Oetkers Rat-atouille.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag de raammechanismes er uit gehaald.
Geen van de ramen werkt goed.
Image

Daar zullen we wat op moeten verzinnen.
Image

Deze motor is over.
Dae andere nog wel te redden.
Image

Gelukkig heb ik nog 2 motoren liggen waarvan 1 nieuw.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="oetker"]Vandaag de raammechanismes er uit gehaald.
Geen van de ramen werkt goed.
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-U8Kv ... m%2529.JPG[/img

hey herman , mijn driverswindow is ok , maar mijn passengersside
kan ik niet lager doen dan half of ik moet het ding helpen "omhoog" trekken... het kunnen waarschijnlijk verschillende dingen zijn ...
maar 3 j geleden haalden we het mechanisme eruit bij laszlo , en de witte
tubing was doorgebroken en moest gelijmd worden ... we moesten het
zaakje ongeveer 1 cm ineenschuiven ...waarschijnlijk iets te strak nu..?
enig idee ?buiten nieuwe motor en mechanisme ?
STEF
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Stef, dat kan diverse oorzaken hebben.
Mijn linkerraam deed hetzelfde, maar je ziet dat de tubing gebroken is.
Ik denk dat lijm alleen het niet volhoud.
Je zal wat moeten verstevigen.
Plaatje knippen en vastmaken met boutjes/moeren of zoiets.
Moet ik ook nog bedenken.
Iedere paar jaar mag het evengoed wel wat WD40 hebben.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:Stef, dat kan diverse oorzaken hebben.
Mijn linkerraam deed hetzelfde, maar je ziet dat de tubing gebroken is.
Ik denk dat lijm alleen het niet volhoud.
Je zal wat moeten verstevigen.
Plaatje knippen en vastmaken met boutjes/moeren of zoiets.
Moet ik ook nog bedenken.
Iedere paar jaar mag het evengoed wel wat WD40 hebben.
Groet Herman

bedoel je wd 40 in de witte buis met borstelzone of het mechanisme ?
ik denk idd dat er téveel stof en vuil vooral langs onderaan in de holle
deur geraakt , want daar zijn teveel openingen om water er te laten
terug uitgeraken en dus ook stof en zand erin..
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tijd om hier wat aan te frobelen.
Image
Holnieten uitgeboord
Eerst is kijken of sekondenlijm uberhaupt wil pakken, want als er geen hechting zou zijn dan word plakken moeilijk.
Dat deed het gelukkig.
Na het lijmen een poly matje opgelegd.
Image
Image
Gaatjes doorgeboord en rivets geplaatst met brede ringen ter versterking.
Image
Image
Image

Edit:
Dit mag niet te dik worden want anders gaat het raan er niet meer goed langs.
Dit is te ondervangen door in de deur bij de bevestiging er vlak boven 2 gaten een sleuf te zagen bwaar de verdikking van de rivetten in valt..
Uiteindelijk is het denk ik beter ipv polyester een metalen plaatje te knippen te lijmen en rivetten.

De andere kant v/d rivetten zijn dun genoeg om de raamgeleiders vrij te laten bewegen.
Image
Image

Nog een dun laagje polyester eroverheen.
Image
Nieuwe motor met pakking geplaatst.
Image
Image
Niet de fraaiste klus, maar hoop dat het sterk genoeg is.

Beugel voo de startmotor tordering gemaakt en geplaatst.
Image

Groet Herman
Last edited by oetker on Tue Oct 16, 2012 7:36 am, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="oetker"]Tid om hier wat aan te frobelen.
Image
Holnieten uitgeboord
Eerst is kijken of sekondenlijm uberhaupt wil pakken, want als er geen hechting zou zijn dan word plakken moeilijk.
Dat deed het gelukkig.
Na het lijmen een poly matje opgelegd.
Image
Image
Gaatjes doorgeboord en rivets geplaatst met brede ringen ter versterking.
Image
Image
Image

De andere kant v/d rivetten zijn dun genoeg om de raamgeleiders vrij te laten bewegen.



"sterk (polyester) werk" herman !! de MAT -RAT ... mag tevreden zijn
ik ben ook wat jaloers op je plexi voorpinkerlenzen , ik heb geen polierapparaat ... zou ik dat manueel met het correcte product ook zo krijgen???
STEF
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Stef,

zou ik dat manueel met het correcte product ook zo krijgen???
=========================================

Ik heb met Pouleer-machine verschillende uren gepolijst om het zo te krijgen.
Is met de hand bijna niet te doen.

Om nog even terug te komen op de rommel onderin de deuren.
Er zitten 2 afwateringsgaten onderin.
Die zitten vaak verstopt.
Was bij de rat ook zo.
Af en oe een keer doorprikken helpt wel de boel wat droger te houden.
Bij mij kwam er flink wat bagger uit.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goed gemaakt, waarschijnlijk sterker dan het geweest is. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Rechtse deur gemonteerd.
Gaten iets aangepast want het zat allemaal nogal strak.
Raam werkt voor het eerst sinds ik de auto heb.
De lampen voor geven wat zenuwachtig licht en vallen uit hun bevestiging.
Rechts voor gedemonteerd en totale puinhoop gevonden.
Image
Image
Image
Gaan we wat op verzinnen, maar zal wel Golf ombouw worden.
De de bovenste spatbordverbinding heeft er schijnbaar van nieuw af niet opgezeten.
Image

Plaatje ingelast.
Image
Ga ik nog wat versterken met polyester want is nogal trilgevoelig.

Dit lijkt me ook niet goed.
Kijk zo tegen de ventilator.
Image
Sorry voor de wat matige foto's

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Henk
Posts: 95
Joined: Sat Feb 26, 2011 10:45 am

Post by Henk »

Mijn komplimenten Herman, voor je creatieve oplossingen die je met ons deelt (met foto's).
Maar zeker ook voor het tempo waarmee je alle werkzaamheden aanpakt.
Mvg Henk
User avatar
Yoran
Posts: 267
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Hehe mijn koplampen zijn ook een puinhoop,
is ook gewoon een redelijk dramatische oplossing die men toen gekozen heeft
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Henk wrote:Mijn komplimenten Herman, voor je creatieve oplossingen die je met ons deelt (met foto's).
Maar zeker ook voor het tempo waarmee je alle werkzaamheden aanpakt.
Mvg Henk
Als ik de mogelijkheden heb dan probeer ik in korte tijd zoveel mogelijk te doen.
vd winter komt dat allemaal op een laag pitje.

Vandaag de veren eruit gehaald.
Image

In de doc staat er dat je in de vloerbedekking moet snijden om de doppen te verwijderen.
Er is een andere oplossing voor.
Boor deze rivetten uit.
Image
Image
Meestal is de lijm al vergaan en leg je de vloerbedekking zo naar achteren.
Image
Image

Veerspanners gemonteerd en lichtjes aangedraaid en moerenboven los gehaald.
.Image
Op het Deense forum wordt gepraat over veel roest daarboven, maar heb ook in deze auto maar wat lichte roest kunnen bespeuren.
Image
Image
Image
Image
Natuurlijk gaan we het wel even behandelen.

Wat ik belangrijker vind zijn de ringen onderaan de schokbrekers.
Daar kun je doorheen zakken dus zeker even aandacht geven.

Zie ook http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1349

Image
Ook niet geweldig dus, maar nog net bruikbaar.
Gaan we nog andere voor zoeken.

De spullen ontroest en in de protectie gezet.
Kn dat even lekker weken van het weekend.
Image
Image

Die universeelhoezen zijn absoluut niet geschikt voor Murena's.
Volgens de rekeningen was dit al de 3e aan deze kant.
Image
Heb gelijk maar nieuwe assen besteld, want de andere 3 zijn ook niet veel bijzonders meer.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gezien de hoeveelheid werk die ik nog aan deze auto heb alleen het roest verwijderd op en rond de plekken die nodig zijn.
Bewerkt met een converter en in de bodyshutz gezet.
Eigenlijk zou alles verwijderd moeten worden en gedaan.
Ik heb zoiets als het niet roest hoef ik er nog niet al te veel aan te doen.
Daarna de 2.2 veren geplaatst.
Image
Image
Image

De remmen achter deden ook niet veel meer.
De gereviseerde set geplaatst met nieuwe slangen.
Image
Image

Ik had nieuwe remblokken gekocht van ATE.
Tot mijn verassing kwam er iets heel anders uit de doos.
Heeft niets met ATE te maken volgens mij.
Image
Image

Het knapt er wel van op.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Kwam nog wat interessants vanaf.
Het bestaat dus........
Image
Die dingen moeten we zien te vinden, want dan kan je gewone slangen gebruiken.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Herman, bedoel je die afzonderlijke banjo aansluiting, want dat bestaat zeker, ik heb er hier nog een aantal, eventueel kan je een afzonderlijke bout in de banjo-ring schroeven zodat je daar een extra ontluchtingsnippel of leiding kan monteren...
Attachments
banjo.jpg
banjo.jpg (142.63 KiB) Viewed 8462 times
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja David, daar loop ik naar te zoeken, maar loop vast op de fijnmetrische draadsoort vd slang die er op moet (m10x1)
Op deze foto zie je de ontluchtnippel op de bout.
Image

