voorbereiding spuitwerk matra
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Hallo Joost,
heb deze dingen gisteren van mijn sloper gedemonteerd en net ff een foto voor je gemaakt. De beugel scharniert op een asje dat met 2 bouten in de raamstijl vastgezet is. Na verloop van tijd lubbert dit uit ( roest) en dan komt de beugel los . ff geheel loshalen en opnieuw klinken of ring oplassen / hardsolderen.
heb deze dingen gisteren van mijn sloper gedemonteerd en net ff een foto voor je gemaakt. De beugel scharniert op een asje dat met 2 bouten in de raamstijl vastgezet is. Na verloop van tijd lubbert dit uit ( roest) en dan komt de beugel los . ff geheel loshalen en opnieuw klinken of ring oplassen / hardsolderen.
- Attachments
-
- DSCN4319.JPG (121.76 KiB) Viewed 10328 times
The Pete
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
hallo Joost,
tja, dat is het leuke aan een "old- of youngtimer; je hebt altijd wat te doen, krijgt de vreemdste mensen over de vloer, je verveelt je nooit, het houdt je van de straat én uit de kroeg ! langzaam maar zeker brengt het virus je tot de status "sheddy"(uitleg zie elders), hetgeen niet verkeerd is.
De verbinding van het scharnier is niet altijd erg professioneel gefelst. Eigenlijk is het uiteinde alleen een beetje platgeslagen. Ik zou er gewoon een onderlegring op hardsolderen , of lassen en de hele handel roestvrij en behandeld weer monteren.
sccs ermee
PS noteer je de 23e september in je agenda?
tja, dat is het leuke aan een "old- of youngtimer; je hebt altijd wat te doen, krijgt de vreemdste mensen over de vloer, je verveelt je nooit, het houdt je van de straat én uit de kroeg ! langzaam maar zeker brengt het virus je tot de status "sheddy"(uitleg zie elders), hetgeen niet verkeerd is.
De verbinding van het scharnier is niet altijd erg professioneel gefelst. Eigenlijk is het uiteinde alleen een beetje platgeslagen. Ik zou er gewoon een onderlegring op hardsolderen , of lassen en de hele handel roestvrij en behandeld weer monteren.
sccs ermee
PS noteer je de 23e september in je agenda?
The Pete
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
het "einde" is zoals ik zei in zicht hoewel je nooit klaar bent met restaureren 
De motorkapbeugels laat ik ik weer herstellen door de lokale dorpsmit en dan zou de motorkap zonder problemen bevestigt kunnen worden.
Enkel nog een probleempje met de stadslichten (naast de richtingsaanwijzer) ..deze willen maar niet aangaan ondanks alle goede connecties...dit wordt wss de boel effe uitmeten....
Verder moeten de remmen onder handen genomen worden (revisie, nieuwe blokjes, olie, nazicht...) maar dit laat ik liever iemand doen die goed weet waar die mee bezig is...
Bij carjoy zou dit in de prijs van het groot onderhoud inbegrepen zijn...na bijna 2 jaar stilstaan kan men matra een groot onderhoud gebruiken en een check up...wat bij carjoy gratis zou gebeuren bij men eerste groot onderhoud daar....(aanrader of niet?)

De motorkapbeugels laat ik ik weer herstellen door de lokale dorpsmit en dan zou de motorkap zonder problemen bevestigt kunnen worden.
Enkel nog een probleempje met de stadslichten (naast de richtingsaanwijzer) ..deze willen maar niet aangaan ondanks alle goede connecties...dit wordt wss de boel effe uitmeten....
Verder moeten de remmen onder handen genomen worden (revisie, nieuwe blokjes, olie, nazicht...) maar dit laat ik liever iemand doen die goed weet waar die mee bezig is...
Bij carjoy zou dit in de prijs van het groot onderhoud inbegrepen zijn...na bijna 2 jaar stilstaan kan men matra een groot onderhoud gebruiken en een check up...wat bij carjoy gratis zou gebeuren bij men eerste groot onderhoud daar....(aanrader of niet?)
- Attachments
-
- foto 1-1.JPG (136.62 KiB) Viewed 10253 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het kabeltje wat onder het stuur hangt gaat normaal gesproken niet naar de kraan maar is om de lampen omhoog te trekken als er defect is aan het klapsysteem.joost wrote:wat is hiervan de functie?het kabeltje komt ergens onderaan de stuurconsole binnen en is daar amateuristisch bevestigt met de mogelijkheid eraan te trekken
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Eigenlijk is het jammer dat je de auto eerst laat spuiten en dan er aan gaat werken met de kans op beschadigingen.
De remmen zijn niet moeilijk in een Murena (zie mijn remmentopic), maar als je niet de kneepjes van dit systeem kent kan het toch voor problemen zorgen.
Veel kennis bij de garagisten is er niet meer van dit merk, dus misschien toch bij iemand brengen die er kijk op heeft, maar beter is toch zoveel mogelijk zelf te doen.
De remmen zijn niet moeilijk in een Murena (zie mijn remmentopic), maar als je niet de kneepjes van dit systeem kent kan het toch voor problemen zorgen.
Veel kennis bij de garagisten is er niet meer van dit merk, dus misschien toch bij iemand brengen die er kijk op heeft, maar beter is toch zoveel mogelijk zelf te doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Hallo Joost,
Bumperstrip (ná) het spuiten het eerst plaatsen.
Allereerst voor diegenen die nog moeten beginnen : Doe het volgende pasmaken VÓÓR het spuiten!
Start met de voorspatborden mooi aan te sluiten op de deuren, de "drukplaat loszetten en dan naar buiten brengen om het spatbord met de deur te laten vluchten ; (denk om de naden) Eventueel de bovenste ophanging van het spatbord wat verbuigen én het spatbord aan de voorkant op de beugel monteren , maar niet te vast zodat je kunt manouvreren.
Daarna motorkap er op( NB altijd met 2 personen doen anders kost het lak) en zorgen dat de bovenkant van de spatborden mooi afhangen onder de motorkap, dus dat de zijkanten van de motorkap , mooi vluchten met de bovenkant van de spatborden ; hiervoor desnoods de gaten op de binnenschermen en de spatborden wat aanpassen
Voorbumper er op , maar onderkant nog niet vastzetten ( 2 bouten op het chassis) en zorgen dat de "punten " van de voorspatborden mooi aansluiten op de voorbumper.
Motorkap afstellen op de voorbumper d.m.v. de 4 rubber stoppen.
Rubbers en kapjes plaatsen zodat alles mooi in lijn ligt.
Koplampen erop en m.b.v. de stelplaatjes en de rubber dopjes aan de voorkant zorgen dat deze "vlucht" met de motorkap, dus er mooi strak in ligt, en de zijkanten van de voorspatborden.
NB de motorkap moet eigenlijk doorlopen aan de zijkant en bovenkant in de koplampen.
Daarna met hardboardplaatjes de rubberstrip tussen motorkap/koplampdeksels en bumper plaatsen zodat deze mooi nevenwijdig hieraan lopen
Bovenal , zeer zeer voorzichtig met veel oude handdoeken en lappen en het liefst met een (handige) hulp werken. Ga dit niet alleen doen!
succes ermee en hopelijk tot ziens met de Murena op 23 september en meet......................
Bumperstrip (ná) het spuiten het eerst plaatsen.
Allereerst voor diegenen die nog moeten beginnen : Doe het volgende pasmaken VÓÓR het spuiten!
Start met de voorspatborden mooi aan te sluiten op de deuren, de "drukplaat loszetten en dan naar buiten brengen om het spatbord met de deur te laten vluchten ; (denk om de naden) Eventueel de bovenste ophanging van het spatbord wat verbuigen én het spatbord aan de voorkant op de beugel monteren , maar niet te vast zodat je kunt manouvreren.
Daarna motorkap er op( NB altijd met 2 personen doen anders kost het lak) en zorgen dat de bovenkant van de spatborden mooi afhangen onder de motorkap, dus dat de zijkanten van de motorkap , mooi vluchten met de bovenkant van de spatborden ; hiervoor desnoods de gaten op de binnenschermen en de spatborden wat aanpassen
Voorbumper er op , maar onderkant nog niet vastzetten ( 2 bouten op het chassis) en zorgen dat de "punten " van de voorspatborden mooi aansluiten op de voorbumper.
Motorkap afstellen op de voorbumper d.m.v. de 4 rubber stoppen.
Rubbers en kapjes plaatsen zodat alles mooi in lijn ligt.
Koplampen erop en m.b.v. de stelplaatjes en de rubber dopjes aan de voorkant zorgen dat deze "vlucht" met de motorkap, dus er mooi strak in ligt, en de zijkanten van de voorspatborden.
NB de motorkap moet eigenlijk doorlopen aan de zijkant en bovenkant in de koplampen.
Daarna met hardboardplaatjes de rubberstrip tussen motorkap/koplampdeksels en bumper plaatsen zodat deze mooi nevenwijdig hieraan lopen
Bovenal , zeer zeer voorzichtig met veel oude handdoeken en lappen en het liefst met een (handige) hulp werken. Ga dit niet alleen doen!
succes ermee en hopelijk tot ziens met de Murena op 23 september en meet......................
The Pete
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
Was de praktijk maar zo simpel als de theorie
en idd eerst afhangen en san spuiten. Lukt niet altijd...motorkapbeugel onverwacht stukgegegaan na het spuiten dus moest motorkap er weer af. Het is allemaal toch een beetje wringen in prutsen om alles strak te krijgen betreft de naden
maar we houden vol 



- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Set blokjes en een busje remolie zijn niet de kosten.
Uurtje arbeidsloon en je zit zo op €150.-
Dan wordt er verder weinig gedaan, en eigenlijk mag een 30 jaar oude auto daar best wel wat aandacht hebben.
Vaak zijn remleidingen roestig en rempistons aangetast.
Beter het gehele systeem aanpakken, maar je moet ergens beginnen natuurlijk.
Uurtje arbeidsloon en je zit zo op €150.-
Dan wordt er verder weinig gedaan, en eigenlijk mag een 30 jaar oude auto daar best wel wat aandacht hebben.
Vaak zijn remleidingen roestig en rempistons aangetast.
Beter het gehele systeem aanpakken, maar je moet ergens beginnen natuurlijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Het is net wat Herman zegt, pak gelijk het gehele remsysteem aan.
Reviseren van de klauwen en hoofdremcilinder is wat materiaal betreft niet de grootste kostenpost, en ook de kosten voor een bosje nieuwe remslangen is goed te overzien.
De metalen remleidingen is normaliter gewoon een kwestie van inspecteren: alleen als er schade of roestputjes in zitten dan vervangen.
Het uurloon zal de grootste kostenpost zijn als je het laat doen... alles reviseren en slangen verversen is al gauw zo'n 8 uur werk.
Maar ik moet zeggen, als je het eenmaal zelf hebt gedaan dan zul je ervaren dat het ontluchten van het systeem eigenlijk nog het lastigste werk van alles is...
Reviseren van de klauwen en hoofdremcilinder is wat materiaal betreft niet de grootste kostenpost, en ook de kosten voor een bosje nieuwe remslangen is goed te overzien.
De metalen remleidingen is normaliter gewoon een kwestie van inspecteren: alleen als er schade of roestputjes in zitten dan vervangen.
Het uurloon zal de grootste kostenpost zijn als je het laat doen... alles reviseren en slangen verversen is al gauw zo'n 8 uur werk.
Maar ik moet zeggen, als je het eenmaal zelf hebt gedaan dan zul je ervaren dat het ontluchten van het systeem eigenlijk nog het lastigste werk van alles is...

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Eerst maar een nachtje in de kruipolie.joost wrote:deze roestige bouten lossen voor geen meter!
Dan met een goede dop met ratel evt. met verlenging zoals Benny al voorstelde.
In ieder geval niet met een Bahco.
Desnoods wat warm stoken met een brander.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006