1.6 of 2.2
-
- Posts: 3
- Joined: Sun Dec 11, 2011 11:06 pm
1.6 of 2.2
Ik ben al enige tijd aan het oriënteren op de Murena en ben volgens mij ondertussen wel bekend met de zwakke plekken van een Murena. Enige wat ik nog niet heb gevonden (en mogelijk ook erg smaak-gebonden is): een 1.6 of 2.2?
Een kennis van mij heeft zowel een 1.6 als een 2.2 gehad en geeft aan dat de 1.6 lichter an agieler aanvoelt, maar ondertussen wat betreft optrekken/snelheid wel ingehaald is door de tijd. De 2.2 is wat dat betreft nog immer "sportief" genoeg om zich te kunnen meten met hedendaagse sportwagentjes als bijv. de MX5. Daar zou echter wel een stevig(er) verbruik bij horen.
Wat zijn jullie ideeën/ervaringen?
Overigens rij ik op het moment een 2,5 liter BMW van 1986, 171pk/222nm. Verbruik 1 op 9 a 10.
Gr Jeroen
Een kennis van mij heeft zowel een 1.6 als een 2.2 gehad en geeft aan dat de 1.6 lichter an agieler aanvoelt, maar ondertussen wat betreft optrekken/snelheid wel ingehaald is door de tijd. De 2.2 is wat dat betreft nog immer "sportief" genoeg om zich te kunnen meten met hedendaagse sportwagentjes als bijv. de MX5. Daar zou echter wel een stevig(er) verbruik bij horen.
Wat zijn jullie ideeën/ervaringen?
Overigens rij ik op het moment een 2,5 liter BMW van 1986, 171pk/222nm. Verbruik 1 op 9 a 10.
Gr Jeroen
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik rijd al 8 jaar een 1.6. sinds enkele jaren een 2.2s in bezit.
Je merkt wel dat de 1.6 lichter is ja.
Daarnaast heb ik toentertijd de 1.6 gekozen wegens het goed te krijgen van onderdelen voor de motor (goedkoper dan 2.2 delen). waterpomp b.v. 25 tegen 200 euro.
Ook vind ik de 1.6 lekkerder door de versnellingen glijden, ik kan er een soort van traploos mee schakelen. zeer snel en vloeiend. Met de 2.2s is het toch iets meer tijd voor nodig heb ik het idee.
de 2.2 is wel een betere cruiser. meer koppel/minder schakelen en stiller volgens mij op de snelweg.
Je merkt wel dat de 1.6 lichter is ja.
Daarnaast heb ik toentertijd de 1.6 gekozen wegens het goed te krijgen van onderdelen voor de motor (goedkoper dan 2.2 delen). waterpomp b.v. 25 tegen 200 euro.
Ook vind ik de 1.6 lekkerder door de versnellingen glijden, ik kan er een soort van traploos mee schakelen. zeer snel en vloeiend. Met de 2.2s is het toch iets meer tijd voor nodig heb ik het idee.
de 2.2 is wel een betere cruiser. meer koppel/minder schakelen en stiller volgens mij op de snelweg.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
Ik heb ook beide en je kunt het idd merken dat een 1.6 wat minder gewicht achter heeft. Hierdoor durf ik er ook iets harder mee door de bochten want mij 1.6 is iets vergeving gezinder dan mijn 2.2.
Maar het weggedrag zal ook veel afhangen van de staat van de auto. Goede schokbrekers en banden kunnen een wereld van verschil maken.
Een 1.6 moet je behoorlijk op de donder geven wil je tegenwoordig een beetje meekomen. Een 2.2 heeft het wat dat betreft iets makkelijker en je kunt er heerlijk mee cruisen. Relatief veel koppel dus schakel lui te rijden.
Een 2.2 interieur is ook net iets luxer dan een 1.6 maar daar moet je je niet te veel van voorstellen. Zo heeft een 2.2 heeft een middenconsole bakje en een voeten plankje voor de passagiers. Een gemis op de 1.6 vind ik het choke indicatie lampje. De choke wil ik nog wel eens vergeten.
Verwacht voor een 2.2 een benzine verbruik van 1 op 8/10 en voor de 1.6 1 op 10/12. In mijn 1/6 gooi ik gewoon euro 95. Maar de 2.2 moet eigenlijk wel euro 98 hebben. De verkrijgbaarheid (niet geweldig in NL) van 98 zou een rol kunnen spelen in je keuze.
Maar het weggedrag zal ook veel afhangen van de staat van de auto. Goede schokbrekers en banden kunnen een wereld van verschil maken.
Een 1.6 moet je behoorlijk op de donder geven wil je tegenwoordig een beetje meekomen. Een 2.2 heeft het wat dat betreft iets makkelijker en je kunt er heerlijk mee cruisen. Relatief veel koppel dus schakel lui te rijden.
Een 2.2 interieur is ook net iets luxer dan een 1.6 maar daar moet je je niet te veel van voorstellen. Zo heeft een 2.2 heeft een middenconsole bakje en een voeten plankje voor de passagiers. Een gemis op de 1.6 vind ik het choke indicatie lampje. De choke wil ik nog wel eens vergeten.
Verwacht voor een 2.2 een benzine verbruik van 1 op 8/10 en voor de 1.6 1 op 10/12. In mijn 1/6 gooi ik gewoon euro 95. Maar de 2.2 moet eigenlijk wel euro 98 hebben. De verkrijgbaarheid (niet geweldig in NL) van 98 zou een rol kunnen spelen in je keuze.
-
- Posts: 148
- Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
- Location: Hechtel
Dag Bauer,
ik kan niet dadelijk uit jouw bericht afleiden wat jouw rijstijl is.
Kan ik er van uitgaan dat je met een toch wel vrij zware 2.5 V6 regelmatig van "goed doorrijden" houdt en je regelmatig met je wagen "wil meten" met een ander (stoplichtsprintjes ed)?
