Waarom hangt de uitlaat van een 1.6 vaak achterover?
Mijn auto heeft hier ook last van maar ik kan maar niet de vinger op de zere plek liggen. Ik dacht altijd dat het kwam doordat mij auto ooit schade heeft gehad aan de achterzijde. Maar zo langzamerhand zie ik steeds meer voorbeelden van auto's met het zelfde symptoom. Zo ook in het filmpje net geplaatst door Jean.
Een sierstuk zal ook naar beneden wijzen. Bovendien ben ik geen liefhebber van chromen sierstukken. Ik heb er wel eens aan gedacht om het laatste deel van de uitlaat inclusief de 90 graden bocht er af te slijpen en te vervangen door een RVS deel. Maar liever zou ik de boel origineel laten en de oorzaak van het probleem verhelpen.
Bij een 1.6 hangt de uitlaat vast aan het motorblok en het differentieelhuis. Als het motorblok iets meer naar achter helt ga je dat zien aan de uitlaatpijp. Misschien de achterste motorsteun eens nakijken, misschien is die wat uitgezakt..
Misschien is kijken hoeveel de motor kan kantelen door er flink kracht op te zetten (handpower).
Als die heen en weer beweegt is zeker de motorsteun aan de beurt.
Ook even kijken of het montagepunt nog goed is achter.
Ik heb geen 1.6 maar zo detecteer ik een uitgelubberde motorsteun.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Mijn sierstuk hangt er mooi aan het is zeker een hele verbetering dan wat het was het viel me direct op als ik de murena kocht dit moest zeker veranderen zo een lullige uitlaat voor zo mooi model
Veel heb ik er niet afgedaan ik denk 5 cm en een beetje gewerkt met het sierstuk tijdens montage met een mooi resultaat vind ik zelf.
Zo het direct opnieuw doen
Ik weet niet wat mijn uitlaat gekost heeft maar hij gaat zeker al tien jaar mee dus echt slecht is ie volgens mij niet.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat de laatste uitlaat bocht (Eind pijpje) onder een verkeerde hoek op de demper is gelast. En als dat serie matig fout is gedaan zou dat alle hangende pijpjes kunnen verklaren.
Ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar een rvs bocht die om het originele pijpje heen past. Die kan ik dan eenvoudig onder de juiste hoek vast lassen nadat ik de originele pijp heb afgezaagd.
Blijft die omlaag hangen ook als je naast een mooi vrouw rijdt, dan is hij aan revisie toe. Misschien eens wat blauwe pilletjes in de benzinebak gooien.
Succes
Bij de murena 2.2 is dit geen probleem daar kun je richting zelf bepalen omdat de uitlaat uit twee stukken bestaat.
Het is genoeg dat de dikte plaat die tegen de uitlaatcollector komt een klein beetje afwijkt, en je hebt een uitlaat die er totaal anders onder hangt. Ik geloof dat de plaat die aan de pot gelast is anders is bij de murena dan bij de bagheera.
Als het spruitstuk gelijk is zal de uitlaat onder dezelfde hoek t.o.v. de motor gemonteerd worden. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat de motor in een Bagheera net onder een andere hoek hangt.
Ik heb de uitlaat nog liggen van de hieronder afgebeelde auto. Deze pijp hang wel redelijk recht. Volgens mij is die uitlaat gelijk maar ik zal ze toch eens naast elkaar leggen. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat er een foute serie uitlaten is gemaakt. Volgens mij was dit dan wel veel bekender geweest binnen de Matra scene. Ik moet toch maar een keer de achterste steun losmaken misschien is het mogelijk om de boel een paar graden te verdraaien.