Schokdempers rondom vervangen door Spax de moeite waard?
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Schokdempers rondom vervangen door Spax de moeite waard?
Nu de temperatuur weer waarden aan gaat nemen dat zowat de winterbanden van de dagelijkse auto af kunnen, gaat het weer kriebelen om wat met de Matra te gaan doen. (vooralsnog doet die winterslaap ergens in de buurt van Leerdam)
Ik zit me af te vragen of het monteren van Spax schokdempers de wegligging merkbaar verbetert. De set die ik op het oog heb is deze en kost zo'n 600 euro:
voor http://www.spaxdirect.com/product_info. ... cts_id=573
achter http://www.spaxdirect.com/product_info. ... cts_id=574
Kun je deze 1 op 1 uitwisselen met de Koni's (die heb ik er nu onder zitten, ben ik niet tevreden over) of moet je nog meer fratsen uithalen? Ik weet dat er Murena's rondrijden met coilovers over die Spax. Maakt dat veel verschil?
Ik zit me af te vragen of het monteren van Spax schokdempers de wegligging merkbaar verbetert. De set die ik op het oog heb is deze en kost zo'n 600 euro:
voor http://www.spaxdirect.com/product_info. ... cts_id=573
achter http://www.spaxdirect.com/product_info. ... cts_id=574
Kun je deze 1 op 1 uitwisselen met de Koni's (die heb ik er nu onder zitten, ben ik niet tevreden over) of moet je nog meer fratsen uithalen? Ik weet dat er Murena's rondrijden met coilovers over die Spax. Maakt dat veel verschil?
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Allereerst, ik heb spax krypton op mijn murena.
Gekocht in arnhem voor dacht 430 euro voor een complete set.
Naam van het bedrijf weet ik even niet, maar is ergens te vinden op dit forum (vernomen van herman).
het is erg fijn de stugheid in de stellen. Ik had hem meteen stug gezet wat ik erg fijn vind rijden. Het verschil met koni is sterk merkbaar. Want de spax is ook stugger bij het inveren (koni alleen uitgaand verstelbaar).
Ik moet wel zeggen dat ik het vermoeden heb dat 1 demper voor een beetje vet lekt. dit hou ik even in de gaten met de garantie.
Ik heb nu ook achter mercedes veren gelegd en voor de geplaatste 2.2 torsievering versterkt met 160lbs veren.
Dit is allemaal na te lezen hier. Veel fotos:
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=1552
Overal is het nu top. ik heb de dempers achter op het hardst staan. voor wegens het lichtere gewicht op 23/28 clicks
De veren zijn ook erg welkom. Het is nu een plank op de weg. en bij het snel sturen direct wieldruk = grip.




Overigens betreft coilovers. Ik heb achter de origineel matra schotels gebruikt. dit bied meer steun op de gewenste plek op het chassis. Hier dient wel en verloopplaat van RVS voor geconstrueerd worden, zodat de onderste schotel kan steunen op de demper.
Voor het ik ook de originele 2.2 torsievering met het gewenste extra door middel van coilovers die ik specifiek op de gewenste veerconstante heb besteld (160 lbs). deze veren zijn niet van spax.
Gekocht in arnhem voor dacht 430 euro voor een complete set.
Naam van het bedrijf weet ik even niet, maar is ergens te vinden op dit forum (vernomen van herman).
het is erg fijn de stugheid in de stellen. Ik had hem meteen stug gezet wat ik erg fijn vind rijden. Het verschil met koni is sterk merkbaar. Want de spax is ook stugger bij het inveren (koni alleen uitgaand verstelbaar).
Ik moet wel zeggen dat ik het vermoeden heb dat 1 demper voor een beetje vet lekt. dit hou ik even in de gaten met de garantie.
Ik heb nu ook achter mercedes veren gelegd en voor de geplaatste 2.2 torsievering versterkt met 160lbs veren.
Dit is allemaal na te lezen hier. Veel fotos:
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=1552
Overal is het nu top. ik heb de dempers achter op het hardst staan. voor wegens het lichtere gewicht op 23/28 clicks
De veren zijn ook erg welkom. Het is nu een plank op de weg. en bij het snel sturen direct wieldruk = grip.




Overigens betreft coilovers. Ik heb achter de origineel matra schotels gebruikt. dit bied meer steun op de gewenste plek op het chassis. Hier dient wel en verloopplaat van RVS voor geconstrueerd worden, zodat de onderste schotel kan steunen op de demper.
Voor het ik ook de originele 2.2 torsievering met het gewenste extra door middel van coilovers die ik specifiek op de gewenste veerconstante heb besteld (160 lbs). deze veren zijn niet van spax.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
OK dat is dus duidelijk, ik ga een setje Spax kopen. 
Niet omdat ik ermee het circuit op wil, maar ik vind de huidige wegligging niet passen bij een sportwagen. Zelfs onze oude dagelijkse auto (een Ford Focus van 13 jaar oud) deinde minder. De schokdempers had ik in 2002 laten vervagen door Koni's, maar ik ben nooit echt tevreden geweest hierover. Er wordt vaak de schuld gegeven aan banden, maar ik merk geen verschil tussen de oude Pirelli P5000 Drago en de huidige Uniroyal Rallye 550.
Nu nog de vraag of ik er veren en coilovers bij wil. Ik heb tenslotte een 2.2 met andere vering dan een 1.6.
En waar is dat adres in Arnhem?
Kan ze ook op eBay kopen zie ik:
http://www.ebay.co.uk/itm/180595116739
http://www.ebay.co.uk/itm/180595116771

Niet omdat ik ermee het circuit op wil, maar ik vind de huidige wegligging niet passen bij een sportwagen. Zelfs onze oude dagelijkse auto (een Ford Focus van 13 jaar oud) deinde minder. De schokdempers had ik in 2002 laten vervagen door Koni's, maar ik ben nooit echt tevreden geweest hierover. Er wordt vaak de schuld gegeven aan banden, maar ik merk geen verschil tussen de oude Pirelli P5000 Drago en de huidige Uniroyal Rallye 550.
Nu nog de vraag of ik er veren en coilovers bij wil. Ik heb tenslotte een 2.2 met andere vering dan een 1.6.
En waar is dat adres in Arnhem?

Kan ze ook op eBay kopen zie ik:
http://www.ebay.co.uk/itm/180595116739
http://www.ebay.co.uk/itm/180595116771
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Robert,
Je kan ze ook bij Imparts in Arnhem bestellen..
Kost ongeveer hetzelfde, en je hebt de Nederlandsche garantie.
Gaat simpel daar en wordt adequaat afgewikkeld.
www.imparts.nl
Je kan ze ook bij Imparts in Arnhem bestellen..
Kost ongeveer hetzelfde, en je hebt de Nederlandsche garantie.
Gaat simpel daar en wordt adequaat afgewikkeld.
www.imparts.nl
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik heb nu op de murena bijna 2,5 keer hardere veren (dus 2,5 minder veerweg). Nu vind ik het eindelijk goed aanvoelen.GODFRIED wrote:Ik vind de originele vering van de murena al te hard, maar dat ziet iedereen blijkbaar anders.
En nog steeds comfortabel in mijn optiek..
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
vermoedelijk zijn de originele dempers bikkels en onvervangbaar door iets anders.
Toen ik de wagen pas had was achter ook hard, echter de dempers gingn na enige tijd minder worden waardoor ze toch vervangen moesten worden.
De originele zijn onvindbaar dus dan moet je wat.
Ik ben echter wel redelijk tevreden nu.
Ik heb de spaxen op 15 tikken staan en zou nog een wat hardere band willen achter.
Ook voor heb ik de originele dempers vergeleken met de Koni's, en de Koni's zijn zachter net als de Monroe Bagh dempers,
Vandaar dat mijn conclusie is dat de originele dempers bikkelhard moeten zijn.
Toen ik de wagen pas had was achter ook hard, echter de dempers gingn na enige tijd minder worden waardoor ze toch vervangen moesten worden.
De originele zijn onvindbaar dus dan moet je wat.
Ik ben echter wel redelijk tevreden nu.
Ik heb de spaxen op 15 tikken staan en zou nog een wat hardere band willen achter.
Ook voor heb ik de originele dempers vergeleken met de Koni's, en de Koni's zijn zachter net als de Monroe Bagh dempers,
Vandaar dat mijn conclusie is dat de originele dempers bikkelhard moeten zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006