Dan wil ik je graag laten weten dat je zeker in datgene aardig zal teleurgesteld worden.
Tegen een zulke kracht van een BMW V6 is een Murena (niet de 2.2 en zéker niet de 1.6) opgewassen.
De 1.6 komt met de pure prestaties in de buurt van een E30 316i ; de 2.2 eerder in de buurt van een 318i ; een 320i is in rechte lijn sowieso al een pak sneller.
Qua weggedrag is de Murena een veel betere wagen, maar vergeet het om hiermee in gecontroleerde drift te rijden zoals een E30 het zo goed kan.
Wat ik wil zeggen is dat de mentaliteit van een Matra en ook een Murena-bezitter totaal anders is dan deze van een eigenaar van een BMW 3'er ("tuning"-liefhebbers niet meegerekend).
Het totale opzet van de beide wagens is niet met elkaar te vergelijken.
Mocht je overstag gaan om een Murena te kopen, dan komt het er op neer om de knop om te draaien en te genieten van de avant-garde techniek van de wagen die er zeker niet van houdt om afgeragt te worden zoals zeker de doorsnee E30-eigenaar z'n wagen de sporen wil geven.
Indien je die knop niet voor jezelf kan omdraaien, zal de Murena voor jou een grote teleurstelling zijn en een wagen voor slechts korte tijd (een "flirt").
Als je je eveneens zou laten "verleiden" door de goedkope(re) Murena's die zich aanbieden, weet dat dit dan een wagen is van meer dan 25j oud die gegarandeerd aardig veel "aandacht" (lees: geld) nodig heeft om opnieuw in z'n glorie te worden gekoesterd en te worden gewaardeerd.
Anders zal de Murena voor jouw een liefde met slechte herinneringen worden...
Voor een optisch als technisch goede Murena ga je toch snel een minimumbudget van 4.500€ moeten voorzien om nog lange tijd zorgeloos te kunnen genieten.
Succes met de (hopelijk weloverwogen) beslissing!
ik kan niet dadelijk uit jouw bericht afleiden wat jouw rijstijl is.
Kan ik er van uitgaan dat je met een toch wel vrij zware 2.5 V6 regelmatig van "goed doorrijden" houdt en je regelmatig met je wagen "wil meten" met een ander (stoplichtsprintjes ed)?
Dan wil ik je graag laten weten dat je zeker in datgene aardig zal teleurgesteld worden.
Tegen een zulke kracht van een BMW V6 is een Murena (niet de 2.2 en zéker niet de 1.6) opgewassen.
De 1.6 komt met de pure prestaties in de buurt van een E30 316i ; de 2.2 eerder in de buurt van een 318i ; een 320i is in rechte lijn sowieso al een pak sneller.
Qua weggedrag is de Murena een veel betere wagen, maar vergeet het om hiermee in gecontroleerde drift te rijden zoals een E30 het zo goed kan.
Wat ik wil zeggen is dat de mentaliteit van een Matra en ook een Murena-bezitter totaal anders is dan deze van een eigenaar van een BMW 3'er ("tuning"-liefhebbers niet meegerekend).
Het totale opzet van de beide wagens is niet met elkaar te vergelijken.
Mocht je overstag gaan om een Murena te kopen, dan komt het er op neer om de knop om te draaien en te genieten van de avant-garde techniek van de wagen die er zeker niet van houdt om afgeragt te worden zoals zeker de doorsnee E30-eigenaar z'n wagen de sporen wil geven.
Indien je die knop niet voor jezelf kan omdraaien, zal de Murena voor jou een grote teleurstelling zijn en een wagen voor slechts korte tijd (een "flirt").
Als je je eveneens zou laten "verleiden" door de goedkope(re) Murena's die zich aanbieden, weet dat dit dan een wagen is van meer dan 25j oud die gegarandeerd aardig veel "aandacht" (lees: geld) nodig heeft om opnieuw in z'n glorie te worden gekoesterd en te worden gewaardeerd.
Anders zal de Murena voor jouw een liefde met slechte herinneringen worden...
Voor een optisch als technisch goede Murena ga je toch snel een minimumbudget van 4.500€ moeten voorzien om nog lange tijd zorgeloos te kunnen genieten.
Succes met de (hopelijk weloverwogen) beslissing!
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
-
- Posts: 3
- Joined: Sun Dec 11, 2011 11:06 pm
Hoi Dieter,
Ik ben een rustige rijder, enige waar ik echt van kan genieten is het "ff vlot inhalen" op bijvoorbeeld een 80km-weg. Voor de rest is het vooral rustig op de cruise control rondkachelen, netjes aan de snelheid houden. Als je al dik 8 jaar met zo'n auto rondrijd, weet je ondertussen wel wat je auto kan en hoef je je niet meer te bewijzen. (Boah, wat klink ik nu als een ouwe lul, ondanks dat ik 26 ben). Driften doe ik ook niet, is ook nauwelijks mogelijk met 4wd, enkel op zand/sneeuw lukt dat.
Het geval is dat ik op het moment twee dezelfde BMW's heb dus indien de behoefte bestaat om van die kracht te proeven, bestaat die mogelijkheid nog steeds. Één van die twee gaat dus weg, en de opbrengst daarvan is ruim voldoende om een nette Murena te kunnen aanschaffen.
Overigens heb ik door de jaren heen de meest uiteenlopende auto's (BMW's) gehad:
Opel Rekord 1700S Coupe '65
320i sedan '88
VW Polo 1.0 Coupe '91 (dat was dus echt te weinig vermogen...)
323i Baur TC '85
315 E21 '83
318i Baur TC '86
2000 '71
Op het moment heb ik deze 3:


De rode gaat weg.
Gr Jeroen
PS: BMW's met een V6? Dat is vloeken in de kerk! BMW heeft altijd 6 in lijn motoren gebruikt
Ik ben een rustige rijder, enige waar ik echt van kan genieten is het "ff vlot inhalen" op bijvoorbeeld een 80km-weg. Voor de rest is het vooral rustig op de cruise control rondkachelen, netjes aan de snelheid houden. Als je al dik 8 jaar met zo'n auto rondrijd, weet je ondertussen wel wat je auto kan en hoef je je niet meer te bewijzen. (Boah, wat klink ik nu als een ouwe lul, ondanks dat ik 26 ben). Driften doe ik ook niet, is ook nauwelijks mogelijk met 4wd, enkel op zand/sneeuw lukt dat.
Het geval is dat ik op het moment twee dezelfde BMW's heb dus indien de behoefte bestaat om van die kracht te proeven, bestaat die mogelijkheid nog steeds. Één van die twee gaat dus weg, en de opbrengst daarvan is ruim voldoende om een nette Murena te kunnen aanschaffen.
Overigens heb ik door de jaren heen de meest uiteenlopende auto's (BMW's) gehad:
Opel Rekord 1700S Coupe '65
320i sedan '88
VW Polo 1.0 Coupe '91 (dat was dus echt te weinig vermogen...)
323i Baur TC '85
315 E21 '83
318i Baur TC '86
2000 '71
Op het moment heb ik deze 3:


De rode gaat weg.
Gr Jeroen
PS: BMW's met een V6? Dat is vloeken in de kerk! BMW heeft altijd 6 in lijn motoren gebruikt

-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
Dit durf ik te betwijfelen. Ik denk dat een E30 4x4 rondjes om de murena heen draaitQua weggedrag is de Murena een veel betere wagen

Ik vind dat men over het algemeen al snel te lovend is over het weg gedrag van de Murena.
Maar zo'n Baur cabrio ombouw zal de chassis stijfheid geen goed doen. Chassis stijfheid, dat is wel een erg goed punt van de Murena.
-
- Posts: 3
- Joined: Sun Dec 11, 2011 11:06 pm
Laat ik het zo stellen; mijn ouweheer in de MX5 van 2001 kan ik prima bijbenen in welke omgeving dan ook. En inderdaad, hij is iets minder stijf als een sedan. Maar de versteviging zit wel op de juist plek: daar waar vroeger het normale dak zat. Overigens deze zomer ook nog rondom het drielandenpunt gereden, ook met een MX5 erbij, maar dit keer van de zus van mijn vriendin:

Maar genoeg daarover.
Dieter noemt een "minimumbudget" van 4500 euro voor een mooie en technisch goede Murena. Het meerendeel van de Murena's lijkt zo tussen de 3000 en 5000 euro te zitten qua prijs. Dus misschien handig als ik enkele wagens die ik zo tegen kom hier neerzet waarvan jullie mogelijk meer weten?
Om maar meteen met de goedkoopste (en voor mij dichtsbijzijnde) te beginnen:
1.6 in Valkenburg (NL) voor €2500
Rood, voor de rest weinig van te zeggen.
2.2 in Ryswyk (NL) voor €4250,-
Zilver met streepjes-interieur, verbazingwekkend gunstig geprijsd voor een 2.2?
1.6 in Beneden-Leeuwen (NL) voor €2800,-
Zilver met Pied-de-Poule interieur. "probleem met koppeling of remvloeistof verlies"-> een regelrechte no-go voor een Matra-beginner?
1.6 in Roeselare (B) voor €3850,-
Blanche met Pied-de-Poule. Grote lijst met wat vervangen is (of dat echter in '01 of '11 is staat er niet bij
)
1.6 in Asse (B) voor €4500,-
Platine (mijn favoriet voor op een Murena) met bruin Pied-de-Poule (I like) en alle originele delen erbij. Nog op de schattige maar niet zo stoere staalvelgen. Bekleding van stoel zit wel erg losjes...
1.6 in Wams (B) voor €3900,-
Platine+bruin. Waarschijnlijk zitten achter die lelijke wieldoppen de originele staalvelgjes. Al lang in bezit...? Iig iemand geweest die weinig om de looks gaf; oud vrouwtje?
1.6 in Roeselare (B) voor €4950,-
Zo hoort voor mij een Murena eruit te zien: Platine+lichtmetaal velgen van buiten, bruin Pied-de-Poule van binnen.
Er stond zojuist nog een grijze 1.6 in Roden, met grijs-knoop van binnen (niet zo mijn ding), €2950,-, maar die is er net afgehaald blijkbaar.
Op een erg informatieve site van een Fransman zag ik nog dat er veel wijzigingen zijn geweest na het 1e productiejaar. Is het verstandiger om een later model te kopen?
En wat betreft die kanteldakjes; ik ben bekend met lekkende dakjes (in mijn Polo); maar heb ook gelezen dat het eigenlijk een must is in een Murena ivm warmteontwikkeling. Is het mogelijk om daar een elektrisch bediende Webasto in te plaatsen of is dat te groot/zwaar? Die heb ik namelijk nog nieuw liggen, gevonden tussen de andere rotzooi die in mijn hobbyschuur lag.
Gr Jeroen

Maar genoeg daarover.
Dieter noemt een "minimumbudget" van 4500 euro voor een mooie en technisch goede Murena. Het meerendeel van de Murena's lijkt zo tussen de 3000 en 5000 euro te zitten qua prijs. Dus misschien handig als ik enkele wagens die ik zo tegen kom hier neerzet waarvan jullie mogelijk meer weten?
Om maar meteen met de goedkoopste (en voor mij dichtsbijzijnde) te beginnen:
1.6 in Valkenburg (NL) voor €2500
Rood, voor de rest weinig van te zeggen.
2.2 in Ryswyk (NL) voor €4250,-
Zilver met streepjes-interieur, verbazingwekkend gunstig geprijsd voor een 2.2?
1.6 in Beneden-Leeuwen (NL) voor €2800,-
Zilver met Pied-de-Poule interieur. "probleem met koppeling of remvloeistof verlies"-> een regelrechte no-go voor een Matra-beginner?
1.6 in Roeselare (B) voor €3850,-
Blanche met Pied-de-Poule. Grote lijst met wat vervangen is (of dat echter in '01 of '11 is staat er niet bij

1.6 in Asse (B) voor €4500,-
Platine (mijn favoriet voor op een Murena) met bruin Pied-de-Poule (I like) en alle originele delen erbij. Nog op de schattige maar niet zo stoere staalvelgen. Bekleding van stoel zit wel erg losjes...
1.6 in Wams (B) voor €3900,-
Platine+bruin. Waarschijnlijk zitten achter die lelijke wieldoppen de originele staalvelgjes. Al lang in bezit...? Iig iemand geweest die weinig om de looks gaf; oud vrouwtje?
1.6 in Roeselare (B) voor €4950,-
Zo hoort voor mij een Murena eruit te zien: Platine+lichtmetaal velgen van buiten, bruin Pied-de-Poule van binnen.
Er stond zojuist nog een grijze 1.6 in Roden, met grijs-knoop van binnen (niet zo mijn ding), €2950,-, maar die is er net afgehaald blijkbaar.
Op een erg informatieve site van een Fransman zag ik nog dat er veel wijzigingen zijn geweest na het 1e productiejaar. Is het verstandiger om een later model te kopen?
En wat betreft die kanteldakjes; ik ben bekend met lekkende dakjes (in mijn Polo); maar heb ook gelezen dat het eigenlijk een must is in een Murena ivm warmteontwikkeling. Is het mogelijk om daar een elektrisch bediende Webasto in te plaatsen of is dat te groot/zwaar? Die heb ik namelijk nog nieuw liggen, gevonden tussen de andere rotzooi die in mijn hobbyschuur lag.
Gr Jeroen
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
die witte murena in roeselare daar is alles vorig jaar vernieuwd ik kan het weten want het is de mijne 
Ik rij er veel mee de wagen is goed gaat weg omdat mijn vrouw er niet wil mee rijden ze zou graag en ander oldtimer hebben dus als de murena weg is ga ik op zoek
omdat in nu 3 wagens heb en graag naar 2 zou willen gaan.


Ik rij er veel mee de wagen is goed gaat weg omdat mijn vrouw er niet wil mee rijden ze zou graag en ander oldtimer hebben dus als de murena weg is ga ik op zoek


-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
Aan je lijstje te zien heb je al gekozen voor een 1.6. Klopt?
Die van Jean lijkt me dan een prima keuze. Wel jammer van die lelijke speakers in de deur panelen.
Zelf zou ik niet snel voor een goud kleurige auto gaan omdat ik al verschillende exemplaren heb gezien waar de blanke lak laag los liet. (Inclusief mijn eigen)
Volgens mij is de goud kleur ook alleen maar gebruikt op de 1.6 en dat geld ook voor het interieur wat jij zo mooi vind.
Ik geloof niet dat je onder de drie mille een wagen koopt zonder werk. En onder de twee mille koop je veel en waarschijnlijk duur werk. Ik kocht mijn 1.6 voor 1500 en kon meteen de portemonnee trekken voor o.a. een drukgroep, banden, draagarm en remschijven. Ondertussen is de auto gespoten zijn de remmen gereviseerd en zijn er talloze andere delen vervangen en opgeknapt. Een auto van 1500 kost zo al snel 5500 en HEEL VEEL TIJD. (En is nog steeds verre van perfect)
Moraal van het verhaal, koop een goede want dan kun je rijden en ben je waarschijnlijk goed koper uit. Heb je een hekel aan TV kijken en bank zitten koop dan net als ik een uitzichtloze money pit
ps. Volgens mij is er iets mis met die wagens op stalen velgen. Verkeerde ET waarde of te kleine banden.
Die van Jean lijkt me dan een prima keuze. Wel jammer van die lelijke speakers in de deur panelen.
Zelf zou ik niet snel voor een goud kleurige auto gaan omdat ik al verschillende exemplaren heb gezien waar de blanke lak laag los liet. (Inclusief mijn eigen)
Volgens mij is de goud kleur ook alleen maar gebruikt op de 1.6 en dat geld ook voor het interieur wat jij zo mooi vind.
Ik geloof niet dat je onder de drie mille een wagen koopt zonder werk. En onder de twee mille koop je veel en waarschijnlijk duur werk. Ik kocht mijn 1.6 voor 1500 en kon meteen de portemonnee trekken voor o.a. een drukgroep, banden, draagarm en remschijven. Ondertussen is de auto gespoten zijn de remmen gereviseerd en zijn er talloze andere delen vervangen en opgeknapt. Een auto van 1500 kost zo al snel 5500 en HEEL VEEL TIJD. (En is nog steeds verre van perfect)
Moraal van het verhaal, koop een goede want dan kun je rijden en ben je waarschijnlijk goed koper uit. Heb je een hekel aan TV kijken en bank zitten koop dan net als ik een uitzichtloze money pit

ps. Volgens mij is er iets mis met die wagens op stalen velgen. Verkeerde ET waarde of te kleine banden.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Jean heeft een witte volgens mij.
Prijzen van een Murena.
Onder €2000 = zeer matig tot slecht.
Alles wat rond €2-3000 zit kun je beschouwen als met behoorlijk wat werk.
Rond €4000.- met wat werk goed rijdbaar.
Vanaf 6000 tot how far will you go goed tot concours.
Ik ben het Wobbe eens dat ondanks de midmotor de wegligging absoluut voor verbetering vatbaar is.
Ik ben niet voor niks bezig alles systematisch in de voortrein en vering aan te paken.
Van de geadverteerde auto's weet ik weinig van.
Prijzen van een Murena.
Onder €2000 = zeer matig tot slecht.
Alles wat rond €2-3000 zit kun je beschouwen als met behoorlijk wat werk.
Rond €4000.- met wat werk goed rijdbaar.
Vanaf 6000 tot how far will you go goed tot concours.
Ik ben het Wobbe eens dat ondanks de midmotor de wegligging absoluut voor verbetering vatbaar is.
Ik ben niet voor niks bezig alles systematisch in de voortrein en vering aan te paken.
Van de geadverteerde auto's weet ik weinig van.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Kreeg ook €4250, niet gekeurd maar technisch in goede staat, ruilmotor etc, lak matig.oetker wrote: Prijzen van een Murena.
Onder €2000 = zeer matig tot slecht.
Alles wat rond €2-3000 zit kun je beschouwen als met behoorlijk wat werk.
Rond €4000.- met wat werk goed rijdbaar.
Vanaf 6000 tot how far will you go goed tot concours.
.
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Hallo jongens,
Even terug naar een "goede" Murena voor weinig en terug met de voetjes op de grond.
De oudsten zijn 30 jaar en hebben vaak altijd buiten gestaan, waardoor er ook roest op het chassis zit; stralen , lassen opnieuw verzinken : ? euri
Het osmose-spook zal bij een goede inspectie zeker zichtbaar zijn. Professioneel spuiten van een poly-carrosserie incl. de alu velgen kost 5-7000 euri.
Nieuwe dempers + veerschotels rondom : 5-600 euri
Motor- + versnellingsbak - revisie : 4-5000 euri
remmenrevisie - vernieuwing rondom: 1000 euri
nieuwe draagarmen achter 2000 euri
nieuwe kabelboom : 1000 euri
Opnieuw bekleden interieur 1500 - 2500 euri
En dan heb ik het nog niet over een 1.6 of 2.2, want dat maakt bij genoemde werkzaamheden niets uit.
En ja, er zijn binnen het forum zeer handige mensen die 1000 en 1 dingen zelf doen en dit ook professioneel kunnen, maar dat zijn er maar een handjevol en de kans dat je hun Murena kunt kopen is 0, want het zijn hun troetelkinderen én ze hebben er ondertussen zo veel tijd, energie en euri ingestoken dat de wagen tegen de werkelijke kosten onverkoopbaar is.
Alles wat je onder de 5000 euri koopt, is niet af , laat staan mooi of perfect.
Een goede originele onverbouwde en echt gerestaureerde Murena, waarmee je op een concours kunt inschrijven kost altijd 10-15.000 + euri.
Dit zijn de wagens die over 10-15 jaar ook nog mooi en goed zijn.
De rest ligt dan ergens in een schuur of op de sloop.
Mogelijk voor velen een negatief verhaal, maar het is wel de realiteit.
Mijn advies :
koop het beste wat je krijgen kunt voor je budget en bedenk dat het heel veel werk en euri gaat kosten voor hij weer goed is.
Even terug naar een "goede" Murena voor weinig en terug met de voetjes op de grond.
De oudsten zijn 30 jaar en hebben vaak altijd buiten gestaan, waardoor er ook roest op het chassis zit; stralen , lassen opnieuw verzinken : ? euri
Het osmose-spook zal bij een goede inspectie zeker zichtbaar zijn. Professioneel spuiten van een poly-carrosserie incl. de alu velgen kost 5-7000 euri.
Nieuwe dempers + veerschotels rondom : 5-600 euri
Motor- + versnellingsbak - revisie : 4-5000 euri
remmenrevisie - vernieuwing rondom: 1000 euri
nieuwe draagarmen achter 2000 euri
nieuwe kabelboom : 1000 euri
Opnieuw bekleden interieur 1500 - 2500 euri
En dan heb ik het nog niet over een 1.6 of 2.2, want dat maakt bij genoemde werkzaamheden niets uit.
En ja, er zijn binnen het forum zeer handige mensen die 1000 en 1 dingen zelf doen en dit ook professioneel kunnen, maar dat zijn er maar een handjevol en de kans dat je hun Murena kunt kopen is 0, want het zijn hun troetelkinderen én ze hebben er ondertussen zo veel tijd, energie en euri ingestoken dat de wagen tegen de werkelijke kosten onverkoopbaar is.
Alles wat je onder de 5000 euri koopt, is niet af , laat staan mooi of perfect.
Een goede originele onverbouwde en echt gerestaureerde Murena, waarmee je op een concours kunt inschrijven kost altijd 10-15.000 + euri.
Dit zijn de wagens die over 10-15 jaar ook nog mooi en goed zijn.
De rest ligt dan ergens in een schuur of op de sloop.
Mogelijk voor velen een negatief verhaal, maar het is wel de realiteit.
Mijn advies :
koop het beste wat je krijgen kunt voor je budget en bedenk dat het heel veel werk en euri gaat kosten voor hij weer goed is.
The Pete
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
Ik geloof het best dat die speakers prima werken.
Zelf zie ik echter het liefst panelen waar niet mee geknoeid is.
Maar het kan zeker erger, zo zaten er bij mij drie speakers in het paneel en lag er in de deur een in plastic verpakt scheidingsfilter.
De drie speakers waren weer afgedekt met een knullig framepje met een lapje stof er overheen wat min of meer dezelfde kleur had als de bekelding. Het was niet fraai in ieder geval.
Ik heb er dan ook een speaker fobie aan overgehouden, vandaar ook mijn opmerking
@Pete, ik wist niet dat de inflatie zo extreem had toegeslagen
Zelf zie ik echter het liefst panelen waar niet mee geknoeid is.
Maar het kan zeker erger, zo zaten er bij mij drie speakers in het paneel en lag er in de deur een in plastic verpakt scheidingsfilter.
De drie speakers waren weer afgedekt met een knullig framepje met een lapje stof er overheen wat min of meer dezelfde kleur had als de bekelding. Het was niet fraai in ieder geval.
Ik heb er dan ook een speaker fobie aan overgehouden, vandaar ook mijn opmerking

@Pete, ik wist niet dat de inflatie zo extreem had toegeslagen

- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
Daar heb je ook gelijk in best dat het nog speakers zijn van in de tijd van de murena zijn ook speciale vind ze ook niet meer
Kon mijn murena al 2x verkopen an een hoger prijs dan ik hem nu verkoop
als ik in de tijd één zocht ging ik met plezier de mijne gekocht hebben het is zoals vele zeggen men probeert zo goedkoop mogelijk te kopen en achtraf zit men dan met de gebakken peren
Mijn matra staat goed in de lak en is van binnen nog mooi en rijdt ook goed zal hartzeer doen als hij weg is maar soms moeten er keuzes gemaakt worden
voor 3850 euro vind ik echt wel een goede prijs voor mijn murena
Als er hem niemand moet hebben blijf ik er gewoon mee rijden voor mij geen probleem want blijft tenslotte een mooie wagen en een aparte ook hé

Kon mijn murena al 2x verkopen an een hoger prijs dan ik hem nu verkoop
als ik in de tijd één zocht ging ik met plezier de mijne gekocht hebben het is zoals vele zeggen men probeert zo goedkoop mogelijk te kopen en achtraf zit men dan met de gebakken peren

Mijn matra staat goed in de lak en is van binnen nog mooi en rijdt ook goed zal hartzeer doen als hij weg is maar soms moeten er keuzes gemaakt worden
voor 3850 euro vind ik echt wel een goede prijs voor mijn murena

Als er hem niemand moet hebben blijf ik er gewoon mee rijden voor mij geen probleem want blijft tenslotte een mooie wagen en een aparte ook hé

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Zou ik eerder voor een Alpine A310 gaan, geweldig Opron karretje met de V6 PRV motor.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986