Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

bassboss wrote:Dat brengt mij op een lumineus idee!
Ik heb ook nog een Bagheera I stoel liggen! :wink:
ik ook op ons ma haar brouwerij , maar tis een verstelbare;;;
en die moet in mijn bagheera ..... ooooooit ....

stef
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hier in huis zitten we toch liever wat breder....

Image

Image


8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

ge moogt ook "bougies" voor uw raam zetten als ze passeren

stef

Waarom een motor plaatsen als het zo ook gaat.

Prachtige foto. Ook eens drie gekken zoeken. :lol:
Attachments
de mannen maken zich klaar voor de processie het het bagheeratabernakel ... [800x600 test tekening 2].jpg
de mannen maken zich klaar voor de processie het het bagheeratabernakel ... [800x600 test tekening 2].jpg (118.75 KiB) Viewed 6713 times
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

GODFRIED wrote:everything "under control"
Image
Om er even op terug te komen
Amerikaan op weg naar 4.800.000 kilometer in zijn Volvo P1800
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/artic ... olvo.dhtml
http://www.autos.ca/car-history-and-aut ... lvo-p1800s
Image
In 1987, with one-million miles on the P1800, Volvo responded by giving Mr. Gordon a new Bertone 780 sedan. A nice second car thought Mr. Gordon, which he set about driving for 15 years and 450,000 miles (720,000 km) while maintaining his seat-time behind the wheel of the P1800.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik hoop dat met de Murena te evenaren.
Als ik zo doorga dan heb ik daar ongeveer 300 jaar voor nodig :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:Ik hoop dat met de Murena te evenaren.
Als ik zo doorga dan heb ik daar ongeveer 300 jaar voor nodig :lol:
mijn garagist zegt altijd.... "een oldtimer is a never ending story,
tegen dat je je laatste wisselstuk monteert , is het eerste dat je ooit
stak al terug versleten... zo blijf je bezig" .... en zéker als je
een matra "foltert élke dag" zoals ik ....
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

Muddy Bandit wrote:Hier in huis zitten we toch liever wat breder....

Image

Image


8)
hard gewerkt , knap en tof !!
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

GODFRIED wrote:ge moogt ook "bougies" voor uw raam zetten als ze passeren

stef

Waarom een motor plaatsen als het zo ook gaat.

Prachtige foto. Ook eens drie gekken zoeken. :lol:
µµ



" de processie van echternacht"
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Handig voor als je tijdens het sleutelen het niet meer ziet zitten.
Bij een Matra is dat meestal zo!!! :lol: :D
Attachments
mes sleutel.jpg
mes sleutel.jpg (21.51 KiB) Viewed 6668 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Of als je onder het eten door wil werken :roll:
Schroevendraaier erbij als vork om het compleet te maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is wel handig hé godfried, je kan sleutelen tijdens het eten.(mooi)






grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Lijkt me toch pijnlijk werken als je moeren vast wilt draaien... :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is toch pijnlijk als je dat ziet hé godfried.




grt harry de matra.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

GODFRIED wrote:Het einde van een bagheera. :cry:

http://www.112groningen.nl/Groningen/ni ... endam.html
natuurljk ook niet slim ....van de matraingenieurs om een benzinepomp
die kan gaan lekken op termijn vlàk naast ne vonkenden delco te zetten... ist daarom misschien dat ze bij de murenas, bij de mijne althans een plastiken kap over den delco hebben gezet??? ik zette
toch al uit voorzorg een nieuwe fuelpomp , het membraan erin was
hard geworden én ze zweette wat benzine op de naad ...
benny zette meteen een electrische bovenaan aan de benzinebak
vér , ver weg van de delco

stef
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Tsja... ik denk ook niet dat de matra-ingenieurs er vanuit gingen dat deze wagens nog eens een leeftijd van 30+ gingen halen.

Rubber en kunststof wordt nu eenmaal hard en broos na verloop van vele jaren... zowel het rubber en kunststof van membramen / benzineleidingen als het kunststof om de kabels, en daarbij is de moderne benzine ook nog eens een stuk agressiever als vroeger.

Preventief vervangen na verloop van jaren is eigenlijk gewoon een must voor bepaalde onderdelen.
Als het kapot is kan het ook echt te laat zijn, getuige de foto's. :(
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="Muddy Bandit"]Tsja... ik denk ook niet dat de matra-ingenieurs er vanuit gingen dat deze wagens nog eens een leeftijd van 30+ gingen halen

Dat klopt ... ik denk dat zo"n matra autospeeltje voorzien was om
een jaar of 6 a 7 lol te hebben en dan ...poubelle...

Maar ik denk ook niet dat er ook maar één bagheera of murena
nog door een hedendaagse "crashtest" geraakt ... een plastikken
bodyshell ... die versplintert ...een nylon fuelbak die gloedheet wordt;;;
en scheurt bij een aanrijding...en nen delco naast een benzinepomp...
een geen sips ..;side impact protectie ... een doorskin van triplex ahw..
geen airbags;;geen abs;;;; ENZ..... tjiens ... durf ik daar nu nog mee rijden..?
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

lemans wrote:
Muddy Bandit wrote:Tsja... ik denk ook niet dat de matra-ingenieurs er vanuit gingen dat deze wagens nog eens een leeftijd van 30+ gingen halen

Dat klopt ... ik denk dat zo"n matra autospeeltje voorzien was om
een jaar of 6 a 7 lol te hebben en dan ...poubelle...

Maar ik denk ook niet dat er ook maar één bagheera of murena
nog door een hedendaagse "crashtest" geraakt ... een plastikken
bodyshell ... die versplintert ...een nylon fuelbak die gloedheet wordt;;;
en scheurt bij een aanrijding...en nen delco naast een benzinepomp...
een geen sips ..;side impact protectie ... een doorskin van triplex ahw..
geen airbags;;geen abs;;;; ENZ..... tjiens ... durf ik daar nu nog mee rijden..?
Maar dat is juist de protectie!!!!
De wagen valt uit elkaar bij een aanrijding, en zelf viegt ge nog door zo vrij als een vogeltje.
Bij de moderne auto word je bewusteloos geslagen door air-bags.
Dat zal bij een Matra nie gebeuren wah.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

[quote="oetker"][quote="lemans"][quote="Muddy Bandit"]Tsja... ik denk ook niet dat de matra-ingenieurs er vanuit gingen dat deze wagens nog eens een leeftijd van 30+ gingen halen

Dat klopt ... ik denk dat zo"n matra autospeeltje voorzien was om
een jaar of 6 a 7 lol te hebben en dan ...poubelle...


ok herman...zo kan je het natuurlijk ook bekijken... (lol) !!
misschien waren matra ingenieurs dan toch écht avantgarde !
maar het blijft voor mij wat automagazines dikwijls wat schertsend over
composite cars zeggen "fantastic plastic" ...

PS mijn vriend tandtechnieker kocht zonder het te weten net
de zilveren bagheera van ex matramaan david

stef
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb de elektrishce benzinepomp zo dicht mogelijk bij de benzinetank geplaatst omdat de aanzuigleiding niet te lang mag zijn, anders komt het pompje vermogen te kort om benzine omhoog te trekken. De plastiek kap op de delco was om problemen bij het starten bij vochtig weer te voorkomen.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

benny wrote:Ik heb de elektrishce benzinepomp zo dicht mogelijk bij de benzinetank geplaatst omdat de aanzuigleiding niet te lang mag zijn, anders komt het pompje vermogen te kort om benzine omhoog te trekken. De plastiek kap op de delco was om problemen bij het starten bij vochtig weer te voorkomen.
ok is natuurlijk ook zinvol om vocht uit den delco te houden ,
of nu water "of" benzine is ...
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

benny wrote:Ik heb de elektrishce benzinepomp zo dicht mogelijk bij de benzinetank geplaatst omdat de aanzuigleiding niet te lang mag zijn, anders komt het pompje vermogen te kort om benzine omhoog te trekken. De plastiek kap op de delco was om problemen bij het starten bij vochtig weer te voorkomen.
Ja,bekend probleem bij de Simca en werd op de 1100 de plastic kap geintroduceert om dat vocht te elimenieren.
Ik heb veel op 1100 gereden zonder die kap, en we hadden altijd een theedoek bij ons om er omheen te knopen.
Dan ging het weer een tijdje goed.
Heb op vakantie's in Italie wel eens een theedoek weg gegeven aan mensen met problemen door vocht.
Die haden dan vaak al een vermogen in de garage uitgegeven en was het probleem niet opgelost.
Mijn theedoeken brachten iedereen thuis. :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:
benny wrote:Ik heb de elektrishce benzinepomp zo dicht mogelijk bij de benzinetank geplaatst omdat de aanzuigleiding niet te lang mag zijn, anders komt het pompje vermogen te kort om benzine omhoog te trekken. De plastiek kap op de delco was om problemen bij het starten bij vochtig weer te voorkomen.
Ja,bekend probleem bij de Simca en werd op de 1100 de plastic kap geintroduceert om dat vocht te elimenieren.


ik snap niet goed herman hoe je door een theedoek errond te draaien
het risico verkleint??? dan zuigt toch net alle vocht op en maakt
én houdt je delco net vochtig ipv droog ????

stef
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De motor lag bij de Simca 1100 voorin.
Het water ketste tegen de Delco en er werd schijnbaar een gedeelte vocht naar binnen gezogen.
Als de Simca er mee stopte door de regen dan droogde ik de Delco uit met de doek en knoopte de doek er omheen.
Dat absorbeerde genoeg vocht om de wagen weer probleemloos te laten lopen.
Het gaat niet om liters, het ontstond bij heftige regenbuien.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

oetker wrote:De motor lag bij de Simca 1100 voorin.
Het water ketste tegen de Delco en er werd schijnbaar een gedeelte vocht naar binnen gezogen.
Als de Simca er mee stopte door de regen dan droogde ik de Delco uit met de doek en knoopte de doek er omheen.
Dat absorbeerde genoeg vocht om de wagen weer probleemloos te laten lopen.
Het gaat niet om liters.


ik stond zo vorig jaar een avondje met de murena geparkeerd op
de parking van een vliegveld in een mistige wei ,net naast een kanaal...
....toen ik er om 23 u weg wou .... hebben ze uit het clublokaal
een verlengkabel moeten leggen en met een fohn mijn delco heet
en droog blazen ....om te kunnen starten ...
het haarlak spuiten trukje of vochtverdrijver uit de autoshop werkt
maar matig vind ik ... vooral een delcokap met het minste scheurtje
de prullenbak in ...

stef
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Beste is kabels en delco+ bougies als standaard onderhoud af en toe te vernieuwen.
Als je de hoogspanning door kabels of delco-kap kan voelen dan is er een lek of de kabels te dun.
Pak een fles glasspray en sproei over de delco als hulpmiddel (is minder gevoelig ) :lol:
Als je blauwe lichtjes ziet lopen dan weet je hoe laat het is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jacky Ickx ..... "flying the matra" f2 in 1967 .... ( eindelijk ...!!! een signatuur) oefffff‏
Attachments
Jacky Ickx ..... flying the matra f2 in 1967 .... ( eindelijk ...!!! een signatuur) oefffff‏ [800x600 test tekening 2].jpg
Jacky Ickx ..... flying the matra f2 in 1967 .... ( eindelijk ...!!! een signatuur) oefffff‏ [800x600 test tekening 2].jpg (134.83 KiB) Viewed 6563 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

beste matramanen....



de mooie zilveren bagheera 2 van david ,die wegens gezondheidsredenen
onze club verliet ; kwam in goede handen terecht ... zonder het zelf te weten
kocht mijn collega tandtechnieker frank deze wagen ...en bart bevestigde mij
dat het absoluut de matra van david is , ( stond ook op de papieren) ...
ik denk dat frank gesmolten is voor de matracharmes toen ik hem int voorjaar

een dagje meenam op de voorjaarrit in de murena... misschien tourt hij nog

wel es mee met ons de volgende seizoenen ... ( de bagheera zal niet misstaan

naast frank zijn ; volvo p
1800 , zijn alfar romeo montreal ,zijn karmann ghia
cabrio en porsche boxter...)



stef de wit
Attachments
nieuwe eigenaar 3 [800x600 test tekening 2].JPG
nieuwe eigenaar 3 [800x600 test tekening 2].JPG (185.79 KiB) Viewed 6537 times
nieuwe eigenaar 2 [800x600 test tekening 2].JPG
nieuwe eigenaar 2 [800x600 test tekening 2].JPG (174.78 KiB) Viewed 6537 times
nieuwe eigenaar [800x600 test tekening 2].jpg
nieuwe eigenaar [800x600 test tekening 2].jpg (98.22 KiB) Viewed 6539 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Gelukkig komt deze Bagheera terug in goede handen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is een van de mooier bagheera's, kom je niet overal tegen.
Hopelijk krijgen we deze nog eens te zien.
Bart, veel plezier ermee.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply