alternatieve interieur ventilator
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
ik maakte al gebruik van een omvormer, zie daarvoor:
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2105
de luchtopbrengst lijkt redelijk gelijk met mijn eerdere aanpassing, deze maakte gebruik van het originele rad, de kleinere variant lijkt daarmee niet veel negatieve invloed te hebben
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2105
de luchtopbrengst lijkt redelijk gelijk met mijn eerdere aanpassing, deze maakte gebruik van het originele rad, de kleinere variant lijkt daarmee niet veel negatieve invloed te hebben
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Hallo Richard,
Ik heb alléén de golf-unit gebruikt en het oude slakkenhuis en fan gelaten voor wat het was.
vervolgens een nieuwe alu beugel gemaakt en het opgerekte deel van de balg haakt onder de lip van de aanjager en de 3 ander kanten zijn met parkertjes vastgezet ( zie foto's in mijn eerdere post) en dat zit echt al jaren ( bij de 1.6 dus al 24 jaar).De 1.6 is 30 jaar bijna dagelijks gebruikt , zomer en winter, en het eerste golf-blazertje (Bosch) uit 1987 zit er nog steeds met dezelfde lagers in, dus die waren echte wel van goede kwaliteit.
De lucht opbrengst is hoger omdat de golf- fan bijna dubbel zo breed is en veel meer touren draait dan de originele.
Voor foto's moet ik de hele meuk gaan demonteren ; daar heb ik nu helaas geen tijd voor, maar bij gelegenheid zal ik eens een paar foto's maken.
Herman
heb even je filmpje bekeken ; very impressive; zou je de electronische regeling eens wat preciezer kunnen beschrijven ; aansluitingen kleuren enz enz.
Ik heb alléén de golf-unit gebruikt en het oude slakkenhuis en fan gelaten voor wat het was.
vervolgens een nieuwe alu beugel gemaakt en het opgerekte deel van de balg haakt onder de lip van de aanjager en de 3 ander kanten zijn met parkertjes vastgezet ( zie foto's in mijn eerdere post) en dat zit echt al jaren ( bij de 1.6 dus al 24 jaar).De 1.6 is 30 jaar bijna dagelijks gebruikt , zomer en winter, en het eerste golf-blazertje (Bosch) uit 1987 zit er nog steeds met dezelfde lagers in, dus die waren echte wel van goede kwaliteit.
De lucht opbrengst is hoger omdat de golf- fan bijna dubbel zo breed is en veel meer touren draait dan de originele.
Voor foto's moet ik de hele meuk gaan demonteren ; daar heb ik nu helaas geen tijd voor, maar bij gelegenheid zal ik eens een paar foto's maken.
Herman
heb even je filmpje bekeken ; very impressive; zou je de electronische regeling eens wat preciezer kunnen beschrijven ; aansluitingen kleuren enz enz.
The Pete
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Ik heb diverse Golfjes-II gereden en heel vaak ging de weerstand, waardoor de ventilator op een lagere snelheid kon draaien, kapot. Dat was toch wel dé kwaal van de Golf-II. Oorzaak daarvan was dat de ventilator meer stroom ging trekken omdat de lagers verrot waren. Je hoort dat niet echt, ik heb ook nooit de moeite genomen om de ventilator zelf te vervangen, een nieuwe weerstand was veel goedkoper en niet eens zoveel werk. Maar die lagers zijn niet best, daar moet ik Herman gelijk in geven.pete speed wrote:Hallo Richard,
Ik heb alléén de golf-unit gebruikt en het oude slakkenhuis en fan gelaten voor wat het was.
vervolgens een nieuwe alu beugel gemaakt en het opgerekte deel van de balg haakt onder de lip van de aanjager en de 3 ander kanten zijn met parkertjes vastgezet ( zie foto's in mijn eerdere post) en dat zit echt al jaren ( bij de 1.6 dus al 24 jaar).De 1.6 is 30 jaar bijna dagelijks gebruikt , zomer en winter, en het eerste golf-blazertje (Bosch) uit 1987 zit er nog steeds met dezelfde lagers in, dus die waren echte wel van goede kwaliteit.
Hier nog een oud fotootje van mijn laatste Golf II (daarna ging ik auto's-van-de-zaak rijden) gebroederlijk naast de Murena.

Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdad Robert, ik heb een aantal Golf 2 aanjagers in mijn vingers gehad waarvan de lagers allemaal zwaar liepen.
Ook een aantal Golf 1 aanjagers waren de lagers moeizaam van.
Je moet ze dus zeker niet op internet kopen maar op de sloop zoeken naar 1 die soepel loopt.
@ Pete
---------
Ik ga binnenkort een beschrijving geven hoe de heater schakelaar aan te passen zodat het electr moduul in stappen kan schakelen met de originele switch.