Op motoren worden deze dingen geregeld toegepast, maar kan toch niet de hand op de juiste maten leggen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

je hebt ze in beide varianten meen ik me te herinneren, ze zijn wel vrij duur, maar uiteraard blijvend bruikbaar. Ik zal eens zoeken waar ik ze vandaan heb...
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De banjo zonder nippel wordt gebruikt op de bagheera, alleen de laatste bouwjaren hebben dit niet. Er werden toen al murena remslangen gebruikt.
Misschien bruikbaar in combinatie met de murena bout met nippel??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ga ik vanavond vertellen.
Het spul ligt niet thuis.
Als de draad M10x1 is dan is het OK.
Heb trouwens ook ontdekt dat er mooie slangen zijn van een 205 die passen.
Foto's volgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag de rat maar weer is verwent met een stelletje instelbare Koni's.
Image
Image
Image
Image

De oude switch was eeen beetje lek, dus maar een gereviseerde gezet.
Image
Ook een afdekkapje geplaatst (Bedankt Richard).
Image

Verder bezig een andere bevestiging van de koplampen te maken.
Image
Image
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je bent goed bezig herman, dat word nog een mooie murena succes er mee.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi is nog ver weg harry, veilige betrouwbare machine komt stapje voor stapje dichterbij.
Deze auto is gewoon tot in den treure verwaarloosd.
Er is nog veel aan te doen,
Maar we gaan eerst is rijden deze winter met deze voiture.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Het is toch jammer hé dat ze zo een auto verwaarlozen. Maar ik zie dat je koni's hebt gevonden.










grt harry de matra.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:Vandaag de rat maar weer is verwent met een stelletje instelbare Koni's.
Image
Image
Image
Image

hey herman;
op hoeveel komen die sexy koni shockabsorbers aub ? ik overweeg ook
andere vooraan en hoe en op hoeveel stel je die dan in??

is het afschermbakje vd lichtenelectromagneet een matra item geweest
of een creatief eigen gemaakt dingetje??

me de lichten sukkelde ik ook al , ik stroefde gewoon na afstelling in elk
nylon stukje een parker ipv het kwartslag wegdraaien systeem..
maar heb vooral shit met de zwarte kliknoppen van de plastic afdekkappen
met gat voor de lichtoptiek, ze klikken niet meer en mijn reeds dikke parkers draaien er in door...

volgende week een nieuwe gaskabel monteren ... wegens door en aaneengezet met lusterklemmetje...µ
stef

Groet Herman
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Qoute Stef
------------
hey herman;
op hoeveel komen die sexy koni shockabsorbers aub ? ik overweeg ook
andere vooraan en hoe en op hoeveel stel je die dan in??
=================================================

@ Stef
Ik heb deze een tijdje terug opmarktplaats gekocht voor €50.-
Was van een particulier.
Je kunt echter alleen de rebound instellen (dus niet het inveren (bump)).
Ze waren eigenlijk voor een bagheera maar werken prima op de Murena.
Je kunt ze ook van een simca 1100 voorzijde nemen.
Werkt en past prima.

Wat betreft de voorkappen van de koplampen.
Als de montagerubbers kapot zijn dan kan je achter de gaten een metalen plaatje rivetten.
Boor er een gaatje in en je kan de kappen vastzetten met vijzen/parkers.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag was de laatste dag dat ik de brug kon gebruiken want Peter is weer terug van vakantie.
Nog even de ventilator geinspecteerd.
Image
Deze is nog in uitstekende staat, dus daar doe ik voorlopig nog even niets aan.
De standenschakelaar is ook nieuw dus dat schuift op de lange baan.
Beplating weer goed gemonteerd.
Dat was eigenlijk 1 grote bende.
Image
Image

Testritje gemaakt.
De wagen ligt een stuk beter op de weg en ook de achterkant voelt wat steviger met de 2.2 veren.
Volgens mij is de hoogte niet veel veranderd hierdoor.
Maakt in principe niet uit.
Hier komen volgend jaar ook de Spaxen op en dan wordt het instelbaar.
Image
Image
Image

Nu nog even aan de koplampen sleutelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, die licht nu vanachter wel heel hoog hé of zie ik dat verkeert?







grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

hendrik wrote:Herman, die licht nu vanachter wel heel hoog hé of zie ik dat verkeert?

grt harry de matra.
2 zakken zand in de koffer en 't is zo opgelost 8)
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is natuurlijk ook een oplossing.




grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik vind hem net mooi staan zo. :-?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is nu eenmaal een wigvorm en visueel zie ik niet zo gauw veel verschil.
Voor mijn gevoel is die wel een fractie omhoog gekomen.
Vanaf de grond tot de rand van het spatbord meet ik 67.5 cm gemeten in het midden van het wiel.
Was eigenlijk vergeten te meten vooraf.
Iemand ?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply