bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

GODFRIED wrote:Toch vreemd, want het glas is behoorlijk dik en bartst niet zomaar. Kan een tik gehad hebben ( barstje) bij de vorige uitbouw en heeft nu begeven. Bij mij zit er een rubber matje onder van ongeveer 5mm.
Ik kan de bokaal iets draaien als hij vast zit, misschien zat het te vast!!

Ik breng je altijd 1 pot mee, misschien 2, heb nog niet in mijn voorraad gezocht.
Bokaal zit bij mij ook niet zo vast, kan deze ook een beetje bewegen.

Dit weekend staat er weer een ritje van zo'n 700km op de kalender.

Ben benieuwd of deze bokaal het nu wel gaat uithouden, het is wel niet zo warm meer.

Breng maar mee naar de meeting wat je hebt Godfried alvast bedankt.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:jos, de motor van rudy zijn zijruit van de bagheera was toch stuk hé. Ik heb er vandaag een nieuwe in gezet maar ik moet ook de kabels gaan vernieuwe die zijn gewoon rot.

grt harry de matra.
Heb effe in de lijst gekeken van hetgeen hersteld is en nog te herstellen was.

Heb hier geen melding van een raammotor maar zou kunnen dat ik dit toch ergens over het hoofd gezien heb.

Veel succes met het herstellen van de kabels, zitten niet zo moelijk.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je hebt toen toch een ander knopje geplaats bij rudy zijn matra weet je dat niet meer dat was toen je de nieuwe zetels hebt geplaats.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:Geluk zit blijkbaar in een klein hoekje :lol: :lol: :lol:.

Afgelopen weekend rondgetoerd (830 km) in het duitse Eifelgebergte.
Bij het naar huis rijden (nog zo'n 150 km te gaan) loopt ondanks het afdalen van de zoveelste berg de motor temp. op tot boven de 100°C.

Bij nader nazien is het volgende gebeurd:

Image
Shot at 2012-07-31

Oorzaak:Vermoedelijk een te laat opgemerkte (hoge) Verkeers-remmer.
Noodherstelling uitgevoerd als volgt:

Image
Shot at 2012-07-31

Volgende rubberonderdelen meegeplaatst bij vervangen van het reservoir:


Image
Shot at 2012-07-31

Resultaat na full herstelling (witte vloeistof is boorwater):

Image
Shot at 2012-07-31

Buiten een beetje olie aan de dichting van het motorcarter is er verder niets aan de motor te zien of te horen (Gelukkig):D :D :D .

Ik kan deze foto's niet zien. Nog iemand??

Harry, toch een bagheera om aan te werken!!
Ik heb deze motortjes ook bij mijn bagheera moeten reviseren. Meestal zit er roest in. Misschien is alleen het voorste stukje van de kabels slecht!
Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Nee toch niet godfried, van het motortje tot binnen is de kabel in drie stukken gemaakt dat is me braddelwerk als je het mij vraagt. Dat ga ik nu wel veranderen.







grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik zie ze ook niet.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik kan die foto's ook niet zien godfried.







grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Imageshack heeft kortgeleden besloten alle foto's boven de 500 stuks te deleten als je niet gaat betalen.
Ik had er 3500 online staan daar.
Ben 6 dagen bezig geweest ze naar Google Picasa web over te zetten.
Dan moest ik ook de forumlinks op alle forums even allemaal aanpassen.
dat is nog steeds niet klaar, maar 80% is weer zichtbaar.
Ze worden vooralsnog bedankt.
Eerst alles lekker gratis en dan je voor het blok zetten op korte termijn.

Ze zullen niet lang meer bestaan denk ik.
Waarom betalen als anderen het gratis geven :evil:
Afschiten die lui daar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is dan wel even balen, alle foto's die geplaatst werden via Imageshack zijn dan verdwenen. Zeer spijtig!! :x
Gelukkig heb ik Imageshack nooit gebruikt. Eerlijk, weet ook niet hoe het werkt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote:Imageshack heeft kortgeleden besloten alle foto's boven de 500 stuks te deleten als je niet gaat betalen.
Ik had er 3500 online staan daar.
Ben 6 dagen bezig geweest ze naar Google Picasa web over te zetten.
Dan moest ik ook de forumlinks op alle forums even allemaal aanpassen.
dat is nog steeds niet klaar, maar 80% is weer zichtbaar.
Ze worden vooralsnog bedankt.
Eerst alles lekker gratis en dan je voor het blok zetten op korte termijn.

Ze zullen niet lang meer bestaan denk ik.
Waarom betalen als anderen het gratis geven :evil:
Afschiten die lui daar.
Da's inderdaad heel vervelend, zal komende week eens met m'n IT-zoon zien wat ik hieraan kan veranderen.

Zit nl. het weekend in Duitsland met de Matra en komende week met een gehuurde mobilhome op tocht.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

:evil: :evil: :evil:

Gisteren brute pech met vertrek naar ons driedaagse rit.

Zijn vijfhonderd meter van de deur en de temperatuurmeter begint vervaarlijk op te lopen.

Bij nazicht is alle koelwater naar het reservoir gelopen.

Draai dop los en het water spuit door de overloopslang naar voren, ook nadat ik deze hoger breng dan de motor.

Dus ergens komt er druk op het systeem????

Denk aan de thermostaat maar deze is afgelopen jaar vernieuwd, ga die nu toch verwijderen ergens komende week.

Gevolg is dat we nu met de gewone wagen over de mooie duitse wegen rondtoeren :evil: :evil: :evil: .
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk een lek in de koppakking of geen watercirculatie meer.
Spijtig, nu kun je niet voor 100% van de rondrit genieten.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je moet maar zo denken, beter rondomhausen dan 600 km van huis.
1 van de dingen die eigenlijk standaard met een koppaking vervangen of getest moet worden is de radiateurdop.
Als deze niet meer op tijd opent dan kan er aardig wat overdruk op het systeem ontataan waardoor lekkage kan ontstaan.
Of hij opent te snel waardoor je waterverlies hebt.
Het wordt tijd voor een reserve Bagheera Jos :wink:
Last edited by oetker on Sun Aug 26, 2012 5:50 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam »

Toch wel balen dat je een rondrit met een normale auto moet doen, want er rijd toch niets zo mooi als een bagheera, ik hoop voor je dat de schade mee valt
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote:Je moet maar zo denken, beter rondomhausen dan 600 km van huis.
1 van de dingen die eigenlijk standaard met een koppaking vervangen of getest moet worden is de radiateurdop.
Als deze niet meer op tijd opent dan kan er aardig wat overdruk op het systeem ontataan waardoor lekkage kan ontstaan.
Of hij opent te snel waardoor je waterverlies hebt.
Het wordt tijd voor een reserve Bagheera Jos :wink:
De reserve bagheera staat op spuitwerk na gereed om in gebruik te nemen.

Zal waarschijnlijk in sneltempo verder afgewerkt worden.

Vandaag retour gekomen van een zéér mooi weekendje (uitgezonderd vandaag, zondag hele dag regen gehad).

Bij nader inzicht begin ik het vermoeden te krijgen dat m'n radiator verstopt zit.

Komende week nog een weekje op verlof maar dan zal het mysterie opgelost worden.

Indien nog snel verkrijgbaar een nieuwe radiator erin.
Thermostaat nazien, reservoir en overdrukventiel zijn reeds vervangen.
Verder alles duchtig doorspoelen.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Gisteren teruggekeerd uit vakantie.

Vandaag direct radiator laten controleren.

Weinig verstopping enkel zwaar vervuild.

Nieuwe radiator niet meer verkrijgbaar, revisie van de radiator 280€.

Conclusie: defecte koppaking of een scheurtje ergens in het koelsysteem.

Ga waarschijnlijk de hele motor vervangen.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat was te denken hé jos dat de koppaking stuk zou zijn. Het is wel jammer alweer werk hé.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spijtig voor dat geld zou je een complete nieuwe radiator moeten hebben.

Een andere motor plaatsen is een winterklus, maar zo lang kun je waarschijnlijk niet wachten! Dan is het handig om een bagheera reserve te hebben.
Succes.


Ps, Ik heb twee bokalen voor je klaarliggen. Breng ze mee naar de meeting.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

GODFRIED wrote:Spijtig voor dat geld zou je een complete nieuwe radiator moeten hebben.

Een andere motor plaatsen is een winterklus, maar zo lang kun je waarschijnlijk niet wachten! Dan is het handig om een bagheera reserve te hebben.
Succes.


Ps, Ik heb twee bokalen voor je klaarliggen. Breng ze mee naar de meeting.
Is wel zo Godfried voor die 280€ zit er een nieuw koelnet in en de rest gereinigd, dus eigenlijk "nieuw".

Oude motor ligt er al naast, vermoed scheur in de kop gezien de koppakking zelf geen schade vertoont.
Morgen andere motor verder opbouwen, kan die er donderdag waarschijnlijk in.

Alvast bedankt voor het meebrengen van de bokalen Godfried, kan voorlopig voort dankzij Vollegaaz (David) die me reeds eentje opgestuurd heeft, waarvoor dank.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:
GODFRIED wrote:Spijtig voor dat geld zou je een complete nieuwe radiator moeten hebben.

Een andere motor plaatsen is een winterklus, maar zo lang kun je waarschijnlijk niet wachten! Dan is het handig om een bagheera reserve te hebben.
Succes.


Ps, Ik heb twee bokalen voor je klaarliggen. Breng ze mee naar de meeting.
Is wel zo Godfried voor die 280€ zit er een nieuw koelnet in en de rest gereinigd, dus eigenlijk "nieuw".

Oude motor ligt er al naast, vermoed scheur in de kop gezien de koppakking zelf geen schade vertoont.
Morgen andere motor verder opbouwen, kan die er donderdag waarschijnlijk in.

Alvast bedankt voor het meebrengen van de bokalen Godfried, kan voorlopig voort dankzij Vollegaaz (David) die me reeds eentje opgestuurd heeft, waarvoor dank.
Ja, dat is zo goed als nieuw. Toch heb ik mijn vorige radiator moeten vervangen omdat hij lekte rond de darmaansluiting en niet het koelnet.
Het koelnet blijft het zwakste punt van een radiator.
Ik heb nog nooit een radiator laten reviseren. Ik heb dus nooit het verschil gezien tussen een oude en een gereviseerde.
Als ze niet meer nieuw te verkrijgen zijn blijft er geen andere optie meer mogelijk. Een occasie van ongeveer 30 oud blijft onbetrouwbaar.

Hans O heeft zijn radiator ook laten reviseren, koste €80. Kan me moeilijk voorstellen dat ze voor zo weinig geld goed kunnen werken. Heb de radiator ook niet gezien, zelfs geen foto!!

Dus je hebt al een goede motor klaar staan. Hoe zit dat met die 5 bak, ga je die ook in gebruik nemen?
Veel succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

[quote="GODFRIED]
GODFRIED wrote:
Dus je hebt al een goede motor klaar staan. Hoe zit dat met die 5 bak, ga je die ook in gebruik nemen?
Veel succes.
Heb destijds de 5-bak niet gekocht aangezien dit voor een bagheera niet zo makelijk in te bouwen is.

En gezien ik dit in sneltempo gerepareerd wil hebben had ik toch geen zin om te experimenteren.

Wil nl. dit jaar nog enkele rondritten rijden.

Morgen gaan we waarschijnlijk proefdraaien.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad, er moeten te veel aanpassingen gedaan worden om de versnellingsbak passend te maken, dat is om problemen vragen.

Succes met de andere motor.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het is gemakkelijker om een 1.6 met 5-bak te installeren, dan een 5-bak op een 1442 te persen.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Onderstaande zit er nu in.

Carburators en versnellingsbak pas gemonteerd na inbouw motor.
Was makkelijker voor het monteren van de cardanassen.

Vandaag een 140km gereden.
Loopt prima alleen een beetje rookontwikkeling als die effen heeft stil gestaan :evil: .
Waarschijnlijk de rubber hoedjes op de kleppen een beetje verduurd.

Morgen staat opnieuw een stevige rit op de menu :wink: .

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Heb je die motor geen revisie gegeven, zuivergemaakt en zo ingebouwd?
Waarschijnlijk geen tijd om dit te doen want je wil rijden.

Ik zie dat je daar ook een korte starter (Bosh) op heb zitten, deze werd ook bij de murena 1.6 gebruikt. Ik heb geen enkele bagheera afgebroken met een korte starter. Deze werden zo te zien alleen geplaatst tijdens het laatste bouwjaar van de bagheera.
Zijn deze starters zo uit te wisselen??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er top uit Jos.
Heb je de kop er niet af gehad?
Voorlopig eerst maar is rijden, dan weet je ook wat je aan deze motor hebt.

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

GODFRIED wrote:Heb je die motor geen revisie gegeven, zuivergemaakt en zo ingebouwd?
Waarschijnlijk geen tijd om dit te doen want je wil rijden.

Ik zie dat je daar ook een korte starter (Bosh) op heb zitten, deze werd ook bij de murena 1.6 gebruikt. Ik heb geen enkele bagheera afgebroken met een korte starter. Deze werden zo te zien alleen geplaatst tijdens het laatste bouwjaar van de bagheera.
Zijn deze starters zo uit te wisselen??
Zoals ge aanhaalt Godfried géén tijd voor revisie.
Ga waarschijnlijk deze week 2 cylinderkoppen wegbrengen om te vlakken en controleren op scheuren.
Vandaag weer een 200km gereden en het rookprobleem valt best mee (enkel als die een tijdje stilgestaan heeft).
Starters zijn volgens mij zo uit te wisselen alleen is een korte makkelijker te vervangen dan een lange (kwestie van plaats tussen de motor/koelbuisverdeler en de veerassen van de ophanging).
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vandaag een weerstand van 33 jaar overwonnen.

Kwam nochtans zeer veel brute kracht aan te pas.

Hamer en beitel stonden warm en de Jos zelf ook na een tijdje.

Maar de woordenboek zegt: "Niet gaan bestaat niet"

Image
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat kan heftig vast zitten die kogels, maar zoals je zegt, kan niet bestaat niet.
Heb inmiddels ook een setje klaar liggen voor de 1.6.
Staat nog op de ellenlange todo list.
Die karren houden ons bezig :lol:

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als je de borging maar eerst goed weghaalt is de strijd al half gewonnen.
Dan even de draagarm goed heet stoken en je tikt ze zo los. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply