Even voorstellen
-
- Posts: 11
- Joined: Sat Dec 24, 2011 1:11 am
- Location: Brussels
Even voorstellen
Beste Matra-Liefhebbers,
Ik ben Thomas ,32 jaar , woon in Sint-Pieters-Leeuw en ben al een tijdje bezig met Simca. 12 jaar terug kocht ik mijn eerste Simca, een 1200S van 1970 in de kleur Beige Lorelei van eerste eigenaar en originele staat met 77.000 km. Er staan nu 94.000 km op de teller, maar zit momenteel vast met een motorprobleem. Deze auto zag ik wekelijks passeren voor mijn deur en wou ik natuurlijk hebben. Na wat onderhandelen en wachten is hij bij mij terecht gekomen , ook dankzij de plaatselijke ex-Simca dealer Segers. Ik heb de volledige historie.
Even erna kocht ik een witte 1200S voor onderdelen in slechte staat, maar iemand wou er toch aan beginnen en heeft hem dan overgekocht.
2 jaar nadien vond ik in dezelfde straat waar ik de beige 1200S vond in mijn gemeente een witte 1200S met 58000 km met interieur als nieuw. Ernaast zie je een deel van een 1200S die ik gedemonteerd heb voor wisselstukken.
In 2003 had ik toch zin in een betaalbare cabrio uit de Simca -groep, dat werd een Talbot Samba Cabrio uit 1983 met 40.000 echte kms en in prima staat (geen roest, nooit aan gelast en origineel) uit Nederland. Ik heb er nu al meer dan 35.000 kilometers met veel plezier mee gereden. Een goeie vinden was niet gemakkelijk.
Ik had niet gedacht er nog een model aan toe te voegen, maar kon niet weerstaan aan deze Matra 530 SX uit 1972 eigenlijk van eerste eigenaar. Een garagehouder (Simca Matra specialist) heeft erna wel mee gereden op Z-platen, maar is niet meer heringeschreven na de eerste eigenaar.
De auto is in originele staat (originele lak) met 75850 echte km, en volgens mij niet rot. (de specialist heeft mij ook gegarandeerd dat het chassis in orde is)
De enkele opmerkingen over de auto die ik kan geven zijn:
-corrosievorming rond de voorruit
-plastic delen zoals voorruitlijst,achterlichten en knipperlichten licht aangetast
-kleine gebruikssporen rondom
-2 scheurtjes in de stoelbekleding van de bestuurder
-stickers uit die periode hier en daar gekleefd
Maar het belangrijkste toch: ongeaccidenteerd,originele lak en originele staat (ongerestaureerd),een echte Belgische wagen (uit centrum Brussel), volgens wat ik zie weinig of geen corrosie, compleet gedocumenteerd (+ ken de historie), Met extra reserve-onderdelen (motor, voorruit,volledige stuurinrichting + extra origineel stuur in perfecte staat,velgen, dashboard, cardans, remonderdelen ...) erbij
Dus nu staat er Simca Matra Talbot in de garage.
Een paar foto's hoe ik hem gekregen heb (nog niet opgepoetst, enkel afgedroogd)
Documenten met o.a. aankoopfactuur, garantiebewijs, ik heb ook het laatste keuringsbewijs van 1984.
Dus binnenkort (als ik tijd heb) komt er weer een 530 SX op de Belgische wegen...
Ik ben Thomas ,32 jaar , woon in Sint-Pieters-Leeuw en ben al een tijdje bezig met Simca. 12 jaar terug kocht ik mijn eerste Simca, een 1200S van 1970 in de kleur Beige Lorelei van eerste eigenaar en originele staat met 77.000 km. Er staan nu 94.000 km op de teller, maar zit momenteel vast met een motorprobleem. Deze auto zag ik wekelijks passeren voor mijn deur en wou ik natuurlijk hebben. Na wat onderhandelen en wachten is hij bij mij terecht gekomen , ook dankzij de plaatselijke ex-Simca dealer Segers. Ik heb de volledige historie.
Even erna kocht ik een witte 1200S voor onderdelen in slechte staat, maar iemand wou er toch aan beginnen en heeft hem dan overgekocht.
2 jaar nadien vond ik in dezelfde straat waar ik de beige 1200S vond in mijn gemeente een witte 1200S met 58000 km met interieur als nieuw. Ernaast zie je een deel van een 1200S die ik gedemonteerd heb voor wisselstukken.
In 2003 had ik toch zin in een betaalbare cabrio uit de Simca -groep, dat werd een Talbot Samba Cabrio uit 1983 met 40.000 echte kms en in prima staat (geen roest, nooit aan gelast en origineel) uit Nederland. Ik heb er nu al meer dan 35.000 kilometers met veel plezier mee gereden. Een goeie vinden was niet gemakkelijk.
Ik had niet gedacht er nog een model aan toe te voegen, maar kon niet weerstaan aan deze Matra 530 SX uit 1972 eigenlijk van eerste eigenaar. Een garagehouder (Simca Matra specialist) heeft erna wel mee gereden op Z-platen, maar is niet meer heringeschreven na de eerste eigenaar.
De auto is in originele staat (originele lak) met 75850 echte km, en volgens mij niet rot. (de specialist heeft mij ook gegarandeerd dat het chassis in orde is)
De enkele opmerkingen over de auto die ik kan geven zijn:
-corrosievorming rond de voorruit
-plastic delen zoals voorruitlijst,achterlichten en knipperlichten licht aangetast
-kleine gebruikssporen rondom
-2 scheurtjes in de stoelbekleding van de bestuurder
-stickers uit die periode hier en daar gekleefd
Maar het belangrijkste toch: ongeaccidenteerd,originele lak en originele staat (ongerestaureerd),een echte Belgische wagen (uit centrum Brussel), volgens wat ik zie weinig of geen corrosie, compleet gedocumenteerd (+ ken de historie), Met extra reserve-onderdelen (motor, voorruit,volledige stuurinrichting + extra origineel stuur in perfecte staat,velgen, dashboard, cardans, remonderdelen ...) erbij
Dus nu staat er Simca Matra Talbot in de garage.
Een paar foto's hoe ik hem gekregen heb (nog niet opgepoetst, enkel afgedroogd)
Documenten met o.a. aankoopfactuur, garantiebewijs, ik heb ook het laatste keuringsbewijs van 1984.
Dus binnenkort (als ik tijd heb) komt er weer een 530 SX op de Belgische wegen...
Last edited by simcat079 on Sun Aug 04, 2013 11:02 am, edited 4 times in total.
Matra 530 SX 1972
Simca 1200S 1970
Talbot Samba Cabrio 1983
Avantime V6 Privilège 2001
Simca 1200S 1970
Talbot Samba Cabrio 1983
Avantime V6 Privilège 2001
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Ook welkom, wat een collectie.
Die Yacco stickers zou ik laten hangen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 11
- Joined: Sat Dec 24, 2011 1:11 am
- Location: Brussels
De Yakko stickers ga ik erop laten, maar op de zijflank staan ook behoorlijk wat stickers. Die van het adres en telefoonnummer van de Matra-specialist ga ik er wel afhalen denk ik, de andere zoals van Champion enz. ga ik er op laten denk ik.jo wrote:
Ook welkom, wat een collectie.
Die Yacco stickers zou ik laten hangen.
Matra 530 SX 1972
Simca 1200S 1970
Talbot Samba Cabrio 1983
Avantime V6 Privilège 2001
Simca 1200S 1970
Talbot Samba Cabrio 1983
Avantime V6 Privilège 2001
-
- Posts: 4084
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Een bijzondere collectie!
Een man met het oldtimer-hart op de juiste plaats, zoals blijkt!
Mijn allereerste auto was een Talbot Samba, oerdegelijk motortje maar het roest begon stilaan zijn werk te doen...
Het is leuk van nog eens een paar Samba'tjes te zien, je had ook de "Bahia" uitvoering als ik me niet vergis, een donkerblauwe met een ander dashboard.
De M530 zouden we maar al te graag eens tegenkomen op één van onze meetings!
Dus, van harte welkom!
Bart
Een man met het oldtimer-hart op de juiste plaats, zoals blijkt!
Mijn allereerste auto was een Talbot Samba, oerdegelijk motortje maar het roest begon stilaan zijn werk te doen...
Het is leuk van nog eens een paar Samba'tjes te zien, je had ook de "Bahia" uitvoering als ik me niet vergis, een donkerblauwe met een ander dashboard.
De M530 zouden we maar al te graag eens tegenkomen op één van onze meetings!
Dus, van harte welkom!
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 11
- Joined: Sat Dec 24, 2011 1:11 am
- Location: Brussels
Hallo Bart,
De Samba "Sympa" heeft in de eerste en tweede serie Samba bestaan. De tweede serie vanaf 1985 had hetzelfde dashboard als de Bahia op het stuur en een sticker na. De zetelbekleding was in Jeans op de Bahia en in velours in de Sympa.
Uiteraard hoop ik de M530 snel op de baan te krijgen en betrouwbaar te maken,maar ben met nogal veel bezig . Eerst probeer ik mijn verzameling van 105.000 verschillende auto (+truck/bus) -folders te sorteren. Erna kan ik me toeleggen op de auto's.
Thomas
De Samba "Sympa" heeft in de eerste en tweede serie Samba bestaan. De tweede serie vanaf 1985 had hetzelfde dashboard als de Bahia op het stuur en een sticker na. De zetelbekleding was in Jeans op de Bahia en in velours in de Sympa.
Uiteraard hoop ik de M530 snel op de baan te krijgen en betrouwbaar te maken,maar ben met nogal veel bezig . Eerst probeer ik mijn verzameling van 105.000 verschillende auto (+truck/bus) -folders te sorteren. Erna kan ik me toeleggen op de auto's.
Thomas
bassboss wrote:Een bijzondere collectie!
Een man met het oldtimer-hart op de juiste plaats, zoals blijkt!
Mijn allereerste auto was een Talbot Samba, oerdegelijk motortje maar het roest begon stilaan zijn werk te doen...
Het is leuk van nog eens een paar Samba'tjes te zien, je had ook de "Bahia" uitvoering als ik me niet vergis, een donkerblauwe met een ander dashboard.
De M530 zouden we maar al te graag eens tegenkomen op één van onze meetings!
Dus, van harte welkom!
Bart
Matra 530 SX 1972
Simca 1200S 1970
Talbot Samba Cabrio 1983
Avantime V6 Privilège 2001
Simca 1200S 1970
Talbot Samba Cabrio 1983
Avantime V6 Privilège 2001
-
- Posts: 11
- Joined: Sat Dec 24, 2011 1:11 am
- Location: Brussels
Nu de familie vergroot is wou ik toch iets waarmee we met 4 kunnen wegrijden. Ik zocht eerst naar een Talbot Tagora V6, maar heb uiteindelijk voor een Avantime 3.0 V6 Privilège geopteerd, ook een collectorsitem en erg leuk. Hij is van Renault Frankrijk geweest, ingeschreven op 07/06/2001 en in 2003 naar België gekomen, nu met 134000 km, kleur is Vert Scarabée in combinatie met leder Beige Sahara.
Ik heb er originele dakdragers bijgekregen, maar zou nog graag een trekhaak vinden.
Ik heb in 2001 de officiële presentatie (ik heb uitnodiging en menu nog liggen) met diner en testritten meegemaakt van de Avantime en was hier wel van onder de indruk, gewoon fantastisch. Echter toen was hij veel te duur voor mij. Nu worden ze op de markt gezet voor weinig en je krijgt er veel voor terug.
Verder ook nog een Dynamique dCi kleur Steppe voor onderdelen (motor stuk, draait wel nog-na een tijdje op 3 cylinders en rookt) met Pack Exception 2. Mocht ik een goede motor vinden herstel ik hem wel.
De Matra 530 SX komt binnenkort op de baan, nog even geduld.
Fotootje op Simca Matra Talbot-stand van beurs Ciney 2013.
Ik heb er originele dakdragers bijgekregen, maar zou nog graag een trekhaak vinden.
Ik heb in 2001 de officiële presentatie (ik heb uitnodiging en menu nog liggen) met diner en testritten meegemaakt van de Avantime en was hier wel van onder de indruk, gewoon fantastisch. Echter toen was hij veel te duur voor mij. Nu worden ze op de markt gezet voor weinig en je krijgt er veel voor terug.
Verder ook nog een Dynamique dCi kleur Steppe voor onderdelen (motor stuk, draait wel nog-na een tijdje op 3 cylinders en rookt) met Pack Exception 2. Mocht ik een goede motor vinden herstel ik hem wel.
De Matra 530 SX komt binnenkort op de baan, nog even geduld.
Fotootje op Simca Matra Talbot-stand van beurs Ciney 2013.
Last edited by simcat079 on Sun Aug 04, 2013 10:51 am, edited 4 times in total.
Matra 530 SX 1972
Simca 1200S 1970
Talbot Samba Cabrio 1983
Avantime V6 Privilège 2001
Simca 1200S 1970
Talbot Samba Cabrio 1983
Avantime V6 Privilège 2001
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Zo'n steppe kleurige dci heb ik ook, hoelang ben ik al bezig om die motor eruit te halen??? Moet er eens terug aan beginnen.
Motor laten reviseren kost een 1500€ (weet niet meer juist wie maar wel dat het een bedrijf uit Nederland was)
Motor laten uitbouwen en achteraf inbouwen 5000€ (Renault dealer hier om de hoek)
Motor moet in mijn tevens ook Privilege Noir Nocturne
Ook het leder wil ik overbouwen, zit nu beige in maar in de steppe zit zwart leder
Deze ook al gevonden? http://www.avantime-gallery.org/
Motor laten reviseren kost een 1500€ (weet niet meer juist wie maar wel dat het een bedrijf uit Nederland was)
Motor laten uitbouwen en achteraf inbouwen 5000€ (Renault dealer hier om de hoek)
Motor moet in mijn tevens ook Privilege Noir Nocturne
Ook het leder wil ik overbouwen, zit nu beige in maar in de steppe zit zwart leder
Deze ook al gevonden? http://www.avantime-gallery.org/
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986