bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Dat gaat jos,ik heb een bagheera motor liggen en ook een murena motor liggen en ik heb dat eens vergeleken en dat moet gaan een 1.6 in de bagheera leggen.
grt harry de matra.
Vandaag achter gekomen dat dit toch niet zo direct om te bouwen is.

Het diffirentieel van de bagheera past niet tegen het blok van de 1600 motor.

Onderste 2 gaten dienen verboord te worden.

Diameter vliegwiel en koppeling zijn identiek.

Krukas is ook verschillend, bij de bagheera motor zit een lager om priemas te centreren, bij de 1600 motor een bronzen bus.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Meestal kom je daar pas achter als je er aan bezig bent. Dan gaan we het maar houden bij onze vertrouwde 1442 motor. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De 1300 heeft een koppeling van 180 mm, de 1442 heeft een koppeling van 190 mm en de 1600 heeft een koppeling van 200mm. De krukassen zijn in principe gelijk, maar de ene heeft 6 bouten en de andere heeft 7 bouten om het vliegwiel vast te maken. En het centrale gat waar de primaire as in de krukas gaat kan ook verschillen. En zoals ik hier bij geprobeerd heb kan je de versnellingsbakken onderling niet verwisselen.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

benny wrote:De 1300 heeft een koppeling van 180 mm, de 1442 heeft een koppeling van 190 mm en de 1600 heeft een koppeling van 200mm. De krukassen zijn in principe gelijk, maar de ene heeft 6 bouten en de andere heeft 7 bouten om het vliegwiel vast te maken. En het centrale gat waar de primaire as in de krukas gaat kan ook verschillen. En zoals ik hier bij geprobeerd heb kan je de versnellingsbakken onderling niet verwisselen.
Heb zowel bij de motor van de 1442 als van de 1600 een koppeling van 190 mm.

Tevens hebben beiden een vliegwiel met 7 bouten.

Heb enige verschil is de krukas waar bij de bagheera motor een lager gemonteerd is en bij de 1600 motor zit een uitgelopen (dient vervangen te worden) zelfsmerende bronzen bus.

Heb vandaag het differentieel en versnellingsbak gemonteerd.

Past prima alleen de twee onderste gaten van het diffirentieel moeten een half gat opschuiven.

Ook de startmotor gemonteerd en getest: ook geen probleem.

Tot nog toe geen enkel onoverkomelijk euvel dus gaat het project verder.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jos, ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Graag een goede opvolging van alles wat je doet dan weten we wat ons te wachten staat, waar het schoentje knelt en of het haalbaar is.
Alvast succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Effe een uptdate van dit topic, was dat een beetje uit het oog verloren.

Heb alles testamen gebouwd mits aanpassing gaten in het differentieel.

Vervolgens alles op een steun bevestigd inclusief radiator/ventilator/uitlaat en startschakelaar.

Motor draait prima, compressie is goed en alles loopt soepel doch onbelast.

Heb erover gedacht om deze winter de motor van m'n rode bagheera te wisselen met deze maar heb het toch maar opgeschoven.

Degene die er nu in ligt loopt prima en ga er dit seizoen nog mee rondtoeren.

Image
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Op aanvraag via é-mail.

Oude link blijkt niet meer te werken?

http://www.dreamclean.be/bagheera/
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jos,
Mooi filmpje over de restauratie van je bagheera. Deze was ook in slechte staat, hoe de meeste bagheera's zijn.

Ik heb alleen enkele foto's van de restauratie. Aan mijn bagheera was nog niet gelast toen ik hem kocht. Dit is nu anders!!
Ik heb lang overwogen om een 1.6 in mijn bagheera te plaatsen maar ga het niet doen.


De centrering van de versnellingsbak op de motor zal bepalen hoelang alles goed gaat.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Mooi filmpje jos.





grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Een ware bron van inspiratie.
Mooie film
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Wat een moed en welk een resultaat; weer eentje gered,
mooi gedaan Jos !
The Pete
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Iemand enig idee welk type plaatje in België verplicht is.

In m'n rode bagheera zitten er namelijk twee met hetzelfde chassisnummer.

Van de tweede foto heb ik verschillende liggen, maar weet niet of dit de originele zijn, nummers kloppen wel met de originele chassisnummer.

Image
Shot at 2012-07-04

Image
Shot at 2012-07-04
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Kan eens iemand nazien welk plaatje(s) in zijn bagheera gemonteerd is (zijn).

Het gaat om de bouwjaren 1978 tot 1980.
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

bij de groene stond vroeger het onderste erin
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb er een liggen zoals het onderste model.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Thanks,

Zoals het onderste heb ik er verschillend zelfs eentje waar PVS ingeslagen is (misschien een nederlands kenteken).

Zoals het bovenste heb ik enkel in m'n rode bagheera van 1980.

Vraag me eigelijk af waarom er twee verschillende in gemonteerd zijn???
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

die van 80 valt onder talbot. simca was toen reeds over genomen door talbot.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

ludo2 wrote:die van 80 valt onder talbot. simca was toen reeds over genomen door talbot.
Inderdaad staat ook op het plaatje.
Goed gezien Ludo; :wink:
Ps, bij mij zit het onderste plaatje erop. Dus dit van Matra.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Had ze inderdaad niet zo goed bestudeerd.

Reden dat er twee geplaatst zijn zal wel met de overgang van Simca naar Talbot zijn?

