koplamp dimt zichzelf.....
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
koplamp dimt zichzelf.....
hey matrabroeders ....
hier even een korte historiek ;...de driverssidekoplamp van mijn murena
dimt zichzelf dikwijls tot half licht en dan som weer normaal;
ik vermoedde een slecht contact in de stekker, demonteerde alles
kuiste de stekker met remreiniger en deed er wat kopervet in en nam
een nieuwe lamp; omdat de vorige zichzelf had "gelast" aan de contacten door dan wel dan niet stroom , en nu twee weken later
heb ik hetzelfde aan de hand ik vermoed dat ik aan een nieuwe stekker toeben? want de lamp krijgt zeker stroom ,omdat ik de rechterlamp
doorverbond ... omdat ik vorig jaar daar kompleet geen stroom kreeg
en ik de kabel niet vond in de y vormige uitsplitsing van de kabelboom
én ik snel terug licht nodig had ... heeft er iemand bij matramania
2 goede , of nieuwe stekkers voor de murenakoplampen te koop aub,,?
zodat ik de dubieuze al kan vervangen ,? of dien ik de oorzaak elders
te zoeken???
hier even een korte historiek ;...de driverssidekoplamp van mijn murena
dimt zichzelf dikwijls tot half licht en dan som weer normaal;
ik vermoedde een slecht contact in de stekker, demonteerde alles
kuiste de stekker met remreiniger en deed er wat kopervet in en nam
een nieuwe lamp; omdat de vorige zichzelf had "gelast" aan de contacten door dan wel dan niet stroom , en nu twee weken later
heb ik hetzelfde aan de hand ik vermoed dat ik aan een nieuwe stekker toeben? want de lamp krijgt zeker stroom ,omdat ik de rechterlamp
doorverbond ... omdat ik vorig jaar daar kompleet geen stroom kreeg
en ik de kabel niet vond in de y vormige uitsplitsing van de kabelboom
én ik snel terug licht nodig had ... heeft er iemand bij matramania
2 goede , of nieuwe stekkers voor de murenakoplampen te koop aub,,?
zodat ik de dubieuze al kan vervangen ,? of dien ik de oorzaak elders
te zoeken???
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Stef,
Ik denk dat je best een volledige revisie plant van het elektrische systeem. Wat ik van uw Murena gezien heb is dit allemaal in niet al te beste staat.
Begin al maar met het vervangen van het zekeringenpaneel en dan alle connectors kuisen en alle massaverbindingen nazien en/of vernieuwen.
Als je telkens elk nieuw symptoon gaat bestrijden zal je nog lang bezig zijn voordat je een betrouwbare wagen hebt.
Alleen is het niet altijd gemakkelijk als je de wagen als dagelijks voertuig nodig hebt.
Ik denk dat je best een volledige revisie plant van het elektrische systeem. Wat ik van uw Murena gezien heb is dit allemaal in niet al te beste staat.
Begin al maar met het vervangen van het zekeringenpaneel en dan alle connectors kuisen en alle massaverbindingen nazien en/of vernieuwen.
Als je telkens elk nieuw symptoon gaat bestrijden zal je nog lang bezig zijn voordat je een betrouwbare wagen hebt.
Alleen is het niet altijd gemakkelijk als je de wagen als dagelijks voertuig nodig hebt.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Om te beginnen: gebruik nooit geen kopervet in stekkerverbindingen of andere electrische delen.
Kopervet is namelijk een prima stroomgeleider en kan dus heel goed zorgen voor een fikse kortsluiting in de stekker.
Neem hiervoor liever zuurvrije vaseline, dit beschermt prima tegen vocht en corrosie en is niet geleidend. (en is ook nog een stuk goedkoper
)
Als je de stekker even geheel volsmeert met vaseline en het daarna even laat smelten met een fohn/verfstripper is alles gelijk beschermd tegen oxidatie en geïmpregneerd tot in het draad, dan werkt het probleemloos de komende 10 jaar weer storingvrij.
