de juiste stukken (de combinatie naar metrisch fijne draad bestaat daar ook).
Verder is NPT perfect zelf te tappen, mits de juiste tap.
Normaal moet je 2 diameters in je gat heb, klein achteraan en groter vooraan, conische draad weet je wel.
Dit verkrijgt men door te boren met de kleinste diameter en dan met een conische ruimer te ruimen tot heel het gat conisch is.
Betekent dat je ook nog een conische ruimer zou moeten kopen.
Vergeet dat en koop gewoon een goede machinetap.
De boormaten, blz. 15 http://www.dormertools.com/sandvik/2531 ... Tappen.pdf
De tappen http://www.fabory.com/en/categories/ger ... 0000094353
Wat nog belangrijk is, je tapt niet volledig door maar gaat een paar keer passen met het stuk dat je erin wilt draaien, zo kun je zelf de diepte bepalen waarop het andere stuk erin draait.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Eigenlijk zou het voor de Matra allemaal M10x1 moeten zijn maar dan is er minder keus met sensors.
De meesten zijn 1/8 NPT
Lastig hoor al die draadsoorten.
Nou zijn er ook wel adapters te vinden.
Daar hangt echter een prijskaartje aan.
Kon ik vorige keer niet vinden.
http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Gauge-T-P ... 51a2fe2416
Je ziet het niet goed op de foto maar het is een T stuk met M10x1 mannetje naar 2x 1/8 NPT vrouwtje.
De meesten zijn 1/8 NPT
Lastig hoor al die draadsoorten.
Nou zijn er ook wel adapters te vinden.
Daar hangt echter een prijskaartje aan.
Kon ik vorige keer niet vinden.
http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Gauge-T-P ... 51a2fe2416
Je ziet het niet goed op de foto maar het is een T stuk met M10x1 mannetje naar 2x 1/8 NPT vrouwtje.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Ik betaal liever iets meer zonder dat ik het spul kapot draai. Als dat gebeurt loopt nl buiten de kosten mijn bloeddruk ook nog eens enorm op !
Ik blijf het lastig vinden om dit soort items te selecteren op ebay, het is erg specifiek en van maatgevingen etc heb ik erg weinig kaas gegeten.
Dank dus maar weer voor dit advies, als ik eenmaal het juiste verloop heb kan ik oog vanuit de 1/8 weer verder borduren. Nu moet ik dan (denk ik) alleen nog zien dat ik een drukgever vindt met de juiste specs en 1/8 om het origineel te vervangen. Die verrekte wagens ! je blijft bezig !
@Jo, dank voor de uitgebreide instructie, een bestaande aanschaffen is in mij geval meer kans op succes, en goedkoper
Ik blijf het lastig vinden om dit soort items te selecteren op ebay, het is erg specifiek en van maatgevingen etc heb ik erg weinig kaas gegeten.
Dank dus maar weer voor dit advies, als ik eenmaal het juiste verloop heb kan ik oog vanuit de 1/8 weer verder borduren. Nu moet ik dan (denk ik) alleen nog zien dat ik een drukgever vindt met de juiste specs en 1/8 om het origineel te vervangen. Die verrekte wagens ! je blijft bezig !
@Jo, dank voor de uitgebreide instructie, een bestaande aanschaffen is in mij geval meer kans op succes, en goedkoper

Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Die sensor begint moeilijker te worden, en durf er ook geen harde uitspraken over te doen welke exact juist is.
De info/gegevens zijn gewoon al fout om te beginnen.
Wat ik weet is.
Dat ze in Bagheera/simca 1100 zitten...Duuuuuhhhh
In CX Peugeot 405 en sommige 205 en Alfa's.
Dan wat typeaanduidingen van die dingen en M10x1
QH..............................XOPT3
Intermotor...............53800
Peugot afgeleid SOB404.......SOB505 (LUCAS)
Peugeot nummer 1131.26
En dan kom ik hier.
http://www.ebay.co.uk/itm/OIL-PRESSURE- ... 337a44a60d
Volgens mijn gegevens moet er toch wel wat te krijgen zijn.
Hoop dat je wat kan doen met deze geegevens.
Groet Herman
De info/gegevens zijn gewoon al fout om te beginnen.
Wat ik weet is.
Dat ze in Bagheera/simca 1100 zitten...Duuuuuhhhh
In CX Peugeot 405 en sommige 205 en Alfa's.
Dan wat typeaanduidingen van die dingen en M10x1
QH..............................XOPT3
Intermotor...............53800
Peugot afgeleid SOB404.......SOB505 (LUCAS)
Peugeot nummer 1131.26
En dan kom ik hier.
http://www.ebay.co.uk/itm/OIL-PRESSURE- ... 337a44a60d
Volgens mijn gegevens moet er toch wel wat te krijgen zijn.
Hoop dat je wat kan doen met deze geegevens.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006