Heb trouwens in het verleden hierover in het keuringstation ook geen verdere vragen gehad.

Vermoed zelfs dat het die keurmeesters niet eens opgevallen is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Heb je die alle twee op de zelfde auto zitten??
Dat is wel vreemd!! :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb die beiden in de auto zitten.

Beiden met dezelfde serienummer en dezelfde specifictiesnummers.

Denk een eerste resultaat van de samenwerking tussen Talbot en Matra.

Wilden waarschijnlijk allebei nog hun stempel laten gelden.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Geluk zit blijkbaar in een klein hoekje :lol: :lol: :lol:.

Afgelopen weekend rondgetoerd (830 km) in het duitse Eifelgebergte.
Bij het naar huis rijden (nog zo'n 150 km te gaan) loopt ondanks het afdalen van de zoveelste berg de motor temp. op tot boven de 100°C.

Bij nader nazien is het volgende gebeurd:

Image

Oorzaak:Vermoedelijk een te laat opgemerkte (hoge) Verkeers-remmer.
Noodherstelling uitgevoerd als volgt:

Image

Volgende rubberonderdelen meegeplaatst bij vervangen van het reservoir:


Image

Resultaat na full herstelling (witte vloeistof is boorwater):

Image

Buiten een beetje olie aan de dichting van het motorcarter is er verder niets aan de motor te zien of te horen (Gelukkig):D :D :D .
Last edited by matrafan on Thu Sep 06, 2012 8:27 pm, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zoveel km heb ik dit jaar nog niet gemaakt met mijn bagheera. :oops:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Afgelopen zondag hetzelfde als boven vermeld probleem gehad.

Namelijk m'n water-reservoir opnieuw gebroken.

Mederijders van de rondrit vertelden me dat het waarschijnlijk het overdrukventiel in het deksel van het reservoir is.

Heb dit nu getest en zie hier eigenlijk niets abnormaal aan.

Heb het uit voorzorg toch maar vervangen door een jonger exemplaar.

Hopelijk houdt het nu wel uit want komend weekendje is weer gereserveerd voor het Eifelgebergte.

Indien iemand een mogelijke andere oorzaak kent hoor ik dit graag.

Ps, heeft er nog iemand een bokaal op overschot, heb nl. deze uit m'n tweede bagheera moeten demonteren.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zelfs indien het ventiel niet meer werkt zou het me verwonderen dat het bokaal hierdoor barst. Ik denk eerder dat je het moet zoeken in het te vast zetten van het bokaal. Zet het niet te vast zodat het kan bewegen indien nodig. Ik dacht dat er normaal een rubber onder het bokaal zit!!! Misschien de oplossing!!

Geen probleem ik heb nog wel enkele bokalen liggen. Wel zonder het ventiel, deze zijn meestal kapot of gedeeltelijk weggeroest.

Breng je één mee naar de meeting op 16/8, misschien twee, zal zien wat ik nog liggen heb. :wink:

Ik weet dat Harry er ook nog liggen heeft van Rudy.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

k'heb hier nog een bokaal staan...als je de verzending betaald stuur ik hem wel naar je toe.
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

GODFRIED wrote:Zelfs indien het ventiel niet meer werkt zou het me verwonderen dat het bokaal hierdoor barst. Ik denk eerder dat je het moet zoeken in het te vast zetten van het bokaal. Zet het niet te vast zodat het kan bewegen indien nodig. Ik dacht dat er normaal een rubber onder het bokaal zit!!! Misschien de oplossing!!

Geen probleem ik heb nog wel enkele bokalen liggen. Wel zonder het ventiel, deze zijn meestal kapot of gedeeltelijk weggeroest.

Breng je één mee naar de meeting op 16/8, misschien twee, zal zien wat ik nog liggen heb. :wink:

Ik weet dat Harry er ook nog liggen heeft van Rudy.
Godfried, heb vorige keer een zachter rubber van 2 cm dikte onder de bokaal gemonteerd en de zijkant waar deze tegenkomt bekleedt met rubber.

Bevestiging zit gemonteerd als origineel met de veer tussen de bevestiginsbout en montagebeugel.

Daarmee dat ik vorige keer dacht dat het kwam door een te laat opgemerkte verkeersdrempel.

Heb voor dit fenomeen ook niet direct een aanvaardbare verklaring????

Ga waarschijnlijk ook op de meeting aanwezig zijn dus breng me maar een bokaal mee (liefst twee zodat ik een weer een reserve heb).
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vollegaaz wrote:k'heb hier nog een bokaal staan...als je de verzending betaald stuur ik hem wel naar je toe.
Hoi David heb je een PM gestuurd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Toch vreemd, want het glas is behoorlijk dik en bartst niet zomaar. Kan een tik gehad hebben ( barstje) bij de vorige uitbouw en heeft nu begeven. Bij mij zit er een rubber matje onder van ongeveer 5mm.
Ik kan de bokaal iets draaien als hij vast zit, misschien zat het te vast!!

Ik breng je altijd 1 pot mee, misschien 2, heb nog niet in mijn voorraad gezocht.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

jos, de motor van rudy zijn zijruit van de bagheera was toch stuk hé. Ik heb er vandaag een nieuwe in gezet maar ik moet ook de kabels gaan vernieuwe die zijn gewoon rot.





grt harry de matra.
Post Reply