Spreekt natuurlijk wel voor zich dat de stekkers niet eerst in een verregaande staat van ontbinding moeten zijn.....
Maar als ik het probleem zo lees dan zou ik eerst alle niet originele doorverbindingen terugbouwen naar origineel en dan eens de massa-aansluitingen gaan controleren, en desnoods een tijdje testen via een nieuw getrokken massadraad vanaf die lamp.
Kopervet is namelijk een prima stroomgeleider en kan dus heel goed zorgen voor een fikse kortsluiting in de stekker.
Neem hiervoor liever zuurvrije vaseline, dit beschermt prima tegen vocht en corrosie en is niet geleidend. (en is ook nog een stuk goedkoper

Als je de stekker even geheel volsmeert met vaseline en het daarna even laat smelten met een fohn/verfstripper is alles gelijk beschermd tegen oxidatie en geïmpregneerd tot in het draad, dan werkt het probleemloos de komende 10 jaar weer storingvrij.
Spreekt natuurlijk wel voor zich dat de stekkers niet eerst in een verregaande staat van ontbinding moeten zijn.....
Maar als ik het probleem zo lees dan zou ik eerst alle niet originele doorverbindingen terugbouwen naar origineel en dan eens de massa-aansluitingen gaan controleren, en desnoods een tijdje testen via een nieuw getrokken massadraad vanaf die lamp.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
[quote="Muddy Bandit"]Om te beginnen: gebruik nooit geen kopervet in stekkerverbindingen of andere electrische delen.
Kopervet is namelijk een prima stroomgeleider en kan dus heel goed zorgen voor een fikse kortsluiting in de stekker.
Neem hiervoor liever zuurvrije vaseline, dit beschermt prima tegen vocht en corrosie en is niet geleidend. (en is ook nog een stuk goedkoper
)
ok , vaseline is dus beter en geeft geen kortsluiting onderling ..wegens
absentie van koper ;... en ik dien mijn aarding te herbekijken ;..
zomaar effe alle electriciteit herbouwen is niet direct mogelijk omdat
ik haar in dagelijks gebruik heb ...dus ik zoek een andere stekker
op korte termijn...
stef
Kopervet is namelijk een prima stroomgeleider en kan dus heel goed zorgen voor een fikse kortsluiting in de stekker.
Neem hiervoor liever zuurvrije vaseline, dit beschermt prima tegen vocht en corrosie en is niet geleidend. (en is ook nog een stuk goedkoper

ok , vaseline is dus beter en geeft geen kortsluiting onderling ..wegens
absentie van koper ;... en ik dien mijn aarding te herbekijken ;..
zomaar effe alle electriciteit herbouwen is niet direct mogelijk omdat
ik haar in dagelijks gebruik heb ...dus ik zoek een andere stekker
op korte termijn...
stef
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
je hebt overschot van gelijk urbain .... maar ik ben geen electrieker...Urbain wrote:Stef,
Ik denk dat je best een volledige revisie plant van het elektrische systeem. Wat ik van uw Murena gezien heb is dit allemaal in niet al te beste staat.
Begin al maar met het vervangen van het zekeringenpaneel en dan alle connectors kuisen en alle massaverbindingen nazien en/of vernieuwen.
Als je telkens elk nieuw symptoon gaat bestrijden zal je nog lang bezig zijn voordat je een betrouwbare wagen hebt.
Alleen is het niet altijd gemakkelijk als je de wagen als dagelijks voertuig nodi g hebt.
maar toch iemand die smelt voor een matra ....erg hé ... dus moet
ik roeien met de riemen die ik heb .... dwz een andere stekker
aansolderen kan ik nog wel net ... en ik denk toch niet dat als het
ene licht brandt en doorgetrokken is van het andere dat er dan iets
aan het zekeringspaneel kan zijn ?? ( alhoewel ik een nieuw liggen heb;
maar er hemelse schrik van heb ... als ik het oude eruit zou halen
dat ik het niet meer aan de praat krijg..)
ik vraag me af waarom ik ooit van mijn pa al dat Latijn en Grieks moest gaan studeren bij die paters ...terwijl mijn brommervrienden toen
electronica en mechanica mochten gaan studeren en daar nu nog wél iets aan hebben ....
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik bedoel dan ook gebruik in stekkers, electromotoren, op printplaten en dat soort electra waar + en - dicht naast elkaar geplaatst zijn...uberprutser wrote:Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je kun mijn inziens prima wat kopervet gebruiken op accu polen en chassis massa verbindingen.Om te beginnen: gebruik nooit geen kopervet in stekkerverbindingen of andere electrische delen.
Als de beide accupolen contact met elkaar maken door het gebruik van kopervet noem ik dat overdadig gebruik...

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Dit wil ik ook gaan doen, maar ben nog aan het denken welke type bekabeling ik ga gebruiken. alles 1 draad dikte (los van van de dikke plus) of verschillende...... en waar haal ik die bedrading vandaan ?Urbain wrote:Stef,
Ik denk dat je best een volledige revisie plant van het elektrische systeem. Wat ik van uw Murena gezien heb is dit allemaal in niet al te beste staat.
Begin al maar met het vervangen van het zekeringenpaneel en dan alle connectors kuisen en alle massaverbindingen nazien en/of vernieuwen.
Als je telkens elk nieuw symptoon gaat bestrijden zal je nog lang bezig zijn voordat je een betrouwbare wagen hebt.
Alleen is het niet altijd gemakkelijk als je de wagen als dagelijks voertuig nodig hebt.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
H4 stekkers.
http://www.ebay.co.uk/itm/H4-HEADLIGHT- ... 23120b93ef
of deze
http://www.ebay.co.uk/itm/H4-472-Bulb-H ... 27b718334b
Inderdaad witte vaseline gebruiken zoals we al is besproken hebben Stef.
http://www.ebay.co.uk/itm/H4-HEADLIGHT- ... 23120b93ef
of deze
http://www.ebay.co.uk/itm/H4-472-Bulb-H ... 27b718334b
Inderdaad witte vaseline gebruiken zoals we al is besproken hebben Stef.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
[quote="oetker"]H4 stekkers.
hey Herman ,
danku voor info ivm spareparts , ik noteerde de H4 nr die u mailde;
stapte ermee naar de autopartszaak 1 km verderop en guess what
hij had er nog eentje nieuw liggen op stock voor mij ,morgen probeer ik
ze aan te solderen , en inderdaad de vaseline deed u tussen de stekker
van de fuelmeter ,en ik deed die ook al ts mijn ruitenwisserpompje ,
maar voor mijn lichten vond ik de vaseline niet ...en nam kopervet ,
maar idd koperpartikels kunnen kortsluiten..? I will keep you posted ,
ook dank voor het ebay advies ivm de kofferklephendels , staat er ondertussen in ...niet min ... nam twee keer vier uur plus herbeginnen ;
de man stuurde me wel vier spares toen ipv twee ...dus altijd ook enkele voor u for free in mijn voorraad
thanks to keep me on the road
stef
hey Herman ,
danku voor info ivm spareparts , ik noteerde de H4 nr die u mailde;
stapte ermee naar de autopartszaak 1 km verderop en guess what
hij had er nog eentje nieuw liggen op stock voor mij ,morgen probeer ik
ze aan te solderen , en inderdaad de vaseline deed u tussen de stekker
van de fuelmeter ,en ik deed die ook al ts mijn ruitenwisserpompje ,
maar voor mijn lichten vond ik de vaseline niet ...en nam kopervet ,
maar idd koperpartikels kunnen kortsluiten..? I will keep you posted ,
ook dank voor het ebay advies ivm de kofferklephendels , staat er ondertussen in ...niet min ... nam twee keer vier uur plus herbeginnen ;
de man stuurde me wel vier spares toen ipv twee ...dus altijd ook enkele voor u for free in mijn voorraad
thanks to keep me on the road
stef