Relais startmotor heeft te weinig kracht.
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Relais startmotor heeft te weinig kracht.
Ik heb hier een startmotor van een Ford escort waarvan het relais niet meer schakelt.
Deze relais zijn niet te herstellen, ze zijn omgeklonken zodat je niet aan de binnenkant kun geraken.
Omdat ik het wil weten waarom hij niet meer werkt heb ik hem open gedaan.
Vreemd ik kan geen visueel gebrek vaststellen. De wikkelingen zijn niet defect of verbrandt.
Iemand een idee waarom deze relais te weinig kracht heeft om aan te trekken. Met iets hulp trek de relais wel aan. Hij kan de kracht van de veer niet overwinnen Ik heb zelfs de wikkeling afgedraaid om ze te kunnen controleren.
Begrijp echt niet waarom deze relais niet meer werkt!!
Wie heeft hier een uitleg voor???
Het gaat om een Bosch startmotor. Dit is volgens mij een standaard relais wat bijna op alle Bosch startmotors zit. Er zijn maar twee types in denk ik!!
Indien iemand een oude Bosch relais heeft liggen van een startmotor hoor ik het graag.
Deze relais zijn niet te herstellen, ze zijn omgeklonken zodat je niet aan de binnenkant kun geraken.
Omdat ik het wil weten waarom hij niet meer werkt heb ik hem open gedaan.
Vreemd ik kan geen visueel gebrek vaststellen. De wikkelingen zijn niet defect of verbrandt.
Iemand een idee waarom deze relais te weinig kracht heeft om aan te trekken. Met iets hulp trek de relais wel aan. Hij kan de kracht van de veer niet overwinnen Ik heb zelfs de wikkeling afgedraaid om ze te kunnen controleren.
Begrijp echt niet waarom deze relais niet meer werkt!!
Wie heeft hier een uitleg voor???
Het gaat om een Bosch startmotor. Dit is volgens mij een standaard relais wat bijna op alle Bosch startmotors zit. Er zijn maar twee types in denk ik!!
Indien iemand een oude Bosch relais heeft liggen van een startmotor hoor ik het graag.
- Attachments
-
- Relais in onderdelen 2 [800x600 test tekening 2].JPG (131 KiB) Viewed 19297 times
-
- Relais in onderdelen 1 [800x600 test tekening 2].JPG (131 KiB) Viewed 19299 times
-
- spoel en contacten [800x600 test tekening 2].JPG (131.14 KiB) Viewed 19299 times
-
- spoel relais [800x600 test tekening 2].JPG (179.85 KiB) Viewed 19299 times
-
- starter en relais [800x600 test tekening 2].JPG (118.8 KiB) Viewed 19299 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1674
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Heb je het relais ook getest toen het gedemonteerd was van de startermotor?
Kan namelijk ook zijn dat de hevel die het ronsel naar buiten trekt niet meer zo soepel kan bewegen door vervuiling of uitgedroogd vet.
Kan namelijk ook zijn dat de hevel die het ronsel naar buiten trekt niet meer zo soepel kan bewegen door vervuiling of uitgedroogd vet.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ja, ik heb het afgebouwd en getest zonder startmotor. Het relais heeft zeer weinig kracht shakelt pas als je hem met de hand bijna volledig indrukt.
Het is daarom dat ik maar niet begrijp wat er mis is. Ik had verwacht dat de wikkeling verbrandt of gedeeltelijk kortgesloten lag. Ik kan in het relais geen fout vinden!!!!

Het is daarom dat ik maar niet begrijp wat er mis is. Ik had verwacht dat de wikkeling verbrandt of gedeeltelijk kortgesloten lag. Ik kan in het relais geen fout vinden!!!!





Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2240
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Godfried heb hier dacht ik nog een compleet startmotor van een Ford Fiesta liggen.
Zo op het eerste zicht lijkt me dat dezelfde.
Zal morgen eens in m'n koude schuurtje gaan zien.
Heb destijds in deze wagen een revisie-starter geplaatst.
Eigenlijk nooit een echte oorzaak gevonden.
Vermoede toen dat het aan de kracht van de batterij lag (maar ben daar niet zeker van)??????
Zo op het eerste zicht lijkt me dat dezelfde.
Zal morgen eens in m'n koude schuurtje gaan zien.
Heb destijds in deze wagen een revisie-starter geplaatst.
Eigenlijk nooit een echte oorzaak gevonden.
Vermoede toen dat het aan de kracht van de batterij lag (maar ben daar niet zeker van)??????
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Godfried,
Als je de spoel afgewikkeld hebt is het waarschijnlijk te laat, maar ik zou eerst de electrische weerstand van de spoel of de stroom gemeten hebben. Als de weerstand te hoog is vloeit er minder stroom en is de kracht van het relais ook kleiner.
In dat geval is er misschien een geoxideerde verbinding.
Ik veronderstel dat er geen mechanische belemmering is in het relais.
Als je de spoel afgewikkeld hebt is het waarschijnlijk te laat, maar ik zou eerst de electrische weerstand van de spoel of de stroom gemeten hebben. Als de weerstand te hoog is vloeit er minder stroom en is de kracht van het relais ook kleiner.
In dat geval is er misschien een geoxideerde verbinding.
Ik veronderstel dat er geen mechanische belemmering is in het relais.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik had deze weerstand gemeten en vergeleken met een andere spoel. Volgens de meting is er niets mis met de spoel. Ik heb deze terug gewikkeld en samengebouwd maar het resultaat is identiek dan voor de afwikkeling.Urbain wrote:Godfried,
Als je de spoel afgewikkeld hebt is het waarschijnlijk te laat, maar ik zou eerst de electrische weerstand van de spoel of de stroom gemeten hebben. Als de weerstand te hoog is vloeit er minder stroom en is de kracht van het relais ook kleiner.
In dat geval is er misschien een geoxideerde verbinding.
Ik veronderstel dat er geen mechanische belemmering is in het relais.
Ik weet dat ik een andere nodig heb maar waarom deze niet werkt begrijp ik niet.




Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Jos,matrafan wrote:Godfried heb hier dacht ik nog een compleet startmotor van een Ford Fiesta liggen.
Zo op het eerste zicht lijkt me dat dezelfde.
Zal morgen eens in m'n koude schuurtje gaan zien.
Heb destijds in deze wagen een revisie-starter geplaatst.
Eigenlijk nooit een echte oorzaak gevonden.
Vermoede toen dat het aan de kracht van de batterij lag (maar ben daar niet zeker van)??????
Indien je deze nog liggen hebt en niet meer nodig hebt wil ik deze overnemen van je. Met wat geluk is het een Bosch en past het relais. De starters hebben niet allemaal de zelfde kracht of deze moet ook uit een diesel komen. De starter van mij is een 2.2 kw starter maar er werden ook 1.8 kw starters geplaatst.
De starter die ik als reserve wil nemen werd al ooit gereviseerd door Hella maar ik vermoed dat ze het relais alleen vervangen als het defect is.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als de spoel OK is en er is te weinig kracht dan is mijn vermoeden dat het metaal wat de contacten moet aantrekken magnetisch is geworden.
Dat kun je demagnetiseren door een 12 volt wisselspanning op de spoel te zetten voor korte tijd.
Groet Herman
Dat kun je demagnetiseren door een 12 volt wisselspanning op de spoel te zetten voor korte tijd.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ja, Dit onderdeel is nog te koop en staat tussen de lijst.
Als ik het relais en de koolbortselhouder nieuw moet kopen dan ga ik beter voor een nieuwe starter. Het is de bedoeling om de oude te reviseren en alleen de koolborstels te vernieuwen. Indien ik nu plots een andere starter zou nodig hebben zou ik voor een nieuwe gaan.
Ik heb nog tijd kijk dus wat de mogelijkheden zijn. Wie weet wat zich aanbied!!
Het is niet echt te doen om €40 te besparen maar het geeft veel meer voldoening als ik de starter zelf heb gemaakt.
Waarschijnlijk ken je dat gevoel ook! Ik twijfel er zelfs niet aan.
PS, ik had de onderdelen van het relais al gecontroleerd of ze magnetisch waren. Dit met een schroevendraaier. Niets gevonden.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Vragen kost niets. Of het dezelfde starter is weet ik niet zeker. Indien het om een 1.8 td gaat past deze zeker.hendrik wrote:Godfried, ik ga morgen eens vragen wat ze met die blauwe ford siera gaan doen dat is toch de zelfde starter hé. Anders draai ik die starter er onder uit als dat mag van die man.
grt harry de matra.
Als het een bosch starter is kan ik het relais gebruiken dan maakt het niet uit of het om een diesel of een benzine gaat.
Spijtig ik had die starter uit Guido zijn sloopauto moeten halen.
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2240
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Jos,
Geen garantie!!!
Als die zo slecht was had je hem niet bewaart, maar het gaat mij om het relais en misschien nog iets bruikbaars van de startmotor.
Je maakt me blij, mijn dag kan niet meer stuk. Dan ga ik die startmotor toch aan de praat krijgen en heb ik een goede reserve liggen.
Indien je naar de nieuwjaarsreceptie komt mag je het voor me meebrengen, of moet je er dringend vanaf?
Ongelooflijk wie had nu gedacht dat iemand van MatraMania me zou kunnen verderhelpen.
Dat is nu wat ik bedoel" met zien wat zich aanbied".
Soms wordt men nog aangenaam verrast.
PS, Ik hoop je vroeg of laat een tegendienst te kunnen bewijzen.
Geen garantie!!!


Je maakt me blij, mijn dag kan niet meer stuk. Dan ga ik die startmotor toch aan de praat krijgen en heb ik een goede reserve liggen.
Indien je naar de nieuwjaarsreceptie komt mag je het voor me meebrengen, of moet je er dringend vanaf?


Ongelooflijk wie had nu gedacht dat iemand van MatraMania me zou kunnen verderhelpen.
Dat is nu wat ik bedoel" met zien wat zich aanbied".
Soms wordt men nog aangenaam verrast.
PS, Ik hoop je vroeg of laat een tegendienst te kunnen bewijzen.
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2240
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- matrafan
- Posts: 2240
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Het is wel degelijk een Bosch starter.GODFRIED wrote:Als deze starter niet van een TD komt gaat hij niet voldoende kracht hebben voor mijn diesel te starten. Dat is ook niet echt nodig, ik heb de onderdelen nodig.
Op het eerste zicht is het ook een Bosch startmotor en zouden de onderdelen kunnen passen.
Alvast bedankt.
Ook het relais is van het merk Bosh.
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Geen twijfel meer mogelijk dan ga ik die starter en relais kunnen gebruiken.matrafan wrote:Het is wel degelijk een Bosch starter.GODFRIED wrote:Als deze starter niet van een TD komt gaat hij niet voldoende kracht hebben voor mijn diesel te starten. Dat is ook niet echt nodig, ik heb de onderdelen nodig.
Op het eerste zicht is het ook een Bosch startmotor en zouden de onderdelen kunnen passen.
Alvast bedankt.
Ook het relais is van het merk Bosh.
Gelukkig ben je een man die niet dadelijk alles weggooid. Ik vermoed dat je die auto wat daar aangehangen heeft niet meer hebt!

PS, Harry ook bedankt voor het mee zoeken naar een oplossing.
Matra Bagheera S - 1977