Helaas is mijn start minder goed zoals jullie kunnen zien op de onderstaande foto's

Een tijdje geleden tijdens het kleppen stellen merkte ik dat er nogal veel zwarte aanslag zat in de bovenkant van de motor. In het kleppen deksel was het zelfs behoorlijk aangekoekt. In de linker hoek van het deksel zat een bijna versteende aanslag die ik er met veel moeite uit heb kunnen bikken. Het kleppen deksel heb ik goed schoongemaakt en de rest heb ik met een doek wat afgenomen. De aanslag op de kleppen en tuimelaars zit niet al te vast.
Daarna is de boel weer dicht gemaakt en is er nieuwe olie ingekomen.
Oja, het carter heb ik ook schoongemaakt omdat de pakking wat lekte. Daar zag alles er verder normaal uit. Zwart maar geen dikke aangekoekte laag o.i.d. Dit was trouwens de eerste keer dat ik zelf de kleppen stelde. Ik heb dus geen idee over wat voor tijds periode de aanslag is opgebouwd en hoe het er een X aantal km geleden uitzag. Wel is de motor een keer warm gedraaid en dit zou mogelijk de aanslag kunnen verklaren.
Bij de onderdelen zaak raden ze me nu aan de motor eens te spoelen met wyns olie reiniger. Zelf ben ik altijd wat terughoudend met van die wonder middels dus vroeg ik me af of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben? Zou dit in mijn geval kunnen helpen?
Omdat ik de kleppen nog steeds veel lawaai vond maken heb ik vandaag weer het kleppen deksel verwijdert. Toen vond ik dus wat sludge onder de olie vul dop en in de carter ontluchting slang.

Het is niet een grote hoeveelheid maar ik maak me nu wel wat zorgen.
Ik heb denk ik niet meer dan 75 km gereden sinds de olie wissel en dat waren steeds maar kleine stukjes. Daarnaast heeft de motor redelijk veel stationair gelopen i.v.m. wat ontsteking en carburateur werkzaamheden. Hij is dus lang niet altijd lekker goed warm geweest en dit zou de sludge kunnen verklaren.
De hoeveelheid koelwater is niet merkbaar afgenomen maar mogelijk heb ik dus een lekker koppakking. Wat denken jullie?