koppelingcilinder olie reservoir
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
koppelingcilinder olie reservoir
Ik had wat problemen met de bevestiging van de ruitenwissermotor, deze moest er dus 'even' uit.
Om hem eruit te halen moest ik de rembekrachtiger verwijderen. Dit is lastig ivm de slang richting de koppelingcilinder. Mooi moment om dit direct eens aan te passen. Ik had een tijdje terug al eens een vloeistofpotje aangeschaft.
Omdat het mij nodig leek het nivo van dit potje gelijk of hoger te houden dan de koppelingcilinder blijven er niet direct veel locaties over om deze te plaatsen.
Ik heb gekozen voor de rembekrachtiger steun. Hij zit prima, maar het model van dit potje is niet ideaal. Ik kan er nu mooi even mee testen, maar ik ga hem nog wel vervangen voor een minder hoog maar breder potje.
Iig kan ik de de bekrachtiger loshalen zonder dat ik mij zorgen moet maken dat het tuitje van de het reservoir afbreekt of de boel lek gaat.
Om hem eruit te halen moest ik de rembekrachtiger verwijderen. Dit is lastig ivm de slang richting de koppelingcilinder. Mooi moment om dit direct eens aan te passen. Ik had een tijdje terug al eens een vloeistofpotje aangeschaft.
Omdat het mij nodig leek het nivo van dit potje gelijk of hoger te houden dan de koppelingcilinder blijven er niet direct veel locaties over om deze te plaatsen.
Ik heb gekozen voor de rembekrachtiger steun. Hij zit prima, maar het model van dit potje is niet ideaal. Ik kan er nu mooi even mee testen, maar ik ga hem nog wel vervangen voor een minder hoog maar breder potje.
Iig kan ik de de bekrachtiger loshalen zonder dat ik mij zorgen moet maken dat het tuitje van de het reservoir afbreekt of de boel lek gaat.
- Attachments
-
- P4212495.JPG (163.05 KiB) Viewed 6386 times
-
- P4182492.JPG (144.93 KiB) Viewed 6386 times
-
- P4172488.JPG (146.15 KiB) Viewed 6386 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
grappig, het zit mij ook niet lekker want ik zie ook lucht, toch werkt de pomp goed en volgens mij kan het ook niet anders omdat die zelf wel lager zit.oetker wrote:euh nee, maar het stoort me
Het duidt op een slangetje wat lager ligt als de top van de koppelingscilinder.
Ik heb nu een stukje rubber slang ertussen waardoor ik de leiding lager kan leggen, de lucht blijft toch zitten,
misschien maar eeens even een bandje aanbrengen zodat hij een paar dagen een andere positie inneemt en de lucht tijd heeft o eruit te gaan........... anders verf ik de hele slang gewoon zwart

nb. hoe heb jij het tuitje van het rem reservoir afgedicht ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ja dat haalt het zicht op het probleem in ieder geval weg.
Ik heb dit juist aangehaald omdat er altijd lucht bleef in de originele leiding.
Dit probleem kun je oplossen door het potje als hoogste punt te hebben.
Jou pot je heeft de beste grootte, maar had eigenlijk een haakse uitlet moeten hebben.
De meeste motor potjes hebben ecchter allemaal het pijpje schuin naar beneden wijzen.
Ik blijf broeden op wat beters,
De leiding op het potje heb ike een stukje van die slang opgeschoven met een boutje met slangeklem ingedraaid.
Kun je altijd nog terug naar origineel.
Ik heb dit juist aangehaald omdat er altijd lucht bleef in de originele leiding.
Dit probleem kun je oplossen door het potje als hoogste punt te hebben.
Jou pot je heeft de beste grootte, maar had eigenlijk een haakse uitlet moeten hebben.
De meeste motor potjes hebben ecchter allemaal het pijpje schuin naar beneden wijzen.
Ik blijf broeden op wat beters,
De leiding op het potje heb ike een stukje van die slang opgeschoven met een boutje met slangeklem ingedraaid.
Kun je altijd nog terug naar origineel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Nou dat is dus minder simpel dan het lijkt.MatraMurena.nl wrote:Potje inkorten, of kleinere plaatsen op de gever cilinder. zo groot hoeft hij toch niet te zijn voor de koppeling...
Ik en Richard hebben al verschillende potjes er op gehad.
Door de wigvorm is er maar een paar centimeter ruimte boven de koppelingscilinder, bovendien is het geen standaard aansluiting waardoor je gauw llekken hebt .
De schuine uitlaatjes op de kleinste potjes is er al te veel aan.
Mijn potje zit strak tegen de klep (zie mijn foto).
Moet eigenlijk een klein potje met haakse outlet hebben.
Die zijn er wel maar kosten behoorlijk.
Ik zoek rustig verder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Die lucht komt via de koppelinggever in het systeem.
Door een snelle vloeistofverplaatsing (intrappen koppeling) creëer je namelijk een onderdruk in het vulsysteem, en als ergens de doorstroomdiameter te klein is (of het ontluchtingsgaatje op het reservoir niet toereikend is) zal er lucht aangezogen worden langs de zuiger in de koppelinggever.
De afdichting op de zuiger werkt namelijk alleen 100% bij overdruk en niet bij onderdruk.
Op zich kan dit verder niet veel kwaad, maar het mooiste is natuurlijk wel dat de lucht gelijk verdwijnt via het reservoir.
Door een snelle vloeistofverplaatsing (intrappen koppeling) creëer je namelijk een onderdruk in het vulsysteem, en als ergens de doorstroomdiameter te klein is (of het ontluchtingsgaatje op het reservoir niet toereikend is) zal er lucht aangezogen worden langs de zuiger in de koppelinggever.
De afdichting op de zuiger werkt namelijk alleen 100% bij overdruk en niet bij onderdruk.
Op zich kan dit verder niet veel kwaad, maar het mooiste is natuurlijk wel dat de lucht gelijk verdwijnt via het reservoir.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat is dus het punt, de lucht blijft bij mij in de leiding hangen.Muddy Bandit wrote:Op zich kan dit verder niet veel kwaad, maar het mooiste is natuurlijk wel dat de lucht gelijk verdwijnt via het reservoir..
Ben er nog niet content mee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006