Dat komt dan met de meeting begin maart een demo van.
Kunnen we het hoofd koel houden.
Ook een aantal Golf 1 aanjagers waren de lagers moeizaam van.
Je moet ze dus zeker niet op internet kopen maar op de sloop zoeken naar 1 die soepel loopt.
@ Pete
---------
Ik ga binnenkort een beschrijving geven hoe de heater schakelaar aan te passen zodat het electr moduul in stappen kan schakelen met de originele switch.
Dat komt dan met de meeting begin maart een demo van.
Kunnen we het hoofd koel houden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Nieuwe zal niet zo'n probleem zijn, maar wel Chinese namaak.
Waar ik op doel is gebruikt Marktplaats en zo.
Ik had er vorig jaar 1 laten opsturen die goed zou zijn, maar de definitie goed was bij mij anders.
Wel centen kwijt en nog nada.
Waar ik op doel is gebruikt Marktplaats en zo.
Ik had er vorig jaar 1 laten opsturen die goed zou zijn, maar de definitie goed was bij mij anders.
Wel centen kwijt en nog nada.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het ventilatiemotortje is stervende bij mij.
Na alle alternatieven bestudeert te hebben was ik toch van plan voor de Golf ombouw te gaan in combi met het Chinese moduul voor de regeling.
Je kunt een potmeter in je dashboard bouwen maar dan kloppen de standen niet meer.
De potmeter draait een grotere slag.
Niet echt fraai.
Ben een beetje aan het spelen geweest met de schakelaar met wat weerstanden, maar het gaat dus niet zomaar.
Het probleem is dat er geen contact is voor de 0 stand van de schakelaar.

Er is dus een aanpassing nodig om de 0 stand op te vangen en wel omdat als de draden op de potmeter onderbroken worden dan gaat de motor onbestemd lopen.
Dit is met enkele onderdelen wel te realiseren.
Ik heb het volgende schakelingetje ontworpen.
Is te maken in een half uurtje met een klein 10tje materiaal.


Door de 3 potmeters is de fansnelheid van iedere stand in te stellen.
Het resultaat.
http://www.youtube.com/watch?v=4zV-Eovs ... e=youtu.be
Globale verklaring van de schakeling.
De 0 stand wordt gemaakt door het relais wat in ruste de groene draad aan massa houd.
Daardoor is de schakeling in ruste.
Als de auto op contact gezet zal er een positief komen op het relais.
Dat schakelt echter niet in want dat vind pas plaats als de schakelaar bediend word.
In alle loopstanden staat contact 1-2 van de schakelaar namelijk aan en die verzorgt dan de massa voor de schakeling als die in bedrijf is.
Het relais is alleen om de ruststand op te vangen.
Door de 3 potmeters is iedere snelheid appart in te stellen..
De 3 dioden dienen om onderlinge invloed van de diverse standen tegen te gaan.
Werkt perfect en je kan het dashboard origineel houden.
Herman
Na alle alternatieven bestudeert te hebben was ik toch van plan voor de Golf ombouw te gaan in combi met het Chinese moduul voor de regeling.
Je kunt een potmeter in je dashboard bouwen maar dan kloppen de standen niet meer.
De potmeter draait een grotere slag.
Niet echt fraai.
Ben een beetje aan het spelen geweest met de schakelaar met wat weerstanden, maar het gaat dus niet zomaar.
Het probleem is dat er geen contact is voor de 0 stand van de schakelaar.
Er is dus een aanpassing nodig om de 0 stand op te vangen en wel omdat als de draden op de potmeter onderbroken worden dan gaat de motor onbestemd lopen.
Dit is met enkele onderdelen wel te realiseren.
Ik heb het volgende schakelingetje ontworpen.
Is te maken in een half uurtje met een klein 10tje materiaal.

Door de 3 potmeters is de fansnelheid van iedere stand in te stellen.
Het resultaat.
http://www.youtube.com/watch?v=4zV-Eovs ... e=youtu.be
Globale verklaring van de schakeling.
De 0 stand wordt gemaakt door het relais wat in ruste de groene draad aan massa houd.
Daardoor is de schakeling in ruste.
Als de auto op contact gezet zal er een positief komen op het relais.
Dat schakelt echter niet in want dat vind pas plaats als de schakelaar bediend word.
In alle loopstanden staat contact 1-2 van de schakelaar namelijk aan en die verzorgt dan de massa voor de schakeling als die in bedrijf is.
Het relais is alleen om de ruststand op te vangen.
Door de 3 potmeters is iedere snelheid appart in te stellen..
De 3 dioden dienen om onderlinge invloed van de diverse standen tegen te gaan.
Werkt perfect en je kan het dashboard origineel houden.
Herman
Last edited by oetker on Mon Mar 19, 2012 4:04 pm, edited 5 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
ik heb geprobeert de fan passend te krijgen maar dit is (voor mij) bijna niet mogelijk op een nette manier. Het verschil in de originele locatie/grootte van de aansluiting naar de nieuwe situatie durfde ik niet aan te passen mbv een fohn, was bang het spul kapot te maken en daarmee goede onderdelen kapot te maken. Ook de vorm van de Golf 1 fan is anders, al met al teveel aanpassingen. Zoals in een ander topic te zien heb ik hem nu in het originele slakhuis gebouwd en dat werkt prima.
De grote slag van de aansturing is mij ook een doorn in het oog, daarbij heb ik verkeerde potmeter, weet niet de exacte benaming, maar van bijna niets naar ineens heel veel spanning. Jouw oplossing ziet er weer eens goed uit. Ben blij dat ik nog niet alle kabelbomen klaar heb dan kan ik hem misschien nog toepassen.
De grote slag van de aansturing is mij ook een doorn in het oog, daarbij heb ik verkeerde potmeter, weet niet de exacte benaming, maar van bijna niets naar ineens heel veel spanning. Jouw oplossing ziet er weer eens goed uit. Ben blij dat ik nog niet alle kabelbomen klaar heb dan kan ik hem misschien nog toepassen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het gaat om het passtuk wat op het slakkenhuis van de ventilator zit Harry.
Waar de lucht het intereur in gaat
Wil even kijken of dat passend te maken is op de ventilator van de Golf 1.
Groet Herman
Waar de lucht het intereur in gaat
Wil even kijken of dat passend te maken is op de ventilator van de Golf 1.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- maxderoswell
- Posts: 44
- Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm
It's alive !!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=xos2MnVxe-c
Herman thank you very very very ........... much.
Murena Dupont Blue Hyundai fan idea.
http://www.dailymotion.com/video/xq36ko ... urena_auto
Friendly
Mathieu
http://www.youtube.com/watch?v=xos2MnVxe-c
Herman thank you very very very ........... much.
Murena Dupont Blue Hyundai fan idea.
http://www.dailymotion.com/video/xq36ko ... urena_auto
Friendly
Mathieu
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- maxderoswell
- Posts: 44
- Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm
Hi Herman,
It will be interesting to measure air flow in murena with original fan for each speed.
I play with the 3 trimmers but never I can obtain more than 9,50V DC on motor.
So at this level, ventilation is already incredible for the 3rd speed.
I must finish to assemble wheel, motor and housing, create plug and play wiring for motor place.
Your interface and module RC will be placed into:
http://cgi.ebay.fr/Aluminum-Project-Box ... 43aee374fd
Mathieu
It will be interesting to measure air flow in murena with original fan for each speed.
I play with the 3 trimmers but never I can obtain more than 9,50V DC on motor.
So at this level, ventilation is already incredible for the 3rd speed.
I must finish to assemble wheel, motor and housing, create plug and play wiring for motor place.
Your interface and module RC will be placed into:
http://cgi.ebay.fr/Aluminum-Project-Box ... 43aee374fd
Mathieu
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
als de balg zelf niet aangepast wordt, dus alleen voor referentie dient heb ik er denk ik wel 1 voor je te leen.oetker wrote:Het gaat om het passtuk wat op het slakkenhuis van de ventilator zit Harry.
Waar de lucht het intereur in gaat
Wil even kijken of dat passend te maken is op de ventilator van de Golf 1.
Groet Herman
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
The max voltage measured here at max level on the motor was higher.maxderoswell wrote:Hi Herman,
It will be interesting to measure air flow in murena with original fan for each speed.
I play with the 3 trimmers but never I can obtain more than 9,50V DC on motor.
So at this level, ventilation is already incredible for the 3rd speed.
I must finish to assemble wheel, motor and housing, create plug and play wiring for motor place.
Your interface and module RC will be placed into:
http://cgi.ebay.fr/Aluminum-Project-Box ... 43aee374fd
Mathieu
It was no more then 1 volt lower then accu input as far as I can remember.
Maybe the input is down a bit?
This input needs to be high current.
Measure the input at max level running.
Probably it can't keep up. (needs 15 Amps)
Greetings Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- maxderoswell
- Posts: 44
- Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm
I test some murena wiring part with this:
http://sites.google.com/site/lemondedefred/alim
But yes, I can take some minutes to test assembly by powered module with car battery.
Mathieu
http://sites.google.com/site/lemondedefred/alim
But yes, I can take some minutes to test assembly by powered module with car battery.
Mathieu
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: